Kerro yleisiä harhaluuloja ammatistasi ja KORJAA NE OIKEIKSI :)!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
bqwq
Kuvitellaan, että juristit osaavat kaikki Suomen lait ulkoa ja että vastaukset ongelmiin löytyvät suoraan lakikirjoista.
Että kaikkien juristien palkat ovat huikeita.
Ja että juristi on synonyymi asianajajalle.

SheffComsi
Ihmiset luulee että:
Työpäiväni pituus on 8h ruokatunteineen ja kahvitaukoineen
Istumme päivät pitkät tauoilla juoruamassa
Lapsia sijoitetaan turhin syin
Lapsia ei sijoiteta silkasta työntekijän välinpitämättömyydestä
Sijoitamme lapsia huvikseen loppuvuuodesta enemmän jotta saadaan (niin ketkä saa?) lisää määrärahoja
Olemme tanttoja/vittumaisia akkoja/huo**a

Todellisuudessa:
Työpäivät venyy ja paukkuu eikä aika yksinkertaisesti riitä tapaamisiin, neuvotteluihin, kirjaamiseen. Extrana vielä päivystys, johon tulee viis vaille neljä selvitystä ja pahimmassa tapauksessa toimenpiteitä vaativa puhelu
Tapaamisiin ym kuljetaan pääsääntöisesti busseilla -> lounas syödään usein pysäkillä jos ehditään ja kahvin voi napata matkalla mukaan.
Turhat syyt on usein pelkkää mutua, ei me yhtäkään lasta haluta oikeasti sijoittaa niin paljon että syitä päästä keksitään, laki on aika tiukka ja yhtäkään päätöstä ei tehdä vain yhden työntekijän mielipiteen perusteella
Emme ole selvännäkijöitä vaikka toki mielelläni sellaisen kyvyn omaisin tässä työssä. Välinpitämättömyyttä ei ole jos yksinkertaisesti ei ole tietoa tai kanavia saada tietoa yksittäisestä perheestä. Tässäkään laki ei tule vastaan eli mennään niiden byrokratian kiemuroiden varassa ja ikävä kyllä toivotaan että tietoa tihkuu eikä esim. Vanhemmat kirkkain silmin osaa valehdella
Emme sijoita lapsia suuremman budjetin toivossa, jos nyt jotain tilastollista faktaa tällaisesta on niin syys selittyisi ehkäpä paremmin loppuvuoteen osuvilla juhlapyhillä esimerkiksi
Harva meistä on tantta tai muukaan mainittu. Ymmärrän tosin kiivauden liittyen työhöni, viranomaisen puuttuminen yksityiseen (perheeseen) on aina jollakin tapaa kriisi.

Tosin yhden kollegan tiedän, joka kesäisin käyttää kukkahattua.

[QUOTE="vieras";27631890]Humanisti protestoi! Kyllä meillä kaikilla oli aina puhtaat vaatteet ja hyvä henk.koht. hygienia. Jollakin saattoi olla rastat ja noin yleensäkin pukeuduttiin vapaammin kuin muiden alojen tyypit, mutta mitäs vikaa siinä on.[/QUOTE]

Joo, ei mullakaan humanistina ole rastoja tai likaisia vaatteita.:D Ehkä mä olin joskus teinihippi, mutta se oli paljon ennen opiskeluaikoja....vaikka pikkasen boheemi saatan vielä tänä päivänä ollakin.

"vieras"
Tätä ketjua sivusta seuraamalla olen tehnyt "hauskan" havainnon: kaikki muut ammattiryhmät saavat kertoa työnsä huonoista puolista (veemäiset asiakkaat, ikävät työajat, kiire jne) PAITSI hoitajat :)
varmaan siksi että hoitajan ammattia pidetään edelleen kutsumusammattina ja onhan se ihmisille ikävä ajatella että me hoitajat saatamme jopa loukkaantua siitä että meidän takapuoliamme puristellaan, meitä huoritellaan, komennellaan, juoksutetaan ja passuutetaan sekä kohdellaan kaikinpuolin palvelijoina ja likasankoina joiden niskaan voi kaataa kaiken oman pahan olon. :|

sillä "kaikki" tietävät että hoitajat ovat tyhmiä, laiskoja ja yksinkertaisia ja työhön kuuluu asiakkaan palveleminen, mitäpä sitä ketään kuntouttavalla työotteella hoitamaan ja tottakai se on jokaisen hoitajan vika kun serkun kummin kaiman marsun hammaslääkäriä on joku hoitaja jossain kuulopuheiden mukaan kohdellut huonosti eikä ole käskystä pöyhinyt tyynyä.

unohtamatta sitä että hoitajan työn voi tehdä kuka tahansa...
juuri näiden kouluttamattomien hoitajien takia esimerkiksi pk-seudun vanhustenhuolto ja kotihoito on täysin retuperällä monin paikoin.
Mutta asiakkaalle ei todellakaan kerrota jossakin palvelutalossa että ihminen joka hänet tulee aamulla sängystä ylös auttamaan ei ole oikea hoitaja vaan palkkatukityöllistetty hoitoalan koulutusta vailla oleva moniongelmainen pitkäaikaistyötön.

"lähihoitaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Näin;27630314:
Olin 10v sairaalan osastolla töissä.
Hoitajan istuivat aamulla 7.30-8 kahvilla. Rapsa oli pidetty sitä ennen.
Kellot soi, hoitaja kysyy et mikä nyt taas hätänä.
Tullaan kohta, menivät tunnin päästä.
9.30-10.30 istuivat taas kahvilla ja kellot soi.

Tätä oli aivan kauhee vierestä kattella. Nyt oli etusijalla hoitajien ylipitkät tauot.
No meidän työpaikassa ei ehdi pemkkiä kuluttamaan. Eikä käyttäydytä noin.

"vieras"
Olen copywriter ja teen muutakin, kun kekkailen lasautuksia tyyliin "Meiltä maukasta makkaraa". Itse asiassa kirjoittaminen ja etenkin sloganien ja otsikoiden keksiminen on vain jäävuoren huippu ammatissani. Käsikirjoitan myös tv- ja radiomainokset, esitteet, printit, some-sovellukset, ulkomainokset ja paljon muuta. Konseptoin tapahtumia, ideoin myymälämateriaaleja ja keksin kilpailuja ja niiden palkintoja, kehittelen tuotenimiä jne. jne. jne.

Iso osa työtä on taustoitus ja tiedonhankinta työn alla olevasta tuotteesta, palvelusta tms. Ns. turhaa tietoa kertyy paljon.

Kun vaikkapa printtimainosta kehitetään, yhteistyö graafikon / AD:n kanssa ei ole selkeästi jaoteltu visuaaliseen ja kirjalliseen. Usein copy saattaa keksiä visuaalisen idean (joka tulee monesti konseptin myötä) ja joskus AD heittää hyvän otsikon.

Työ ei ole leikkiä, toimistossa ei ole koripalloverkkoja / videopelejä / pienoisgolfratoja (ainakaan aina), duunissa ei (usein) juoda alkoholia.

"lähihoitaja"
Tätä ketjua sivusta seuraamalla olen tehnyt "hauskan" havainnon: kaikki muut ammattiryhmät saavat kertoa työnsä huonoista puolista (veemäiset asiakkaat, ikävät työajat, kiire jne) PAITSI hoitajat :)
samaa jonkin verran havainnut mutta mehän ollaan kutsumusammatissa ja pitäisi ilmaiseksi ja hymyhuulilla tehdä työmme vaikka moni asia työssämme ei ole kohdallaan, ei aina edes lakisääteisesti, kuten henkilöstömitoitukset ja lakisääteiset tauot. Mútta hymyillen haluamme ilmaseksi tätä unelmaduunia toteuttaa, puuttumatta epäkohtiin. Toisilla tähän oikeus, hoitajilla ei.

mä...
Mulla on ollut ilmeisesti semmoinen harhaluulo (siskoni aiheuttamaa) ettei lähihoitajat kitise. Tulipahan korjattua sekin.
Tämä oli täysin asiaton kommentti. Miksi hoitajat eivät saisi ihan samalla tavalla "kitistä" kuin muutkin? Ihmiset vain pilkkaavat ja ivaavat jatkuvasti hoitajia, mutta sitten ollaan ruikuttamassa ja anelemassa apua, kun itse ei enää pysty itseään auttamaan. Miksi?

"lähihoitaja"
[QUOTE="vieras";27632655]varmaan siksi että hoitajan ammattia pidetään edelleen kutsumusammattina ja onhan se ihmisille ikävä ajatella että me hoitajat saatamme jopa loukkaantua siitä että meidän takapuoliamme puristellaan, meitä huoritellaan, komennellaan, juoksutetaan ja passuutetaan sekä kohdellaan kaikinpuolin palvelijoina ja likasankoina joiden niskaan voi kaataa kaiken oman pahan olon. :|

sillä "kaikki" tietävät että hoitajat ovat tyhmiä, laiskoja ja yksinkertaisia ja työhön kuuluu asiakkaan palveleminen, mitäpä sitä ketään kuntouttavalla työotteella hoitamaan ja tottakai se on jokaisen hoitajan vika kun serkun kummin kaiman marsun hammaslääkäriä on joku hoitaja jossain kuulopuheiden mukaan kohdellut huonosti eikä ole käskystä pöyhinyt tyynyä.

juuri näiden kouluttamattomien hoitajien takia esimerkiksi pk-seudun vanhustenhuolto ja kotihoito on täysin retuperällä monin paikoin.
Mutta asiakkaalle ei todellakaan kerrota jossakin palvelutalossa että ihminen joka hänet tulee aamulla sängystä ylös auttamaan ei ole oikea hoitaja vaan palkkatukityöllistetty hoitoalan koulutusta vailla oleva moniongelmainen pitkäaikaistyötön.[/QUOTE]

Mutta auta armias kun ihminen on oikeasti kipeä kyllä lähihoitaja kummasti kelpaa mihin vaan. Mutta muuten on ihan hyödytön ammattitaidoton jne.

"eee"
Olen töissä mainostoimistossa. Työ ei oikeasti ole ihan hirveän luovaa, meillä ei olla töissä kännissä emmekä ole mitenkään keskimääräistä oudompia tai hörhömpiä ihmisiä. :D

lähäri
[QUOTE="vieras";27632655]varmaan siksi että hoitajan ammattia pidetään edelleen kutsumusammattina ja onhan se ihmisille ikävä ajatella että me hoitajat saatamme jopa loukkaantua siitä että meidän takapuoliamme puristellaan, meitä huoritellaan, komennellaan, juoksutetaan ja passuutetaan sekä kohdellaan kaikinpuolin palvelijoina ja likasankoina joiden niskaan voi kaataa kaiken oman pahan olon. :|

Mutta asiakkaalle ei todellakaan kerrota jossakin palvelutalossa että ihminen joka hänet tulee aamulla sängystä ylös auttamaan ei ole oikea hoitaja vaan palkkatukityöllistetty hoitoalan koulutusta vailla oleva moniongelmainen pitkäaikaistyötön.[/QUOTE]

Aivan, tiivistit täysin sen mitä ajattelen.
Kyllä siinä vaiheessa miettii mitä oikein on valinnut ammatikseen kun täysjärkinen potilas kusee päälle ja nauraa vahingoniloisesti.

Kun kohtaa tätä halveksuntaa 8 tuntia työpäivän ajan ja tulee kotiin, niin on kyllä rättiväsynyt olo.

"mimosa"
Olen perhetyöntekijä. Asiakkaan mielestä veemäinen sossun akka joka tulee kotiin kyyläämään vanhempia ja en ymmärrä ettei rahattomana saa kunnon ruokaa ja lasten hoidon ollessa rankkaa nipotan siivouksesta kaiken muun lisäksi.. Olen myös asiakkaan luona ihan turhaan ja vittuillakseni ja pönkittääkseni omaa paskaa elämää..

Todellisuudessa perhe määrätään minulle ja siellä olevat tunnit päättää esimieheni. Todellisuudessa lapsiperheessä kiinnitän huomiota lapseen, havannoin lapsen leikkiä, sosiaalissuutta, ravitsemusta, virikkeitä. Jos havaitsen puutteita ( eikä puutetta ole ketsuppitahra puserossa), annan ohjausta. Esim. jos lapsi on päivät sisällä vanhemman kanssa ilman ikäseuraa, järjestän yhdessä asiakkaan kanssa lapselle päiväkotipaikan puolipäiväisenä ja rahoituksen siihen. En siis kirjaa huostaanottoja. En tee päätöksiä milloin lapsi on huostaan oton tarpeessa. Työtäni on OHJATA perhettä ja tukea arkea mahdollisimman pitkälle heidän omissa kodeissaan, omin voimin.. Tavoite on AINA pärjätä ilman perhetyöntekijää ja muita avohuollon keinoja, eli itse.
Tän jälkeen perhetyöntekijät kuulostavat mukavilta, yrittävät siis vain auttaa:)

Hammaslääkäri
Että hammaslääkärit ei vietä sunnuntai-iltaansa kaksplussassa.
Että teemme lapset vasta myöhemmällä iällä, jos silloinkaan. Todellisuudessa moni saa lapsia jo opintojen lopulla ja kolme, neljä lasta on monella naisellakin.
Että olemme kivun tuottamisesta nauttivia.
Että katsomme ihmisten hampaita tavatessamme ja paheksumme niiden värjäymiä tms (usein terve suu voi olla "rumakin").

RullisUllis
Kuulen jatkuvasti epäilyksiä, että joudun työssäni päivittäin kuuntelemaan huorittelua ja nykyajan nuoriso on täysin heitteillä ja törkeäkäytöksistä. Todellisuudessa kuulen kyllä kiroilua melko paljon, mutta nuoret ovat pääasiassa mukavia, ajattelevia ja hyvin käyttäytyviä. Olen erityisopettaja yläkoulussa.

Saraldo
Laboratorioita on muuallakin kuin sairaaloissa ja tk:ssa ja vaikka kuinka olen laborantti niin en pistele ihmisiä (en edes osaa, eikä minulla ole lupaa siihen). Ja minulla ei myöskään ole mitään hajua, jostain veriarvoista tai sairauksista, sian anatomian tunnen paljon paremmin :D
Mua taas usein kutsutaan laborantiksi, eli laborantin ja laboratoriohoitajan ammattinimikkeet menee hyvin usein ihmisillä sekaisin. Selvennykseksi siis: laboratoriohoitaja on töissä hoitoalalla, "ihmisten parissa" (johon tuo hoitajaosa siis viittaa), laborantti taas ei työskentele hoitoalalla, vaan esim. teollisuuden palveluksessa tai vaikkapa yliopiston tutkimuspuolella. Mä en olisi pätevä laborantin hommiin eikä laborantti mun hommiin. Ne verenimijät siellä sairaalassa ja tk:n labrassa ovat siis laboratoriohoitajia. Nyt tuli varmaan kertaheitolla selväksi :D.

Ja mitä harhaluuloihin tulee... Moni luulee, että me emme tee mitään muuta kuin otamme niitä verikokeita. Osittain totta, moni labra on nimittäin pelkkä näytteenottopaikka ja näytteet tutkitaan muissa labroissa. Mutta siellä missä ne tutkitaan, niitä tutkii laboratoriohoitajat. Eli me sekä otetaan että tutkitaan niitä näytteitä. Toinen harhaluulo on se, että me voisimme tuosta vaan ottaa vähän verikokeita lääkärin lähetteen ulkopuolelta. "Ota vielä se kolesteroli, vaikkei sitä siellä koneella luekaan." Sori, ei ole lupaa tehdä omia pyyntöjä, soita lääkärille ja pyydä siltä.

Kolmanneksi, me emme nauti siitä pistämisestä yhtään sen enempää kuin potilaskaan. Me emme saa toisen kivusta minkäänlaista nautintoa, vaan yritämme olla niin hellävaraisia kuin mahdollista. Mutta joskus se on haastavampaa eikä onnistukaan niin helposti. Ole kiltti äläkä hauku minua surkeaksi näytteenottajaksi, en mäkään hauku sun suoniasi surkeiksi. Etenkin narkkareiden kanssa saa joskus käydä tätä vääntöä. Ei ole mun vikani, jos olet suonesi tuhonnut, enkä mä voi pistää siihen samaan infektoituneeseen kraateriin mihin itse pistät aineesi.

"Neiti"
Ei tämä tähän ketjuun varsinaisesti liity, mutta todella IHMETTELEN, että miten lähihoitajilla ja sairaanhoitajilla voi olla noin huonot olot työpaikalla, että asiakkaiden terveys on vaakalaudalla, jos pitää kahvitauon? Miksi kukaan ei edes yritä tehdä asioille mitään? Ei se ole omaistenkaan kiva katsoa jatkuvaa kiirettä osastolla, saati sitten olla asiakkaana ja pelätä oman turvallisuutensa puolesta, kun kukaan ei ehdi auttaa.

Omaisilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin valittaa teille ja toivoa, että viette sanaa eteenpäin. Harva hoitaja tuntu vievän palautteen eteenpäin muualle kuin kollegoileen valittaessaan omaisista. Teidän pitää itse pyrkiä parantamaan omia työolojanne!

Itse pyrin jatkuvasti kehittymään ja kehittämään työtäni. Tekemään asioita, jotka vievät eteenpäin, ei taaksepäin. Omilla toimillani pyrin helpottamaan muiden päivittäisiä rutiineita, en vaikeuttamaan kenenkään elämää. Kummallista, ettei oman työn kehittäminen kiinnosta. Tosin sitä pitää todella tehdä aktiivisesti, olla yhteydessä oikeisiin ihmisiin jne. osata perustella asiat ja kysellä perään, jos mitään ei tapahdu.

Toivoisin hoitoalalle enemmän tätä palautteen eteenpäin vientiä, oman työn kehitystä, vuorovaikutusta esimiesten kanssa ja sen vaatimista, että saa oman äänen kuuluville.

khgfgg
Mua taas usein kutsutaan laborantiksi, eli laborantin ja laboratoriohoitajan ammattinimikkeet menee hyvin usein ihmisillä sekaisin. Selvennykseksi siis: laboratoriohoitaja on töissä hoitoalalla, "ihmisten parissa" (johon tuo hoitajaosa siis viittaa), laborantti taas ei työskentele hoitoalalla, vaan esim. teollisuuden palveluksessa tai vaikkapa yliopiston tutkimuspuolella. Mä en olisi pätevä laborantin hommiin eikä laborantti mun hommiin. Ne verenimijät siellä sairaalassa ja tk:n labrassa ovat siis laboratoriohoitajia. Nyt tuli varmaan kertaheitolla selväksi :D.

Ja mitä harhaluuloihin tulee... Moni luulee, että me emme tee mitään muuta kuin otamme niitä verikokeita. Osittain totta, moni labra on nimittäin pelkkä näytteenottopaikka ja näytteet tutkitaan muissa labroissa. Mutta siellä missä ne tutkitaan, niitä tutkii laboratoriohoitajat. Eli me sekä otetaan että tutkitaan niitä näytteitä. Toinen harhaluulo on se, että me voisimme tuosta vaan ottaa vähän verikokeita lääkärin lähetteen ulkopuolelta. "Ota vielä se kolesteroli, vaikkei sitä siellä koneella luekaan." Sori, ei ole lupaa tehdä omia pyyntöjä, soita lääkärille ja pyydä siltä.

Kolmanneksi, me emme nauti siitä pistämisestä yhtään sen enempää kuin potilaskaan. Me emme saa toisen kivusta minkäänlaista nautintoa, vaan yritämme olla niin hellävaraisia kuin mahdollista. Mutta joskus se on haastavampaa eikä onnistukaan niin helposti. Ole kiltti äläkä hauku minua surkeaksi näytteenottajaksi, en mäkään hauku sun suoniasi surkeiksi. Etenkin narkkareiden kanssa saa joskus käydä tätä vääntöä. Ei ole mun vikani, jos olet suonesi tuhonnut, enkä mä voi pistää siihen samaan infektoituneeseen kraateriin mihin itse pistät aineesi.

En oo narkkari enkä haukkunut näytteenottajaa, mutta useampi näytteenottaja on kyllä haukkunut mun suonia surkeiksi :(

Yhteistyössä