Migreeni vie järjen

[QUOTE="vieras";27672482]Olen luullut, että päänsärky on migreeniä, jos se kestää max. kolme vuorokautta. Eikö se ole lihasjännityspäänsärkyä, mikä kestää jopa viikonkin - ja siihen ei tietysti migreenilääkkeet auta...[/QUOTE]

Kyl se voi kestää päiviä ja pidempäänkin. Itelläni ei onneksi kestä. Migreeni on hyvin monimuotonen juttu.

Hittolainen kun ei tule ennakko-oireita. Tai en vaan (vielä) tunnista niitä. Nyt särkee taas päätä mikä on eriskummallista tähän aikaan vrk:sta. Tosin mulla on kova yskä ja voihan se olla että yskiminen aiheuttaa tämän..

Mun psykiatri tekee mulle lapun etten voi tehdä yövuoroja. Koska voi olla että ne laukaisee migreenin ja muutenkaan eivät kyllä mun psyykeelle sovi.
Ei mullakaan ennakko-oireita oo. Kivun alettua kyllä nopsaa huomaa onko kyse migreenistä vai muusta. Kannan aina täsmälääkettä mukana. Sellasta mikä ei vaadi juotavaa.
piti se oppia tunnistamaan oireet jotka viestii migreenistä ja täräyttämään samantien lääke.

Ei mullakaan ennakko-oireita oo. Kivun alettua kyllä nopsaa huomaa onko kyse migreenistä vai muusta. Kannan aina täsmälääkettä mukana. Sellasta mikä ei vaadi juotavaa.
piti se oppia tunnistamaan oireet jotka viestii migreenistä ja täräyttämään samantien lääke.
Taidan ottaa sen Imigranin. Koska tää vaikuttaa epänormaalilta.. :/ Ei kai siitä haittaakaan ole. Tosiaan mulla kohtaus ollut vasta kahdesti niin en vielä osaa niin hyvin erottaa.. :/ Mut kaipa sen ajan kans. 10 vuotta sitten oli helpompaa, kun tuli näköhäiriöt ensin.

[QUOTE="susu";27711617]erikoista että pystyt olemaan koneella jos sulla on migreeni päällä.[/QUOTE]

Ei kai. Pystyin jopa itse ajamaan sairaalaan ja takaisin. Näissä jopa viikon kestävissä kohtauksissa se kipu ei koko ajan ole sietämätöntä vaan mulla ainakin menee aaltomaisesti..

[QUOTE="susu";27711617]erikoista että pystyt olemaan koneella jos sulla on migreeni päällä.[/QUOTE]

migreeniä on monenlaista. Toiselle ei juuri satu siinä kun toinen on kuolemassa suunnilleen siihen kipuun. Miehellä ei pahasti koskaan oo kipua ja mä aivan toimintakyvytön.

"vieras"

Joutuuhan sitä töissäkin olemaan koneella migreenistä huolimatta. Itselläni ainakin on päivittäin migreeniä, joten en mitenkään voi olla poissa töistä kuin vain pahimpien kohtausten aikana, ts. silloin, kun en pysty nousemaan sängystä ylös pahoinvoinnin ja kivun vuoksi.

Minulla ei estolääkkeistä ole ollut apua ja välillä tuntuu, että ei täsmälääkkeestäkään. Sietämätön riesa, jonka kanssa on vaan jotenkin opeteltava tulemaan toimeen. Olen kuullut, että joillakin on iän myötä helpottanut. Sitä odotellessa...

[QUOTE="susu";27711654]Mikä sitten erottaa miehesi kaltaisen migreenin ja ns tavallisen päänsäryn?[/QUOTE]

Sillä on myös pahoinvointia ja näköhäiriöitä. Migreeniä voi olla säryttömänäkin. Erottaa se kuten minäkin koska on kohtaus.

Mulla lukee omassa nlakortissa 2v kohdalla että valittaa pääkipua-eli olen kärsinyt koko ikäni ja migreeni on todettu ennen kouluikää. Olen syönyt ennen lapsia estolääkkeita 3krt/pv, lasten jälkeen satunnaisia viikon kipujaksoja ollut. Ekassa raskaudessa kävin paristi päivystyksessä, toisessa raskaudessa sain muutaman imigranin (ei oltu tutkittu vaikutuksia raskaana). Kolmannessa ei mtään ja nyt neljäs on alussa ja päätä kyllä särkee taas..

"vieras"
[QUOTE="susu";27711654]Mikä sitten erottaa miehesi kaltaisen migreenin ja ns tavallisen päänsäryn?[/QUOTE]

Vastaan myös, vaikka olenkin toinen henkilö enkä tuo, jolta kysyit.

Minulla ainakaan tavallinen päänsärky ei aiheuta pahoinvointia, näköhäiriöitä ja tuntuu päässä erilaiselta. Minulla on välillä säryttömiä migreenikohtauksia, joissa olotila on ihan samanlainen kuin säryllisessä migreenissä kipua lukuunottamatta. Keskittymisvaikeuksia, vaikea kohdistaa katsetta, pahoinvointia tai pahoinvoiva olo, pää tuntuu pumpulilta ja päässä tuntuu kuin joku puristaisi sitä kasaan ohimoiden kohdalta. Säryn kanssa lisänä on paikallinen ohimosärky jommalla kummalla puolella, joka heijastuu kivun puoleiselle pään alueelle eräänlaisena varjosärkynä.

Tavallisessa päänsäryssä päähän vain koskee ilman sen kummempia muita oireita.

Mulla lukee omassa nlakortissa 2v kohdalla että valittaa pääkipua-eli olen kärsinyt koko ikäni ja migreeni on todettu ennen kouluikää. Olen syönyt ennen lapsia estolääkkeita 3krt/pv, lasten jälkeen satunnaisia viikon kipujaksoja ollut. Ekassa raskaudessa kävin paristi päivystyksessä, toisessa raskaudessa sain muutaman imigranin (ei oltu tutkittu vaikutuksia raskaana). Kolmannessa ei mtään ja nyt neljäs on alussa ja päätä kyllä särkee taas..
Mää muistan ekan kerran noin 9v iästä. Rasite kyllä on isänpuolelta ja perheessä muillakin kun mulla. Miehellä on ja suvussa. Saa nähdä periikö muksu tuon inhottavan vaivan.

Niin ja jos mulla olis tavallinen päänsärky ollut, niin kaipa siihen olisi suonensisäiset kipulääkkeet ja opiaatit auttaneet, mutta ei mitään vaikutusta.

Mä suihkautin just Imigranin nenään ja nyt alan rauhassa makoilemaan ja kattomaan helpottaako tää :)

Migreenissä ei aina kaikilla edes tule päänsärkyä. Mulla tulee joskus, joskus ei. Päänsäryttömässä migreenikohtauksessa ensin alkaa voimakas huimaus ja oksettava olo. Sitten alkaa silmissä vilkkua, ja äänet kaikuvat korvissa, kaikki kuuluu kuin tunnelin päästä. Silmät tulevat valonaroiksi ja alkavat vuotaa vettä.Puhe puuroutuu ja sanoja on vaikea tuottaa. Toisen puolen raajoja pistelee ja voi tuntua puutumisen tunnetta. Alkaa palella voimakkaasti, ja tulee erittäin heikottava olo, niin että pakko on mahd.pian päästä petiin peiton alle, hämärään huoneeseen ja nukkua. Sillä kohtaus menee ohi, mutta senkin jälkeen yleensä koko päivän on heikko ja väsynyt olo.

Mulle tulee ehkä vain puolessa kohtauksista päänsärkyä. 4vkoa sitten kävin viimeksi neurologilla, ja sanoi että monilla on tällaista päänsärytöntä migreeniä, mutta nuo muut oireet ovat niin voimakkaita että siinäkin todellakin tuntee itsensä sairaaksi. Moni migreenistä tietämätön ei vaan millään meinaa ymmärtää että miten voi tuntea olonsa sairaaksi jos on päänsärytön migreeni. Sitten kun kuvailen kaikki oireeni tarkkaan, alkavat ihmiset ymmärtää paremmin, ettäei todellakaan ole liioittelua...

Mulla on nyt joku hiton vaikea kausi meneillään, viikon aikana ollut 7 migreenikohtausta, kolmessa päänsärkyä, neljä päänsärytöntä. Loma alkoi juuri, saas nähdä alkaako estolääke vaikuttaa ennen kuin loma loppuu...yleensä se alkaa vaikuttaa noin 9 päivässä, katsotaanmiten nyt käy...

Jos päänsärky johtuu nälästä/vähästä unesta tms, niin särkee oikealla puolella=menee luultavasti ohi lääkeettä. Ja vasemmalla jos särkee ja heti jos ei ota lääkettä niin huonosti käy. Ihan burana/panacod riittää jos ottaa tarpeeksi ison määrän.

[QUOTE="vieras";27711655]Joutuuhan sitä töissäkin olemaan koneella migreenistä huolimatta. Itselläni ainakin on päivittäin migreeniä, joten en mitenkään voi olla poissa töistä kuin vain pahimpien kohtausten aikana, ts. silloin, kun en pysty nousemaan sängystä ylös pahoinvoinnin ja kivun vuoksi.

Minulla ei estolääkkeistä ole ollut apua ja välillä tuntuu, että ei täsmälääkkeestäkään. Sietämätön riesa, jonka kanssa on vaan jotenkin opeteltava tulemaan toimeen. Olen kuullut, että joillakin on iän myötä helpottanut. Sitä odotellessa...[/QUOTE]

Onneksi ei tarvi olla koneella jos töissä iskee. Sillon harvoin kun työaikana iskee, mut potkitaan kotia. Ei musta sillo oo kun nukkumaan pimeään ja viileään.

Kfkff
Jos päänsärky johtuu nälästä/vähästä unesta tms, niin särkee oikealla puolella=menee luultavasti ohi lääkeettä. Ja vasemmalla jos särkee ja heti jos ei ota lääkettä niin huonosti käy. Ihan burana/panacod riittää jos ottaa tarpeeksi ison määrän.
Panacod ei ole mikään "ihan vaan panacod riittää" se on kolmiolääke ja just eilen sain tuntea miltä tuntuu kun sitä ottaa liikaa (otin 2h sisällä 2kpl) ihan meni nuppi sekaisin.

Sekoitatkohan nyt panadolin?

xcv
Kannattaa vaan hiukan varoa tuota Panacodia jos sitä usein tarvii, se on morfiinijohdannaisena koukuttava aine. Tiedän erään joka jäi pahaan koukkuun siitä jatkuvien migreenien vuoksi.

Tänään juuri tuli radiosta migreenien hoidosta asiaa, en vaan kokonaan kuullut... mutta siinä suositeltiin pitämään särkypäiväkirjaa. Eli pistä ap ylös aina koska migreeni alkaa ja taustatiedot (kuukautiskierron vaihe, mitä olet syönyt/juonut, oletko harrastanut rankkaa liikuntaa jne.) koska se auttaa paljon hoidon suunnittelussa. Kuulemma usein saattaa liittyä ihan verensokerin liialliseen laskuun tai siihen että on tullut juotua liian vähän. Itse mietin kun minä ainakin menkkojen alla himoitsen suklaata... jos sitä tulee vedettyä enemmän niin verensokeri heittelee ihan takuulla.

xcv
Lisään vielä että itselläni migreenit liittyy selvästi valoon. Jos olen jossain missä on paljon välkkyviä valoja, aurinko paistaa silmiin, loisteputki välkkyy jne niin homma on sillä selvä. Mulla on paljon auttanut kun hankin sellaiset silmälasit, mitkä tummenee itsestään ulkona auringonvalossa. Esim. keväthanget ei enää saa migreeniä päälle läheskään niin helposti.

Panacod vaikuttaa toisella erilailla kun toisella. Mulla se ei sekota nuppia, väsyttää vaan. Kahdellakaan tabletilla. Ei kyl tehoakaan kipuun.
Muakin se vaan väsyttää muttei migreeniin auta. Sitä kautta vaan auttaa, että toimii unilääkkeenä, ja ainut mikä mulla auttaa migreeniin täysin, on uni.

Mulle neurologi kuukausi sitten ei suositellut ollenkaan Panacodia migreenilääkkeeksi, pelkästään 800 mg Buranaa.

Yhteistyössä