Lähihoitajan työharjoittelu

• Viestiketjun aloittaja "hmmm"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kyllä ainakin nuorten puolella toisen vuoden syksyllä 6vk harjoittelu vanhainkodissa ja keväällä 5vk harjoittelu esim. kotihoidossa tms. jossa myös on yleensä vanhuksia:)
t. lähihoitaja opiskelija

"vieras"
Riippuu aivan siitä, missä opiskelee. Nuorisopuolella on aivan eri käytännöt kuin aikuispuolella tai oppisopimusopiskelijoilla ja eri kouluissakin vaihtelee se, missä harjoittelut on suoritettava ja kuinka pitkiä ne ovat.
Vanhuspuolen työharjoittelu nuoriso-opiskelijalle on yleensä hyvinkun helppo, jostain syystä kun ohjaajat tuppaavat kohtelemaan opiskelijoita lapsina :D Nuorisopuolella myös useimmiten näytön vastaanottaa oma ohjaaja joten kiitettävän saaminen on äärimmäisen helppoa.

lh 12
Pakollinen? Ei todellakaan :) Pakollisia suoritettavia perusopintoihin kuuluvia harjoitteluja on
KATU = Kasvun tukeminen ja kehitys, Päiväkodit yleisin harjoittelupaikka
HOHU = Hoito ja huolenpito, vanhusten yksikön, tk:n vuode osastot ym yleisimpiä, mutta vio suorittaa "missä vaan" missä on perushoitoa (itse suoritin psykiatrisella jossa on perushoitoa, mutta ei yhtään pestävää/puettavaa jne)
KUTU = Kuntoutumisen tukeminen, yleisimpiä paikkoja mm. Vammaisten asumispalvelut, päihde ja mielenterveyskuntoutus ym...

Meillä on ollut 5 viikon, 4 viikon ja 6 viikon harjoitteluita.
Nyt on tulossa 7 viikon harjoittelu- tai siis työssäoppimisesta nykyään pitäis puhua.

Vaihtelee käytäntö siis.
Olemme voineet vaikuttaa vähäsen, että minkälaisessa paikassa harjoittelun suorittaa- eli henk koht esim mulla ajatuksena kotihoito tökki, joten 'sain' sen tuohon 4 viikon pätkään.
Mutta lähihoitajaksi kun opiskelee, niin kaikenlaiset ryhmät on käytävä läpi- käytännössä siis vanhukset (kotihoito ja hoiva), lapset (päiväkoti, ip kerhot tms), kehitysvammaiset ja kuntoutujat (kehitysvammalaitokset, pienkodit, päihdekuntoutujat, mt kuntoutujat). Meillä on koulussa painotettu sitä, että edes yksi harjoittelu suoritettais terveyskeskuksessa- joko hoivaosastolla tai akuutilla. Mä sain molemmat :)

Mutta et voi välttyä harjoittelusta vanhustenhoidon parissa- todennäköisesti voit kuitenkin vaikuttaa siihen, minkäkuntoisia vanhuksia harjoittelussa hoidat.

Pakollinen? Ei todellakaan :) Pakollisia suoritettavia perusopintoihin kuuluvia harjoitteluja on

HOHU = Hoito ja huolenpito, vanhusten yksikön, tk:n vuode osastot ym yleisimpiä, mutta vio suorittaa "missä vaan" missä on perushoitoa (itse suoritin psykiatrisella jossa on perushoitoa, mutta ei yhtään pestävää/puettavaa jne)
Ai? Meille painotettiin tuota pesemisavun ja pukemisen yms tärkeyttä perushoitona, joko kehitysvammapuolella tai vanhuspuolella.

Mielenkiintoista :)

Mutta tosiaan, kasvun tukeminen ja ohjaus, kuntoutumisen tukeminen ja hoito ja huolenpito+ yksi vapaavalintainen harjoittelujakso (nuorisopuolella tai ellei opintoja ole tarpeeksi jo ennestään suoritettuina)

ap.
Mä lähinnä olen kiinnostunut olemaan lasten ja nuorten kanssa. Ei mulla ole mitään vastaan vanhuksia mutta en oikein tiedä että kuinkahan mä kestän noita erite juttuja mitä varmaan tulee vastaan vanhusten kanssa mikäli ovat sen kuntoisia...

Loppakorva
Mä lähinnä olen kiinnostunut olemaan lasten ja nuorten kanssa. Ei mulla ole mitään vastaan vanhuksia mutta en oikein tiedä että kuinkahan mä kestän noita erite juttuja mitä varmaan tulee vastaan vanhusten kanssa mikäli ovat sen kuntoisia...
No kyl sun pitää eritteitä kestää jos hoitsuks meinaat. Ja koskaan ei tiedä, se vanhustyön saattaa ollakin tosi kivaa ja ihanaa kun vaan kokeilet.
Siks kannattaakin opiskeluaikana käydä mahdollisimman paljon erilaisissa paikoissa et näkee kaikkia mahdollisia paikkoja.

Meinaan en ennen aatellut et jaksaisin olla muistisairaiden kanssa, mutta siellä sitä vaan ollaan. :) ja viihdyn todella.

No kyl sun pitää eritteitä kestää jos hoitsuks meinaat. Ja koskaan ei tiedä, se vanhustyön saattaa ollakin tosi kivaa ja ihanaa kun vaan kokeilet.
Siks kannattaakin opiskeluaikana käydä mahdollisimman paljon erilaisissa paikoissa et näkee kaikkia mahdollisia paikkoja.

Meinaan en ennen aatellut et jaksaisin olla muistisairaiden kanssa, mutta siellä sitä vaan ollaan. :) ja viihdyn todella.

Aivan!

Loppakorva
""Siks kannattaakin opiskeluaikana käydä mahdollisimman paljon erilaisissa paikoissa et näkee kaikkia mahdollisia paikkoja. ""

Jestas mikä lause :D kannattaa puhua puhelimessa ja kirjoittaa samalla. No, tuli pointti selväksi kuitenkin. :D

Meillä oli pakollinen harjottelu vanhuspuolellakin, harjottelujen kestot oli 5-7vkoa.

Ja jos esim työkkärin asiakkaaksi joutuu, ni ei ne siellä kato ootko erikoistunu lasten ja nuorten puolelle vai mihin, vaan työhönosotuksia tulee kaikkialle, myös vanhus- ja mielenterveyspuolelle.. Ainaki täällä päin.

Aikuispuolen mo-mu
Meillä kaikki kolme työssäoppimista on muodossa 5+1 eli tuo viimeinen viikko on näyttöviikko. Hoito- ja huolenpito voi olla 6+1, sitä en ole vielä tehnyt. Takana kasvun tukeminen ja ohjaus päiväkodilla, nyt kuntoutumisen jakson toppi mt-kuntoutujien parissa ja tuon ho-hu:n ajattelin tehdä kehitysvammaisten asumispalvelussa. Eli en luultavasti mene ns. vanhustyöhön ollenkaan toppi-jaksoilla, mutta esim. nyt mt-kuntoutujissa on toki ikäihmisiä keitä pestään jne.

Menee nyt vähän ot, mutta.... mullakin oli opiskelujen aikana ajatus, että haluan erikoissairaanhoitoon lh:ksi. Lyhyet hoitoajat ja sitä kautta potilaskontaktit, erikoissairaanhoitoa ja sen myötä vaativaa työtä, potilaina sekä miehiä, että naisia, lapsia, nuoria, vanhuksia.

Mutta... niin vaan kotihoidon jakso tuli (jossa asiakkaina siis vanhuksia), ja mun syömmein suli :D Tänä päivänä teen laajinta lh:n työnkuvaa, jota voi olla tarjolla. Asiakkaina pääsääntöisesti ihania vanhuksia, eikä eritteiden kanssa tarvitse olla tekemisissä kuin harvoin (paitsi, että otan suoniverinäytteitä, niin... ;) ), pääsääntöisesti aamuvuoroja, iltavuoro noin kerran viikossa, yövuoroa ei koskaan. Teen monipuolisesti lähihoitajan töitä koulutukseni mukaan: ravitsemusta, puhtauden ylläpitoa, muuta avustamista, ohjausta, lääkehoitoa (lääkkeen jaot ja annot, pistokset ihon alle, vieritestejä (mm. rr-, vs- ja inr-mittaukset), nuo jo mainitut suoniverinäytteet ja niihin liittyvä kirjallinen työ ja vastuu, katetroinnit, haavanhoidot, hoito- ja palvelusuunnitelmia ja paljon muuta, jota eteen tulee.

Erikoissairaanhoidossa tai hoivaosastoilla lh saisi vaan haaveilla tällaisesta työstä. Lisäksi mä liikun paikasta toiseen, jolloin voin ulkoilla välillä. Voin valita liikkumistavan itse (autolla, pyörällä vai kävellen). Työpäivä kuluu aina todella nopeasti :)

Pitäisikö tuosta työharjoittelusta nyt kuitenkin jotain kertoa omalta opiskeluajalta. Yksi asia siinä on jäänyt harmittamaan, eli se, etten saanut kokemusta vammaisista. Katu-harjoittelu siis päiväkodissa 5+1 vkoa, hohu 4 vkoa Espanjassa ja 1 vko + näyttö 1vko psyk. hoivaosastolla sekä kutu tuolla samalla hoivalla. Sahu-harjoittelu erikoissairaanhoidon osastolla 7+1 vkoa sekä kotihoidossa 7 vkoa.

Yhteistyössä