2v2kk omaan sänkyyn Supernannyn ohjeilla, kokemuksia kellään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27846130]Se on sun mielipide. Me nyt vaan satutaan rakastamaan toisiamme ja tykätään nukkua yhdessä. Niin ja lapsi on nukkunut koko ensimmäisen vuotensa omassa pinniksessään ilman huutoja, on se ihme että nyt sitten ei olekaan ikää tarpeeksi nukkua omassa sängyssään... :)[/QUOTE]

Sinä ja lapsiko ette rakasta toisianne ja halua nukkua yhdessä? Ehkäpä lapsi tajusi että toisen vieressä on paljon mukavempi nukkua kuin yksin.

[QUOTE="Jaa";27846111]Ëipäs mennä henkilökohtaisuuksiin. En minäkään ole sinua haukkunut.¨
Mikä vaikeus on sitten rakentaa siitä teidän nykyisestä sängystä niin leveä että kaikki osapuolet mahtuu siihen nukkumaan?[/QUOTE]

Jos lukisit koko ketjun, niin tietäisit. Ja mun mielestä sinä menit henkilökohtaisuuksiin.

Vauvat eivät tiedä nyky-yhteiskunnan kehityksestä mitään. Ne syntyvät varustettuina samoilla vaistoilla ja tarpeilla kuin luolamiesaikaan. Pienelle vauvalle yksin jääminen on aina merkinnyt kuolemanvaaraa ja siksi useimmat vauvat reagoivat yksin jättämiseen itkemällä. Ne "tietävät" että niiden on pidettävä äiti tai muu aikuinen lähellä että he ovat turvassa. Ei pieni vauva tiedä että hän on syntynyt Suomeen missä on täysin turvallista nukkua siellä omassa sängyssä omassa huoneessa. Se, että epäluonnolisesta on tullut luonnollista, on siis vain aikuisten pään sisällä, ei vauvojen.

Se on jännä juttu miten eläimetkin kehittyy ympäristön mukaan. Vaan ihminen jumahtaa evoluutiossa yhteen muottiin. Ah aina niin kummallista. Vaikka luonnossa eläimet sopeutuu vallitsevaan maailmaan niin ihminen eläimenä on siihen mukama kykenemätön...

[QUOTE="aloittaja";27846149]Jos lukisit koko ketjun, niin tietäisit. Ja mun mielestä sinä menit henkilökohtaisuuksiin.[/QUOTE]

Teette nyt vaan tarpeeksi leveän systeemin siitä teiän sängystä. Parisängyn viereen 80 tai 90cm runkopatja tms levennykseksi niin jo alkaa mahtumaan. Ja älä sano ettei muka mahdu, jos sinne teiän huoneeseen mahtuu lapselle oma sänkykin niin mahtuu ´tuollainen levennyskin.

[QUOTE="heppuli";27846152]Se on jännä juttu miten eläimetkin kehittyy ympäristön mukaan. Vaan ihminen jumahtaa evoluutiossa yhteen muottiin. Ah aina niin kummallista. Vaikka luonnossa eläimet sopeutuu vallitsevaan maailmaan niin ihminen eläimenä on siihen mukama kykenemätön...[/QUOTE]

No ihmiset on niin tyhmiä ettei ne kykene samaan kuin eläimet. Ja kyllä ne eläimenkin poikaset vaan syntyy tänä päivänä ihan samanlaisina kuin miljoona vuotta sitten.

[QUOTE="Jaa";27846161]No ihmiset on niin tyhmiä ettei ne kykene samaan kuin eläimet. Ja kyllä ne eläimenkin poikaset vaan syntyy tänä päivänä ihan samanlaisina kuin miljoona vuotta sitten.[/QUOTE]

Kannattanee vielä vähän opiskella... tää juttu ei nyt ihan mene noin. Ne jotka on sopeutuneet eivät ole kuolleet sukupuuttoon. Koska maailma on aina muuttunut ja tulee muuttumaan ja me ihmiset ollaan eläimiä siinä missä muutkin. Tyhmyydellä ei ole aiheeseen mitään teko.

Mutta hyvä yritys. Opiskelemaan hus - johan nuo ylä-asteella selvitettiin. Ei se evoluutio sen kummempaa ole. Lueppa vaikka vaikka perhosista jotka mukautuivat Englannissa (muistaakseni) hyvin nopeasti teollistumisen tahdissa niin että suojaväri muuttui tasaisen harmaaksi...Ei ne perhosetkaan niin fiksuja ole että kykenevät väriään älyllä vaihtamaan ;) Kyse oli vaan selviytymisestä. Vanha väri paljasti perhoset linnuille. Mutta kun väri muutui kiitos evoluution, laji selvisi eikä tullut syödyksi lintujen toimesta.

[QUOTE="vieras";27846147]Sinä ja lapsiko ette rakasta toisianne ja halua nukkua yhdessä? Ehkäpä lapsi tajusi että toisen vieressä on paljon mukavempi nukkua kuin yksin.[/QUOTE]

Rakastan minä omia vanhempianikin, pitäiskö heidätkin sitten pyytää samaan sänkyyn? :)

Joo, en vasta enää tällaisiin. Ei mahduta samaan sänkyyn, joten lapsi saa nukkua omassa sängyssä meidän vieressä. Jos teillä ei ole antaa omaan sänkyyn siirtämisestä vinkkejä ja kokemuksia, niin tämä on väärä ketju teille. :)

[QUOTE="heppuli";27846152]Se on jännä juttu miten eläimetkin kehittyy ympäristön mukaan. Vaan ihminen jumahtaa evoluutiossa yhteen muottiin. Ah aina niin kummallista. Vaikka luonnossa eläimet sopeutuu vallitsevaan maailmaan niin ihminen eläimenä on siihen mukama kykenemätön...[/QUOTE]

Kaikilla eläinlapsilla ja ihmislapsilla on sama vaisto ja se vaisto käskee pysymään 24/7 vanhemman lähellä (yleensä emon, mutta on joitain lajeja joilla ensisijainen hoitaja on uros). Se vaisto ei ole kehittynyt yhtään mihinkään eikä kehity, koska se on ensisijaisen tärkeä poikasen selviytymiselle.
Ihmisen poikanen on yksi niistä jotka syntyvät kaikista "vähiten" kehittyneinä esim. märehtiöiden poikaset ovat lähes heti syntymän jälkeen kykeneviä kävelemään, ihmislapsi kykenee ainoastaan hamuamaan rinnalle ja imemään ja huutamalla osoittamaan että turva on mennyt liian kauas.

[QUOTE="aloittaja";27846211]Rakastan minä omia vanhempianikin, pitäiskö heidätkin sitten pyytää samaan sänkyyn? :)

Joo, en vasta enää tällaisiin. Ei mahduta samaan sänkyyn, joten lapsi saa nukkua omassa sängyssä meidän vieressä. Jos teillä ei ole antaa omaan sänkyyn siirtämisestä vinkkejä ja kokemuksia, niin tämä on väärä ketju teille. :)[/QUOTE]

No jos lapsen sänky on teidän sängyn vieressä niin miksette voi nukuttaa sitä lasta nyt aluksi niin, että toinen teistä makaa siinä omassa sängyssään lapsen vieressä? Pitää vaikka kädestä kiinni tms niin kauan että nukahtaa. Ja sitten kun on tottunut siihen niin voi pikkuhiljaa jättää sen vieressä makaamisen ja kädestä pitämisen? Sillä tavalla itse oon saanu pari lasta nukkumaan mun kainalosta siihen meidän sängyn vieressä (meidän sängyssä kiinni olevaan) sänkyyn.

[QUOTE="heppuli";27846207]Kannattanee vielä vähän opiskella... tää juttu ei nyt ihan mene noin. Ne jotka on sopeutuneet eivät ole kuolleet sukupuuttoon. Koska maailma on aina muuttunut ja tulee muuttumaan ja me ihmiset ollaan eläimiä siinä missä muutkin. Tyhmyydellä ei ole aiheeseen mitään teko.

Mutta hyvä yritys. Opiskelemaan hus - johan nuo ylä-asteella selvitettiin. Ei se evoluutio sen kummempaa ole. Lueppa vaikka vaikka perhosista jotka mukautuivat Englannissa (muistaakseni) hyvin nopeasti teollistumisen tahdissa niin että suojaväri muuttui tasaisen harmaaksi...Ei ne perhosetkaan niin fiksuja ole että kykenevät väriään älyllä vaihtamaan ;) Kyse oli vaan selviytymisestä. Vanha väri paljasti perhoset linnuille. Mutta kun väri muutui kiitos evoluution, laji selvisi eikä tullut syödyksi lintujen toimesta.[/QUOTE]

No joku perhosten väri nyt ei liity vauvan läheisyyden tarpeeseen pätkääkään. Suomessa tänään syntyvä vauva on täsmälleen samoilla tarpeilla varustettu kuin Afrikan savannilla syntyvä tai jossain muualla vastaavassa paikassa syntyvä vauva. Vauvan normaali perustarve on saada olla äidin lähellä, mielellään koko ajan. Ja sen takia että silloin vauva tuntee olonsa turvalliseksi. Joku pinnasängyssä nukkuminen ei nyt kyllä liity evoluutioon millään tavalla.

[QUOTE="Jaa";27846234]No jos lapsen sänky on teidän sängyn vieressä niin miksette voi nukuttaa sitä lasta nyt aluksi niin, että toinen teistä makaa siinä omassa sängyssään lapsen vieressä? Pitää vaikka kädestä kiinni tms niin kauan että nukahtaa. Ja sitten kun on tottunut siihen niin voi pikkuhiljaa jättää sen vieressä makaamisen ja kädestä pitämisen? Sillä tavalla itse oon saanu pari lasta nukkumaan mun kainalosta siihen meidän sängyn vieressä (meidän sängyssä kiinni olevaan) sänkyyn.[/QUOTE]

Koska me ollaan nukutettu jo pari kuukautta lapsi siten, että on maattu vieressä. Sitä ennen jäi itse nukkumaan, joko omaan sänkyyn tai sitten meidän sänkyymme. Eikä lapsi nukahda helposti eikä mitenkään nopeasti jos me makoilemme vieressä, siinä voi kestää tunninkin että nukahtaa. Kun taas on jätetty itsekseen nukkumaan (kun vielä nukkui meidän sängyssä tai yhdessä vaiheessa kun nukkui omassaan alkupätkän yötä) niin on nukahtanut 5-10 minuutissa. ILMAN huutoja.

Olen tuolla jo sanonut, että meidän vika koko tilanne on siinä mielessä että ei olis pitänyt ottaa pysyvästi väliin kun sitä ennen nukkui edes osan yötä omassa sängyssä, sinne siis aina illalla nukahtikin. Senkin takia tiedän, että kykenee nukkumaan omassa sängyssään, nyt vain on tyhmänä opetettu meidän sänkyyn nukkumaan ja siitä pitäis päästä pois kun tulee uusi vauva.

Kaikilla eläinlapsilla ja ihmislapsilla on sama vaisto ja se vaisto käskee pysymään 24/7 vanhemman lähellä (yleensä emon, mutta on joitain lajeja joilla ensisijainen hoitaja on uros). Se vaisto ei ole kehittynyt yhtään mihinkään eikä kehity, koska se on ensisijaisen tärkeä poikasen selviytymiselle.
Ihmisen poikanen on yksi niistä jotka syntyvät kaikista "vähiten" kehittyneinä esim. märehtiöiden poikaset ovat lähes heti syntymän jälkeen kykeneviä kävelemään, ihmislapsi kykenee ainoastaan hamuamaan rinnalle ja imemään ja huutamalla osoittamaan että turva on mennyt liian kauas.

Paitsi että moni laji on sellainenkin että emä jättää hyvinkin pienet poikaset yksin, pidemmiksikin ajoiksi - hakieassaan ravintoa. Poikasista etäällekin saattaa lähteä - tuolloin usein toki pesät onhyvin suojaisissa paikoissa "piiloissa". Ei asiat ole niin yksiselitteisiä. Vaikka tämä filosofia on loistavasti myyty usealle äidille. Korvaamattomuus. Toki - tärkeä äiti/isä on. Mutta sitä voinee aina välillä miettiä mikä on nykyajan pesä. Ennen toki nukuttiin liki toisia. Jo tilan puutteen vuoksi. Maailma on muuttunut - tilaa on enemmän. Mutta miksi se perheen yhteinen koti ei voi olla pienellekin niin turvaisa paikka (nyt tässäkin puhutaan 2v lapsesta, ei 2kk vauvasta) etteikö voisi nukkua 4 metrin päässä metrin sijaan?? Miksi koti ei ole kokonaisuutenaan lapselle turvasatama? Jos hänen kutsuunsa vastataan? Kuten eläimet, esim lintuemot tekee ruuan haku matkoillaan?

[QUOTE="aloittaja";27846254]Koska me ollaan nukutettu jo pari kuukautta lapsi siten, että on maattu vieressä. Sitä ennen jäi itse nukkumaan, joko omaan sänkyyn tai sitten meidän sänkyymme. Eikä lapsi nukahda helposti eikä mitenkään nopeasti jos me makoilemme vieressä, siinä voi kestää tunninkin että nukahtaa. Kun taas on jätetty itsekseen nukkumaan (kun vielä nukkui meidän sängyssä tai yhdessä vaiheessa kun nukkui omassaan alkupätkän yötä) niin on nukahtanut 5-10 minuutissa. ILMAN huutoja.

Olen tuolla jo sanonut, että meidän vika koko tilanne on siinä mielessä että ei olis pitänyt ottaa pysyvästi väliin kun sitä ennen nukkui edes osan yötä omassa sängyssä, sinne siis aina illalla nukahtikin. Senkin takia tiedän, että kykenee nukkumaan omassa sängyssään, nyt vain on tyhmänä opetettu meidän sänkyyn nukkumaan ja siitä pitäis päästä pois kun tulee uusi vauva.[/QUOTE]

No sitte ei voi sanoa kuin että oma moka. Tai sitte jatkatte edelleen sitä että toinen viettää sen tunnin nukuttamassa lasta, sittenkin kun vauva on syntynyt. Jospa isompi jotenkin vaistoaa tuon että toinen on tulossa tms niin reagoi siihen nyt tuolla tavalla. Muistakaa nyt että se esikoinen on kuitenkin vielä pieni sekin. Onko iso uhraus jos jatkatte jonkun aikaa tuota että nukutatte makaamalla vieressä. Itse nukutin myös vauvan tultua niin että imetin vauvaa siinä parisängyn puolella odotellessani että isompi nukahtaisi siinä omassa, parisängyn vieressä olevassa sängyssään. Aikansa kutakin, ei sitä ikuisuuksia kestä, ei kestänyt meilläkään, nyt jo asiat on toisin.

[QUOTE="Jaa";27846278]No sitte ei voi sanoa kuin että oma moka. Tai sitte jatkatte edelleen sitä että toinen viettää sen tunnin nukuttamassa lasta, sittenkin kun vauva on syntynyt. Jospa isompi jotenkin vaistoaa tuon että toinen on tulossa tms niin reagoi siihen nyt tuolla tavalla. Muistakaa nyt että se esikoinen on kuitenkin vielä pieni sekin. Onko iso uhraus jos jatkatte jonkun aikaa tuota että nukutatte makaamalla vieressä. Itse nukutin myös vauvan tultua niin että imetin vauvaa siinä parisängyn puolella odotellessani että isompi nukahtaisi siinä omassa, parisängyn vieressä olevassa sängyssään. Aikansa kutakin, ei sitä ikuisuuksia kestä, ei kestänyt meilläkään, nyt jo asiat on toisin.[/QUOTE]

Itse koen taas sen niin, että kaikki mahdolliset muutokset nukkumisessa kannattaa tehdä nyt. Nimittäin vauvan tulo on jo tarpeeksi iso muutos isoveikalle, että siihen mennessä olis ihan hyvä olla tottunut nukkumaan omassa sängyssä ja nukahtamaan siihen ilman tunnin nukutuksia. Siinä tunnissa nimittäin on jo niin yliväsyneessä tilassa, ettei siinäkään ole mitään järkeä.

Mutta katsotaan ja kokeillaan vielä ensi yö. Jos tulee ihan järkky yö niin mietitään miten voidaan jatkaa sitä kokeilua ja tarvittaessa tehdään jotain toisin. Jos taas menee helpommin niin silloinhan tämä metodi todellakin toimii.

[QUOTE="aloittaja";27846309]Itse koen taas sen niin, että kaikki mahdolliset muutokset nukkumisessa kannattaa tehdä nyt.[/QUOTE]

Jos LA on kuukauden päästä niin kuukausi on lyhyt aika isoihin muutoksiin. Todennäköisesti lapselle tule taantumiskausi kun vauva syntyy joten sitten sama ongelma edessä.

[QUOTE="aloittaja";27846309]Itse koen taas sen niin, että kaikki mahdolliset muutokset nukkumisessa kannattaa tehdä nyt. Nimittäin vauvan tulo on jo tarpeeksi iso muutos isoveikalle, että siihen mennessä olis ihan hyvä olla tottunut nukkumaan omassa sängyssä ja nukahtamaan siihen ilman tunnin nukutuksia. Siinä tunnissa nimittäin on jo niin yliväsyneessä tilassa, ettei siinäkään ole mitään järkeä.

Mutta katsotaan ja kokeillaan vielä ensi yö. Jos tulee ihan järkky yö niin mietitään miten voidaan jatkaa sitä kokeilua ja tarvittaessa tehdään jotain toisin. Jos taas menee helpommin niin silloinhan tämä metodi todellakin toimii.[/QUOTE]

Mun mielestä ne muutokset nukkumisessa olis pitänyt tehdä jo aikapäiviä sitten eikä jättää näin viime tipppaan että on sitten hirveä kiire asian kanssa. Lapsi voi senkin vaistota että teillä on kiire saada homma selväksi. Ja vaikka te saisitte muutokset aikaan nyt niin siitä huolimatta hommat voi taas mennä keturalleen kun vauva on syntynyt.

[QUOTE="Jaa";27846246]No joku perhosten väri nyt ei liity vauvan läheisyyden tarpeeseen pätkääkään. Suomessa tänään syntyvä vauva on täsmälleen samoilla tarpeilla varustettu kuin Afrikan savannilla syntyvä tai jossain muualla vastaavassa paikassa syntyvä vauva. Vauvan normaali perustarve on saada olla äidin lähellä, mielellään koko ajan. Ja sen takia että silloin vauva tuntee olonsa turvalliseksi. Joku pinnasängyssä nukkuminen ei nyt kyllä liity evoluutioon millään tavalla.[/QUOTE]

No lajin sopeutumista koitin kuvata tuoila. Ei ole yhtä ainoaa tapaa vaan useita. Eläinmaailmassa on paljon sukulaislajeja joiden tavat, pesimisestä lähtien poikkeavat toisistaan. Kyllä, me kaikki ihmiset pohjaamme samaan sukuun. Mutta emme mekään yhtä vallitsevaa rotua ole. Se mikä toimii Afrkassa ei välttämättä toimi meillä. Heillä usein tukiverkko on ympärillä oleva yhteisö. Naiset auttavat toinen toisiaan. Väsynyttä äitiäkin.

Me elämme taas täällä pohjolassa hyvineristäytynyttä elämää. Eri maailmassa. Ja siihen maailmaan meidän äitejen on sopeuduttava.

Kannattaa näitä juttuja miettiä vähän laajemmin kuin pelkästään tasapäistämällä kaikki ihmiset maailmassa. Totta, perustarpeet on samat - mutta ne voidaan tyydyttä useammalla eri tavalla - riippuen ympäröivästä maailmasta. enkä jaksa uskoa että maailmassa on yhtään niin viisasta ihmistä joka kykenisi sanomaan että yksi tapa on ainoa oikea tapa (paitis ne jotka yrittää rikastua kirjoittamalla kasvatusoppaita => ideologia=> luentoja jnejne=> raharahaarahaa)

[QUOTE="vieras";27846325]Jos LA on kuukauden päästä niin kuukausi on lyhyt aika isoihin muutoksiin. Todennäköisesti lapselle tule taantumiskausi kun vauva syntyy joten sitten sama ongelma edessä.[/QUOTE]

mä oon niin samaa mieltä. Nyt on niin vähän aikaa vauvan syntymään että lapsi kokee ihan varmasti että hänet vaan savustettiin vauvan tieltä pois. Mun mielestäni kannattaisi tehdä muutoksia nukkumiseen vasta esim puoli vuotta vauvan syntymän jälkeen tjt. Mutta oma on perheenne ja valintanne. Sanon kuitenkin vielä kerran että voi olla että tästä suuresta vaivannäöstä ei oo mitään hyötyä pitemmällä aikavälillä. Tulepas kertomaan tänne sitten kun vauva on syntynyt miten hommat sujuu.

[QUOTE="Jaa";27846337]Mun mielestä ne muutokset nukkumisessa olis pitänyt tehdä jo aikapäiviä sitten eikä jättää näin viime tipppaan että on sitten hirveä kiire asian kanssa. Lapsi voi senkin vaistota että teillä on kiire saada homma selväksi. Ja vaikka te saisitte muutokset aikaan nyt niin siitä huolimatta hommat voi taas mennä keturalleen kun vauva on syntynyt.[/QUOTE]

Olis juu, mutta kuten jo sanoin niin eipä sitä sairasta lasta viitsi huudattaa. Eikä lapsi ole mitenkään erilainen, eikä näytä vaistoavan yhtään mitään. Eikä ole ollut tänäänkään mitenkään outo vaikka viime yönä tunnin huusikin, ihan normaali iloinen itsensä tuo on :)

Eikä meillä ole mitään kiveen kirjoitettu. Kun vauva syntyy niin voihan käydä niinkin että se vauva valvottaa sitten tuota esikoista ettei esikko voi nukkua. Silloin mies menee esikon kanssa toiseen huoneeseen ja that's it. Mutta tehdään nyt kuitenkin nämä muutokset ja yritetään, että pysytään kaikki samassa huoneessa kun niin nautitaan nukkua toistemme kanssa :)

[QUOTE="aloittaja";27846378]Olis juu, mutta kuten jo sanoin niin eipä sitä sairasta lasta viitsi huudattaa. Eikä lapsi ole mitenkään erilainen, eikä näytä vaistoavan yhtään mitään. Eikä ole ollut tänäänkään mitenkään outo vaikka viime yönä tunnin huusikin, ihan normaali iloinen itsensä tuo on :)

Eikä meillä ole mitään kiveen kirjoitettu. Kun vauva syntyy niin voihan käydä niinkin että se vauva valvottaa sitten tuota esikoista ettei esikko voi nukkua. Silloin mies menee esikon kanssa toiseen huoneeseen ja that's it. Mutta tehdään nyt kuitenkin nämä muutokset ja yritetään, että pysytään kaikki samassa huoneessa kun niin nautitaan nukkua toistemme kanssa :)[/QUOTE]

Meillä kävi ekan ja tokan kanssa niin että esikoinen (vauvan syntyessä vajaa 3v) heräsi joka kerta kun vauvakin heräsi joten mies jäi nukkumaan isomman kanssa makkariin ja mä muutin väliaikaisesti vauvan kanssa työhuoneeseen nukkumaaan. Niin meni reilu puoli vuotta. Sitten esikoinen halusi itse omaan huoneeseen ja esikko meni omaan huoneeseen nukkumaan ja mä palasin pienemmän kanssa meidän makkariin.

[QUOTE="Jaa";27846404]Meillä kävi ekan ja tokan kanssa niin että esikoinen (vauvan syntyessä vajaa 3v) heräsi joka kerta kun vauvakin heräsi joten mies jäi nukkumaan isomman kanssa makkariin ja mä muutin väliaikaisesti vauvan kanssa työhuoneeseen nukkumaaan. Niin meni reilu puoli vuotta. Sitten esikoinen halusi itse omaan huoneeseen ja esikko meni omaan huoneeseen nukkumaan ja mä palasin pienemmän kanssa meidän makkariin.[/QUOTE]

Minäkin pelkään, että esikon uni häiriintyy liikaa jos tulokas on vaikka kovinkin masuvaivainen yksilö (esikko aikoinaan oli). Mutta silloin ei kyllä aleta mitään kouluja pitämään vaan iskä voi muuttaa pojan kanssa toiseen huoneeseen. Pääasia meillä on kokoajan se, että jokainen nukkuu yönsä hyvin.

Yhteistyössä