Rehellisesti, mitä ajattelet jos joku ei imetä koska ei vain halua?

• Viestiketjun aloittaja liberaali
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Eipä ole tullut koskaan mieleenikään kysyä tuttavilta että imettävätkö he vai syöttävätkö tuttipullosta korviketta.

Tehköön ihmiset ihan mitä haluavat.

ja tiedoksi, imetin kyllä itse riittävän pitkään

Mielestäni se on kurjaa vauvan kannalta. Ajattelen, että siinä toimitaan lapsen etua vastaan. Toisaalta parempi niin kuin vastentahtoinen imetys, joka vaikuttaa negatiivisesti äidin ja lapsen väliseen suhteeseen. Riippuu hyvin paljon syystä, miten suhtaudun. Jos kyseessä on mukavuudenhalu tms. niin onhan se aika outoa. Minusta imetyksen merkitystä monesti vähätellään. Ei se kuitenkaan äitiyttä määritä sen enempää kuin moni muukaan asia. Kaikessa ei voi mennä ideaalien mukaan. Sinänsä en kyllä pohdi muiden imetyksiä juurikaan.

"noh"
En sanoisi mitään, mutta ihmettelisin itsekseni jos ei olisi mitään muuta syytä kuin että ei vaan halua tai tissit kärsii. Ajattelisin, että äiti parka ei ymmärrä lapsensa parasta. Ja huom: en halua syyllistää niitä joilla on joku syy imettämättömyyteen.

"vieras"
Kai siihenkin voi olla joku oikea syy, että miksi ei halua imettää. Ei se välttämättä ole mikään ' Ei mua huvita'. Voi olla taustalla muutakin. Kumman mustavalkoista porukkaa täällä. Lähipiirissä meillä on monen hengen äitiporukka, jossa osa porukasta imettää edelleen ja osa on jo lopettanut imetyksen. Ei sitä kukaan kritisoi.

"vieras"
Ihmettelen kyllä, mutta en kysy koska asia voi olla arkaluontoinen. En ensimmäisenä ajattele että äiti on imetyskielteinen.

Mutta jos äidin imetyskielteisyys nousee puheissa niin otan kyllä kantani rintaruokinnalle. Jos on fanaattinen kieltäytyjä niin en jaksa kyllä yhtä fanaattisesti vastata, joten jää keskustelu siihen. Olen surullinen lapsen puolesta, sillä koen että hän jää tärkeästä perusoikeudestaan paitsi.

[QUOTE="piitu";27684897]Pitäisin aika idioottina. Jotenkin arvelisin, ettei meillä olisi kauheasti muutakaan yhteistä. Älykäs, lapselleensa parasta haluava kuitenkin imettäisi, vaikkei niin hotsittaisikaan.

Tästä huolimatta, silti sen naisen oma päätös enkä mä tietenkään sille menisi vikisemään, että oletpa idiootti.[/QUOTE]

Tämä on jo aika lähellä Katylinan kommentteja. Mä veikkaan, että on vaikea olla kaveri/ystäväpiirissä, jossa kukaan ei olisi valinnut lapsenhoidossa ja - kasvatuksessa mitään huonoja tapoja tai tapoja, jotka ei ole lapselle ideaaleja. Vaikeaa on, jos haluaa ympärilleen vain täydellisiä ihmisiä. Sinäkin olet toiminut lapsesi etua vastaan joissain asioissa ja se tuskin tekee sinusta kokonaisuudessaan idioottia. =) Toivottavasti et ole koskaan tehnyt lapsesi kannalta huonoja valintoja, joista tuntisit syyllisyyttä, jos noin estoitta sanot ihmisiä idiooteiksi.

Älykäs ihminen tietää myös, että joskus voi olla lapsellekin parempi, ettei häntä imetetä, jos äiti syystä tai toisesta kokee sen ylivoimaisen ahdistavana, epämiellyttävävä tms. Se tuskin tekee silloin hyvää äiti-lapsi-suhteelle. Jos vaivautuu miettimään vähänkään avarakatseisemmin asioita. Aivan kuin jokin yksi asia leimaisi koko ihmisen ja äitiyden, että on sitten todennäköisesti muutenkin huono äiti, jos tekee jonkin huonon ratkaisun. Sitähän et voi tietää vaikka äiti toimisi kaikessa muussa miten ihanteellisesti. Idioottimainen ratkaisu ei tarkoita, että koko ihminen on idiootti. Älykkyys on selvästi yliarvostettua, kun se oikeuttaa leimaamaan muut ihmiset idiooteiksi ja ajattelemaan niin älyttömän kapea-alaisesti asioita. Unohdetaan ne omat virheet. Pidän itsekin imetystä tärkeänä, mutta en asiana, joka määrittää, kuka on idiootti. Taitaa olla syyllisyyttä omista valinnoista, tyytymättömyyttä omassa elämässä tai itsetunnossa häikkää, jos kokee tarvetta noin jyrkästi rajata ihmiset yksittäisten tekojen perusteella.

Viimeksi muokattu:
"Lissu"
Vähän ihmettelisin itsekseni mutta toisaalta kasvaahan se vauva korvikkeellakin, joten mielestäni ei ole elämää suurempi asia kyseessä. Olisin kyllä utelias tietämään taustalla olevan syyn, mutta en kehtaisi kysyä.

Argh. :D Tulipa vuodatus. Kyllä mä toisaalta ymmärrän, että ihmisiä ärsyttää, kun joku tekee itsekkäitä ratkaisuja ja lapsen paras jää toteutumatta, mutta kun tosiaan jokaisella on omat rajoitteensa enkä usko, että yksikään vanhempi onnistuu kaikessa toimimaan lapsen parhaaksi ja kaikki toimii joissain asioissa itsekkäästi niin tuntuu kohtuuttomalta, että äitiyden suuressa kokonaisuudessa hakataan idiootin leima vain sen perusteella, onko imettänyt. Jos kyseessä on tavallinen äiti niin syy tuskin on kovi usein vain se, ettei satu huvittamaan.

Viime päivinä on ärsyttänyt tällaiset viestit ihan erityisesti. :D Yks päivä joku sanoi, ettei äiti ole kykenevä vanhemmaksi, jos on tupakoinut raskausaikana, toisen mielestä Tea & Erkki eivät osaa huolehtia lapsestaan, koska ottivat synnytyksessä niin suuren riskin jne. Jos perustelu idiootille on, ettei ole ajatellut lapsen parasta niin miten sitten, jos on polttanut raskausaikana, hankkinut lapsia huonoon suhteeseen, vienyt liian varhain hoitoon, syöttänyt muita kuin itse tehtyjä ruokia, nukuttanut pinniksessä perhepedin sijaan, käyttänyt kertiksiä, käyttänyt huonoja kasvatustapoja jne. Lista on loputon. Tekeekö jokainen noistakin valinnoista äidistä idiootin? Kai voi olla huonoja, epäideaaleja tai jopa idioottimaisia ratkaisuja ilman, että koko ihminen on idiootti. Mun lähipiiriin kuuluu onneksi monenlaisia ihmisiä, niitäkin, joiden arvoja tai elämäntapoja en allekirjoita.

Viimeksi muokattu:
"vieras"
toisen mielestä Tea & Erkki eivät osaa huolehtia lapsestaan, koska ottivat synnytyksessä niin suuren riskin jne.
No eiväthän he osanneet, kun eivät valinneet turvallisinta tapaa saattaa lasta maailmaan. Itsekin lopussa siinä ketjussa oikein äimistelit, nytkö sitten nuo Tea & Erkki olivatkin ihan normaaleja, vain omia polkuja kulkevia huolehtivia vanhempia?

Onko sulla omia mielipiteitä olemassakaan, vai taivutko taas johonkin ninaTT:n teeseihin? :D

[QUOTE="vieras";27687157]No eiväthän he osanneet, kun eivät valinneet turvallisinta tapaa saattaa lasta maailmaan. Itsekin lopussa siinä ketjussa oikein äimistelit, nytkö sitten nuo Tea & Erkki olivatkin ihan normaaleja, vain omia polkuja kulkevia huolehtivia vanhempia?

Onko sulla omia mielipiteitä olemassakaan, vai taivutko taas johonkin ninaTT:n teeseihin? :D[/QUOTE]

Tekivät huonon ratkaisun, mutta en epäile, että heidän kyvyssään vanhempina olisi tällä hetkellä mitään ongelmaa. =) Ajattelen samantyylisesti kuin vaikka raskaana tupakoineista. En heidänkään kohdalla ajattele, että eivät lapsen syntymän jälkeen olisi kykeneviä vanhemmiksi. Siis automaattisesti. Sinustako pitää huostaanottaa lapsi vanhemmilta, jos synnytys on ollut riskialtis?

Säälin sekä lasta ja äitiä. Jäävät molemmat paljosta paitsi. Samalla pidän äitiä itsekkäänä ja typeränä.

JA KYLLÄ TUOMITSEN. Ihan lässynläätä etteikö saisi tuomita ettei äidille tule paha mieli "se on jokaisen oma valinta". Vitut ole. Jokaisen kynnelle kykenevän äidin täytyy imettää, edes osittaisesti.

Amen.

"Vieras"
No ihan rehellisesti, mitä ajattelisitte, jos minä ilmottaisin että en anna lapsille ollenkaan kasviksia 'koska en vaan halua, ihan hyvin se kasvaa makaroonillakin, ja onhan ketsupissa tomaattia!'

Tai jos sanoisin etten pese lapsen hampaita kun ei huvita, ei sillä oo koskaan ollu reikiä, ehkä sitten alan pestä jos reikiä tulee.

Säälin sekä lasta ja äitiä. Jäävät molemmat paljosta paitsi. Samalla pidän äitiä itsekkäänä ja typeränä.

JA KYLLÄ TUOMITSEN. Ihan lässynläätä etteikö saisi tuomita ettei äidille tule paha mieli "se on jokaisen oma valinta". Vitut ole. Jokaisen kynnelle kykenevän äidin täytyy imettää, edes osittaisesti.

Amen.
Mä veikkaan, että sullakin on taustalla valintoja, joiden perusteella voisi kutsua sinua itsekkääksi ja typeräksi. :) Sen kyllä ymmärrän, jos pitää vääränä tuota ratkaisua ja ajattelee, että äiti toimii tuossa asiassa typerästi.

"JJJ"
Aika moni täällä ilmaisi säälivänsä äitiä ja lasta koska heille itselleen on imetys ollut niin ihanaa ja erikoista. Omakohtaisesta kokemuksesta voin kertoa ettei se aina ole niin ihanaa, ei äidille eikä lapselle, joten en usko että sääli tuossa kohtaa menee aina oikeaan osoitteeseen, ainakin omalla kohdallani moinen menee vallan hukkaan. Kahta ensimmäistä olen yrittänyt imettää sen 6 vkoa, mutta psyykkisten syiden vuoksi imetys on ollut aivan kamalaa ja jotenkin koen että se on myös osaltaan pilannut nuo 6 ensimmäistä viikkoa minulta ja lapseltani. Nyt kolmannen kohdalla siis en imettää aio (pumpata kyllä sen pienen hetken mitä maitoa tulee), ja jos joku syytä kysyy vastaan etten halua imettää! Tarkemmat syyt eivät muilla kuulu.

Vastauksena kysymykseen siis: muiden imetykset eivät minulle kuulu. Jos lapsi saa ravintoa, voi hyvin, on rakastettu ja kasvaa niin koen että lapsella on kaikki hyvin enkä asiaa sen enempää kummastele.

"vieras"
Tekivät huonon ratkaisun, mutta en epäile, että heidän kyvyssään vanhempina olisi tällä hetkellä mitään ongelmaa. =) Ajattelen samantyylisesti kuin vaikka raskaana tupakoineista. En heidänkään kohdalla ajattele, että eivät lapsen syntymän jälkeen olisi kykeneviä vanhemmiksi. Siis automaattisesti. Sinustako pitää huostaanottaa lapsi vanhemmilta, jos synnytys on ollut riskialtis?
No minä kyllä epäilen, kun eivät aio esim. lapsen sairastuessa viedä lasta lekurille vaan hoitaa itse homeopaattisin keinoin. Erittäin arveluttavaa, eikä osoita mitään järjen riemuvoittoa tuo suunnitelma.

Ja tupakointi raskaana/imettäessä siten että lapsi altistetaan myrkyille, jotka voi johtaa pahimmassa tapauksessa lapsen kuolemaan ennenaikaisesti ei kerro mistään hyvästä vanhemmuudesta sekään.

Mutta nämähän on näitä mielipiteitä, mitä kriteerejä kukanenkin käyttää hyvistä vanhemmista. Mun mielestä hyvä vanhempi laittaa lapsen tarpeet omiensa edelle, noin kiteytettynä. Tea&Erkki tai tupakalle lapsensa altistavat eivät niin tee.

"mona"
No en oikeastaan mitään. Ite en tykännyt imetyksestä. Toki joskus satunnaisesti oli ihana läheisyyden tunne vauvan kanssa mut pääasiassa se oli taistelua ja ahdisti mua.

No uskon, että tällä haluttomuudella imettää on syynsä joka ei kuulu mulle tippaakaan. Kukaan ei ole mulle velvollinen selittelemään imetyksestään. Jos joku ei imettäisi kiusallaan, voisin paheksua. :D

[QUOTE="vieras";27687346]No minä kyllä epäilen, kun eivät aio esim. lapsen sairastuessa viedä lasta lekurille vaan hoitaa itse homeopaattisin keinoin. Erittäin arveluttavaa, eikä osoita mitään järjen riemuvoittoa tuo suunnitelma.

Ja tupakointi raskaana/imettäessä siten että lapsi altistetaan myrkyille, jotka voi johtaa pahimmassa tapauksessa lapsen kuolemaan ennenaikaisesti ei kerro mistään hyvästä vanhemmuudesta sekään.

Mutta nämähän on näitä mielipiteitä, mitä kriteerejä kukanenkin käyttää hyvistä vanhemmista. Mun mielestä hyvä vanhempi laittaa lapsen tarpeet omiensa edelle, noin kiteytettynä. Tea&Erkki tai tupakalle lapsensa altistavat eivät niin tee.[/QUOTE]

Tuskin toimivat noin. Mä en ainakaan jakson perusteella tuollaista havainnut (tätä keskustelua voisi muuten jatkaa Tea & Erkki-ketjussa). Lähinnä kritisoivat liiallista antibioottien ym. lääkkeiden käyttöä. Totta kai päihteiden käyttö raskausaikana on myös väärin ja lapsen pahoinpitelyä. Kysymys oli siitä, että vaikka ne ovat huono alku vanhemmuuteen, ei ne välttämättä kerro mitään myöhemmästä vanhemmuudesta. Sitä voi hoitaa lasta vaikka miten hyvin vaikka olisi tehnyt huonoja ratkaisuja raskauden/synnytyksen aikoihin.

[QUOTE="JJJ";27687328]Aika moni täällä ilmaisi säälivänsä äitiä ja lasta koska heille itselleen on imetys ollut niin ihanaa ja erikoista. Omakohtaisesta kokemuksesta voin kertoa ettei se aina ole niin ihanaa, ei äidille eikä lapselle, joten en usko että sääli tuossa kohtaa menee aina oikeaan osoitteeseen, ainakin omalla kohdallani moinen menee vallan hukkaan. Kahta ensimmäistä olen yrittänyt imettää sen 6 vkoa, mutta psyykkisten syiden vuoksi imetys on ollut aivan kamalaa ja jotenkin koen että se on myös osaltaan pilannut nuo 6 ensimmäistä viikkoa minulta ja lapseltani. Nyt kolmannen kohdalla siis en imettää aio (pumpata kyllä sen pienen hetken mitä maitoa tulee), ja jos joku syytä kysyy vastaan etten halua imettää! Tarkemmat syyt eivät muilla kuulu.

Vastauksena kysymykseen siis: muiden imetykset eivät minulle kuulu. Jos lapsi saa ravintoa, voi hyvin, on rakastettu ja kasvaa niin koen että lapsella on kaikki hyvin enkä asiaa sen enempää kummastele.[/QUOTE]

Itsellen se sääli- tai harmi-ajatus tulee lähinnä siitä että siinä jää kokematta se positiivinen imetyskokemus. Ei pelkästään siitä että imetys jää väliin.

Juu, äidinmaito on parempaa ravintoa kuin korvike mutta näen imetyksen kokonaisvaltaisempana asiana kuin pelkkänä ruokintana. Jos se homma mättää muuten niin voisin jopa pitää korviketta ja äitiä parempana yhtälönä kuin ahdistunutta, hampaat irvessä imettävää äitiä. Noin kaikkien kannalta.

• Tykkää
Reactions: tytsi-89
Mietin asiaa ja en oikeasti keksi mitään niin "pahaa" kuin imettämättä jättäminen omasta halusta mitä olisin lasteni kustannuksella tehnyt.

Pelkän roskaruoan ja einesten syöttäminen voisi olla semmoista tai viikkotolkulla hoidossa pitäminen, tai täysin virikkeetön ympäristö voisi olla verrattavissa.

Yhteistyössä