H
hassua
Vieras
mä en kyllä tunne yhtään aikuista joka JUO maitoa, ehkä kaakaossa mutta ei muuten :O
No en minäkään...
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
mä en kyllä tunne yhtään aikuista joka JUO maitoa, ehkä kaakaossa mutta ei muuten :O
Olen aina ollut sitä mieltä, että mitä enemmän ihmiset vouhkaavat etiketistä sen vähemmän he osaavat soveltaa sitä käytännössä. Kyse kun ei ole mistään uskollisesta sääntöjen noudattamisesta, sillä mitä paremmin itse tietää miten voi luovasti toimia sen enemmän osaa antaa vapauksia kaikille muillekin. Siksi maidon juominen pihvin kanssa on aivan ookoo, eikä makuasioista voi lähteä kinaamaan. Minä aiheutan aivan yhtä kauhean haloon halutessani viiniä sekoitettuna soodaveteen. Hyvätapaisena ihmisenä en ala kertomaan refluksivaivoistani ja täten piinaamaan seuruetta sairaskertomuksillani saati muutenkaan pohtimaan mikä olisi etiketin mukaan oikein ja mikä ei- muiden mielestä.
Me olemme maitokansaa ja sillä sipuli. Jos ravintola katsoisi maidon myymisen vastoin heidän periaatteitaan sitä ei silloin olisi edes tarjolla.
Ei se pihvi mitään kuivaa ole jos et junttiuksissasi pyydä paistamaan sitä pahviksi. Pahvi.Alkuperäinen kirjoittaja röyh;27766575:Kuka ryyppäämisestä puhuikaan mitään mutta en halua kuivaa pihviäkään vetää...
Alkuperäinen kirjoittaja röyh;27766575:Viinin litkustakaan en pidä, miksi siellä sitten oli listalla kaikki viinakset?
Oikeasti et ole koskaan kuullut että ruokien ja juomien valintaan kuuluu "jokin etiketti"?
Entä ruokailuvälineiden valintaan?
Ruokapuheisiin?
Siihen, milloin noustaan pöydästä?
En ilkeile, vaan mielestäni on kiehtovaa jos joku aikuinen ei TIEDÄ etiketin olemassaolosta. Se, että osaako tai tahtooko sitä noudattaa on eri asia kuin täydellinen tietämättömyys...
Kun noin ystävälliseen sävyyn asian ilmaisit niin vastaan ja annan sinulle luvan nauraa jos siltä tuntuu
Siis en todellakaan tiennyt mistään juomaetiketistä. Pidin sitä maku- ja kustannusasianaJa minusta vesi on paljon rahvaampaa kuin maito, sitähän saa ihan hanasta
Ruokailuväline- ja puhe-etiketti? Et kai vain juksaa minua?Siis hienossa seurassa syödään veitsellä ja haarukalla jos osaa ja keittoon käytetään lusikkaa. Muuta en juuri tiedäkään
Jos ei ole valmiiksi katettu niin muut kipot ja kupot valitsen sen mukaan mikä sopivimmalta näyttää.
Jutustelu on tilanteen mukaan ja toisten puheenvuoroja kunnioittaen. Jos on ihan vierasta porukkaa niin "on ilmoja pidellyt" ja "Keitto on hyvää" Jos tuttuja niin sitten voi mennä enemmän henkilökohtaiselle tasolle. Pöydästä noustaan kun on valmis ellei nyt sitten ole joku keskustelu pahasti kesken jolloin olisi epäkohteliasta poistua kesken. Vai onko tästäkin jotkut säännöt? Nuorin tai arvokkain ensin jne?
Edelliseen palatakseni lisään että vaikka kertomassani tilanteessa maitoa ei ollut tarjolla niin en toki sitä kehdannut lähteä kysymään tai pyytämään. Sen verran pitää käytöstapoja ja tilannetajua olla vaikkei etikettiä tunnekaan![]()
Voi taivas. Surettaa tämä etiketin tuntemattomuus. En minäkään kaikkia niitä osaa, mutta mitä tiedän ja mitä opin niin todellakin noudatan. Eihän siinä kyse ole siitä, saako traumoja tai tuskatiloja vaan siitä että kunnioitetaan tilannetta ja kanssaihmisiä. Nykyisessä oma napa-ilmapiirissä se tosin on usein liikaa vaadittu, tuo kanssaihmistenkin huomioiminen. Aina ensin tunnutaan ajattelevan vaan, että mitä se nyt muille kuuluu tai mitä se nyt ketään haittaa jos minä...
Tiesitkö esim. että vaikka ei joisi viinejä lainkaan (eikä niitä todellakaan kenenkään sellaisen tarvitse juoda, joka ei niiden mausta pidä) tulee jokaiselle seurueen jäsenelle laittaa ainakin tilkka viiniä lasin pohjalle.
SITÄ lasia käytetään sitten maljoihin eikä esim vesilasia.
Tuokin löytyy perusetiketistä.
![]()