Kiitos anoppi :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27723685]Siis tarkoitatko, että teidänkin kaupungissa saa jokainen haluamaansa ruokaa ilman lääketieteellistä syytä?[/QUOTE]

Oon käynyt kolmessa eri kaupungissa neljää koulua ammattikoulut mukaanlukien, eikä mihinkään niistä ole tarvinnut kuin sanoa keittiölle että on kasvisruokavaliolla. Tosin ala-asteesta en tiedä, silloin vielä en ollut kasvissyöjä. (en kuitenkaan ole vagaani)

Oon käynyt kolmessa eri kaupungissa neljää koulua ammattikoulut mukaanlukien, eikä mihinkään niistä ole tarvinnut kuin sanoa keittiölle että on kasvisruokavaliolla. Tosin ala-asteesta en tiedä, silloin vielä en ollut kasvissyöjä. (en kuitenkaan ole vagaani)

Tarkoitin nimenomaan alakouluja. Meidän kaupungissa ei tosiaan riitä, että sanoo olevansa vegetaristi, saati vegaani, saadakseen oman ruokavalionsa mukaista ruokaa. Mihin silloin sen rajan edes vetäisi, minkä kaikkien erityisryhmien oikkuihin tulisi vastata? Vegetaristeihin? Vegaaneihin? Vai niihin fruktomikälie, jotka syö vain tyyliin puusta pudonneita hedelmiä?

Onpa ihme suhtautumista porukalla täällä! Vanhemmat päättävät lapsen ruokavaliosta, ja sitä olisi anopin ja tuikituntemattomien kunnioitettava. Yhtä terveellisesti lapsi kasvaa kasvisruuallakin tai ehkä jopa terveellisemmin kuin monien tavisperheiden valmisruokamössöillä.

t. vannoutunut lihansyöjä mutta silti ymmärrän tilanteen

[QUOTE="vieras";27723721]Tarkoitin nimenomaan alakouluja. Meidän kaupungissa ei tosiaan riitä, että sanoo olevansa vegetaristi, saati vegaani, saadakseen oman ruokavalionsa mukaista ruokaa. Mihin silloin sen rajan edes vetäisi, minkä kaikkien erityisryhmien oikkuihin tulisi vastata? Vegetaristeihin? Vegaaneihin? Vai niihin fruktomikälie, jotka syö vain tyyliin puusta pudonneita hedelmiä?[/QUOTE]

Aa, sitten käsitin väärin. Mutta jos jo päiväkodissa saa vegaaniruokaa niin miksei alakoulussakin sitten sais, kun varmaan sama kunta kuitenkin kyseessä.

[QUOTE="vieras";27723755]Aloinkin miettimään, olisiko paikkakunta Porvoo? Siksi kyselin. Sen verran oudolta kuulostaa tuollainen käytäntö.[/QUOTE]

Luin joskus jostain perhelehdestä joskus että ainakin Helsingissä on päiväkoti jossa on vegaaniruokaa, en vaan muista oliko koko päiväkoti vegaaninen/muuten erikoisruokavalioisille suunniteltu. Se jäi mieleen kun siinä oli vegaaniperhe joilla oli ongelmia päivähoidon kanssa kun eivät meinanneet saada lapsille haluamaansa ruokaa.
Mutta en mä ainakaan pidä mahdottomana ajatuksena että muissakin kaupungeissa päiväkodeissa/kouluissa sallittais omavalintaiset ruokavaliot. Käytännöstä sitten tiedä kun omakohtaisia kokemuksia ole, ja oma lapsi on sekasyöjä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="vieras ap";27722967]Sanon vielä että usein asiansa osaava vegaani syö monipuolisemmin ja terveellisemmin kuin "perus"sekasyöjä
Lapsemme saa tarvitsemansa määrän proteiinia, rasvoja, rautaa, vitamiineja yms. Olemme tosiaan lapsen asioissa käyneet ravitsemusterapeutilla kyselemässä ihan neuvoja yms. Tietyt vitamiinit otetaan purkista, samoin kuin varmaan useimmat ottavat d-vitamiinin.
Kummallinen käsitys joillain ihmisillä että lihassa, kananmunassa ja maidossa olisi jotain mitä ilman ei voi tulla toimeen.[/QUOTE]

Noh, se B-12 vitamiini...

Luin joskus jostain perhelehdestä joskus että ainakin Helsingissä on päiväkoti jossa on vegaaniruokaa, en vaan muista oliko koko päiväkoti vegaaninen/muuten erikoisruokavalioisille suunniteltu. Se jäi mieleen kun siinä oli vegaaniperhe joilla oli ongelmia päivähoidon kanssa kun eivät meinanneet saada lapsille haluamaansa ruokaa.
Mutta en mä ainakaan pidä mahdottomana ajatuksena että muissakin kaupungeissa päiväkodeissa/kouluissa sallittais omavalintaiset ruokavaliot. Käytännöstä sitten tiedä kun omakohtaisia kokemuksia ole, ja oma lapsi on sekasyöjä.

No juu, ei kai tuo mahdotonta ole. Mutta veikkaanpa, että ihan perus kouluissa ei onnistu. Meillä ei riitä edes se, että äiti soittaa keittiölle ja kertoo, että lapsella on maitoallergia, vaan pitää nimenomaan viedä lääkärintodistus asiasta. Onhan kouluissa eri käytäntöjä.

Saakohan tällaisissa kouluissa valita siis lapselleen ihan millaisen ruokavalion vain? Tai jättää pois jonkin yksittäisen ruoan eettisen syyn takia?

Vanhempien vakaumusta tulee kunnioittaa. Siitä olen yhtä mieltä.
Ja kun kerran aloittaja on lastenlääkärin kanssa asiasta keskustellut, hän on varmasti tekemässä kaikkensa, että ruokavalio kattaa kaiken oleellisen ja oikein.

Se että välttelee ruoka-aineita, ei ole mikään syy sille, että jokin allerginen reaktio saattaa puhjeta.

Olisin minäkin kataannuksissa anopille, mutta koettaisin myös muistuttaa, että anafylaktisen reaktion voi saada lähestulkoon mistä tahansa.
Olen myös siinä uskossa, että reaktion ei muistaakseni pitäisi tulla ensimmäisestä altistuksesta, vaan vasta toisesta. ?? Niin muistelisin, mutta voin toki olla väärässäkin.

Jos näin on, reaktio aiheutui jostain jota te jo olette aikaisemmin antaneet?

itsehän olen suht kasvis allerginen (lue en välitä juuri mistään vihanneskasvis meiningistä) mutta on se jännä että vielä nykyään tänä päivänäkin saa omia ruokailu tottumuksiaan puolustella.. kyllähän anoppi nyt on tiennyt 6v ajan mitä poika syö. ei voi olla noin paha rasti. eihän monen kasvisruokavaliolla menneen maha edes kestä lihaa, siinä sitten istutaan vessassa vierailun loppuajan :D mutta onneksi pojalla kaikki nyt hyvin. ehkä anoppi ei osannut myöntää virheitään kun tais itsekin aika paljon pelästyä, kukapa ei? ehkä kun pöly on laskeutunut niin voitte keskustella tosta aiheesta uusiks. mikäli siis haluat vielä olla yhteydessä, ei jaksa lukea keskustelua ekaa sivua pidemmälle..

[QUOTE="jeps";27722948]kannattaa nyt altistaa sitä lasta muillekin normaaleille ruuille, jo vitamiinien tähden.
Ja turhaan kiukkuat jos kerta ette itsekään tienneet, sekö olisi ollut parempi että oma äitisi olisi tarjonnut tuon ruuan ja sitten kiiteltäsiin niin kovasti että hyvä kun tämä allergia selvisikin[/QUOTE]

Vitamiinien tähden? Käsittääkseni vegaanit syövät paljon enemmän kasviksia kuin "normaalisti syövät" joten niistähän niitä vitamiineja saa. Ja D-vitamiiniakin muualtakin kuin maidosta,samoin kalsiumia.

Vanhemmat ovat ehkä aiheuttaneet allergian itse välttämällä täysin tiettyjä ruoka-aineita. Joskus tämä reaktio oli edessä. Tunnen vegaaneita jotka kuitenkin siedättävät lastaan eläinkunnan tuotteisiin, koska ei voi tietää haluaako lapsi valita saman tien kuin vanhempansa. Lapsi parka.

Meillä syödään sekaruokaa. Silti osa muksuista on jollekin allergisia,eli tän idean mukaan on ihan tahallaan hommattu allergiat jollakin mystisellä tavalla?

No, voi hevon vittu teidän kanssa! Antakaa lapsen syödä monipuolista ruokaa, älkäää rajoittako sitä noin voimakkaasti niin ei niitä allergioitakaan tuolla tavalla esiinny. Allergioita toki esiintyy myös niillä, jotka syövät sekaravintoa, mutta noin voimakas reaktio viittaa kyllä siihen, että olette tyhmällä valinnalla vaarantaneet itse lapsenne hengen, anoppia voi tökkiä ja syyttää, mutta suosittelen katsomaan peiliin.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Hmm";27724099]Edelleenkään B-12 vitamiinia ei saa kasvisruoasta.[/QUOTE]

Onneksi purkista saa :)
Oletteko kaikki sekasyöjät varmoja että saatte tarpeeksi jokaista vitamiinia? Melkein veikkaisin että monella ei vitamiinihommelit ole yhtä hyvällä mallilla kuin meidän lapsellamme.

Täällä ainakin on omille lapsilleni tarjottu kasvisruokaa pyynnöstäni sekä ala-että nyt ylä asteella. Enkä asu Porvoossa:) Meillä tytöt ovat ihan itse saanneet maistaa muunlaisiakin ruokia, kun ovat tahtoneet, ovat kyllä maistelleet muutakin.

Jos olisin anoppi, niin nyt kyllä hävettäisi. Anopin pitäisi osata kunnioittaa päätöstänne ja ruokavaliotanne. Ei anoppi ole mikään kaikkitietävä, jos lapsen kehitys on normaalia ja alan ammattilaisten siunaus ruokavaliolle on, anopin pitäisi pitää näppinsä erossa asiasta.

Täälläpäin ainakin vaaditaan päiväkodista lähtien lääkärintodistus mikäli on joku ruoka-aineallergia ja näinollen erityisruokavaliontarve. Vegaaneille ei erikseen tehdä päiväkotiruokia. 'Erityisruokaa' tehdään myös niille ilman lääkärintodistosta joiden uskonto kieltää esim tietyn lihan syömisen jne.

Itse olen sitä mieltä, että olisi reilua tarjota lapselle sekaravintoa pienestä pitäen. Silloin mielestäni lapsi pystyy myöhemmin itse päättämään haluaako syödä kasvisruokaa vai lihapainotteista... Jos on koko iän syönyt pelkkää kasvista (tai lihaa) ei mahakaan välttämättä kestä ns- 'väärää' ruoka-ainetta.

• Tykkää
Reactions: Rockwood
jep ja sitten on kuin kaverin poika, nyt kymmenvuotiaana vetää hulluna kaupan suklaavanukkaita (liivatetta ja maito, nam!) ja hesen hampurilaisia. jos saa jostain rahaa, käy näitä herkkuja hakemassa. olen itse pongannut siwan tuulikaapista mättämästä vanukasta sormin.. kun oli jäänyt kiinni, isänsä oli kuulemma todennut että onneksesi en usko väkivaltaiseen kasvatukseen. luulivatko vanhemmat todella, että lapsi eläisi koko ikänsä porkkanoilla ja riisimaidolla? että istuisi haikeana ikkunan takana kun kaverit menevät heseen tai subiin?

Uuuuh. Just tällaisia lapsivieraita pelkään! Siis että joku tyttärieni kavereista on jotenkin kovin ruokarajoitteinen ja mä sössin koko homman. Tai että minun pitää tarjota jotain extraspesiaalidieettiä. Mitenköhän nuo tilanteet hoituu tulevaisuudessa?

... kun tarjosi ruokaa, jonka varmasti tiesi olevan vakaumuksenne (?) vastaista. Vanhemmat ihmiset ovat tuollaisia. Minun lapseni oli isovanhemmillaan itsenäisyyspäivänä ja antoivat hänen (8v) katsoa Tuntematonta sotilasta! Kysymys oli sitten kotona, että "mitä tapahtuu kun laittaa haulikon piipun suuhun?". Raivosin asiasta - ei tullut edes mieleenkään, että antaisivat telkusta tulla kun lapsi on siellä, olisi kai pitänyt arvata etteivät vaan ymmärrä. Sieltä tuli myös itkuraivarit suunnilleen vastaan - miten lapsi voisi traumatisoitua tai saada pieneen päähänsä turhia asioita pelkästä LEFFASTA kun he ovat sodasta sentään selvinneet...??!!

Eli pointtini on. Isovanhemmat ajattelevat eri tavalla kuin vanhemmat. Vaikka kuinka perustelisi omaa kantaansa eri asioihin, se ei auta. On olemassa kehittyneitä ja ns. fiksuja isovanhempia, jotka kunnioittavat omia lapsiaan ja noudattavat heidän kasvatustyyliänsä - ja sitten on näitä, jotka tietävät kaiken "paremmin" ja ovat "maalaisjärjellä varustettuja" - ja me vanhemmat "hihhuleita".

Onneksi ei käynyt pahemmin.

Minä haluaisin ruokkia perhettäni enemmän kasvispainotteisella ruokavaliolla. Valitettavasti se on haasteellisempaa ja vaikeampaa - pitäisi opetella mistä saa niitä proteiineja ynnä muita yhtä paljon. En halua vaarantaa lasten kehitystä. Yritämme ostaa lihat marinoimattomina ja tarjota kasviksia, mutta esim. vanhempi lapsi ei enää taaperoiän jälkeen ole suostunut syömään vihanneksia. Hän ei kerta kaikkiaan vaan ota niitä vaikka kuinka yritän. En voi niitä väkisinkään työntää hänen kurkustaan alas.

Karkkia ja limuja eivät onneksi syö, eivätkä sipsejä tai hampurilaisia.

Baby steps...ja suvaitsevaisuutta kaikille. Uskon, että osaatte ruokavaliollanne tarjota lapsille kaiken tarpeellisen ja paremminkin kuin normaalisyöjät. MUTTA ennustan myös, että vaikeuksia on luvassa kun lapsi kasvaa. Mainstream vetää mukaansa ja päähän ehkä iskostettu ajatusmaailma kyseenalaistetaan niin vahvasti kavereiden taholta, että hampurilaisia ynnä muita käydään sitten syömässä salaa... toivottavasti ei kohtalokkaasti allergisoituen...

Yhteistyössä