Heitän joululahjat kylmästi roskiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mitä ihmettä ihmisten päässä liikkuu kun on pakko ostaa toinen toistaan kauheampia esineitä??
Ja vielä tajuttoman isoja mitä ei saa minnee mahtumaan.. olen tainnut olla tuhma tänä vuonna kun näin rangaistaan :(

Miten olisi joku lahjoituskirppari tai ensi vuoden lahjakeräys?

Toivoin joululahjaksi saunatuoksuja, ja sainkin yhden pullon, joka oli samassa paketissa jonkun helvatan keraamisen saunatontun kanssa. "Aseta ikkunalaudalle tai lauteille." Ikkunaa ei ole ja istumatilaa muutenkin vähän, lahjan antaja tietää sen hyvin. Miksi pitää ostaa krääsää?!

Pörrösukista, ällötuoksuvista vartalovoideseteistä ja lapsen pehmoleluista en edes aloita...

Mä olen kyllä vienyt ihan kylmän viileästi turhat roinat kierrätykseen ja antanut tarvitseville, jos on tullut turhaa tavaraa lahjaksi. Onneksi suurin osa tutuista tietää, ettei kannata ostaa mitään ellei ole jotain mitä ihan oikeasti tarvitsen. En loukkaannu jos en saa lahjaa juhlapäivänä. Riittää, kun muistetaan vaikka puhelinsoitolla, kortilla tai vierailulla (usein kutsun esimerkiksi syömään tai kahville jne.). Ja kukkalahjat on aina kivoja :)

Miksi kaiken pitää aina edes olla niin hiton materialistista? Eikö sitä tavaraa ole haalittu ympärille jo muutenkin ihan riesaksi asti? Osa ihmisistä muutenkin tuntuu luulevan, että materia korvaa yhdessä vietetyn ajan.

• Tykkää
Reactions: zvirbulis
On sanottu, että ei tarvita mitään lahjoja. Tai kysyttäessä esitetään toive. Molemmat ohitetaan erittäin johdonmukaisesti.

Arvostan jokaisen lahjan antajan ajatusta. Todella. Mutta arvostaisin enemmän jos keskittyisivät siihen ajattelemiseen eivätkä kantaisi noita tonttuja meille ihan oikeasti, ei se ole kenenkään etu. Ja ei, lapsi ei tarvitse joka joulu uutta sylillistä pehmoleluja.

En ymmärrä, miksi pitäisi olla varauksetta kiitollinen siitä että joku kuluttaa turhaan luonnonvaroja ja täyttää meidän kaappeja toiveista huolimatta. Vaikka ajatusta arvostaisinkin.

Minä en käytä noita tuoksuvia vartaloemulsioita, koska en tarvitse ja hajut ällöttää. Silti saan niitä vuodesta toiseen, vaikka olen kyllä sanonut, että niitä ei tule käytettyä. Just ennen joulua kannoin neljä tuollaista settiä perhekerholle "vieköön ken tykkää" idealla. Mikä järki?

Eikö niistä lahjoista voi etukäteen sopia? Olet kai aikuinen ihminen, etkä vanhempiesi nurkissa asusteleva teinilapsi? Ja osaat kertoa, mitä tarvitset ja mitä et? Yleensä hiukankin aivojaan käyttävät ihmiset kyllä sisäistävät selkokieliset ohjeet.

Eikö niistä lahjoista voi etukäteen sopia? Olet kai aikuinen ihminen, etkä vanhempiesi nurkissa asusteleva teinilapsi? Ja osaat kertoa, mitä tarvitset ja mitä et? Yleensä hiukankin aivojaan käyttävät ihmiset kyllä sisäistävät selkokieliset ohjeet.

Musta taas on äärimmäisen typerä tapa se että sovitaan: "osta sinä mulle nn lahjaksi niin mä ostan sulle pp lahjaksi." Eikö oo ihan sama että kukin ostaa itte ittelleen mitä tarvii, eihän lahjassa oo mitään yllätystä eikä taikaa jos jo valmiiksi itse on valinnu itselleen lahjan.

Miksi heittää uutta tavaraa roskiin, jos itse ei niistä tykkää? Viekää ne vaikka SPR:n kierrätysmyymälöihin tai muuhun vastaavaan lahjoituksina, se turha romu voi olla jonkun toisen aarre :)

Nimenomaan! Aina löytyy joku, jolla on tarvetta vaikkei itsellä olisikaan. Pelkkä roskiin heittäminen ei ole kovin ekologista, eikä mun moraali antaisi sellaista myöten ellei ole oikeasti sellainen romu jota ei vain voi hyödyntää mitenkään.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree ja Poppu
[QUOTE="Höh";27764027]Musta taas on äärimmäisen typerä tapa se että sovitaan: "osta sinä mulle nn lahjaksi niin mä ostan sulle pp lahjaksi." Eikö oo ihan sama että kukin ostaa itte ittelleen mitä tarvii, eihän lahjassa oo mitään yllätystä eikä taikaa jos jo valmiiksi itse on valinnu itselleen lahjan.[/QUOTE]

Meillä perhepiirissä sovitaan lahjat aina, jos sellaisia on tulossa. Muuten on kaikilla kaapit täynnä turhaa tavaraa jotka sitten roudataan kierrätykseen. Parempi olla ostamatta mitään, jos mitään ei tarvita. Mun mielestä aikuinen ihminen pärjää ilman lahjojakin, muistaa kun voi muillakin tavoin :)

[QUOTE="vieras";27763883]Mitä ihmettä ihmisten päässä liikkuu kun on pakko ostaa toinen toistaan kauheampia esineitä??
Ja vielä tajuttoman isoja mitä ei saa minnee mahtumaan.. olen tainnut olla tuhma tänä vuonna kun näin rangaistaan :([/QUOTE]

Hirveää luonnon tuhlausta. Vie kirpputorille.

[QUOTE="vieras";27764060]Mitä ne epäkelvot lahjat sitten oli?[/QUOTE]

Kirjoja aihepiiristä, joka ei edes kiinnosta. Epäonnistuneita parfyymilahjoja tai haisevia rasvoja, tai eläinkokein testattuja tuotteita joita en käytä (lahjan antanut tiesi kyllä tämänkin). Turhia "koriste"-esineitä. Väärän kokoisia vaatteita, joissa ei ole ollut vaihtomahdollisuutta. Villasukat (pahasti allerginen villalle, lahjan antaja tiesi tämän...). Lahjakortteja sellaisiin kauppoihin, joissa en asioi (esim. boikotissa huonon palvelun takia tai kohtelevat työntekijöitään huonosti, huono laatu yms.) Hierontalahjakortti mieshierojalle (en käy muutenkaan usein, enkä todellakaan anna vieraan miehen itseeni koskea YÖK!) Tai kaikista "parhain", paketillinen vihreää teetä kaupan omalla merkkinä tuotettuna. Vihreää teetä inhoan jo muutenkin, mutta että vielä sitten piti valita jotakin hiton pirkkaa. Enpä kehtaisi viedä kyllä vastaavaa lahjaa kenellekään. Oli kyl niin huono paketti, ettei kelvannut kenellekään vaikka useammalle tarjosinkin :D

Tässä näin alkuun, mitä omalla kohdalla tulee äkkiseltään mieleen.

Pikku yllätys kyllä kuullostaa sen verran hankalalta ihmiseltä ettei mikään ihme, että lahjojat eivät jaksa pitää hänen boikotoimisistaan, allergioistaan ja muista neurooseista listoja.

Alkuperäinen kirjoittaja toenperrään;27764227:
Pikku yllätys kyllä kuullostaa sen verran hankalalta ihmiseltä ettei mikään ihme, että lahjojat eivät jaksa pitää hänen boikotoimisistaan, allergioistaan ja muista neurooseista listoja.

Joo,ihan samaa mietin...joo,siis kyllähän allergiat ja aatteet ymmärrän,mutta vähän oli sellasta "hakemalla haetaan vikoja" meininkiä...sori ei pahalla kuiteskaan :)

En mäkään ihan kauheasti ilahtunut kuorimaveitsestä ja juustohöylästä jotka sain äidiltäni :)
Kyllä mä sellaiset jo omistan, kaksinkin kappalein joten kolmannet on täysin turhat :O

Alkuperäinen kirjoittaja toenperrään;27764227:

Senpä takia on parempi olla ostamatta lahjaa ;) En yksinkertaisesti HALUA ainuttakaan turhaa romua tähän taloon, koska säilytystilaa on muutenkin aivan liian vähän. Kun ei meinaa edes normaalit tarpeelliset tavarat mahtua kaappeihin. Ja kyllä on ihan olennaista muistaa, että villalle allergiselle ei anneta lahjaksi villasukkia. Ja sitten loukkaannuta kun sanon suoraan että kiitos mutten näitä voi käyttää, kun iho ei kertakaikkiaan kestä. Et kai sinäkään vaikkapa pähkinäallergikolle osta lahjaksi pähkinälajitelmaa jne?

Itseasiassa, nämä "huonojen" lahjojen ostelijat ovat olleet aina ne samat tyypit. Ja heille on kyllä sanottu, että älkää ostako mitään. Riittää kun tulevat käymään. Lahjan tuodessa kuitenkin tuppaavat itsenä kylään joka tapauksessa, ja mulle se pelkkä kyläily tai muuten muistaminen riittää ihan hyvin :)

Taitaa sulla itselläsi olla pakkomielle ostaa ihmisille lahjoja, vaikkeivät niitä tahtoisi.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: zvirbulis
Joo,ihan samaa mietin...joo,siis kyllähän allergiat ja aatteet ymmärrän,mutta vähän oli sellasta "hakemalla haetaan vikoja" meininkiä...sori ei pahalla kuiteskaan :)

Suoraan kysymykseen saa suoran vastauksen. Mun mielestä jos jotain sanoo huonoksi, pitää olla joku peruste siihen ;)

Ja kun nämä lahjojat tietävät, etten halua edes lahjoja mutta kun silti pitää aina jotain turhaketta käydä kaupasta hakemassa. Ja itseasiassa, samat tyypit ostivat suvussa olevalle ex-alkoholistille lahjaksi viinipullon... Kun kyllähän sä nyt lasillisen voit hei ottaa... Että ei ne kyllä kauheesti järkeä muutenkaan taida käyttää :D Mulle sitten valittivat, kun ei lahja sille tädille kelvannutkaan vaan kaatoi sen vihaisena viemäriin ja vielä antoi haukut päälle... Mitähän tohon olis pitänyt sanoa :laugh:

minä EN SAanUT YHTÄKÄÄN LÄHJAA!!!
Joten älä valita! Itse vein ennen joulua jo ystäville pinet paketit, leivottuja pipareita (koristeltuja) luomuteetä, luomukahvia kahvin ystäville, neulottuja keittiöluutuja hamppu sekä bambulangasta (ystävien tiedän arvostavan ekologisuutta ja ihailleen omia luutujani) muutamalle ystävälle neulottu keittiöpyyhe kauniillla ja toimivalla neuleella sekä luomuhunajaa . Tein näistä pikkusievän paketin ja annoin ilosta ystäville.

Mutta tasan ei käy onnen lahjat.

Istuin aaton yksin sillä moni perui tulonsa (sinkkuja) joten yksinpä söin valmistamani ruuat. Jos joku tunnistaa lahjansa antajansa niin voisitko ystävällisesti kertoa miksi et muistanut minua edes soitolla.

Yhteistyössä