The ketju

Status
Viestiketju on suljettu.
Aries 78
Mää siis elän tässä käsityksessä, en takaa että oon oikeassa :D
Juu, jäädytetään niin että pohja kunnolla jäässä (se osa mikä on ämpärin suuaukossa tulee lyhdyn pohjaksi) Sitten se kipataan maahan ja varovasti puukolla hakataan siihen päälle pyöreä reikä. Kipataan ylimääräiset vedet pois ja sitten vain kynttilä siittä reiästä lyhdyn sisälle palamaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: famipala
kahvikirahvi
Juu, jäädytetään niin että pohja kunnolla jäässä (se osa mikä on ämpärin suuaukossa tulee lyhdyn pohjaksi) Sitten se kipataan maahan ja varovasti puukolla hakataan siihen päälle pyöreä reikä. Kipataan ylimääräiset vedet pois ja sitten vain kynttilä siittä reiästä lyhdyn sisälle palamaan :)
Kipataan vedet pois? :O Se on siis monimutkasempi projekti mitä oon luullut. Meenki pyhien jälkeen ostamaan ämpärin ja kokeilen!
 
  • Tykkää
Reactions: famipala
Aries 78
Netistä bongasin.

Helppoa ja halpaa: jäälyhty.

Onneksi tulee vielä kovempia pakkasia. Muutaman asteen pakkasilla meni kaksi vuorokautta, että 10 litran ämpärissä ollut vesi jäätyi tarpeeksi lyhtyä varten. Vieläkin jäi lyhdyn seinät kovin ohkaisiksi.

Jäälyhdyn teko-ohje:


1. Täytä ämpäri vedellä ja laita se ulos pakkaseen.

2. Kun vesi on jäätynyt ämpärin seinämissä muutaman sentin, nosta ämpäri hetkeksi sisälle lämpimään tai kaada ämpäriin lämmintä vettä desi tai pari. Näin jäälyhty lähtee ehjänä helposti ämpäristä eikä sitä tarvitse koputella tai hakata niin että jää ja/tai ämpäri särkyy.

Ämpäri saa olla kovemmallakin pakkasella useita tunteja ulkona ennen kuin se jäätyy riittävästi. Jos pakkasta on esim 10 astetta niin koko yön saa olla ulkona. Jos haluaa tarkistaa onko vesi jäätynyt tarpeeksi, niin kaada jään päälle aavistus vettä tai ota ämpäri hetkeksi sisälle niin jää tulee kirkkaammaksi ja jäätynyt reuna näkyy helposti.
 
  • Tykkää
Reactions: famipala
kahvikirahvi
Mites siihen muuten reiän :whistle: sais kynttilälle? Voisi olla vaikeeta hakata ihan jäätynyttä vettä. Hajois ehkä koko tekele.
Eikös jotkut saa tuossa hommassa rikottua ämpärinkin?
Noo määhän sanoin et oon aina luullu et se vesi vaan jäätyy silleen jännän muotosesti et sinne jää se reikä :D

Mut nyt alotan elokuvan ja silleen, palailen joskus yöllä taas.

Hauskaa vuodenvaihdetta kaikille tasapuolisesti. :kiss: Paitsi ruutikselle, sille vähän enemmän kerta on synttäritkin :p
 
  • Tykkää
Reactions: famipala
Noo määhän sanoin et oon aina luullu et se vesi vaan jäätyy silleen jännän muotosesti et sinne jää se reikä :D

Mut nyt alotan elokuvan ja silleen, palailen joskus yöllä taas.

Hauskaa vuodenvaihdetta kaikille tasapuolisesti. :kiss: Paitsi ruutikselle, sille vähän enemmän kerta on synttäritkin :p
Mä en varmaan jaksa valvoa kauhean myöhään kun heräsin jo ennen seitsemää. Yöllä vielä heräsin joskus kolmen aikaan kun meni lumiaura ja katsoin kelloa vielä puoli viisi.

Hauskaa vuodenvaihdetta kirahville. 55 min enää :)
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä