Miksi ei hienossa ravintolassa saisi juoda maitoa?:O Sehän kuuluu suomalaiseen ruokapöytään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöyristynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En muista kyllä koskaan nähneenikään halvemmissakaan kuppiloissa.
Vaikka itse voisin piimää ruoan kanssa juoda, siis jossain lounaspaikassa. Maitoa en juo, paitsi jos jossain alkumalja juotaisiin maitona , voisin sen juoda.

Minun hyvän ystäväni taidenäyttelyn avajaisissa tarjoiltiin ruusunmarjapiimää.
Muistan sen hauskana eleenä.

:)

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
[QUOTE="vieras";27768216]Itselleni tulisi todella syyllinen olo, jos minulle ei kerrottaisi, että vahingostani johtuen jollekin on käynyt noin ja KUN kuulisin siitä myöhemmin. Siinä viedään mahdollisuus osoittaa olevansa pahoillaan, vaikka vahinko onkin.

Kaikkea muuta kuin hyvää käytöstä tai ainakaan kovin empaattista ja toista huomioonottavaa sellaista.

"Maitomukin kanssa örveltämään" :D Onko paljonkin tilaisuuksia, joihin ette miehesi kanssa uskaltaudu, kun maidonjuojat on kasvatettu niin huonosti?[/QUOTE]

Miksi ajattelisit että kuulisit myöhemmin jotain?

Tulisiko olosi siitä paremmaks kun kohtaisit lapset Tehon ulkopuolella juuri ennen isän kuolemaa? Elämänlaatusi paranisi? Miksi tuntemattomien lasten pitäisi tuossa tilanteessa ponnistella oloasi parantaaksen?
Vaatisitko saman omilta lapsiltasi?

(Tämä siis todellinen skenaario minkä olen kerran läpikäynyt - en tosin onneksi omalla kohdallani.)

Itse mieluummin säästäisin sinut tiedolta siitä, mitä vahinko lopulta lapsiperheen isälle teki. En usko moisen elämänlaatuasi parantavan...

Ja kyllä... on paljon tilaisuuksia joihin en miehen kanssa uskaltaudu.

Laaturavintolan illallinen ei ole yksi niistä.
Tämän ketjun jälkeen pitäisi lisätä sekin listaan, koska maitomukeilu maitoa millään listallaan tai hovimestarinn ilmoituksessa tarjoamatttomassa ravintolassa on näemmä jonkin "perusoikeus" kun "on tottunut sitä juomaan jne"?

Lista ja kokin yms. keittiöhenkilökunnan kokemus ja tietotaito, ei tarkoita mitään, jos jollain "vain sattuu tekemään mieli jotain muuta"?

Siis ihan oikeastiko tässä nyt perustellaan maidon junttiutta sillä, että se voi olla jollekin hengenvaarallista? :O Entäs pähkinät ja kaikki muuta maailman allergisoivat aineet? Ja voihan viinillekin olla allerginen.

Mä oon kyl niin urpo-jurpo etten oo tajunnut tilatessani maitoa ravintolassa rikkovani etikettiä. Verkkarit jalassa ei oo kyllä tullut mieleenikään mennä.

Ei voi vaan käsittää että jotain kiinnostaa mitä on toisten laseissa, mutta näköjään, ja paljon.

Mitäs jos lasit olisikin värillisiä? Tai ylipäätään sellaisia ettei näkisi läpi. Kukaan ei näkis mitä toinen hörppii. Vaiko just sen takia ne lasit on kirkkaita et toiset saa hävetä toisiaan? :rolleyes:

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27768409:
Siis ihan oikeastiko tässä nyt perustellaan maidon junttiutta sillä, että se voi olla jollekin hengenvaarallista? :O Entäs pähkinät ja kaikki muuta maailman allergisoivat aineet? Ja voihan viinillekin olla allerginen.

Ei, ei perustella. Itse heitin vaan tuon allergia-asian kehiin, vielä lisätuleksi keskusteluun.

Korkeintaan voisin yön pimeinä tunteina teholla miettiä että vanhempansa tekivät väärin häntä kohtaan kun eivät kertoneet ettei moiseen tilaisuuteen (johon siis minäkin mieheni kassa uskalsimme tulla) mennä maitomukin kanssa örveltämään.

Heitän vähä ohi aiheen kysymyksen,mutta liittyy kyllä tuohon,että mitä vanhemmat on tehny väärin tässä tapauksessa .. Saa kutsun juhliin ja kutsuja on kertonut,ettei kukaan muu paikkalle tuleva pistä päälleen ykkösiä.. Silti pitää pyntätä ittensä ja tulla ne ykköset päällä siihen juhlaan ja oot muutenki virallinen. Tässä tapauksessa ei kyllä myöskään osata kunnioittaa sitä kutsujan toivetta tulla paikalle ilman juhlavaatteita..

Kyllähä se pistää enempi silmään ku porukassa on pari täydessä tällingissä ja muut sitten ihan siisteissä ja rennoissa vaatetuksiisa,kuin se että mitä lasistaan ryystää...

Ei, ei perustella. Itse heitin vaan tuon allergia-asian kehiin, vielä lisätuleksi keskusteluun.

No sinulle en tätä kysymystä tarkoittanutkaan. :) Nuo Mummeliisan kommentit vähän ihmetyttivät. Ihan yhtä hyvin minä voisin saarnata jonkun ajattelemattomuutta, jos ravintolassa tilaa viiniä tai jonkin annoksen joka sisältää pähkinää, kun joku voi olla allerginen. Sen vuoksi tuo allergia-asia ei mielestäni kuulu tähän keskusteluun.

Miksi ajattelisit että kuulisit myöhemmin jotain?

Tulisiko olosi siitä paremmaks kun kohtaisit lapset Tehon ulkopuolella juuri ennen isän kuolemaa? Elämänlaatusi paranisi? Miksi tuntemattomien lasten pitäisi tuossa tilanteessa ponnistella oloasi parantaaksen?
Vaatisitko saman omilta lapsiltasi?

(Tämä siis todellinen skenaario minkä olen kerran läpikäynyt - en tosin onneksi omalla kohdallani.)

Itse mieluummin säästäisin sinut tiedolta siitä, mitä vahinko lopulta lapsiperheen isälle teki. En usko moisen elämänlaatuasi parantavan...

Ja kyllä... on paljon tilaisuuksia joihin en miehen kanssa uskaltaudu.

Tämän ketjun jälkeen pitäisi lisätä sekin listaan, koska maitomukeilu maitoa millään listallaan tai hovimestarinn ilmoituksessa tarjoamatttomassa ravintolassa on näemmä jonkin "perusoikeus" kun "on tottunut sitä juomaan jne"?

Lista ja kokin yms. keittiöhenkilökunnan kokemus ja tietotaito, ei tarkoita mitään, jos jollain "vain sattuu tekemään mieli jotain muuta"?

Soitetaanko viulua taustalla? Jos kuitenkin ihan keskustellaan siitä aiheesta, eli olen syömässä ystävieni kanssa, läikytän vahingossa maitoa allergikon päälle ja he "kotikiireisiin" vedoten lähtisivät pois ja myöhemmin kuulisin, mitä ne kiireet oikeasti olivat, tulisi sellainen olo, että vahingosta syytettäisiin minua. Anteeksipyyntöni ja pahoitteluni ei kelpaisi.

Kyllä varmasti kannattaa lisätä ravintolat siihen listaanne, niissä kun usein käsitellään ja tarjoillaan maitoa ja maitotuotteita. Perusoikeudesta en tiedä, mutta maitoa halutessani voin kyllä sitä tarjoilijalta tiedustella. Jos en sitä saa, otan sitten jotain muuta, no big deal.

Kokit tuskin kaikkia muitakaan juomalistan juomia ovat omakätisesti kokanneet, eli en koe loukkaavani kenenkään ammattitaitoa, jos kysyn mahdollisuutta saada jotain juomaa listan ulkopuolelta. On se sitten listalle merkkaamaton arvokkaampi viini tai maito.

Herranjumala, kuinka itsekeskeinen on ihmisen oltava jos kuvittelee että ravintoloiden juomatarjoilun pitäisi mennä sen mukaisesti mille sun miehesi ei ole allerginen?

Heitän vähä ohi aiheen kysymyksen,mutta liittyy kyllä tuohon,että mitä vanhemmat on tehny väärin tässä tapauksessa .. Saa kutsun juhliin ja kutsuja on kertonut,ettei kukaan muu paikkalle tuleva pistä päälleen ykkösiä.. Silti pitää pyntätä ittensä ja tulla ne ykköset päällä siihen juhlaan ja oot muutenki virallinen. Tässä tapauksessa ei kyllä myöskään osata kunnioittaa sitä kutsujan toivetta tulla paikalle ilman juhlavaatteita..

Kyllähä se pistää enempi silmään ku porukassa on pari täydessä tällingissä ja muut sitten ihan siisteissä ja rennoissa vaatetuksiisa,kuin se että mitä lasistaan ryystää...

Tuo ihan eri tilanne.
Osa mokaa silloinkin (eikö kaikissa pippaloissa aina)?

Toivottavasti ei kukaan kuitenkaan kenenkään kuolemaan johtavaan tavalla?

:)

Niin, entäs esimerkiksi kermavaahto tai jäätelö? Niitähän kai hienoimissakin ravintoloissa ihan etiketin mukaisesti saatetaan tarjota? Tai kahvin kanssa tarjottava kerma?

[QUOTE="vieras";27768463]Herranjumala, kuinka itsekeskeinen on ihmisen oltava jos kuvittelee että ravintoloiden juomatarjoilun pitäisi mennä sen mukaisesti mille sun miehesi ei ole allerginen?[/QUOTE]

Ei kuvitella.

Kuvitellaan että on sen mukainen, minkä menyyssään (tilaajaan mukaan) ja henkilökuntansa (kokin ja tarjoilijoiden ennalta tehdyn ilmoituksen) mukaan menee.

Sinä oletat jotain muuta?

Miksi halveksut niin syvästi laaturavintolan henkilökuntaa?

Onko sinulla huonoja henkilökohtaisia kokemuksia jostain paikasta?

Meillä vain hyviä- lukuunottamatta jotain pikkujuttuja ja sitä yhtä isompaa juttua yhdestä helsinkiläisestä ravintolasta, jonka pikkumoka ja asiakaskeskeisyys johti 32-vuotiaan neljän lapsen isän ja firmansa toimitusjohtajan (ei siis ollut oma firma, pelkkä palkattu tj kansainvälisen kaupan tohtorintutkinnolla) kuolemaan.

:(

[QUOTE="Lis";27768464]Maito muuttaa ruuan makua ja muutenkin oletuksena on etta aikuinen ihminen ei juo maitoa.[/QUOTE]

Usein hyvään suuntaan. Moni muukaan asia ei tässä maailmassa toimi sinun oletustesi mukaan, ja tämän asian kanssa sinun on nyt vain elettävä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27768492:
Niin, entäs esimerkiksi kermavaahto tai jäätelö? Niitähän kai hienoimissakin ravintoloissa ihan etiketin mukaisesti saatetaan tarjota? Tai kahvin kanssa tarjottava kerma?

Eikös tässä väitelty ruokajuomista..

[QUOTE="Vieras";27768529]Eikös tässä väitelty ruokajuomista..[/QUOTE]

Siis tuohon allergia-asiaan liittyi tuo kysymykseni. Jos maidon junttiutta ja huonokäytöksisyyttä perustellaan allergialla, eikö sama pitäisi päteä myös esim kermavaahtoon ja lukemattomiin muihinkin ravintoloissa tarjottaviin aineksiin.

Mummeliisa tuossa vihjaili, että jos ravintoloissa käy tällaisia "moukkia" jotka vaativat ehdottomasti ruokajuomakseen maitoa, se voi johtaa jopa jonkun kuolemaan. Miten se kermavaahto ei sitten ihan yhtä lailla voisi johtaa samanlaiseen tapaturmaan?

Kermavaahtoa ja jaateloa tuskin tarjoillaan alku- tai paaruokien kanssa?

Ei kuvitella.

Kuvitellaan että on sen mukainen, minkä menyyssään (tilaajaan mukaan) ja henkilökuntansa (kokin ja tarjoilijoiden ennalta tehdyn ilmoituksen) mukaan menee.

Sinä oletat jotain muuta?

Miksi halveksut niin syvästi laaturavintolan henkilökuntaa?

Onko sinulla huonoja henkilökohtaisia kokemuksia jostain paikasta?

Mikäs sinä olet sanoamaan saako ravintola tarjota halutessaan ruokia tai juomia ohi ruoka-/juomalistan?

Tietenkin asiakkaan toiveet yritetään täyttää mahdollisimman hyvin, jokaisen ravintolan sitten itse päätettävä mihin mittoihin tässä mennään ja mihin asti se on kannattavaa.

Enkä halveksu mm. itseäni, kiitos kysymästä. :)

[QUOTE="vieras";27768525]Usein hyvään suuntaan. Moni muukaan asia ei tässä maailmassa toimi sinun oletustesi mukaan, ja tämän asian kanssa sinun on nyt vain elettävä.[/QUOTE]

Ei minun oletukseni, vaan yleisen oletuksen mukaan. Jos pikkuisessa Suomen maassa joku aikuinenkin juo maitoa, se ei tarkoita etta se olisi yleismaailmallisesti normaalia aikuisen toimintaa.

Eikö kokki/keittiomestari ja henkilökunta silloinkin osaa erottaa pahasti maitoallergiset niistä, joille tai joiden lähdelle moista tarjoillaan?

Itse osaisin - todellakin
Mutta olen oppinut, että palstalogiikka on toinen?.

Yhteistyössä