Mitä ajattelet, jos näkisit n. 5 v. pojan joka puhuisi kuin kaksivuotias?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="a p";27760693]En ole provo. Mielipiteensä saa kertoa, mutten enää jaksa inttämistäsi, hyvää tapaninpäivää sinulle. :-)[/QUOTE]

:laugh:

Voi hyvänen aika sentään... :headwall:

[QUOTE="a p";27760708]Vielä tähän, että kerroin kyllä tuolla aikaisemmin että pitkiä lauseita tulee muutamia, nyt ihan viikon aikana on alkanut tulla. en vaan osannut kirjoittaa esimerkkeihin samanlaisia virheitä joita poikani puheessa on, enkä niitä juttuja jotka tekevät puheen epäselväksi. Se on nimittäin yllättävän vaikeaa.[/QUOTE]

ja sitten kummasti heti osasitkin kun ihmiset kirjotti että ihan normaalilta kuulostaa? Ettet nyt vaan vähän liiottelis aina kun alkaa huomio hiipumaan? Oma 2,5v poikani puhuu esim. näin "iellä äiti elää, ule antaa aaku iisliä. Katto ikkä, muumiaaima, äällä aakku oli, ennä iää inne." eikä hänellä silti ole puheenviivästymää. Enkä myöskään ole huomannut kenenkään häntä tuijottavan vaikka näyttää vuotta vanhemmalta.

[QUOTE="a p";27760726]Tuo oli kaikkein pysäyttävin tuo pojan päiväkodin alku, hoitajat olivat oikeasti ihan kauhuissaan kun lapseni ei puhunut kuin joitakin sanoja silloin. En minä edes tajunnut että vanhemmaksi luulevat, ja se tuli vasta paljon myöhemmin esiin.

En tiedä johtuisko se että poikani puheeseen kiinnitetään niin paljon huomiota, siitä että hän puhuu aina aika kovalla äänellä ja paljon, ja tosiaan sitä siansaksaakin tulee vielä.[/QUOTE]

Päiväkoti onkin paikka missä lapsen kehitystä kuuluu seurata ja puuttua sen poikkeamiin. Siksi varmasti ottavat asioita puheeksi erilailla kuin vaikka toiset vanhemmat leikkipuistossa.

Mutta siis toki yleisesti lapsilta odotetaan ikätasoaan vastaavia taitoja ja isokokoisten lasten vanhemmat sitten törmäävät siihen että lasta luullaan ikäänsä vanhemmaksi. Näin myös meillä yhden lapsen kohdalla. Ja pienikokoisiin pätee toisinpäin. Kaverin lapsi oli ihan normaalisti kehittynyt mutta huomattavan pieni 2v joka heikon tukankasvun vuoksi näytti varsin vauvamaiselta. Hän sai usein osakseen ihailua kun tuon ikäisenä oli jo noin taitava liikkumaan ja kiipeilemään ja puhuikin jo kahta kieltä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja mitä mä just luin?;27760746:
:laugh:

Voi hyvänen aika sentään... :headwall:

Jos ei sinulla ole järkevää keskusteltavaa,voisitko ystävällisesti poistua tästä ketjusta? Selkeästi olet tullut tänne vain härnäämään. Pahoittelen jos en ole ymärtänyt jotain kirjoittamaasi tai olen käsittänyt sen väärin, mutta minusta tyylisi ei ole kovin asiallinen. ;-)

Päiväkoti onkin paikka missä lapsen kehitystä kuuluu seurata ja puuttua sen poikkeamiin. Siksi varmasti ottavat asioita puheeksi erilailla kuin vaikka toiset vanhemmat leikkipuistossa.

Joo, ja arvaas hämmensikö, kun ennen päiväkodin alkua olin käynyt lapsen kanssa 3 kk aiemmin neuvolassa. Th kysyi siellä että paljonko puhuu, sanoin että 7 sanaa, ja melkein kaikki sanat sanoikin käynnin aikana. Ja tuo oli th:lle ihan Ok. Päiväkotia aloitettaessa puhui jotain 20 yksittäistä lyhyttä sanaa, ja sitten tuli tuo hoitajien kauhistelu ja kehoitus hakeutua äkkiä puheterapiaan. ja sitten puheterapiassa sanottiin että on kyllä juuri ja juuri ikätasonsa alarajan mukaista puhetta, eli vähimmäismäärä, ja sitten ne 3 kontrollikäyntiä. Olin aika ymmällä. :-D Pian sen jälkeen tulikin sitten ilmi että päiväkodissa olivat luulleet saman ikäiseksi mitä poika nyt on. :-D

Alkuperäinen kirjoittaja mitä mä just luin?;27760768:
ja sitten kummasti heti osasitkin kun ihmiset kirjotti että ihan normaalilta kuulostaa? Ettet nyt vaan vähän liiottelis aina kun alkaa huomio hiipumaan? Oma 2,5v poikani puhuu esim. näin "iellä äiti elää, ule antaa aaku iisliä. Katto ikkä, muumiaaima, äällä aakku oli, ennä iää inne." eikä hänellä silti ole puheenviivästymää. Enkä myöskään ole huomannut kenenkään häntä tuijottavan vaikka näyttää vuotta vanhemmalta.

Anteeksi, en vaan oikein ymmärrä mitä sinä ajat takaa? Muutamia ihan täydellisiä lauseita on tosiaan nyt alkanut tulla oikeastaan tässä joulukuun aikana, ja ovat lisääntymään päin. Joinain päivinä taas puhuu huonommin, kuten olen kuvaillut.

Ja minun tuntemani 2,5-vuotiaat, kuten olen jo muutamaan otteeseen kirjoittanut, puhuvat osa jopa paremmin kuin minun lapseni, eli se vaihtelee todella paljon.

Ei tässä mitään isompaa ongelmaa ole, ottaisit sinäkin vähän rennommin etkä olisi niin kamalan kireä ja koittaisi etsimällä etsiä kirjoituksistani epäkohtia ja todistaa että olen provo? ;-)

[QUOTE="a p";27760772]Jos ei sinulla ole järkevää keskusteltavaa,voisitko ystävällisesti poistua tästä ketjusta? Selkeästi olet tullut tänne vain härnäämään. Pahoittelen jos en ole ymärtänyt jotain kirjoittamaasi tai olen käsittänyt sen väärin, mutta minusta tyylisi ei ole kovin asiallinen. ;-)[/QUOTE]

siis mitä? :D heti kun joku esittää poikkeavan mielipiteen ja miettii sun osuuttas tuossa tilanteessa, sä käsket olemaan hiljaa, menemään pois ja jätät kommentoimatta itse viesteihin ja niiden sisältöön. Samaan aikaan vastailet jokaikiseen itseäsi miellytyävään kommenttiin ja lisäksi kerrot tiputtelemalla lisää olennaista tietoa ketjun edetessä. Ei millään pahalla, mutta toi ei kyllä oo mikään maailman vakuuttavin keskustelutyyli.

Mä en tosiaan tiennyt että tähän viestiin saa vastata vain myötämielisesti, sun ois pitänyt avauksessa mainita siitä. Toki lopetan nyt kommentoinnin kun noin kauniisti pyysit, enhän tahdo pahoittaa mieltäsi enempää.

[QUOTE="a p";27760793]Joo, ja arvaas hämmensikö, kun ennen päiväkodin alkua olin käynyt lapsen kanssa 3 kk aiemmin neuvolassa. Th kysyi siellä että paljonko puhuu, sanoin että 7 sanaa, ja melkein kaikki sanat sanoikin käynnin aikana. Ja tuo oli th:lle ihan Ok. Päiväkotia aloitettaessa puhui jotain 20 yksittäistä lyhyttä sanaa, ja sitten tuli tuo hoitajien kauhistelu ja kehoitus hakeutua äkkiä puheterapiaan. ja sitten puheterapiassa sanottiin että on kyllä juuri ja juuri ikätasonsa alarajan mukaista puhetta, eli vähimmäismäärä, ja sitten ne 3 kontrollikäyntiä. Olin aika ymmällä. :-D Pian sen jälkeen tulikin sitten ilmi että päiväkodissa olivat luulleet saman ikäiseksi mitä poika nyt on. :-D[/QUOTE]

Eikö päiväkodissa omahoitaja ja lto (vai kuka sitä puheterapiaa suositteli) tiedä minkä ikäisestä lapsesta on kysymys?

Tietty puheterapiaa voidaan päiväkodista suositella vaikka puheterapeutti sitten pitääkin puhetta normaalina. Vähän samoin kuin muissakin jatkotutkimuksiin ohjaamisessa.

[QUOTE="a p";27759371]Sulla meni nyt kirjoitukseni pointti vähän ohitse. Poika puhuu vähimmäismäärän kuin ikäisensä, eli on normaali.Jotkut nuoremmat puhuvat yhtä hyvin, mutta vähimmäismäärä riittää kuitenkin, ja ottaa ikätovereitaan kiinni, en ole siitä huolissani ollenkaan.

Se tässä hämmentää, että poika on tosiaankin kuin 5-vuotias ulkonäöltään. Jopa silloin kun meni uuteen päiväkotiin ja minä menin hänen kanssaan tutustumaan, hoitajat ekan 15 min. aikana tulivat kaikki kolme vuorotellen kysymään että mites toi pojan puhe, taitaa olla myöhässä, onko sitä tutkittu. Arvasin heti että luulevat vanhemmaksi, ja sanoin että poika on vähän päälle kaksivuotias, puhui silloin yksittäisiä sanoja, ja helppoja kaksisanaisia, kuten anna mulle, kala ui, auto ajaa jne. Sitten sanoivat että olivat luulleet 3-4-vuotiaaksi, siksi huolestuivat!!

Tajusitko nyt? Eli joka ei tiedä, luulee lastani noin viisivuotiaaksi, ja viisivuotiaaksi poikani puhuu kyllä todella huonosti. Leikkipuistossa olen kerran vuosi sitten erään äidn tyrmistyneen katseen jälkeen itse heti sanonut että poika on 2 v. 8 kk eikä nelivuotias miltä näyttää, ja äiti nauroi ja sanoi että ai jaa no ilmankos, kun tosiaan luulo nelivuotiaaksi.

Toivottavasti nyt ymmärsin. Eli EN ole huolissani poikani puheen kehityksestä.[/QUOTE]

Meillä tyttö kohta 5v puhuu ajoittain epäselvästi. Jos vertaa vuotta taaksepäin niin puhe parantunut huimasti. R kirjain uupuu ja kerran ollaan puheterapiassa sen takia käyty. sanoivat että jos 6v mennessä ei r kirjainta tule mietitään uudelleen puheterapian tarve.
Myöskin monet luulevat häntä ikäistään vanhemmaksi koska usein on muita lapsia päätä pidempi.

Eikö päiväkodissa omahoitaja ja lto (vai kuka sitä puheterapiaa suositteli) tiedä minkä ikäisestä lapsesta on kysymys?

Tietty puheterapiaa voidaan päiväkodista suositella vaikka puheterapeutti sitten pitääkin puhetta normaalina. Vähän samoin kuin muissakin jatkotutkimuksiin ohjaamisessa.

Siis heti ekana päivänä kun menimme tutustumaan niin että minä olin mukana, yksi lto ja kaksi hoitajaa tulivat vuorotellen kysymään lapsen myöhässä olevasta puheesta. ja lto sanoi että heti pitäisi pyytää lähete puheterapiaan, sen sainkin aika pian. Asiasta ei ollut enää sen kummemmin puhetta, mitä nyt taisin mainita joku krt lasta hakiessa että olimme saaneet ajan sinne puheterapiaan. Ja vasta viikkojen päästä aloituskeskustelussa (jonka olisi ehkä pitänyt olla jo aiemmin) lto sanoi että olivat luulleet lasta 3-4-vuotiaaksi, eli eivät olleet tarkistaneet lapsen ikää mistään. aloituskeskustelussa oli mukana lomake jossa oli lapsen syntymäaika, ja lto ihmetteli kovaan ääneen että onko lapsi vasta kaksi, kun luulivat 3-4-vuotiaaksi. Ei pahoiteltu ollenkaan.

Kaikkia muitakin omituisia juttuja tapahtui tuossa päiväkodissa, onneksi muutimme aika pian ja pääsimme tuolta pois.

niin, kai ap:n lapsi kuitenkin on tietyn ikäisten ryhmässäkin, enkä mitenkään voi uskoa etteikö lapsen tietoja ois mitenkään käyty läpi tämän aloittaessa päiväkodissa.

Lapseen suhtautuisin normisti ja mielessäni toivoisin, että hänelle on järjestetty kaikki saatavilla oleva apu (foniatrin konsultaatio ja seuranta ainakin kerran vuodessa, yksityinen puheterapeutti ja tukiviittomaoeptus sekä lapselle, että vanhemmille)

Alkuperäinen kirjoittaja mitä mä just luin?;27760914:
niin, kai ap:n lapsi kuitenkin on tietyn ikäisten ryhmässäkin, enkä mitenkään voi uskoa etteikö lapsen tietoja ois mitenkään käyty läpi tämän aloittaessa päiväkodissa.

No en saanut tuohon koskaan vastausta, kun aloituskeskustelussa kysyin että eikö tietoja käyty läpi. Ryhmässä oli vuorin lapsi silloin 1 v. 11 kk ja vanhin 3 v. 9 kk, lapsia oli 14 kpl.

Sinulle vielä, katsopa tuosta ketjusta, on tosiaan 2,5-vuotiaita jotka helposti puhuvat kuin hitaasti puhumaan oppinut vuotta vanhempi. Puheen kehitys on niin yksilöllistä.

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2224203-paljonko-teidan-2-5v-puhuu/

En nyt tähän laita lapseni valokuvaa, mutta ei tässä loppujen lopuksi koko jutussa se puheen kehitys ole pääasia, kun on juuri ja juuri ikätasoista tai korkeintaan hitusen jäljessä. Enemmän tässä hämmentää monia se että lapseni tosiaan näyttää viisivuotiaalta, jopa itsekin olen sitä mieltä, tuntemattomista puhumattakaan.

Vaikka Hop Lopissa yli 3-sekä viisivuotiailla on samanhintaiset liput, niin siellä lipunmyyjäkin ihmetteli jopa, kun sanoin että yksi kolmevuotias lapsi. (poika oli silloin jotain pari vk päälle 3 v.) Oli ihan että :-O, olin varma että ainakin viisivuotias. :-D

No en ajattelisi yhtään mitään. Tosin en ymmärrä miten otsikko liittyy aloitukseen? Jos 5-vuotias puhuu kuin 2-vuotias niin silloin olisi ehkä aihetta huolestua (siis vanhemmilla, itse en ulkopuolisena ajattele kyllä sellaisestakaan lapsesta mitään sen kummempaa), mutta aloituksessa puhuttiin 3,5-vuotiaasta joka puhuu kuin keskivertolapsi vuotta nuorempana? Miksi ventovieraiden pitäisi ajatella lapsesta itään erityistä? Ei kai sillä ole ikä naamaan tatuoitu, eikä jokainen vastaantulija tiedä kuinka monta sanaa lapsen pitää neuvolan oppiaden mukaan tuottaa missä iässä.

[QUOTE="a p";27760900]Siis heti ekana päivänä kun menimme tutustumaan niin että minä olin mukana, yksi lto ja kaksi hoitajaa tulivat vuorotellen kysymään lapsen myöhässä olevasta puheesta. ja lto sanoi että heti pitäisi pyytää lähete puheterapiaan, sen sainkin aika pian. Asiasta ei ollut enää sen kummemmin puhetta, mitä nyt taisin mainita joku krt lasta hakiessa että olimme saaneet ajan sinne puheterapiaan. Ja vasta viikkojen päästä aloituskeskustelussa (jonka olisi ehkä pitänyt olla jo aiemmin) lto sanoi että olivat luulleet lasta 3-4-vuotiaaksi, eli eivät olleet tarkistaneet lapsen ikää mistään. aloituskeskustelussa oli mukana lomake jossa oli lapsen syntymäaika, ja lto ihmetteli kovaan ääneen että onko lapsi vasta kaksi, kun luulivat 3-4-vuotiaaksi. Ei pahoiteltu ollenkaan.

Kaikkia muitakin omituisia juttuja tapahtui tuossa päiväkodissa, onneksi muutimme aika pian ja pääsimme tuolta pois.[/QUOTE]

Tuo on kieltämättä todella omituista. Jos siis ensimmäisenä päivänä ohikävellessä mennään suosittelemaan puheterapiaa lapselle jonka ikää ei edes tiedetä.

Muutenkin luulisi että päiväkodissa ollaan totuttu kaiken kokoisiin lapsiin eikä määritellä ikää heti pelkästään pituuden perusteella. Ja jos siis näyttää että lapsi käytökseltään ja/tai taidoiltaan vaikuttaa piituuttaan heikommin kehittyneeltä niin eiköhän ensimmäinen asia olisi tarkistaa onko lapsi sittenkin nuorempi eikä heti olettaa että kehityksessä täytyy olla jotain häikkää.

Mutta juu, ehkei tuon päiväkodin juttuja sitten kannata ottaa kovin vakavasti.

[QUOTE="tinttarella";27760927]Lapseen suhtautuisin normisti ja mielessäni toivoisin, että hänelle on järjestetty kaikki saatavilla oleva apu (foniatrin konsultaatio ja seuranta ainakin kerran vuodessa, yksityinen puheterapeutti ja tukiviittomaoeptus sekä lapselle, että vanhemmille)[/QUOTE]

No 2 v. ja 3. v neuvolassa tosiaan riitti että puhui vähimmäismäärän mitä ikätason mukaan pitää puhua. Ja nuo 3 puheterapiakäyntiä sain tuon päiväkodin väärinkäsityksen takia. Katsotaan mitä 4 v. neuvolassa sanotaan. Mutta tukiviittomia vailla ei tuo lapsi kyllä ole, sen verran on nyt tässä joulukuunkin aikana puhe kehittynyt.

Mutta ihanan empaattinen suhtautumistapa. <3

[QUOTE="vieras";27760975]No en ajattelisi yhtään mitään. Tosin en ymmärrä miten otsikko liittyy aloitukseen? Jos 5-vuotias puhuu kuin 2-vuotias niin silloin olisi ehkä aihetta huolestua (siis vanhemmilla, itse en ulkopuolisena ajattele kyllä sellaisestakaan lapsesta mitään sen kummempaa), mutta aloituksessa puhuttiin 3,5-vuotiaasta joka puhuu kuin keskivertolapsi vuotta nuorempana? Miksi ventovieraiden pitäisi ajatella lapsesta itään erityistä? Ei kai sillä ole ikä naamaan tatuoitu, eikä jokainen vastaantulija tiedä kuinka monta sanaa lapsen pitää neuvolan oppiaden mukaan tuottaa missä iässä.[/QUOTE]

No tarkoitin otsikossa että 5-vuotiaalta näyttävä 3 v 8 kk lapsi, ehkä sen olisi voinut muotoilla vähän selkeämmin.

Ei sun lapses nyt ainakaan poikkeuksellisen pitkä ole. Meillä on 2 v 11 kk ikäinen, pituus tänään mitattuna 104 cm. Ja on puheenviivästymä. Ei yhtään lauseita, ja ehkä noin 40 eri sanaa tulee.

Miltä näyttää 5-vuotias lapsi? Itsellä on kolme lasta enkä kyllä osaa (eikä edes kiinnosta) päätellä vieraiden lasten tai aikuisten ikää kuukaudelleen ulkonäön perusteella.

Omista lapsista yksi on nyt 5-vuotias ja on kovin erinäköinen kuin esikoinen 5-vuotiaana.

[QUOTE="vieras";27761014]Ei sun lapses nyt ainakaan poikkeuksellisen pitkä ole. Meillä on 2 v 11 kk ikäinen, pituus tänään mitattuna 104 cm. Ja on puheenviivästymä. Ei yhtään lauseita, ja ehkä noin 40 eri sanaa tulee.[/QUOTE]

kyllä ap:n lapsi on pitkä ikäisekseen. Sun pidempi lapses ei muuta sitä faktaa, että selkeesti plussalla kasvaa.

Tuo on kieltämättä todella omituista. Jos siis ensimmäisenä päivänä ohikävellessä mennään suosittelemaan puheterapiaa lapselle jonka ikää ei edes tiedetä.

Muutenkin luulisi että päiväkodissa ollaan totuttu kaiken kokoisiin lapsiin eikä määritellä ikää heti pelkästään pituuden perusteella. Ja jos siis näyttää että lapsi käytökseltään ja/tai taidoiltaan vaikuttaa piituuttaan heikommin kehittyneeltä niin eiköhän ensimmäinen asia olisi tarkistaa onko lapsi sittenkin nuorempi eikä heti olettaa että kehityksessä täytyy olla jotain häikkää.

Mutta juu, ehkei tuon päiväkodin juttuja sitten kannata ottaa kovin vakavasti.

Noin tosiaan tapahtui siellä.

Kerronpa tässä muutkin ihmeelliset jutut ko. päiväkodista,emme onneksi ehtineet olla siellä kuin 2 kk, kun muutimme pois alueelta.

Kun lapsi oli ollut ekaa kertaa päiväkodissa ilman minua muutaman tunnin, (ekoina päivinä olimme siellä 2-3 yhdessä) eli noin viidentenä päivänä hoidon aloituksesta, niin hoitaja lasta hakiessani valitti lapsen syömisestä. Sanoi että ***** pudotti lusikasta ruokaa lattialle, kyllä tuon ikäisen pitäisi jo osata syödä siististi. Nyt jälkikäteen olen tajunnut,että ei tuo ole sellainen asia mistä vanhemmille valitetaan,siis vähän oli vahingossa pudonnut ruokaa lattialle!!! Sanoin vaan siinä tilanteessa vähän ihmeissäni, että harmi, ei hän sitä varmaan tahallaan tehnyt. Ja lapsi söi jo tosi siististi tuossa iässä 2 v. 3 kk ikäisenä, oli oppinut syömään itse lusikalla jo 11 kk iässä.

Tuon lisäksi 3 kertaa aamulla päiväkodille mennessäni hoitaja myöhästyi, 10 min, 25 min ja 15 min. keskimmäisellä kerralla myöhästyin töistä. En saanut pahoitteluja edes johtajalta kun hänelle soitin, johtaja vain puolusteli hoitajaa.

Lisäksi juuri koskaan ei kukaan aikuinen tullut vastaan kun hain lasta, eikä kertonut miten lapsen päivä on mennyt. Kerran lapsella oli poskessa pitkä verinaarmu, ja kun kysyin mistä se on tullut, lto sanoi että "en tiedä". Kysyin että voitko kysyä hoitajilta jos he tietäisivät, sanoi että joo kysyn. mutta ilmeisesti ei kysynyt, koska en saanut koskaan asiasta tietoa. kun muutaman päivän jälkeen kyselin asiasta, lto oli että ei kukaan muista koko juttua.

Lisäksi vaatteita hävisi jatkuvasti vaikka oli nimikoitu, hoitajat eivät koskaan tienneet mitään, missä voivat olla. Ekan viikon jälkeen aloin käyttämään lapsella kaikkein halvimpia ja huonoimpia vaatteita mitä meillä oli. Mm. yhdet melko arvokkaat kurahousut hävisivät.

Ja paljon , paljon muuta. Tosin kyseisen päiväkodin seinänaapurina ollut päiväkoti oli juuri aiemmin päässyt valtakunnallisiin otsikoihin erään ison kohujutun takia. Ehkä oli osittain samoja hoitajia tai muuta mätää.

Onneksi päästiin sieltä pois.

Ei ne lapset mitään käyriä pitkin kasva. Lapset ovat eläviä olentoja ja kasvavat juuri niin kuin kasvavat. Ihan yhtä lailla niissä maissa, missä ei ole yhtään mitään käyriä.

Ei kai kukaan ole niin hönö että lapsen iän päättää pituuden perusteella. :D Jos ikä kiinnostaa sitä voinee kysyä, jos ei niin ei kukaan yleensä mittää lasta ja oleta sitten tämän olevan tietyn ikäinen sen mukaan mitä neuvolassa sanotaan. Herätkääs nyt mammat, ei ketään ulkopuolista kiinnosta teidän tenavanne neuvolakäyrät.

Oma 5-vuotias on yli 120cm pitkä, pitäisikö nyt alkaa höösätä siitä mitä ihmiset ajattelevat kun se ei osaa vielä lukea vaikka samanpituisia ja LYHYEMPIÄKIN on jo koulussa!!!!!!1

[QUOTE="vieras";27761048]ap:n lapsi on korkeintaan plus yks käyrällä. Muistan, että lapseni 4 v neuvolassa oli 109,9 cm pitkä ja oli käyrällä plus yksi.[/QUOTE]

Joo ei tosiaan ole kuin plus yksi käyrällä. Mutta on kasvonpiirteiltäänkin noin 5-vuotiaan näköinen, eli ei ole oikeastaan edes 2,5-vuotiaana enää näyttänyt ns. taaperomaiselta. Yksi tekijä on myös erittäin tuuheat ja paksut hiukset, jollaiset hänellä on ollut syntymästään saakka.

[QUOTE="vieras";27761026]Miltä näyttää 5-vuotias lapsi? Itsellä on kolme lasta enkä kyllä osaa (eikä edes kiinnosta) päätellä vieraiden lasten tai aikuisten ikää kuukaudelleen ulkonäön perusteella.

Omista lapsista yksi on nyt 5-vuotias ja on kovin erinäköinen kuin esikoinen 5-vuotiaana.[/QUOTE]

No en minäkään päättele. Mutta meidän kohdalla on vaan aika usein tuota päättelyä tapahtunut. En itse olisi koskaan edes alkanut ajatella että lapseni on ikäistään vanhemman näköinen, ellei sitä ihan jatkuvasti joka puolella toitotettaisi. :-)

Jopa silloin kun poika oli vauva, joku rouvashenkilö torilla sanoi että onpa suloinen vauva, joko hän kävelee? oli turvakaukalossaan nukkumassa, ikää 3,5 kk ja painoa 8 kg. :-D

Yhteistyössä