Exän kanssa jouluaaton vietto...

• Viestiketjun aloittaja "minttu"
  • Ensimmäinen viesti
myös eksä
Sanoisin että on ajattelematonta mieheltäsi. Kysy häneltä jos voisit mennä mukaan ettei sinun tarvitsisi olla joulua yksin. Tarjoudu vaikka auttamaan ruoanlaitossa tms. Onko asia tärkeämpää miehellesi vai hänen eksälleen?

Jos minä kutsuisin lasteni isän tänne jouluksi niin ilman muuta pyytäisin myös uuden kumppanin. Sehän olisi myös oiva tilaisuus tutustua häneen. Minä pyysin aikoinani eksäni uuden tyttöystävän lasten syntymäpäiville vaikka erosta oli vain vähän aikaa.

eronnut sopuisasti
En nyt lähtis kehittämään mitään draamaa tällasesta... Itse erosin vanhempien lasteni isästä lasten ollessa pieniä. Vietimme silti joulut yhdessä monta vuotta siitä eteenpäin. Tällä vältettiin se, ettei kumpikaan joutunut viettämään joulua ilman lapsia. Lapsien mielestä on aina ollut ihanaa että isä tuli jouluksi meille eikä se heitä mitenkään hämmentänyt. Myöhemmin tapasin uuden miehen, avioiduimme ja saimme lisää lapsia ja silti exä oli meillä joulut. Nyt kun lapset ovat isompia olemme jakaneet aaton puoliksi. Näin mennään nyt toisen kerran. Yritän nyt vain sanoa että asia voi olla ihan niinkin yksinkertaista miltä näyttää. Mies haluaa viettää jouluaaton lastensa kanssa. Voitko siitä häntä moittia?! Itse en olisi pystynyt tätä exältäni eväämään ja onneksi nykyinen aviomieheni oli tarpeeksi itsevarma ymmärtääkseen tämän.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja myös eksä;27676371:
Sanoisin että on ajattelematonta mieheltäsi. Kysy häneltä jos voisit mennä mukaan ettei sinun tarvitsisi olla joulua yksin. Tarjoudu vaikka auttamaan ruoanlaitossa tms. Onko asia tärkeämpää miehellesi vai hänen eksälleen?

Jos minä kutsuisin lasteni isän tänne jouluksi niin ilman muuta pyytäisin myös uuden kumppanin. Sehän olisi myös oiva tilaisuus tutustua häneen. Minä pyysin aikoinani eksäni uuden tyttöystävän lasten syntymäpäiville vaikka erosta oli vain vähän aikaa.
Jos kyse on neljän kuukauden ikäisestä suhteesta, niin joko sun mielestä aletaan tutustuttaa ympäri sukua? Mun mielestä kyllä ei. Eri asia jos vaikka asuisivat yhdessä ja kyse on jostain salamarakkaudesta ja uusi puoliso olis ollut lasten kanssa jo paljon tekemisissä, mutta muuten 4 kuukauden suhde on aika uunituore kun lapsia on kuvioissa.

[QUOTE="vieras";27676072]Siksi, koska joulu nimenomaan on PERHEJUHLA.

Ja ymmärrän, että sulla on eri käsitys kun olet itse erolapsi, mulla taas on ollut aina ydinperhe enkä voi samaistua. Mutta jotenkin tuntuis, että erolapsille varsinkin pitäis järjestää edes ne perhejuhlat siten, että molemmat vanhemmat ovat paikalla, kun joka viikonloppu eivät ole, kuten meillä muilla.[/QUOTE]

Mutta jos isällä on jo tavallaan uusi perhe, äidillä kans. Entistä perhettä ei enää ole.

"vieras"
No jos uudet suhteet kuvioissa, ei enää pitäisi olla tarpeellista viettää esim. jouluja yhdessä.
Miehelläsi on nyt uusi perhe- sinä ja mahd. lapset? siihen teidän yhteiseen perheeseen kuuluu myös miehen lapset. Miehen exä ja lapset ovat sitten oma perheensä.

"Neith"
[QUOTE="vieras";27677613]No jos uudet suhteet kuvioissa, ei enää pitäisi olla tarpeellista viettää esim. jouluja yhdessä.
Miehelläsi on nyt uusi perhe- sinä ja mahd. lapset? siihen teidän yhteiseen perheeseen kuuluu myös miehen lapset. Miehen exä ja lapset ovat sitten oma perheensä.[/QUOTE]

jaa, mun lapsi ainakin mieltää hänen perheeksi isän ja isän uuden puolison ja lapsen, äidin ja äidin uuden puolison ja olisi onnensa kukkuloilla jos me kaikki voitais asua samassa talossa..
nyt harmittelee kun ei voida viettää joulua yhdessä vaan viettää isänsä luona, eli lapsen kantilta katsottuna on kurjaa kun ei saa näitä juhlia viettää yhdessä perheensä kanssa vaan saa vain puolet.

"vieras"
[QUOTE="Neith";27677624]jaa, mun lapsi ainakin mieltää hänen perheeksi isän ja isän uuden puolison ja lapsen, äidin ja äidin uuden puolison ja olisi onnensa kukkuloilla jos me kaikki voitais asua samassa talossa..
nyt harmittelee kun ei voida viettää joulua yhdessä vaan viettää isänsä luona, eli lapsen kantilta katsottuna on kurjaa kun ei saa näitä juhlia viettää yhdessä perheensä kanssa vaan saa vain puolet.[/QUOTE]

Eli olette yhtä suurta perhettä?
Lapsilla joiden vanhemmat on eronnut on kaksi perhettä kyllä, mutta esim. ex-puolisot ei siihen uuteen perheeseen enää kuulu, lapset kyllä :)

[QUOTE="ama";27676052]Mun mielestä taas on ok, että viettää joulua exän ja lasten kanssa. Olettaen siis, että mies tulee yöksi kotiin ja paikalla on esim. mummoja ja ukkeja.

Se on outoa, jos mies menee entisen perheen kanssa leikkimään kotia eli on siellä useamman yön, paistaa kinkut jne. Sillon voi tosiaan lapsillekin olla hieman epäselvä kuvio.[/QUOTE]

Mut ei kai siinä olis mitään vikaa, jos se mies tajuais et hei näitten lasten ja tän naisen kanssahan mun kuuluu olla perhe? Ja jouluna havahtuisi siihen, et palaa perheensä luo ja jättää sen toisen naisen, joka yrittää omia miestä pois sen omalta perheeltä... :mad:

"Neith"
[QUOTE="vieras";27677703]Eli olette yhtä suurta perhettä?
Lapsilla joiden vanhemmat on eronnut on kaksi perhettä kyllä, mutta esim. ex-puolisot ei siihen uuteen perheeseen enää kuulu, lapset kyllä :)[/QUOTE]

lapsi mieltää sen niin, eli lapselta jos kysytään niin hänen mielestään me olemme kaikki perhettä ja tästä syystä lapsen silmillä katsottuna ei ole yhtään omituista tai hankalaa viettää aikaa yhdessä, aikuiset onkin sitten eri asia..

vaikka vanhemmat eroavatkin, ei se silti välttämättä katkaise sitä ystävyyttä taikka poista sitä yhteistä historiaa, tapoja tai perinteitä ja hienoa on jos aikuiset voivat lapsille tarjota sellaisen yhteisen joulun, eikä niin että joulua juhlitaan kahdessa paikkaa (toisessa joko ennen tai jälkeen jouluaaton)

• Tykkää
Reactions: sinisulka
"vieras"
Mutta jos isällä on jo tavallaan uusi perhe, äidillä kans. Entistä perhettä ei enää ole.
Mutta onhan ne silti lapsen vanhemmat, isä ja äiti. Ideaalisin tilannehan olis, että välit säilyisivät niin hyvinä että tuollaiset joulutkin onnistuis, jossa olis ne vanhemmat uusine puolisoineen kaikki yhdessä. :)

Enkä näe syytä, miksei ne vois onnistuakin. Itse kävin juuri eksäni lapsen 2-vuotissynttäreillä oman mieheni ja lapsemme kanssa. Olemme todella hyvät ystävät eron jälkeen, olen myös ystävystynyt eksän uuden vaimon kanssa ja teemme mm. yhdessä reissuja ja muuta. Jos meillä olisi tullut suhteemme aikana yhteinen lapsi, niin ihan varmasti oltaisiin edes alussa toimittu niin, ettei lapsen tarvitse turhaan kärsiä.

Pistää kyllä niin potuttaa nämä tälläiset avaukset, missä jotkut exän nyksät tulevat sanelemaan miten toisten kuuluu joulu viettää.

Jos joku aloittaa parisuhteen ihmisen kanssa, jolla on ennestään (ex-)puoliso ja lapsia, niin toivottavasti tajuaa että se entinen elämä ei mihinkään katoa! Vaan ne lapset ja se ex-puoliso pysyy siinä elämässä mukana, vaikka kuinka alkaisi uutta perhettä sen ihmisen kanssa leikkimään. Eli et voi pyyhkäistä pois sun nyksäsi menneisyyttä...apn tapauksessa siihen kuuluu ex ja ex:n lapset... ei ne katoa sinä hetkenä kun ap astu tän nyksänsä elämään!

"vieras"
[QUOTE="Neith";27677726]lapsi mieltää sen niin, eli lapselta jos kysytään niin hänen mielestään me olemme kaikki perhettä ja tästä syystä lapsen silmillä katsottuna ei ole yhtään omituista tai hankalaa viettää aikaa yhdessä, aikuiset onkin sitten eri asia..

vaikka vanhemmat eroavatkin, ei se silti välttämättä katkaise sitä ystävyyttä taikka poista sitä yhteistä historiaa, tapoja tai perinteitä ja hienoa on jos aikuiset voivat lapsille tarjota sellaisen yhteisen joulun, eikä niin että joulua juhlitaan kahdessa paikkaa (toisessa joko ennen tai jälkeen jouluaaton)[/QUOTE]

Varmasti ihana idea...mutta käytäntö saattaa hieman tökkiä, jos niitä lapsia uusperheessä molemilla, molempien uusperheen aikuisten exillä uudet puolisot joilla kanssa lapsia jne...mitäs sitten :D Kenen lapsi se laitetaan etusijalle kun aletaan miettiin kenen kanssa sitä joulua nyt juhlitaankaan, onko se tärkeämpää pekalle olla sekä äidin ja isän kanssa vai olisiko se pirkon vuoro :D Kyllä se niin vaan on, että uusperhe luo omat traditionsa, joka toki yhdistyy molempien vanhemman historioista ja traditioista, mutta sen lasten ydinperheen perinteet ei siis kuitenkaan enää onnistu ihan sataprosenttisesti :)

• Tykkää
Reactions: toinen näkökulma
"Sini"
Meillä on ex-miehen kanssa edessä ensimmäinen joulu eron jälkeen ja vaikka lapsia surettaakin se etteivät molemmat vanhemmat ole paikalla jouluaattona niin ei olis oikein viettää sitä "vanhana perheenä" enää. Molemmilla meillä on jo uudet suhteet ja elämä mennyt eteenpäin... on aika siirtyä uusiin traditioihin. Joulunpyhät on pitkät ja joulutunnelmissa ehditään olemaan yhdessä lasten kanssa kumpainenkin vanhemmista. Niin ja meillä lapset viettävät aaton siis isänsä kanssa. Pystyn kuvittelemaan miten pahalta nykyisestä kumppanistani tuntuisi jos lähtisin jouluksi eksäni luo joulunviettoon ja siksi en sellaista edes harkitsisi vaikka se muuten olisi mahdollistakin.

"Neith"
[QUOTE="vieras";27677751]Varmasti ihana idea...mutta käytäntö saattaa hieman tökkiä, jos niitä lapsia uusperheessä molemilla, molempien uusperheen aikuisten exillä uudet puolisot joilla kanssa lapsia jne...mitäs sitten :D Kenen lapsi se laitetaan etusijalle kun aletaan miettiin kenen kanssa sitä joulua nyt juhlitaankaan, onko se tärkeämpää pekalle olla sekä äidin ja isän kanssa vai olisiko se pirkon vuoro :D Kyllä se niin vaan on, että uusperhe luo omat traditionsa, joka toki yhdistyy molempien vanhemman historioista ja traditioista, mutta sen lasten ydinperheen perinteet ei siis kuitenkaan enää onnistu ihan sataprosenttisesti :)[/QUOTE]

juu siis en nyt sanonutkaan että kaikkien tuli tehdä niin,tai että se olisi ainut ja oikea tapa toimia..(ei mekään tehdä niin) mutta hienoa on se jos se joltain onnistuu :)

vcnsja
[QUOTE="Sini";27677755]Meillä on ex-miehen kanssa edessä ensimmäinen joulu eron jälkeen ja vaikka lapsia surettaakin se etteivät molemmat vanhemmat ole paikalla jouluaattona niin ei olis oikein viettää sitä "vanhana perheenä" enää. Molemmilla meillä on jo uudet suhteet ja elämä mennyt eteenpäin... on aika siirtyä uusiin traditioihin. Joulunpyhät on pitkät ja joulutunnelmissa ehditään olemaan yhdessä lasten kanssa kumpainenkin vanhemmista. Niin ja meillä lapset viettävät aaton siis isänsä kanssa. Pystyn kuvittelemaan miten pahalta nykyisestä kumppanistani tuntuisi jos lähtisin jouluksi eksäni luo joulunviettoon ja siksi en sellaista edes harkitsisi vaikka se muuten olisi mahdollistakin.[/QUOTE]

Vihdoinkin joku järkevä!

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen;27678283:
Minä jätän nyksäni tylysti muutamaksi tunniksi jouluaattona yksin kotiin ja käyn eksällä sen aikaa kun joulupukki käy ja juodaan glögit... Kyllä aikuinen ihminen ymmärtää "hylkäyksen" toisin kuin pienet lapset.
Erittäin ihana ratkaisu teillä, lapset saa ihan kaiken mitä voi eroperheen lapset saada; isän ja äidin jouluaattona edes hetkeksi yhteiseen paikkaan :)

eksä myös
Meillä on erosta vasta puoli vuotta eikä mitenkään huonoissa väleissä olla eksän kanssa mutta ei todellakaan vietetä joulua yhdessä. Ei nyt eikä koskaan enää. Aatto ollaan lasten kanssa mun vanhempien kanssa ja joulupäivän lapset ovat isänsä kanssa enkä tarkemmin edes tiedä missä ovat tai kenen kanssa. Ensi vuonna sitten päinvastoin ja onneksi olemme eksän kanssa asioista samaa mieltä.
Kun ollaan kerran erottu niin miksi pitäisi viettää jotain yhteisiä jouluja? Emme ole enää samaa perhettä lasten isän kanssa. Lapset ovat hyvin tietoisia että saavat lahjat kahdessa kodissa.

Eikä se mua yhtään haittaisi vaikka eksä toisi lapsille esiteltäväksi uuden naisystävänsä jo neljän kuukauden seurustelun jälkeen. Yhdenyön ystävät ovat eri juttu mutta neljä kuukautta ei musta ole mikään este sille etteikö toisen lapsia voisi tavata. Sitä paitsi mun eksä ei ikipäivänä tulisi mun luokse joulunviettoon ja jättäisi uutta naistansa yksin. Ja hyvä niin.

• Tykkää
Reactions: toinen näkökulma
nmk-
Pistää kyllä niin potuttaa nämä tälläiset avaukset, missä jotkut exän nyksät tulevat sanelemaan miten toisten kuuluu joulu viettää.

Jos joku aloittaa parisuhteen ihmisen kanssa, jolla on ennestään (ex-)puoliso ja lapsia, niin toivottavasti tajuaa että se entinen elämä ei mihinkään katoa! Vaan ne lapset ja se ex-puoliso pysyy siinä elämässä mukana, vaikka kuinka alkaisi uutta perhettä sen ihmisen kanssa leikkimään. Eli et voi pyyhkäistä pois sun nyksäsi menneisyyttä...apn tapauksessa siihen kuuluu ex ja ex:n lapset... ei ne katoa sinä hetkenä kun ap astu tän nyksänsä elämään!

Mä en ainakaan edes aloittaisi suhdetta minkään lapatossu miehen kanssa joka on eksänsä pompoteltavissa. Mä valmistelen ensimmäistä yhteistä joulua miehelleni ja hänen kolmelle ihanalle tyttärelleen. Lasten ulkomaalainen äiti häipyi kotimaahansa pari vuotta sitten eikä ole sen jälkeen ilmoittanut itsestään.Jätti suosiolla lapset ja heidän huoltajuuden isälle.

m,
Mut ei kai siinä olis mitään vikaa, jos se mies tajuais et hei näitten lasten ja tän naisen kanssahan mun kuuluu olla perhe? Ja jouluna havahtuisi siihen, et palaa perheensä luo ja jättää sen toisen naisen, joka yrittää omia miestä pois sen omalta perheeltä... :mad:

Miksi yleensä erota jos ei siitä ole aivan varma? Me ei ainakaan erota. Ei ikinä rikottaisi lasten perhettä ja kotia.

???

Onko joku toinen nainen vienyt sulta miehen??? En yhtään kyllä ihmettelisi että miksi?

Ja kuka nainen ottaisi takaisin miehen josta on eronnut ja hänellä on ollut tässä välissä joku toinen? Ei mun ylpeyteni ainakaan antaisi periksi alkaa hänestä enää kiinni pitämään.

"vieras"
Mä en ainakaan edes aloittaisi suhdetta minkään lapatossu miehen kanssa joka on eksänsä pompoteltavissa. Mä valmistelen ensimmäistä yhteistä joulua miehelleni ja hänen kolmelle ihanalle tyttärelleen. Lasten ulkomaalainen äiti häipyi kotimaahansa pari vuotta sitten eikä ole sen jälkeen ilmoittanut itsestään.Jätti suosiolla lapset ja heidän huoltajuuden isälle.
Meitä on kyllä niin monenlaisia. Minä sain taas aloittajan kuvailemasta miehestä sellaisen käsityksen, että on hyvä isä kun haluaa olla lastensa kanssa jouluna. :)

"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja öjb;27676083:
On teillä taas pienet maailmat.Minkä ihmeen takia ei voisi viettää joulua yhdessä? Minkä IHMEEN takia olisi lapsille parempi jos äiti ja isöä eivät erostaan huolimatta voisi olla ystäviä ja viettää juhlapäiviä niin, että koko perhe voi olla yhdessä? Jos niikseen sattuu, niin miksi sitä joulua ei voisi viettää yhdessä vaikka äiti, äidin uusi kumppani, isä ja isän uusi kumppani? Koska se ei teistä "ole oikein"?
Paitsi että eronnut pariskunta ei ole enää perhe keskenään.

Yhteistyössä