"niin"
En sanoisi mitään ääneen mutta ihmettelen kyllä miksi joku ei vaan halua imettää. Äidin maito on kuitenkin parasta ja sopivinta ravintoa vauvalle. Ja useimmiten helppo tapa ruokkia vauva.
Tärkeimpiä asioita on tosi vaikea "mitata". Sitä, miten hyvin esim. kasvattaa lapsiaan.Mietin asiaa ja en oikeasti keksi mitään niin "pahaa" kuin imettämättä jättäminen omasta halusta mitä olisin lasteni kustannuksella tehnyt.
Pelkän roskaruoan ja einesten syöttäminen voisi olla semmoista tai viikkotolkulla hoidossa pitäminen, tai täysin virikkeetön ympäristö voisi olla verrattavissa.
Munkin mielestä on, mutta niin on niin moni muukin asia vanhemmuudessa. Täytyy sitten voida rehellisesti kutsua omiakin valintoja itsekkäiksi ja typeriksi tarpeen tullen. Pisti ihmetyttämään mm. matrjoshkan kommentti, ettei hän ole koskaan tehnyt itsekkäitä päätöksiä lapsensa kustannuksella.Paheksun mielessäni, en todellakaan päin naamaa sanoisi. Lasten teholla hoitaja sanoi kun murehdin maitoni riittävyydestä, "Kyllä nämä pienet sitten saavat luovutettua äidinmaitoa täällä, eikä _todellakaan_ mitään tuttelia.." Joten tästäkin voisi päätellä että kyllä se äidinmaito vaan on parasta, eriasia on jos imetys ei jostain syystä onnistu, mutta jos ihan tietoisesti päättää olla edes yrittämättä imetystä niin onhan se nyt itsekästä!
Mua pistää enemmän ihmetyttämään se, kuinka lapseton jaksaa päivä-/vuosikausia kommentoida vanhemmuuteen liittyviä asioita kaksplussalla. Mutta niin se vain ihmisiä ihmetyttää eri asiat.Munkin mielestä on, mutta niin on niin moni muukin asia vanhemmuudessa. Täytyy sitten voida rehellisesti kutsua omiakin valintoja itsekkäiksi ja typeriksi tarpeen tullen. Pisti ihmetyttämään mm. matrjoshkan kommentti, ettei hän ole koskaan tehnyt itsekkäitä päätöksiä lapsensa kustannuksella.
Mistähän olen jäänyt paitsi? Inhoan imettämistä, mutta joillekin se nähtävästi merkitsee, että "äiti ei vain halua". Se on kuvottavaa, inhoan sitä maidon nousemisen tunnetta, inhoan sitä koko hetkeä, imemistä, en edes katso lasta, jotta unohdan koko imetyksen, kaikkea, pelkäsin, että kaikki tuo inho ja kuvotus vaikuttaa minuun niin paljon, että olen huono äiti, koska mieleni oli täynnä vain inhoa ja kuvotusta. Onko tuollainen sitten lapselle hyväksi?? No, seuraavaksi varmaan sanot, että minun ei olisi pitänyt hankkia lapsia (koska en tykkää tissitellä!). Kaikki 5 lastani voivat oikein hyvin, ovat iloisia ja onnellisia. Jos esim. sinusta on väärin, että heillä on niin surkea ja "itsekäs" äiti kuin minä, neuvoisin sinua suuntaamaan säälisi vaikkapa juoppoihin tai lapsensa kokonaan hylkääviin äiteihin. Ja ainakaan minulle ei tule paha mieli kaltaistesi takia, lähinnä naurattaa. Tuomitse ihan rauhassa, mutta yritä edes ymmärtää, et ole imettämisen takia yhtään sen parempi kuin minä tai moni muukaan.Säälin sekä lasta ja äitiä. Jäävät molemmat paljosta paitsi. Samalla pidän äitiä itsekkäänä ja typeränä.
JA KYLLÄ TUOMITSEN. Ihan lässynläätä etteikö saisi tuomita ettei äidille tule paha mieli "se on jokaisen oma valinta". Vitut ole. Jokaisen kynnelle kykenevän äidin täytyy imettää, edes osittaisesti.
Amen.
Imettämisestä inhoa ja kuvotusta?! Kyllä olisi sunkin ollut parempi jättää lapset tekemättä. Vikaa korvien välissä....Mistähän olen jäänyt paitsi? Inhoan imettämistä, mutta joillekin se nähtävästi merkitsee, että "äiti ei vain halua". Se on kuvottavaa, inhoan sitä maidon nousemisen tunnetta, inhoan sitä koko hetkeä, imemistä, en edes katso lasta, jotta unohdan koko imetyksen, kaikkea, pelkäsin, että kaikki tuo inho ja kuvotus vaikuttaa minuun niin paljon, että olen huono äiti, koska mieleni oli täynnä vain inhoa ja kuvotusta. Onko tuollainen sitten lapselle hyväksi?? No, seuraavaksi varmaan sanot, että minun ei olisi pitänyt hankkia lapsia (koska en tykkää tissitellä!). Kaikki 5 lastani voivat oikein hyvin, ovat iloisia ja onnellisia. Jos esim. sinusta on väärin, että heillä on niin surkea ja "itsekäs" äiti kuin minä, neuvoisin sinua suuntaamaan säälisi vaikkapa juoppoihin tai lapsensa kokonaan hylkääviin äiteihin. Ja ainakaan minulle ei tule paha mieli kaltaistesi takia, lähinnä naurattaa. Tuomitse ihan rauhassa, mutta yritä edes ymmärtää, et ole imettämisen takia yhtään sen parempi kuin minä tai moni muukaan.
:hug: Sellainen on kyllä täys idiootti, joka sinulle asiasta aukoisi päätään.Tuota, mua on joskus käytetty hyväksi, ja en voi sietää että joku koskee rintoihini. En, vaikka kyseessä olisi pieni vauva. En myöskään ole ikinä ilman rintaliivejä, vaan minulla on aina ylläni moninkertaiset "panssarit". Suihkuun menokin tuntuu pahalta.
Varmaan on minullakin siis jollain tasolla "päässä vikaa", mutta onneksi en ole kuitenkaan tyhmä.
Kiitos tytsi En puhu asiasta kellekään. Se häpeän ja itseinhon tunne on vain niin suuri. Neuvoloissa ja kysyttäessä vastaan imettämättömyyden olevan "oma valinta". Eikä siitä kukaan ole oikeastaan pahemmin aukonutkaan päätään, mutta joskus sen vain vaistoaa, että toinen kuitenkin ajattelee mielessään siitä jotain edes lievästi negatiivista tai yrittää kuumeisesti miettiä sitä "oikeaa syytä" imettämättömyyteeni.:hug: Sellainen on kyllä täys idiootti, joka sinulle asiasta aukoisi päätään.
Olet kuitenkin 5 kertaa saanut haarasi avattua miehelle.. :headwall:Tuota, mua on joskus käytetty hyväksi, ja en voi sietää että joku koskee rintoihini. En, vaikka kyseessä olisi pieni vauva. En myöskään ole ikinä ilman rintaliivejä, vaan minulla on aina ylläni moninkertaiset "panssarit". Suihkuun menokin tuntuu pahalta.
Varmaan on minullakin siis jollain tasolla "päässä vikaa", mutta onneksi en ole kuitenkaan tyhmä.
Millainen ihminen päästelee tällaisia suustaan?!Olet kuitenkin 5 kertaa saanut haarasi avattua miehelle.. :headwall:
Mitäpä se terapia auttaisi? Mitä siellä pitäisi tehdä? Neuvolapsykologin kanssa imetetään vauvaa ja puhutaan, miltä tuntuu?! Varsinkin jos lapsen ruokkiminen ei ole tuottanut ongelmia vaan kaikki on hyvin. Ei tämä ainakaan minulle ole ongelma kun vaihtoehtokin löytyy, kaikkialla ei olla näin onnekkaita.Kehottaisin hakeutumaan kunnon terapiaan näitä, jotka oksentelevat rintojen ajattelustakin, kaikella kunnioituksella, ei kuulosta mukavalta, eikä terveeltä!
En tarkoittanut oikeastaan sinua. Lähinnä se, että edes mies tai hädin tuskin itse ei voi koskea tai katsoa rintoja, niin tulee ahdistusta..Mitäpä se terapia auttaisi? Mitä siellä pitäisi tehdä? Neuvolapsykologin kanssa imetetään vauvaa ja puhutaan, miltä tuntuu?! Varsinkin jos lapsen ruokkiminen ei ole tuottanut ongelmia vaan kaikki on hyvin. Ei tämä ainakaan minulle ole ongelma kun vaihtoehtokin löytyy, kaikkialla ei olla näin onnekkaita.