S
sintt1
Vieras
Kyllä. Puoliso ei peri mitään ilman erillistä testamenttia mikäli lapsia on. Toki puoliso voi saada tasinkoa mikäli kuollut puoliso on ollut varakkaampi. Avioehdot sitten voi sotkea tätä kuviota.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Eikös tuosta tule lahjaveroa, ja jos lapset kerran sen talon sitten omistaisivat, niin nehän voisivat parikymppisinä bilerahoja tarvitessaan myydä sen altanne pois.
Lahjoittelu lienee tie. Emme ole enää niin nuoria, etteikö asiaa pidä jo alkaa toteuttamaan.
Mitenköhän pankki suhtautuu osan lahjoittamiseen, kun talo on vielä lainan panttina?
Kannattaa miettiä sitäkin vaihtoehtoa, että itse tarvitsette joskus käteistä, jota talosta on helppo irrottaa. Elämässä voi sattua vaikka mitä. Omakotitalo toimii myös kivasti lainatakuuna, jos sellaista joskus tarvitsee. Eläkkeellä ollessa voi myös talon myynti olla ajankohtainen, jos sattuu rahaa tarvitsemaan, mutta ei niin isoa taloa. Entä kuka maksaa nyt lahjaverot, jos päädytte taloa lahjoittamaan? Entä ylläpitokulut lahjoittamisen jälkeen? Mä perustaisin kyllä vaikka rahaston tai säästötilin niille lapsille. Hirvee riesa lapsillekin siitä talosta koituu vielä vuosiksi ennen kuin siitä latiakaan rahaa pääsee näkemään.
Toki, helpompi hukata rahallinen omaisuus yhteisille lapsille ja antaa tietoisesti talon rapistua ja arvon laskea. Enemmänhän yhteiset lapset saavat rahaa, kun remontteja yms. ei tehdä.
Mä en enää kestä. Aloittajalle tuntuu olevan ihan sama, että kuka saa minkäkin verran kunhan tämä paha edellisen liiton lapsi saa vähiten. Ja ilmeisesti kuitenkaan sitä jaettavaa ei edes ole liiemmälti.
Ikäero on niin suurta, että ensimmäinen lapsi on yhteisille lähinnä silloin tällöin vieraileva poika, eivät sisäistä veljeksi. Ensimmäinen samasta syystä pitää yhteisiä etäisinä. Mutta ei mitään kismaa kenenkään kesken, koskee myös vanhempia.
Jos jaksat lukea aiempia, meidän mielestämme juuri tämä on tasapuolista kohtelua.
Minä olen saanut olla isäni "tasapuolisen" kohtelun edessä ja täytyypä sanoa ettei kovin positiivista kuvaa kyseisestä henkilöstä jäänyt.
Jos isä on niin...( munaton/ vittumainen/ kusipää/ ajattelematon/ kykenemätön ajattelemaan omaa lastaan/ lista jatkuu...)...en edes keksi tähän sopivinta sanaa..olkoon nyt vaikka saamaton hoitamaan suhdettaan lapseensa kuntoon, niin olkon se hänen häpeänsä pilata välit omaan lapseen.
Äläkä vaan sano että on se lapsi saanut jo oman osansa..Mistä sinä sen päätät kuka on saanut ja mitä?
Plääh... mitä sitä jankkaamaan - teillähän homma on hallussa ja tilanteet reilassa :xmas:
Isät, äidit ja lapset ovat ihmisiä. Kaikista ei vaan aina pidä tai välitä niinkuin toisista.
Jos jaksat lukea aiempia, meidän mielestämme juuri tämä on tasapuolista kohtelua.
Olen kyllä ymmärtänyt, että suomessa on ihan perintöverokin olemassa eli ei se ihan noin mene.
verohallinnon mukaan 200 000 perinnöstä menee 21 700 veroja ja ylimenemästä määrästä 16% veroja.
300 000 arvoisesta talosta menee siis 21 700 + 16 000 = 37 700
400 000 arvoisesta talosta menee jo 53 700
Jos jostain syystä perilliset eivät pysty/halua tätä summaa maksamaan talo menee myyntiin ja saavat siitä sitten verotuksen jälkeisen summan rahaa. Mitä kalliimpi talo, sitä enemmän maksettavaa.
Perilliset eivät välttämättä halua maksaa/ottaa lainaa sitä varten, että saavat asua lapsuudenkodissaan. Lapsenne ovat silloin todennäköisesti jo siinä iässä, että omistavat jo omat asunnot ja ymmärrätte ettei talon takia olisi kannattanut kituuttaa.
Miljonäärin lapsi ei välttämättä voi siis pitää isänsä miljoonakämppää, jollei ole saanut isältään suurta summaa perintöä rahana (josta lähtee tietysti myös suuret verot), jolla maksaa perintövero osuus.
Olet muuten törkeä äitipuoli.