Perinnöllä kikkailu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="femin";27634581]Toivon todella tän olevan provo!!!

Iljettävää, jos on olemassa oikeasti ihminen jolla on tuollainen ajatusmaailma! Sietäisit hävetä, vaikka olisikin provo.[/QUOTE]

Kuten aikaisemmin totesin, erot ja uusperheet ovat lisääntyneet viime vuosikymmenet ja nyt nämä asiat alkavat tulla ajankohtaisiksi. Enkä ole todellakaan ainoa, kuka näitä miettii.

Ensimmäinen lapsi ei kuulu tähän perheeseen, joka on kituuttanut talon takia yhdessä. Hän on saanut elatusmaksunsa.

Lapsellista aikuisen naisen katkeruutta. Sillä aikaa, kun maksoitte esikoiselle elatusmaksuja, elätitte myös niitä muita lapsia. Jos ette elättäis - niillekin kuuluis elatusmaksut. Samoin perintö kuuluu kaikille lapsille - perinnöt ja elatukset kun on kaksi täysin eri asiaa - ette ole niitä omiakaan elättämässä enää (elättävät jo todennäköisesti itse itsensä), kun kuolette pois, silti perintö kuuluu myös heille tasapuolisesti kaikkien muidenkin lasten kesken.

Kikkailusta - voittehan toki kirjoittaa kaikki omistusasiakirjat sun nimiin, jolloin perinnönkin saavat vain sinun lapset. Tuskin se kuitenkaan sopisi miehellesi, ja jos itse olisin miehesi tajuaisin heti kun tuollaista ehdottaisit, ettet ole arvoiseni. Olet katkera ja ilkeä. Olen siis nainen, äitipuoli yhdelle ja äiti kahdelle. Miehenikin on siis isäpuoli yhdelle ja isä kahdelle - ja voin vain kuvitella miten lentelis ärräpäät siinä vaiheessa, kun/jos hän ehdottaisi jättää minun esikoiseni ilman perintöä - elättäähän hänkin esikoistani, vaikkei isä hälle olekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Äitipuoli ja äiti.;27634655:
Lapsellista aikuisen naisen katkeruutta. Sillä aikaa, kun maksoitte esikoiselle elatusmaksuja, elätitte myös niitä muita lapsia. Jos ette elättäis - niillekin kuuluis elatusmaksut. Samoin perintö kuuluu kaikille lapsille - perinnöt ja elatukset kun on kaksi täysin eri asiaa - ette ole niitä omiakaan elättämässä enää (elättävät jo todennäköisesti itse itsensä), kun kuolette pois, silti perintö kuuluu myös heille tasapuolisesti kaikkien muidenkin lasten kesken.

Kikkailusta - voittehan toki kirjoittaa kaikki omistusasiakirjat sun nimiin, jolloin perinnönkin saavat vain sinun lapset. Tuskin se kuitenkaan sopisi miehellesi, ja jos itse olisin miehesi tajuaisin heti kun tuollaista ehdottaisit, ettet ole arvoiseni. Olet katkera ja ilkeä. Olen siis nainen, äitipuoli yhdelle ja äiti kahdelle. Miehenikin on siis isäpuoli yhdelle ja isä kahdelle - ja voin vain kuvitella miten lentelis ärräpäät siinä vaiheessa, kun/jos hän ehdottaisi jättää minun esikoiseni ilman perintöä - elättäähän hänkin esikoistani, vaikkei isä hälle olekaan.

Kuten aikaisemmin totesin, yhdessä mieheni kanssa olemme tähän ryhtymässä. Miehen(kin) mielestä ensimmäinen on saanut osansa. Hän perii äidiltään talon, jonka äiti osti alennettuun hintaan. Alennetun hinnan asumiskustannusten ero alentamattoman hinnan kustannuksiin on sitä ensimmäisen lapsen perintöä.

Kuten aikaisemmin totesin, yhdessä mieheni kanssa olemme tähän ryhtymässä. Miehen(kin) mielestä ensimmäinen on saanut osansa. Hän perii äidiltään talon, jonka äiti osti alennettuun hintaan. Alennetun hinnan asumiskustannusten ero alentamattoman hinnan kustannuksiin on sitä ensimmäisen lapsen perintöä.

Periikö?

Äitihän voi myydä talon ja mällätä rahat vaikka uhkapeleihin, eikä esikoiselle jää mitään. Äiti voi tavata uuden miehen ja tehdä 7 lasta jakamaan tätä huimaa talo-omaisuutta.

Noh, toivottavasti kupsahdatte ENNEN KUIN olette ehtineet keittojanne hämmentää. Se olisi miehesi esikoisen kannalta parasta. Teissähän hän ei paljoa menettäisi.

En millään jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta laki ja perintö kuviot kannattaisi yleensäkin selvittää ennen yhteisen omaisuuden hankkimista. Sinun lapsesi perivät sinut ja miehesi lapset miehesi.
Jos noita kuvioista jaksa itse vaivautua ottamaan selvää omassa tilanteesaan, tilanteet kun tuppaavat olemaan yksilöllisiä, kannattaa elää niin että kuolet ennen miestäsi niin et joudu vaivaamaan päätäsi perintö kuvioilla ja kikkailuilla.

Heitän vähän lekkeriksi: Sehän riippuu siitä, kuinka vittumainen ämmä minä silloin olisin.

Just joo.. Vittumaisuutta oli varmaankin juuri se, ettei exä suostunut maksamaan täyttä hintaa, eikä muuttamaan poiskaan talosta lapsen kanssa, vaan osti lopulta talon itselleen alennettuun hintaan. Sulta saattoi jäädä huomaamatta se, että sähän oot se vittumainen exä eron sattuessa, jos et muuta lasten kanssa pois yhteisestä kodista etkä maksa täyttä hintaa miehellesi. Silloin miehesi uusi vaimoke lapsineen kikkailee sun lapsia pois isän perinnöstä.. Ken toiselle kuoppaa kaivaa... vai miten se meni? Korjaa jos oon ihan väärässä. Etenkin kiinnostaisi selvennös siitä exän vittumaisuudesta - miten se on ilmennyt?

Alkuperäinen kirjoittaja Äitipuoli ja äiti;27634772:
Just joo.. Vittumaisuutta oli varmaankin juuri se, ettei exä suostunut maksamaan täyttä hintaa, eikä muuttamaan poiskaan talosta lapsen kanssa, vaan osti lopulta talon itselleen alennettuun hintaan. Sulta saattoi jäädä huomaamatta se, että sähän oot se vittumainen exä eron sattuessa, jos et muuta lasten kanssa pois yhteisestä kodista etkä maksa täyttä hintaa miehellesi. Silloin miehesi uusi vaimoke lapsineen kikkailee sun lapsia pois isän perinnöstä.. Ken toiselle kuoppaa kaivaa... vai miten se meni? Korjaa jos oon ihan väärässä. Etenkin kiinnostaisi selvennös siitä exän vittumaisuudesta - miten se on ilmennyt?

Mistäs tuo nyt tuli? Ihmettelen, että aina, kun puhutaan "sun ja mun lapsista", vedetään toi katkeruus puolison exään -kortti.

Et sinä kyllä penaalin terävin kynä ole, tai lukemisen ymmärtäminen mättää. En ole missään sanonut, että mieheni ex-puoliso olisi tai olisi ollut vittumainen. Mieheni on ex-puolisonsa kanssa eronsa hoitaneet vuosia ennenkuin minä tulin kuvioihin. Miksi olisin katkera ihmiselle, joka ei minun elämääni ole vaikuttanut eikä vaikuta tulevaisuudessakaan.

Tämä kuvio vain miehen puolelta hakee taustansa sieltä. Silloin hän ajatteli ensimmäisen lapsen etua, nyt yhteisten lastemme etua. Ja kyllä, se sopii minulle oikein hyvin.

Öitä.

pystyy vaikuttaa lasten perintöosaan. Kuten ehkä jossakin viestissä mainittiinkin. Mies voi tehdä vapaasta osastaan, puolesta omasta omaisuudestaan, testamentin kenelle haluaa. Se on testamentattavissa vapaasti kenelle tahansa. Tällöin lasten, kaikkien, osuus on puolet miehen omaisuudesta, eli 1/12.(Miehen puolikas jaetaan kolmelle lapselle)

Tuntuu kyllä vähän absurdilta alkaa jakamaan taloa, jossa nyt asutte. Olette kuitenkin melko nuoria vielä. Mistä sen tietää vaikka ette juuri siinä talossa asuiskaan loppuelämäänne? Mites muutto sitten hoituu, jos lapset omistaakin talon? Te ehditte varmaan elämänne aikana jakamaan yhteisille lapsillenne rahaa, joka kompensoi tän etälapsen mahtavat elarit. Mikäli lapsilla on eri vanhemmat, niin perintöosuudetkin nyt sitten vaan ovat yleensä erilaiset. Sitä on kyllä naurettavaa alkaa "tasaamaan" mitenkään keinotekoisesti. Elämä on ja sitä rataa... Mä luulen, että mikään rahasumma ei korvaa sitä oman isän läsnäoloa. Huvittavaa lukea, kun persaukiset on niin huolissaan mahtavista perinnöistään. ;) Ei siitä vanhasta talosta perintöverojen jälkeen jää oikeesti hirveesti jaettavaa.

Mistäs tuo nyt tuli? Ihmettelen, että aina, kun puhutaan "sun ja mun lapsista", vedetään toi katkeruus puolison exään -kortti.

Et sinä kyllä penaalin terävin kynä ole, tai lukemisen ymmärtäminen mättää. En ole missään sanonut, että mieheni ex-puoliso olisi tai olisi ollut vittumainen. Mieheni on ex-puolisonsa kanssa eronsa hoitaneet vuosia ennenkuin minä tulin kuvioihin. Miksi olisin katkera ihmiselle, joka ei minun elämääni ole vaikuttanut eikä vaikuta tulevaisuudessakaan.

Tämä kuvio vain miehen puolelta hakee taustansa sieltä. Silloin hän ajatteli ensimmäisen lapsen etua, nyt yhteisten lastemme etua. Ja kyllä, se sopii minulle oikein hyvin.

Öitä.

Tummennettu kohta jäi häiritsemään minua. Siis sinusta on oikein, että mies arvottaa lapsiaan noin, että toisen etua ajattelee, toisen kustannuksellakin? Miksi teidän yhteiset lapset on miehelle arvokkaampia kuin hänen esikoisensa?

Näin se menee...

Eli yhteinen omaisuus 200 000/2=100 000/lärvi, tästä puolisolle 50 000 ja loput 50 000/3...

Jos et tiedä mitään perintöasioista, niin kannattaako kirjoittaa ja tuoda tyhmyytensä julki julkisesti?
Puoliso ei peri mitään.
Jos yhteinen omaisuus on 200 000 ja toinen kuolee, niin leski pitä oman osuutensa 100 000, ja toinen puoli jaetaan kuolleen lapsille tasan. Jos on testametti, niin testamentilla ohitettu voi hakea lakiosuutta (se pitää erikseen hakea, ei tule automaattisesti. Ja se on eri asia kuin testamentin riitauttaminen, se taas tarkoittaa testamentin pätetemättömäksi hakemista, eikä todella ole helppoa. Vaatii joko muotovirheen tai testamentin tekijän dementoitumisen, joka on jälkikäteen erittäin vaikea todistaa ja osoittaa). Lakiosuus on puolet siitä mitä muuten, ilman testamenttia, saisi. Eli tässä jos yhteisiä lapsia oli kaksi, ja kolmas entisestä liitosta, niin sen syrkittävän lapsen osuus on puolet kolmasosasta miehen omaisuutta, eli kuudes osa miehen omaisuudesta, eli 1/12 koko talon arvosta. Ei paljoa. Ne kokonaan omat lapset lapset siis jakaisivat keskenään 11/12 koko talon arvosta.

Yhteistyössä