Mikseivät raskaana olevat ymmärrä ruokarajoituksia?!

• Viestiketjun aloittaja ihmettelen vaan
  • Ensimmäinen viesti
ei ehkä paasausta
Mä en ainakaan paasaa mitään kenellekään. Mulle on ihan sama mitä muut syö raskaana ollessaan, enkä koe olevani mitenkään valistusvelvollinen. Kunhan vaan otin kantaa ap:n aloitukseen
kyllä tossa sun aikasemmasda viestissä annat ymmärtää olevasi kaverias parempi ja vastuutuntoisempi. en sitten tiiä mikä ton viestin funktio oli?

enkä nyt ota kantaa tohon tupakoinnin vaikutukseen vauvan "helåppouyeen". ihan ku helppo vauva nuutenkaan olisi mikään itseisarvo. mulla on sun mielestä ehkä vähän "ei helppo" vauva, kun itkee ja tyytymätön on usein. en mä siltikään poötelöu, tai ihmannu ruokasuosituksia raskausaikana ;)

Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja ei ehkä paasausta;27736677:
kyllä tossa sun aikasemmasda viestissä annat ymmärtää olevasi kaverias parempi ja vastuutuntoisempi. en sitten tiiä mikä ton viestin funktio oli?

enkä nyt ota kantaa tohon tupakoinnin vaikutukseen vauvan "helåppouyeen". ihan ku helppo vauva nuutenkaan olisi mikään itseisarvo. mulla on sun mielestä ehkä vähän "ei helppo" vauva, kun itkee ja tyytymätön on usein. en mä siltikään poötelöu, tai ihmannu ruokasuosituksia raskausaikana ;)
Kannattaa lukea koko viesti...lisään nyt vielä, että nimenomaan kirjoitin, että ei se ole usein siitä kiinni, terveellisestikin elävillä on 'vaikeitakin' vauvoja, mutta jos polttaa koko raskauden ajan, niin voi melkein olettaa että se on vähintään osasyy vauvan itkuisuuteen.

Ja tottakai olen vastuuntuntoisempi kuin yksikään äiti joka polttaa koko raskauden läpi ja vielä imetyksenkin. Siitähän siinä oli kyse, eikä ruoasta.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
"vieras"
Minä en koe olevani yhtään huonompi äiti kuin sellainen, joka ei syö tuoreena graavattua lohta. Sen sijaan tupakoivat, alkoholia ja muita päihteitä käyttävät ja oikeasti sikiötä vahingoittavia tekoja tekevien äitien koen olevan huonompia kuin keskivertomammat.

osallistuja
Joku tuolla aikaisemmin paasasi siitä, että tuorejuuston tuoreudella ei ole väliä. Hänen mukaansa oli ihan sama oliko tuorejuustopaketti juuri avattu vai ollut viikon avattuna jääkaapissa. Mulle neuvolassa ohjeistettiin, että pastöroituja tuorejuustoja voi syödä juuri avatusta pakkauksesta, mutta ei auki seisseestä.

Itse olen aikaisemmissa raskauksissa syönyt itse graavattua lohta, koska neuvolassa annettiin siihen lupa. Tässä raskaudessa en syö, koska olen täältä netistä ylihysterisoinut itseni.

Onkohan muuten turvallista syödä kaupan kalatiskiltä ostettua lämminsavustettua kalaa?

"Vieras"
[QUOTE="tintti";27736361]Eiköhän ap nimenomaan vältä antamasta syntyneelle lapselleen ruokia, mitkä voi lapsen tappaa.[/QUOTE]

Just niin! Jos nyt vähän vammautuvaa tai aiheuttaa jonkun sairauden lapselle niin se ei ole ollenkaan niin paha asia :0

"vieras"
Tiesittekö, että saman verran lapsia kuolee vuodessa enterovirukseen, kuin listerian aiheuttamaan tulehdukseen? Onko ne äidit, jotka lapsensa vie enterorokkolapsen lähelle sitten myös samanlaisia vastuuttomia sekopäitä kuin nämä, jotka sitä graavilohta (TUORETTA) uskaltaa syödä?

Aika monessa jutussa on riskinsä, pitää vain punnita ne riskit ja ottaa ne, mitkä suurimmalla todennäköisyydellä ei tule aiheuttamaan yhtikäs mitään.

osallistuja
[QUOTE="vieras";27737008]En uskaltaisi syödä.[/QUOTE]

Perustelisitko vähän, miksi et söisi? Onko siinäkin listeriariski? Eikö lämminsavustettu ole kypsä? Sillä kyselen, kun jotain kalaa haluaisin kalan ystävänä jouluna syödä, mutta mitään turhia riskejä en halua ottaa.

[QUOTE="vieras";27737097]Tiesittekö, että saman verran lapsia kuolee vuodessa enterovirukseen, kuin listerian aiheuttamaan tulehdukseen? Onko ne äidit, jotka lapsensa vie enterorokkolapsen lähelle sitten myös samanlaisia vastuuttomia sekopäitä kuin nämä, jotka sitä graavilohta (TUORETTA) uskaltaa syödä?

Aika monessa jutussa on riskinsä, pitää vain punnita ne riskit ja ottaa ne, mitkä suurimmalla todennäköisyydellä ei tule aiheuttamaan yhtikäs mitään.[/QUOTE]

Tarkoitatko ennemminkin vesirokkoa? Kuka hullu haluaa jonkun enterorokon edes tartuttaa lapsiinsa. Meillä onneksi enterorokko jäi saamatta, vaikka vahingossa altistus sille tulikin.
Vesirokolta ei vältytty, mutta onneksi selvittiin ihan kohtuu vähällä siitäkin.

"vieras"
Tarkoitatko ennemminkin vesirokkoa? Kuka hullu haluaa jonkun enterorokon edes tartuttaa lapsiinsa. Meillä onneksi enterorokko jäi saamatta, vaikka vahingossa altistus sille tulikin.
Vesirokolta ei vältytty, mutta onneksi selvittiin ihan kohtuu vähällä siitäkin.
Vesirokkoa tarkoitin, meni rokot sekaisin varmaankin kun omalla lapsella oli enterorokko tässä taannoin. :)

Mutta siis joo, sama määrä lapsia menehtyy vesirokkoon vuodessa ja jotkut äidit oikein hinkumalla hinkuu lapsilleen ko. tautia. Varmaan joku niistä äideistä täälläkin nyt paasaa, kuinka joku toinen äiti haluaa tappaa lapsensa syömällä graavilohta...

Että jotain suhteellisuutta tähän hommaan, kiitos!

[QUOTE="vieras";27737164]Vesirokkoa tarkoitin, meni rokot sekaisin varmaankin kun omalla lapsella oli enterorokko tässä taannoin. :)

Mutta siis joo, sama määrä lapsia menehtyy vesirokkoon vuodessa ja jotkut äidit oikein hinkumalla hinkuu lapsilleen ko. tautia. Varmaan joku niistä äideistä täälläkin nyt paasaa, kuinka joku toinen äiti haluaa tappaa lapsensa syömällä graavilohta...

Että jotain suhteellisuutta tähän hommaan, kiitos![/QUOTE]
Ilmeisesti vesirokon vaaroista ei tiedetä.

"vieras"
Ilmeisesti vesirokon vaaroista ei tiedetä.
En usko siihen yhtään, ettei niistä tiedettäis. Uskon, että tiedetään mutta katsotaan riski niin pieneksi, että se otetaan. Ihan sama juttu tuossa graavilohessa.

Minimaalisen pieni riski on menehtyä ihan mihin tahansa, kukaanhan tästä elämästä ei selviä hengissä. En vain jaksa uskoa, että ihminen viime kädessä on säätelemässä kenenkään elämän pituutta (jos ei pyssyn tai puukon kanssa sitä tee) kontrolloimalla jotain syömistä, eiköhän ne elinajat määräydy jonkun muun mukaan.

"realisti"
Raskaana ollessa on miun kokemuksen mukaan kiellettyä mm:
-järjenkäyttö
-ilonpito
-ystävällisyys
-armollisuus
-ihmisten erilaisuuden hyväksyminen
-jos keskustelupalstoilla kysyt, ihan kaikesta voi joku "itseään muita parempana pitävä äiti tai raskaana oleva" moralisoida ja saada toisen tuntemaan syyllisyyttä

Tähän keskusteluun osaa ottaneista suurin osa siirtää lapselleen vakavan asennevamman ja uskoisin että 100 % varmuudella.

Ja kyllä, syön pastöroidusta maidosta valmistettuja juustoja, myös maukkaita homejuustoja ja tuorejuustoja. Ja syön niitä siksi, että uskon niiden olevan vauvalleni turvallisia -minimaalisista riskeistä huolimatta.

"vieras"
Vicyn kommenttiin loistava esimerkki..
Ei, vaan kyse on nimenomaan terveen järjen käytöstä ja siitä, että ei heittäydy hysteeriseksi, vaikka sattuukin olemaan raskaana. Omalla kohdallani kyse on osittain myös auktoriteettiuskon puutteesta THL:n suhteen -- kyseinen pulju kun on niittänyt viime vuosina melko kyseenalaista mainetta rokotusten ja virallisterveellisten ruokavaliosuositusten osalta.

"vieras"
[QUOTE="realisti";27737486]Raskaana ollessa on miun kokemuksen mukaan kiellettyä mm:
-järjenkäyttö
-ilonpito
-ystävällisyys
-armollisuus
-ihmisten erilaisuuden hyväksyminen
-jos keskustelupalstoilla kysyt, ihan kaikesta voi joku "itseään muita parempana pitävä äiti tai raskaana oleva" moralisoida ja saada toisen tuntemaan syyllisyyttä

Tähän keskusteluun osaa ottaneista suurin osa siirtää lapselleen vakavan asennevamman ja uskoisin että 100 % varmuudella.

Ja kyllä, syön pastöroidusta maidosta valmistettuja juustoja, myös maukkaita homejuustoja ja tuorejuustoja. Ja syön niitä siksi, että uskon niiden olevan vauvalleni turvallisia -minimaalisista riskeistä huolimatta.[/QUOTE]

usko ei ole tiedon väärtti. Senkus syöt, mä en ehdoin tahdoin halua kuulua siihen marginaali
ryhmään jonka esim. miltei täysiaikainen vauva kuolee kohtuun listerian takia. En myöskään ehdoin
tahdoin tartututa lapselleni vesirokkoa. Kaikkea voi satyua, mutta siinä on vissi ero tapahtuuko asia vahingossa vai ihan
vawn omasta välinpitämättömyydestä.

"vieras"
[QUOTE="viera";27734466]
Tuli mieleen Erilaiset äidit -ohjelman jakso, jossa Tea totesi: "Luotan siihen, että oma keho kertoisi jos raakamaito olisi haitallista vauvalle." Raakamaidossahan voi esiintyä myös tuota listeriaa plus muutamaa muuta bakteeria. Siinä vaiheessa on jo myöhäistä kun oma keho hälyttää...[/QUOTE]

Iän kaiken ovat maitotilojen raskaana olevat naiset juoneet oman tilan maitoa. En ole koskaan kuullut, että siitä olisi mitään aiheutunut. Turhaa hysteriaa on syytä välttää.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27737596]Iän kaiken ovat maitotilojen raskaana olevat naiset juoneet oman tilan maitoa. En ole koskaan kuullut, että siitä olisi mitään aiheutunut. Turhaa hysteriaa on syytä välttää.[/QUOTE]

juu, koskaan ei ole maitotiloilla keskenmenoja tullut. ja just oli uutisissa kun mukulat oli
sairastunu raakamaidosta. mut sä taidat olla nyt se sama realisti joka elää omissa uskoissa
ja luuloissa, ei suinkaan faktatiedossa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27737605]juu, koskaan ei ole maitotiloilla keskenmenoja tullut. ja just oli uutisissa kun mukulat oli
sairastunu raakamaidosta. mut sä taidat olla nyt se sama realisti joka elää omissa uskoissa
ja luuloissa, ei suinkaan faktatiedossa.[/QUOTE]

Aika olematon riski suomalaisella maitotilalla tuon suhteen.
Itse työskentelen alalla, joten tiedän faktat. Juon itse tankkimaitoa, jos sitä on tarjolla, olin raskaana tai en.

[QUOTE="vieras";27737596]Iän kaiken ovat maitotilojen raskaana olevat naiset juoneet oman tilan maitoa. En ole koskaan kuullut, että siitä olisi mitään aiheutunut. Turhaa hysteriaa on syytä välttää.[/QUOTE]

Tässä yksi viime kesän uutisiin päätynyt:
"Museotilan navetan myymä pastöroimaton raakamaito aiheutti kesäkuussa ehec-tartunnan kuudelle lapselle. Kaksi heistä sairastui hengenvaarallisesti."
Ehec-bakteeri rajoittaa liikkumista - Uutiset - Ilta-Sanomat

stoun
"Listerian aiheuttamia vakavia sairastumisia oli poikkeuksellisen paljon vuonna 2010. Suomessa todettiin vuonna 2010 kaikkiaan 71 listeriabakteerin aiheuttamaa vakavaa sairastumista, kun aiempina vuosina tapauksia on ilmoitettu noin 20–50 vuodessa.

Listerioosiin sairastuneista kaksi kolmesta oli syönyt graavattua tai kylmäsavustettua kalaa. Joka neljäs sairastuneista kuoli. Sairastuneista puolet oli yli 70-vuotiaita joista moni kuului riskiryhmään.

Tiedot käyvät ilmi Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen EFSA:n ja Euroopan tautikeskuksen ECDC:n raportista. Sen mukaan Suomen listeriatapausten taso oli EU-maiden korkein."

Lainaus Helsingin Sanomista. Lasketaan vuosi 2010: 71 vakavaa sairastumista. Kaksi kolmesta = 47,33 söi kalaa. Joka neljäs = 17,75 kuoli. Puolet sairastuneista = 35,5 oli yli 70-vuotiaita.

Missä se ISO ja VAKAVA riski on?

Ihan pakko heittää tähän että kai työ kaikki syyllistäjät sitten raskaana ollessanne vaaditte suunnitellun sektion? Se on lapselle turvallisempi tapa syntyä ja jos ei ole minkäänlaista oikeutta aiheuttaa riskiä sikiön kuolemalle niin alatiesynnytys on sitten poissuljettu.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27737663:
Tässä yksi viime kesän uutisiin päätynyt:
"Museotilan navetan myymä pastöroimaton raakamaito aiheutti kesäkuussa ehec-tartunnan kuudelle lapselle. Kaksi heistä sairastui hengenvaarallisesti."
Ehec-bakteeri rajoittaa liikkumista - Uutiset - Ilta-Sanomat

Olen lukenut tuosta tapauksesta. Kyseessähän oli MUSEOTILAN navetta, ei normaalisti toimiva suomalainen maitotila. Valvonta maitotilan hygieniassa on tarkkaa, ja maidosta otetaan joka hakukerralla näytteitä.

"Listerian aiheuttamia vakavia sairastumisia oli poikkeuksellisen paljon vuonna 2010. Suomessa todettiin vuonna 2010 kaikkiaan 71 listeriabakteerin aiheuttamaa vakavaa sairastumista, kun aiempina vuosina tapauksia on ilmoitettu noin 20–50 vuodessa.

Listerioosiin sairastuneista kaksi kolmesta oli syönyt graavattua tai kylmäsavustettua kalaa. Joka neljäs sairastuneista kuoli. Sairastuneista puolet oli yli 70-vuotiaita joista moni kuului riskiryhmään.

Tiedot käyvät ilmi Euroopan elintarviketurvallisuusviranomaisen EFSA:n ja Euroopan tautikeskuksen ECDC:n raportista. Sen mukaan Suomen listeriatapausten taso oli EU-maiden korkein."

Lainaus Helsingin Sanomista. Lasketaan vuosi 2010: 71 vakavaa sairastumista. Kaksi kolmesta = 47,33 söi kalaa. Joka neljäs = 17,75 kuoli. Puolet sairastuneista = 35,5 oli yli 70-vuotiaita.

Missä se ISO ja VAKAVA riski on?
Listeria oireilee flunssan kaltaisin oirein, joten todellisuudessa suurin osa tapauksista jää pimentoon, koska harva hakeutuu hoitoon jos on mielestään "flunssassa". Mahassa olevalle sikiölle se on sen sijaan vaarallinen. Keskenmenon saaneesta äidistä harvoin otetaan listeriakokeita, ainoastaan kohtukuoleman yhteydessä otetaan verikokeet kaikkien mahdollisten tautien selvittämiseksi.

Omalle kohdalle on osunut jo niin monta "pientä todennäköisyyttä", että suhtaudun suosituksiin vakavasti, kohtukuolema, useat peräkkäiset keskenmenot, listeria, hormonikierukkaraskaus. Nyt sitten odotan, että loton jättipotti tulee meille.

ei hysteerikko
Odotan 8 lasta ja aina olen syönyt sitä mitä mieli tekee. Tosin aikana. Olen tästä kysynyt neuvolassa et onko siitä haittaa jos sitä nyt syö. Ei kuulemma ole jos ei joka viikko syö. Aika useasti maalaisjärki on lupa ottaa käyttöön.

Yhteistyössä