Miksi ei hienossa ravintolassa saisi juoda maitoa?:O Sehän kuuluu suomalaiseen ruokapöytään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pöyristynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen aina ollut sitä mieltä, että mitä enemmän ihmiset vouhkaavat etiketistä sen vähemmän he osaavat soveltaa sitä käytännössä. Kyse kun ei ole mistään uskollisesta sääntöjen noudattamisesta, sillä mitä paremmin itse tietää miten voi luovasti toimia sen enemmän osaa antaa vapauksia kaikille muillekin. Siksi maidon juominen pihvin kanssa on aivan ookoo, eikä makuasioista voi lähteä kinaamaan. Minä aiheutan aivan yhtä kauhean haloon halutessani viiniä sekoitettuna soodaveteen. Hyvätapaisena ihmisenä en ala kertomaan refluksivaivoistani ja täten piinaamaan seuruetta sairaskertomuksillani saati muutenkaan pohtimaan mikä olisi etiketin mukaan oikein ja mikä ei- muiden mielestä.

Me olemme maitokansaa ja sillä sipuli. Jos ravintola katsoisi maidon myymisen vastoin heidän periaatteitaan sitä ei silloin olisi edes tarjolla.

[QUOTE="vieras";27766489]Virheen? :D Kepsiksen keskusteluparalympialaiset taas pyörähti käyntiin? Älä tule kesken keskustelun mukaan, jos ei riitä kyky seurata sitä.[/QUOTE]

kommentoin yhtä (1) kommenttia, mikä siinä on vaikeaa ymmärtää?

Olen aina ollut sitä mieltä, että mitä enemmän ihmiset vouhkaavat etiketistä sen vähemmän he osaavat soveltaa sitä käytännössä. Kyse kun ei ole mistään uskollisesta sääntöjen noudattamisesta, sillä mitä paremmin itse tietää miten voi luovasti toimia sen enemmän osaa antaa vapauksia kaikille muillekin. Siksi maidon juominen pihvin kanssa on aivan ookoo, eikä makuasioista voi lähteä kinaamaan. Minä aiheutan aivan yhtä kauhean haloon halutessani viiniä sekoitettuna soodaveteen. Hyvätapaisena ihmisenä en ala kertomaan refluksivaivoistani ja täten piinaamaan seuruetta sairaskertomuksillani saati muutenkaan pohtimaan mikä olisi etiketin mukaan oikein ja mikä ei- muiden mielestä.

Me olemme maitokansaa ja sillä sipuli. Jos ravintola katsoisi maidon myymisen vastoin heidän periaatteitaan sitä ei silloin olisi edes tarjolla.

sitähän ei ollut tarjolla.

Ja minä sain huutia paremmassa ravintolassa tarjoilijata kun ilmoitin että haluan ruokajuomaksi 7 marskinryyppyö ja voi tuoda ne heti kerralla pöytään.
Ei kuulemma ole minkään ryyppyravintola? :o
Kuka ryyppäämisestä puhuikaan mitään mutta en halua kuivaa pihviäkään vetää ja kerrankun sitä ravintolaan tullaan otataan juhlallisesti se juomakin siihen eikä mitään tavis maitoa tai vettä.
Viinin litkustakaan en pidä, miksi siellä sitten oli listalla kaikki viinakset?

Mä en ymmärrä tätä etikettivastaisuutta. Sehän on kiva, kun on tietyt käyttäytymismallit jotka on yhdessä jo sovittu ja niitä on hyvä silloin tällöin juhlan tullessa kerrata.
Mä tykkään siitä, että tiedän miten käyttäydyn ja muutkin kun käyttäytyy, niin ei kenenkään tarvitse katsoa nenänvarttaan pitkin tai vavista kun haavanlehti kun uusi tilanne jännittää. Onneksi on säännöt

Etikettiin kun kuuluu myös se hienotunteisuus ja tilannetaju, joka aapeelta ja hänen mieheltään nyt tässä tilanteessa puuttui. Jos aapee olisi vaan kaikessa hiljaisuudessa tilannut maitonsa tarjoilijalta ja mies ei olisi ollut tätä huomaavinaankaan, ainoo moka olisi ollut toi maidon juonti, mutta kommentointi toisen ruoka/juomatilaukseen on moukkamaista ja numeron tekeminen omista mieltymyksistään.

Ja olen sitä mieltä, että jos maito ei kuulu listalle, sitä ei tilata, eikä aikuinen tilaa Coka-Colaakaan, vaikka se olisikin listalla, jos kyseessä on hienompi ravintola.

Minäpä nyt sitten keitän tätä soppaa osaltani ja kysyn, että minkä takia sitä maitoa yleensä pitää olla ruokajuomana. Siis lämpimällä ruoalla. Joo, lapset tarvitsevat maitoa, mutta ei sitä nyt silti pidä juomalla juoda. Kalkkia ja D-vitamiinia kun saa muualtakin, esim. jogurtista ja juustosta.

Meillä ei kukaan juo päiväruoalla maitoa, ei edes lapsi. Tarhassakin heillä on ruokajuomana vesi tai makeuttamaton (hedelmä)tee. Kotona juomme yleensä vettä, välillä täysomenamehua lantrattuna kivennäisvedellä. Samat tavat on muillakin tuntemillamme ihmisillä täällä.

Oikeasti et ole koskaan kuullut että ruokien ja juomien valintaan kuuluu "jokin etiketti"?
Entä ruokailuvälineiden valintaan?
Ruokapuheisiin?
Siihen, milloin noustaan pöydästä?

En ilkeile, vaan mielestäni on kiehtovaa jos joku aikuinen ei TIEDÄ etiketin olemassaolosta. Se, että osaako tai tahtooko sitä noudattaa on eri asia kuin täydellinen tietämättömyys...

Kun noin ystävälliseen sävyyn asian ilmaisit niin vastaan ja annan sinulle luvan nauraa jos siltä tuntuu:)

Siis en todellakaan tiennyt mistään juomaetiketistä. Pidin sitä maku- ja kustannusasiana:) Ja minusta vesi on paljon rahvaampaa kuin maito, sitähän saa ihan hanasta:)

Ruokailuväline- ja puhe-etiketti? Et kai vain juksaa minua?:) Siis hienossa seurassa syödään veitsellä ja haarukalla jos osaa ja keittoon käytetään lusikkaa. Muuta en juuri tiedäkään:D Jos ei ole valmiiksi katettu niin muut kipot ja kupot valitsen sen mukaan mikä sopivimmalta näyttää.

Jutustelu on tilanteen mukaan ja toisten puheenvuoroja kunnioittaen. Jos on ihan vierasta porukkaa niin "on ilmoja pidellyt" ja "Keitto on hyvää" Jos tuttuja niin sitten voi mennä enemmän henkilökohtaiselle tasolle. Pöydästä noustaan kun on valmis ellei nyt sitten ole joku keskustelu pahasti kesken jolloin olisi epäkohteliasta poistua kesken. Vai onko tästäkin jotkut säännöt? Nuorin tai arvokkain ensin jne?

Edelliseen palatakseni lisään että vaikka kertomassani tilanteessa maitoa ei ollut tarjolla niin en toki sitä kehdannut lähteä kysymään tai pyytämään. Sen verran pitää käytöstapoja ja tilannetajua olla vaikkei etikettiä tunnekaan:)

Kun noin ystävälliseen sävyyn asian ilmaisit niin vastaan ja annan sinulle luvan nauraa jos siltä tuntuu:)

Siis en todellakaan tiennyt mistään juomaetiketistä. Pidin sitä maku- ja kustannusasiana:) Ja minusta vesi on paljon rahvaampaa kuin maito, sitähän saa ihan hanasta:)

Ruokailuväline- ja puhe-etiketti? Et kai vain juksaa minua?:) Siis hienossa seurassa syödään veitsellä ja haarukalla jos osaa ja keittoon käytetään lusikkaa. Muuta en juuri tiedäkään:D Jos ei ole valmiiksi katettu niin muut kipot ja kupot valitsen sen mukaan mikä sopivimmalta näyttää.

Jutustelu on tilanteen mukaan ja toisten puheenvuoroja kunnioittaen. Jos on ihan vierasta porukkaa niin "on ilmoja pidellyt" ja "Keitto on hyvää" Jos tuttuja niin sitten voi mennä enemmän henkilökohtaiselle tasolle. Pöydästä noustaan kun on valmis ellei nyt sitten ole joku keskustelu pahasti kesken jolloin olisi epäkohteliasta poistua kesken. Vai onko tästäkin jotkut säännöt? Nuorin tai arvokkain ensin jne?

Edelliseen palatakseni lisään että vaikka kertomassani tilanteessa maitoa ei ollut tarjolla niin en toki sitä kehdannut lähteä kysymään tai pyytämään. Sen verran pitää käytöstapoja ja tilannetajua olla vaikkei etikettiä tunnekaan:)

Kysymys todellakin oli tarkoitettu ystävälliseksi eikä ole tarkoitus nauraa sinulle.
Kiitos kun vastasit.

:)

Voi taivas. Surettaa tämä etiketin tuntemattomuus. En minäkään kaikkia niitä osaa, mutta mitä tiedän ja mitä opin niin todellakin noudatan. Eihän siinä kyse ole siitä, saako traumoja tai tuskatiloja vaan siitä että kunnioitetaan tilannetta ja kanssaihmisiä. Nykyisessä oma napa-ilmapiirissä se tosin on usein liikaa vaadittu, tuo kanssaihmistenkin huomioiminen. Aina ensin tunnutaan ajattelevan vaan, että mitä se nyt muille kuuluu tai mitä se nyt ketään haittaa jos minä...

Miten on epäkunnioittavaa juoda ruokajuomana maitoa? Näyttääkö se pahalta? Haisee? Tuleeko siitä ei toivottua meteliä? Sattuuko väri jonkun silmiin? Mikä se juttu on?

Tiesitkö esim. että vaikka ei joisi viinejä lainkaan (eikä niitä todellakaan kenenkään sellaisen tarvitse juoda, joka ei niiden mausta pidä) tulee jokaiselle seurueen jäsenelle laittaa ainakin tilkka viiniä lasin pohjalle.
SITÄ lasia käytetään sitten maljoihin eikä esim vesilasia.

Tuokin löytyy perusetiketistä.
:)

Kannattaa huomata, että kyse ei aina ole siitä viinin mausta vaan voi olla tilanne, että kyseinen henkilö ei yksinkertaisesti voi/halua juoda alkoholia.

Ei maito ole ruokajuoma missään muualla kuin Suomessa. On tosi junttia maitoa ravintolassa tilata, enkä kyllä oikeasti tiedä yhtään aikuista joka näin edes tekisi. Löysikö ap listalta kuitenkin itselleen sopivan ruuan?

"Viini on pahaa.." on myös aika käsittämätön lause. Niitäkin on erilaisia, jos ei yhdestä tykkää niin toisesta voi tykätä. Ja viini kyllä oikeasti sopii hyvin ruuan kanssa.

[QUOTE="vieras";27766680]Miten on epäkunnioittavaa juoda ruokajuomana maitoa? Näyttääkö se pahalta? Haisee? Tuleeko siitä ei toivottua meteliä? Sattuuko väri jonkun silmiin? Mikä se juttu on?[/QUOTE]

Esimerkki: vanhempien henkilöiden teitittely. Näyttääkö sinuttelu pahalta? Haisee? Sattuuko silmiin?

Tai vieraille esittäytyminen. Näyttääkö pahalta tai haiseeko, jos ei esittele itseään?

Silti.

Se on se juttu. Etiketti.

[QUOTE="heh";27766143]Katsos kun kaikkien pitää olla semmosia juoppoja jotka juo vaan alkoa ja se alko on vaan ainoa oikea ruokajuoma vaikka sitä hampaat irvessä vedettäsiin.
Enemmän minua huvittaa nämä ns hienostelijat jotka ottaa sitä viiniä ja naama irveessä sitä koittaa ruuan seurana ottaa kun ei kuivaa ruokaa muutenales saa ja ei #kehtaa# tilata sitä juomaa mitä haluaa kun viini on hienompaa.

Minä en tykkää viinistä, en mistään, oli alkoholitonta tai ei.
jos se jotakin häirittee että juon ravintolassa jotakin muuta kuin viiniä (usein listoilla on maitoa limua jne.)
niin en voi minkään jos minun ruokajuomani pilaa sinun makunautintosi.
Tosin en tajua sitä kuinka pilaan sinun ruokasi jos minä sen maidon omaan suuhuni kadan :laugh:[/QUOTE]

Mutta pidän punaviineistä ja tykkään juoda viiniä ravintolassa. Yleensä minulla on myös lasillinen
vettä siinä vierellä, niin voi tarvittaessa hörpätä sitä jos ei saa sitä kuivaa ruokaa muuten
alas. :)

"... kaikkien pöytätapojen alkeisiin kuuluu, että jokaiselle annetaan vapaus juoda ja syödä tai olla juomatta ja syömättä mitä haluaa." Tuomi Elmgren-Heinonen: Käytöksen kultainen kirja. WSOY, Porvoo 1961.

On eri asia syödä ravintolassa kuin kotikutsuilla. Kun olet vieraana toisen kotona, syöt sitä mitä tarjotaan (tai olet syömättä, siitä kuitenkaan numeroa tekemättä) etkä ala vaatia itsellesi erikoisruokia.

Ravintola taas, olipa kuinka "hieno" gourmetpaikka tahansa, on liikeyritys, jossa asiakas on asiakas eikä vieras. Ei ravintolassa ole etiketin vastaista kysyä, saisiko ruokajuomaksi maitoa. Useimmista ravintoloista saa.

Sen sijaan on huonoa käytöstä osoittaa häpeävänsä tai paheksuvansa toisten ihmisten ruoka- ja juomavalintoja.

[QUOTE="vieras";27766680]Miten on epäkunnioittavaa juoda ruokajuomana maitoa? Näyttääkö se pahalta? Haisee? Tuleeko siitä ei toivottua meteliä? Sattuuko väri jonkun silmiin? Mikä se juttu on?[/QUOTE]

Se on se sama epäkunnioittavuus kuin esim veryttelyasuun pukeutuminen häissä.
Se voi olla puhdas asu eikä haise eikä metelöi ja värikin voi olla kaunis, mutta silti se osoittaa sitä että sen sijaan että veiras kunnioittaisi isäntäväkeä muita läsnäolijoita ja tilaisuuden henkeä, hän asettaa omat tapansa ja omat mieltymyksensä tärkeämmäksi kuin nuo edellemainitut.

Toisaalta hyvä muistaa toki sekin, että vain "moukka" nyrpistää näkyvästi nenää verkkariasuiselle veiraalle tai aikuiselle joka nostaa ruokamaljan maitolasilla.
Etikettiin kuuluu sekin, ettei ole huomaavinaaan toisten etikettirikkeitä, etteivät nämä joutuisi noloon asemaan.

Ehkä sitten seuraavan juhlan tullen vain miettii kahteen otteeseen, että haluaako juhlavat juhlat vai sellaiset jonka tunnelman sanelee jonkun itsekäs itsensä ja mieltymystensä ykköskeis nostaminen?
(Tämä siis vain häistä, karonkoista, lakkiaisista yms juhlavista juhlista. En usko että ystäväperheissä ketään kutsumatta jätetään vain sen vuoksi että joku ei viitsi kunnioittaa tilannetta ruokajuomansa osalta.)

[QUOTE="vieras";27766711]Ei maito ole ruokajuoma missään muualla kuin Suomessa. On tosi junttia maitoa ravintolassa tilata, enkä kyllä oikeasti tiedä yhtään aikuista joka näin edes tekisi. Löysikö ap listalta kuitenkin itselleen sopivan ruuan?

"Viini on pahaa.." on myös aika käsittämätön lause. Niitäkin on erilaisia, jos ei yhdestä tykkää niin toisesta voi tykätä. Ja viini kyllä oikeasti sopii hyvin ruuan kanssa.[/QUOTE]

Ja juntiksi leimautuminenhan on se suurin pelko tässä maailmassa :D Relatkaa nyt hyvänen aika. Sinä voit juoda viinisi, toinen maitonsa ja kolmas ottaa sitten vaikka vettä ja kaikilla hyvä mieli, eikä keneenkään sattunut.

Yhteistyössä