Lapsiperheeseen koira

Mulla on ollut Suomen pystykorva, labradorinnoutaja ja kultainen noutaja. Ihania joka ikinen. Labbis oli haastavin kouluttaa, pystykorva metsästyshommissa meni jotenkin itsestään. Kultsu tuli kahden pienen lapsen äidille ystäväksi ja hoiti tehtävänsä huolella. Minä ja lähes aikuiset lapset hyvästelimme rakkaan ystävän.
Ehdottomasti helpoin koulutettava oli kultainen noutaja narttu. Nyt uusioperheessä kaipaavat koiraa itseni lisäksi koululainen ja isä. Paras vaihtoehto on edelleen kultsu. Tiedän miten kokematon koiran omistaja siitä selviää ja miten ihanan ystävän siitä itse saan ?
 
villakoira
Aika uutena villiksen omistajana tätä rotua suosittelisin. Keskikokoinen versio löytyy meiltä ja aika kompakti paketti! Lapsia 4nljä kappaletta iältään 4-14v. Ajatuksena meilläkin, että isommat=koululaiset pystyy koiraa käyttämään lenkillä (vielä hihnakoulutus hakusessa).
Pärjää vähemmälläkin liikunnalla, muta tarvittaessa jaksaa lenkkeillä niin paljon kun omistaja jaksaa :), meidän yksilö ei ole tuhonnut mitään paikkoja missään vaiheessa.
älykäs, helppo koulutettava, voi harrastaa halutessaan.
Turkin voi pitää lyhyenä, jolloin hoito melko helppoa. pesu n. 1-2X/kk

Ihan huippu rotu! Tai ainakin tuo meidän koiruus :)
 
[QUOTE="ken";27748607]Englannin Bulldoggi. Kiltti, rauhallinen ja erittäin lapsirakas. Kannattaa olla tarkkana mistä koiran hankkii ja millä perimällä, muuten omalla kokemuksella tähän asti paras rotu. Meillä aiemmin ollut tanskan doggi, dobermanni, sakemanni ja labbis.[/QUOTE]

Bullista mun on pakko olla samaa mieltä. Meilä nyt reilu 1 v uros bulli ja parempaa lapsiperhekoiraa saa hakea.

Ja etsimällä löytää hyviäkin rotunsa edustajia, mitään näyttelytykkejä ei kannata ottaa, ne on sairaita (no, osa ei kaikki)
Tässä meidän pojat :heart:
 
Meillä staffi
Meillä staffi.Siiinä on kaikki mitä toivot. 3-vuotias saa komentaen makaamaan ja pois huoneestaan. Ei hätkähdä kolmen lapsen riehumista. Säätelee voimat leikkiän mukaan. Iloinen, ihmisystävällinen ja helvetin kovapäinen. Ei kouluttaa saa kyllä urakalla, mutta oppii helposti jos haluaa.
 
Bullista mun on pakko olla samaa mieltä. Meilä nyt reilu 1 v uros bulli ja parempaa lapsiperhekoiraa saa hakea.

Ja etsimällä löytää hyviäkin rotunsa edustajia, mitään näyttelytykkejä ei kannata ottaa, ne on sairaita (no, osa ei kaikki)
Tässä meidän pojat :heart:
Kaikki englanninbulldogit ovat sairaita. Terveellä koiralla on kuono, jolla voi hengittää ongelmitta. Sääliksi käy sinunkin koiraa..
 
"huoh"
Mun mielestä tilanne muuttui ihan kokonaan, kun ap sanoi että koira saa pihalla juosta vapaana. Sen lisäksi jos se saa vielä 1 h lenkin, niin kyllä siinä on aktiivista liikuntaa ihan rodusta riippumatta. Eli tällä verukkeella voisin väittää, että liikuntamäärä riittää ihan mille tahansa koiralle.

Meillä on cockereita, suosittelen. Tosin niillä on riistaviettiä ja niillä on trimmattava turkki. Mutta kuinka moni koira oikeesti on slelainne, jolla ei olisi edes hitusen riistaviettiä? Kyllähän lammaskoirilla, labbiksilla ja tollereillakin on.

Mutta cockeri kyllä pysyy pihassa. Sitähän tässä haettiin?

Suosittelisin myös villakoiria. Niistä ei lähde edes karvaa sisälle.
 
Mun mielestä taas on aika järkkyä että esim. 10-v lapsi ei voisi perheen koiraa ulkoiluttaa. Toki koiran pitää olla koulutettu, lapsen osata toimia koiran kanssa ja koiran sen kokoinen että pysyy lapsen käsissä vaikka koira vetäisisi kovemmin.

Meillä on ihan ehdoton edellytys ( kunhan koira tulee, ollaan siis puhuttu näistä) että myös lapset ulkoiluttavat koiraa- heidän "vastuullaan" on tulla koulusta suoraan kotiin viemään koira ulos joinain päivinä ja muutoinkin olla samalla tavalla koiran omistajia kuin me aikuiset, mm. huolehtimalla että koiralla on vettä, jne.
Meillä ei todellakaan lapset taluttele meidän rotikoita, muuta kuin teini iässä +15 jos silloinkaan, oletko miettinyt mitä jos irtokoira hyökkää koirasi kimppuun, jota lapsesi taluttaa? Miten hän pärjää siinä tilanteessa? Tai oma koirasi vetää lapsesi
kuorma-auton alle kun näkee toisen koiran tien toisella puolella, tälläisenkin tapahtuman näin kerran onni onnettomuudessa, koira veti lapsen polvilleen jolloin remmi irtosi, ja vain talutettavana ollut lapukka meinasi jäädä kuorma-auton alle.:O
Mulla lapsuudesta asti ollu koiria ja kaiken moista on tullut todistettua.:|
 
Khimaira
Meillä ei todellakaan lapset taluttele meidän rotikoita, muuta kuin teini iässä +15 jos silloinkaan, oletko miettinyt mitä jos irtokoira hyökkää koirasi kimppuun, jota lapsesi taluttaa? Miten hän pärjää siinä tilanteessa? Tai oma koirasi vetää lapsesi
kuorma-auton alle kun näkee toisen koiran tien toisella puolella, tälläisenkin tapahtuman näin kerran onni onnettomuudessa, koira veti lapsen polvilleen jolloin remmi irtosi, ja vain talutettavana ollut lapukka meinasi jäädä kuorma-auton alle.:O
Mulla lapsuudesta asti ollu koiria ja kaiken moista on tullut todistettua.:|
Tässä lainaus omasta teksistäni: Toki koiran pitää olla koulutettu, lapsen osata toimia koiran kanssa ja koiran sen kokoinen että pysyy lapsen käsissä vaikka koira vetäisisi kovemmin. - onko rotikka mielestäsi sen kokoinen että pysyy lapsen käsissä jos koira vetää?

Kai minä nyt ymmärrän millaisia vaaratilanteita lapsen ja koiran ulkoilutukseen liittyy, mutta en voi mitenkään alleviivata sitä että lapsi ei saisi ikinä, missään olosuhteissa ulkkoiluttaa perheen koiraa.

Mikä on mielestäsi ikä jolloin lapsi voi koiraa lenkittää? Jos ajatellaan että koira on sopivan kokoinen, jne.
 
Tässä lainaus omasta teksistäni: Toki koiran pitää olla koulutettu, lapsen osata toimia koiran kanssa ja koiran sen kokoinen että pysyy lapsen käsissä vaikka koira vetäisisi kovemmin. - onko rotikka mielestäsi sen kokoinen että pysyy lapsen käsissä jos koira vetää?

Kai minä nyt ymmärrän millaisia vaaratilanteita lapsen ja koiran ulkoilutukseen liittyy, mutta en voi mitenkään alleviivata sitä että lapsi ei saisi ikinä, missään olosuhteissa ulkkoiluttaa perheen koiraa.

Mikä on mielestäsi ikä jolloin lapsi voi koiraa lenkittää? Jos ajatellaan että koira on sopivan kokoinen, jne.
Sen ikäinen että ymmärtää miten toimia jos jotain sattuu(kännykkä mukana lenkillä), lapsella pitää riittää auktoriteettiä käskyttää koiraa, ja koira myös tottelee lapsen komentoja. Tarpeeksi poweria eli fyysisesti jaksaa pitää koiraa jos koira jostain syystä riuhtoo.
 
koiruusitse
Jos labbista pidät vaikeana rotuna, niin unohda koko juttu.
=) Naulan kantaan! Meillä on ihan lasten vauva-aikana/taaperoina ollut sakemanni. Nykyään seropi. Kummatkin olleet täyden kympin koiria. Tosin suuren kiitoksen annan itselleni, joka olen jaksanut koirat kouluttaa/aktiivisesti harrastaa! Tietysti luonnollisissa taipumuksissa eroja, mutta TIEDÄN, että useimmitenn ongelmat siinä kaksi- kuin nelijalkaisessa.
 
Khimaira
Sen ikäinen että ymmärtää miten toimia jos jotain sattuu(kännykkä mukana lenkillä), lapsella pitää riittää auktoriteettiä käskyttää koiraa, ja koira myös tottelee lapsen komentoja. Tarpeeksi poweria eli fyysisesti jaksaa pitää koiraa jos koira jostain syystä riuhtoo.
Niin, kaikilla noilla on merkitystä.
Olen minäkin nähnyt kun lapsi menee mahallaan koiran perässä : /

Ihmettelin vain kovin jyrkkää suhtaumista, alkuperäinen viesti johon kommentoin oli sisällöltään sellainen että koira ei ole lapsen ulkoilutettava!

Meillä isommat lapset ovat 13-v ja 11-v ja todellakin he lenkittävät tulevan koiran ( säkä n.50cm, painoa öbaut 20kg:n molemmin puolin), opettelevat koiran laumakäyttäytymistä, johtajuutta,jne.

Toki lenkillä voi tulla toinen koira, eikä lapsi osaa toimia. Toki myös lapsen lähelle voi tulla ihminenkin joka ei käyttäydy hyvin, oli koiraa tai ei. Mä en ainakaan voi sulkea normaalia elämää siksi, että joku voi jostain tulla tai tulee tilanne jota lapsi ei hallitse..
 
"mammutti"
meillä on kiinanharjakoira. lapset 2,5v ja 4,5v eivätkä retuuta koiraa kun on heti alusta asti opetettu. :) koira on kyllä pieni ja meillä karvallinen malli, joten välillä pitää trimmata.. ei hauku, paitsi pari kertaa haukahtaa kun ovikello soi. ei vaadi paljoa lenkityksiä ja meidän koira on kyl ollu helppo kouluttaa.. tosin pikkukoirien sisäsiisteyden opettaminen on aina vähän hankalampaa pienen rakon takia.. :)

niin ja lapset tykkää leikittää koiraa, eikä tarvii pelätä että koira vimmatessaan satuttaisi lapsia. :)
 
Niin, kaikilla noilla on merkitystä.
Olen minäkin nähnyt kun lapsi menee mahallaan koiran perässä : /

Ihmettelin vain kovin jyrkkää suhtaumista, alkuperäinen viesti johon kommentoin oli sisällöltään sellainen että koira ei ole lapsen ulkoilutettava!

Meillä isommat lapset ovat 13-v ja 11-v ja todellakin he lenkittävät tulevan koiran ( säkä n.50cm, painoa öbaut 20kg:n molemmin puolin), opettelevat koiran laumakäyttäytymistä, johtajuutta,jne.

Toki lenkillä voi tulla toinen koira, eikä lapsi osaa toimia. Toki myös lapsen lähelle voi tulla ihminenkin joka ei käyttäydy hyvin, oli koiraa tai ei. Mä en ainakaan voi sulkea normaalia elämää siksi, että joku voi jostain tulla tai tulee tilanne jota lapsi ei hallitse..
En tarkoittanut olla niin jyrkkä, ja ehkä suhtautumiseni muihinkin rotuihin on jotenkin muuttunut, kun on noita pelkkiä rotikoita ollut sen kymmenisen vuotta.
Koirat on kyllä pyritty kouluttamaan yhteiskunta kelpoisiksi, eli ovat ns.hanskassa, mutta ihan ovat rotunsa edustajia eli vahti koiria, ja käytös on sen mukaista, se pakkaa minultakin välillä jopa unohtumaan kun lasten kanssa ovat niin kiltisti.
 

Yhteistyössä