Miksi vauvalle puetaan kerros vaatteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HUOH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HUOH

Vieras
EILEN KORKEASAARESSA, mittari +33. N. 5kk cvanha vauva oli vaunuissa lampaantaljan päällä pitkähihaset päällä. Ja äiti yritti vielä laittaa päälle peittoa :O
Siis mitä ihmettä ihmisten päässä liikkuu? vaunuissa oli ikuiten kuomu, ja aurinkovarjo eli vauva oli suojassa auringolta. Voin kuvitella miten kuuma vauvalla oli. Eipä ollut kovin ihme kun toinen huus naama punasena.

Alkuperäinen kirjoittaja HUOH :
EILEN KORKEASAARESSA, mittari +33. N. 5kk cvanha vauva oli vaunuissa lampaantaljan päällä pitkähihaset päällä. Ja äiti yritti vielä laittaa päälle peittoa :O
Siis mitä ihmettä ihmisten päässä liikkuu? vaunuissa oli ikuiten kuomu, ja aurinkovarjo eli vauva oli suojassa auringolta. Voin kuvitella miten kuuma vauvalla oli. Eipä ollut kovin ihme kun toinen huus naama punasena.

ei tullut mieleen puuttu as.

Mun kaveri sanoi, että vauvalla on varmaankin kuuma . Niin äiti sanoi vaan, että "täällä tulee " Joo, tuuli, mutta niin kuumvasti, hiki valui.
Mua ihmetyttää mitä ihmiset ajattelee. kotona ollaan vaipalla, ja ulos puetaan kerros vaatteita.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja y:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
lampaantalja on viileä tarvittaessa.

Joo, noh ei meijän lampaantalja ainakaan...

joo no sitten teidän talja ei ole aito lampaantalja

Tuskin se kauheesti viilentää, jos tungetaan vielä paksua peittoa päälle..

Paljaalle iholle se on viileä, sen tiedän. Mutta paksun peiton kera, ja vaatteiden kans.

Vauvojen hoito-ohjeissa korostetaan sitä, miten pienen vauvan lämmönsäätely ei toimi ja hänet pitää pukea lämpimästi. Vuodenajasta ei puhuta niissä kohdissa mitään. Ehkä se lähtee siitä... Meidän vauva syntyi maaliskuussa ja on ollut ihan normaalissa huoneenlämmössäkin kova hikoilemaan, joten ei olla kapaloitu eikä pidetty peittoja ja ihan hengissä on. Ollaan yritetty aina vähän tunnustella, että onko hikinen vai viileä ja puettu sen mukaan.

Mutta siis kamalaa tuollainen, lapsiparka voi joskus vaikka päästä hengestään tuon takia:o

Aito lampaantalja on kesällä viileä, talvellä lämmin.

Meillä vastasyntynytkin on ollut helteillä joko pelkässä vaipassa tai hihattomassa/lyhythihaisessa bodyssa.

^ joo se ei toimi kumpaakaan suuntaan. Ei kuukauden vanhaakaan näillä helteillä tarvii pakiata vaatteisiin. Näin sanoi minulle kätilö.
Ja uskon, että hän tietää kun on alansa ammattilainen :)

Noita sairaita on kyllä :/.
Tuttuni tumppaa 1 vuotiaan lapsensa eskimoksi ja sitten laahaa kakaraa tuhkatiheeseen erikoislääkärillä, kun "aina se vaan on nuhainen"...

Siis se lapsihan TARVITSEE kolmenkymmenen asteen hellteillä sukat, collarit ja t-paidan :whistle:

Meillä on 7 kk:n ikäinen vauva. Oleillut viimiset viikot pelkällä vaipalla.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja y:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
lampaantalja on viileä tarvittaessa.

Joo, noh ei meijän lampaantalja ainakaan...

joo no sitten teidän talja ei ole aito lampaantalja

Tuskin se kauheesti viilentää, jos tungetaan vielä paksua peittoa päälle..

peitosta ei puhuttukaan nyt, toki se on liikaa.

Ymmärtäisin jos kyse olisi ekasta ja olis vastasyntynyt, tein itekki ylilyöntejä kun tuo napero synty, mut nopsaa sitä hokas et juu, vois vissii vähä vähentää...Meillä ei oo kun vaippa päällä ja ikää 2kk, ulos lähtiessä lyhythihainen body ja vaunuissa on harsoa tms. mukana et tarpeen vaatiessa saa vähän jotain heittää jalkojen päälle..

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Ymmärtäisin jos kyse olisi ekasta ja olis vastasyntynyt, tein itekki ylilyöntejä kun tuo napero synty, mut nopsaa sitä hokas et juu, vois vissii vähä vähentää...Meillä ei oo kun vaippa päällä ja ikää 2kk, ulos lähtiessä lyhythihainen body ja vaunuissa on harsoa tms. mukana et tarpeen vaatiessa saa vähän jotain heittää jalkojen päälle..

peesi. siihen tosiaan sortui itsekin jossakin määrin.. mie en tykkää pitää pelkästään vaippasillaan kun on niin inhottava hikisellä iholla käsitellä ja pitää tissillä, on body päällä.

Mä näin tässä yks päivä kun äiti oli kahen tyttönsä kanssa kaupassa, ja tytöillä oli tuulipuvut ja popit ja lapaset (sellaset ohuet, ei sentään villaa :D) päällä... Mulla itellä oli shortsit ja toppi ja 3kk vauvallakin vaan lyhythihanen body ja shortsit.. olihan sillon kylmä juu.. vaan 20 astetta.. ;) ja tytötkin lähempänä kouluikää/koululaisia

Lampaanvilla on toki viileämmän tuntuista kuin jotkut muut materiaalit, mutta kyllä se kuumuus riippuu muustakin kuin materiaalista. Mietipä itse makaisitko helteellä mieluummin upottavalla lampaantaljalla vai lakanan päällä..? Itse en missään tapauksessa pistäisi meidän vauvaa minkään karvakasan päälle kuumalla ilmalla, koska olen huomannut että pehmeä alusta yleensäkin saa pojan pään ja selän ihan märäksi, koska lapsi uppoaa siihen tietysti enemmän kuin kovempaan pintaan. Esim. jos vaunuihin pistää paljon pehmeää toppausta (esim. pakkauksen makuupussin ja sen päälle vaikka lakanan), poika on ihan litimärkä, kun vaikkapa puuvillainen sängynpeitto hikoiluttaa paljon vähemmän.

Sanokaa mitä sanotte, mut mä laitan tuolla meidän 7kk ikäiselle vaalean pitkähiaisen paidan tai vähintään t-paidan. ilman puseroa tai peittoa emme auringossa oloile (haluan suojata palamiselta). Ja joo ei ole esikoisesta kyse, vaan kakkosesta. Esikoisenkaan en anna hiattomissa tai ilman paitaa juosta auringossa.. kerrasta opin, ku tyttö poltti olkapäänsä

Alkuperäinen kirjoittaja Ei niin yksinkert.:
Lampaanvilla on toki viileämmän tuntuista kuin jotkut muut materiaalit, mutta kyllä se kuumuus riippuu muustakin kuin materiaalista. Mietipä itse makaisitko helteellä mieluummin upottavalla lampaantaljalla vai lakanan päällä..? Itse en missään tapauksessa pistäisi meidän vauvaa minkään karvakasan päälle kuumalla ilmalla, koska olen huomannut että pehmeä alusta yleensäkin saa pojan pään ja selän ihan märäksi, koska lapsi uppoaa siihen tietysti enemmän kuin kovempaan pintaan. Esim. jos vaunuihin pistää paljon pehmeää toppausta (esim. pakkauksen makuupussin ja sen päälle vaikka lakanan), poika on ihan litimärkä, kun vaikkapa puuvillainen sängynpeitto hikoiluttaa paljon vähemmän.

Niinpä.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Sanokaa mitä sanotte, mut mä laitan tuolla meidän 7kk ikäiselle vaalean pitkähiaisen paidan tai vähintään t-paidan. ilman puseroa tai peittoa emme auringossa oloile (haluan suojata palamiselta). Ja joo ei ole esikoisesta kyse, vaan kakkosesta. Esikoisenkaan en anna hiattomissa tai ilman paitaa juosta auringossa.. kerrasta opin, ku tyttö poltti olkapäänsä

Tottakai suojataan jos ollaan auringossa, mutta tässä ap:n tapauksessahan lapsi oli auringolta suojassa, joten tollanen tyllääminen on turhaa.

Jos vaunut on suojattu, niin mun mielestä sillon tarvii peittoa päälle. Harso on meillä ainakin riittänyt. Sekä ykkösel, että kakkosel :)

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:

Tottakai suojataan jos ollaan auringossa, mutta tässä ap:n tapauksessahan lapsi oli auringolta suojassa, joten tollanen tyllääminen on turhaa.

totta

Alkuperäinen kirjoittaja tytty:

Jos vaunut on suojattu, niin mun mielestä sillon tarvii peittoa päälle. Harso on meillä ainakin riittänyt. Sekä ykkösel, että kakkosel :)

mä laiton eilen tytölle ohuen lakanan "peitoksi" siks aikaa et nukahti (tuo ilmeisesti turvallisuutta ku ei nukaha ilman peittoa). Lakanaa oon piäny myös auringon suojana. Mut tosiaan peittoa en laittas

Minä taas näin eilen, kun ehkä sellainen max 2kk oli +17 asteen säällä pelkässä hihattomassa paidassa ja vaipoissa. Ei sukkia, ei hattua ei mitään. Minusta aika vähälle sellainen vaatetus tuntuu, kun lämpötilakaan ole 20 edes.

Yhteistyössä