mitä joulumenuunne sisältää??

• Viestiketjun aloittaja "Riina"
  • Ensimmäinen viesti
Kinkkua, lanttu- ja porkkanalaatikkoa, karjalanpiirakoita, munavoita, lämmin- ja kylmäsavuolohta, graavilohta ja lohirullaa, mätiä, silliä, sienisalaattia, vihreää salaattia, kylmäsavuhärkää, pippurihärkää, juustoja, maitoa,kotikaljaa, viiniä, marjarahkaa, jäätelöä.

kohta syödään!
viimeks oli ne mitä muistan niin, salaatteja, rosollia, kaloja, kinkku, kalkkuna, peruna- porkkana- lanttu- ja bataattilaatikkoa, leipää, viinejä, kotikaljaa, sienisalaattia... siellä oli vaikka mitä herkkua, kaikkea en muista. mut joulupöydästä en tänäkään vuonna vastaa minä vaan miehen isän vaemo. :D

kotona tehään ennen joulua kinkku, halloumisalaattia, peruna- ja lanttulaatikkoa sekä juustokakkua..

Vanhempien luona saadaan perinteiset suomalaiset jouluruoat aattona. Itse sitten kokkaillaan joulupäivänä seuraavat:

-savulohileivoksia
-siian ja muikun mätiä, smetanaa, sipulisilppua ja itse tehtyjä "ruissipsejä"
-katkarapusalaattia kananmunan puolikkailla
-sienisalaattia
-caesar-salaatti
-maalaispateeta

-beef wellington
-uunissa ruskistetut "paistinperunat" ankanrasvalla
-paahdettuja kasviksia

Jälkiruoaksi on baileys-semifreddo ja itsetehtyjä konvehteja (makuina: earl grey, pistaasi, mustaviinimarja, valkosuklaa-chili-lime, karpalo)

tralala
Alkuperäinen kirjoittaja kantojäärä;27736507:
Vanhempien luona saadaan perinteiset suomalaiset jouluruoat aattona. Itse sitten kokkaillaan joulupäivänä seuraavat:

-savulohileivoksia
-sienisalaattia
-caesar-salaatti
-maalaispateeta

-beef wellington
-paahdettuja kasviksia

Jälkiruoaksi on baileys-semifreddo ja itsetehtyjä konvehteja (makuina: earl grey, pistaasi, mustaviinimarja, valkosuklaa-chili-lime, karpalo)
kuulostaa hyvältä :)!

[QUOTE="hmm";27736533]itsetehtyjä konvehteja? oot ahkera.....![/QUOTE]

Tykkään näpertää suklaasta kaikenlaista. :D

Laittelen ruokakuvaketjuun kuvia niistä, kunhan saan kaikki valmiiksi. Nyt on valmiina earl grey, pistaasi ja chili.

"123"
Fetasalaatti
Sienisalaatti
Bataattilaatikko
Porkkanalaatikko
Savulohi
Graavilohi
Sinappisilliä
Kinkku
Ananasta
Kermaperunat
Keitetyt perunat
Herneitä

Täytekakku, pipareita, joulutorttuja

"vieras"
En tiedä vielä. Tai sen verran tiedän, ettei joulupöydästä löydy perinteisiä laatikoita eikä kinkkua. Luultavasti tarjolla on poroa ja sille sitten jotain sopivia lisukkeita. Jälkkäriäkin todennäköisesti tarjotaan.

Blue

-savulohileivoksia
-sienisalaattia
-caesar-salaatti
-maalaispateeta

-beef wellington
-paahdettuja kasviksia

Mä tein isänpäivänä täydellisen beef wellingtonin paistinperunoilla myös. Jäi niin yvä maku että pitää tehdä kohta uudelleen. Muutenkin sun menu kuulostaa taivaalliselta! :heart:

• Tykkää
Reactions: kantojäärä
"vieras"
-graavilohta
-lämminsavulohta
-erilaisia sillejä ja silakoita
-lipeäkalaa
-karjalanpaistia
-kinkkua
-porkkana-. -peruna, -lanttulaatikkoa
-rosollia
-karjalanpiirakoita
-sienisalaattia
ja paljon muuta, en edes muista mitä kaikkea

"Joulutonttu"

-savulohileivoksia
-sienisalaattia
-caesar-salaatti
-maalaispateeta

-beef wellington
-paahdettuja kasviksia

Oih! Kuulostaa ihanalta! Joulujuomina tietysti vesi, maito, piimä, limu ja hiven kotikaljaa iltasella. Juuri tuohon menuun sopivat vaihtoehdot ja sitä paitsi ei jouluna sovi nauttia alkkoholia. Näin olen palstalta oppinut.

[QUOTE="Joulutonttu";27736914]Oih! Kuulostaa ihanalta! Joulujuomina tietysti vesi, maito, piimä, limu ja hiven kotikaljaa iltasella. Juuri tuohon menuun sopivat vaihtoehdot ja sitä paitsi ei jouluna sovi nauttia alkkoholia. Näin olen palstalta oppinut.[/QUOTE]

:LOL:

Miu-mau
Itse kasvatettua ja omassa savusaunassa savustettua sikaa ja kalkkunaa. Lohi kaupasta mutta itse graavattua ja savustettua.

Laatikoita,rosollia,savukalasalaattia, 8 eri juustoa,lohipate,ankan,hanhen ja kananmaksa pate. Limppua leivinuunista ja laitoin just appelsiiniliköörijäätelön koneeseen pyörimään.

Jotain jäi mutta kai tuo muistuu jouluaattoon mennessä.

"Joulutonttu"
Alkuperäinen kirjoittaja kantojäärä;27736932:
Töh! Ei vakavilla asioilla sovi leikitellä ;)

Noh, asiaan, minäkin tykkään kovasti laittaa ruokaa ja kokeilla uusia juttuja, menusi kuulostaa tooodella herkulliselta, ja viimeistään nuo konvehdit.. milloin saa tulla maistelemaan? :D

• Tykkää
"vieras"
Laatikoita: porkkana, peruna, lanttu, bataatti
Kinkkua
Perunoita
Rosollia
Hedelmiä
Pipareita, suklaata
Riisipuuroa, luumukiisseliä, kermavaahtoa
Maitoa, kahvia, konjakkia, viiniä, glögiä, limonadia

"Joulutonttu"
[QUOTE="Joulutonttu";27736964]Töh! Ei vakavilla asioilla sovi leikitellä ;)

Noh, asiaan, minäkin tykkään kovasti laittaa ruokaa ja kokeilla uusia juttuja, menusi kuulostaa tooodella herkulliselta, ja viimeistään nuo konvehdit.. milloin saa tulla maistelemaan? :D[/QUOTE]

Niin ja sit tuo Baileys-semifreddo, onko sulla siihen suosikkireseptiä? Löysin näet muutaman, eikä kielten kanssa kyllä ole ongelmaa. Mies rakastaa Baileysta (kyllä!), joten tuo voisi olla kiva ylläri.

Rosmariiniperunoita
Mallastettua hirven ulko- ja sisäfilettä
Lihapullia
Peruna-, porkkana- ja lanttulaatikkoa
Haudutettua punakaalia mustaherukkahyytelön kanssa
Rosollia kermavaahtoineen
Vihreää salaattia
Sienisalaattia
Melonia, rypäleitä ja ananasta
Mallaslimppua ja luumulimppua

Jälkiruuaksi suklaa-pähkinäjäätelöä ja sitruunajäätelöä

Kahvin kanssa on
Joulutorttuja
Tähtipullia
Pipareita
Lusikkaleipiä
Suklaa-manteli fudgeja
Valkosuklaa-mansikka-kookossuklaata
Hedelmäkakkua
Tyrnimehulla maustettua kakkua

Juustoja jokunen, rypäleitä ja juusto-pähkinäkeksejä

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
"Joulutonttu"
Itse kasvatettua ja omassa savusaunassa savustettua sikaa ja kalkkunaa. Lohi kaupasta mutta itse graavattua ja savustettua.

Laatikoita,rosollia,savukalasalaattia, 8 eri juustoa,lohipate,ankan,hanhen ja kananmaksa pate. Limppua leivinuunista ja laitoin just appelsiiniliköörijäätelön koneeseen pyörimään.

Jotain jäi mutta kai tuo muistuu jouluaattoon mennessä.
Ooh, tulen teillekin kylään :D

[QUOTE="Joulutonttu";27736987]Niin ja sit tuo Baileys-semifreddo, onko sulla siihen suosikkireseptiä? Löysin näet muutaman, eikä kielten kanssa kyllä ole ongelmaa. Mies rakastaa Baileysta (kyllä!), joten tuo voisi olla kiva ylläri.[/QUOTE]

Vatkasin 4 keltuaista ja 50 g sokeria vaahdoksi. Keltuaisvaahtoon lisäsin 100 g sulatettua tummaa suklaata. Sitten lisäsin kermavaahtoa, joka oli vatkattu 5 desilitrasta vispikermaa, sitten vielä 4 valkuaista kovaksi vaahdoksi ja joukkoon sankkaan nostellen. Baileysia kaatelin oman maun mukaan. Sitten vaan pakastimeen. Sekoitin muutaman kerran jäätymisen aikana. Semifreddoa ei tarvisi sekoitella, mutta halusin rakenteesta ilmavamman. Puoli tuntia ennen tarjoilua kannattaa ottaa sulamaan.

Taitaa olla pohja tuolle ohjeelle peräisin Jamie Oliverilta.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
"Joulutonttu"
Alkuperäinen kirjoittaja kantojäärä;27737026:
Vatkasin 4 keltuaista ja 50 g sokeria vaahdoksi. Keltuaisvaahtoon lisäsin 100 g sulatettua tummaa suklaata. Sitten lisäsin kermavaahtoa, joka oli vatkattu 5 desilitrasta vispikermaa, sitten vielä 4 valkuaista kovaksi vaahdoksi ja joukkoon sankkaan nostellen. Baileysia kaatelin oman maun mukaan. Sitten vaan pakastimeen. Sekoitin muutaman kerran jäätymisen aikana. Semifreddoa ei tarvisi sekoitella, mutta halusin rakenteesta ilmavamman. Puoli tuntia ennen tarjoilua kannattaa ottaa sulamaan.

Taitaa olla pohja tuolle ohjeelle peräisin Jamie Oliverilta.
Suurkiitokset :)

Makoisaa ja rauhallista joulua sinulle ja perheellesi.

Yhteistyössä