Kerro yleisiä harhaluuloja ammatistasi ja KORJAA NE OIKEIKSI :)!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Saraldo
En oo narkkari enkä haukkunut näytteenottajaa, mutta useampi näytteenottaja on kyllä haukkunut mun suonia surkeiksi :(
No siinä on sitte ollut aika ammattitaidotonta väkeä asialla :(. Siis ei välttämättä pistämistaitojen suhteen, vaan asiallisuuden. Koskaan ei sais antaa potilaalle sellaista kuvaa, että "tää on nyt sun syytäs". En mä sille narkkarillekaan sano, että syytä itseäs, mielessäni vaan ajattelen. Jos mä en tahdo millään saada joltain näytettä, mä sanon jotain ympäripyöreää kuten "ei nyt sitten mun ja suonen yhteistyö oikein pelannut" tai että "jaahas, katsotaas josko toiselta puolelta onnistuis paremmin". Ja jos en tosiaan sitä saa, en jää puhkomaa suonia vaan kutsun jonkun toisen paikalla ja sanon potilaalle, että "pyydetäs joku toinen jatkamaan, josko sillä kävis parempi onni". Eli että vika voi olla näytteenottajassa, suonissa tai molemmissa, mutta potilasta ei siinä aleta syyllistämään.

Saraldo
[QUOTE="Neiti";27634070]Toivoisin hoitoalalle enemmän tätä palautteen eteenpäin vientiä, oman työn kehitystä, vuorovaikutusta esimiesten kanssa ja sen vaatimista, että saa oman äänen kuuluville.[/QUOTE]

Mä olen hoitoalalla ja todella toivon, että potilaat antavat palautetta, niin hyvässä kuin pahassakin. Julkisessa terveydenhuollossa on vaan se huono puoli, että me emme tuota kunnalle rahaa. Yksityiset ottavat palautteet enemmän tosissan, koska ne menettävät rahaa, jos asiakkaat katoavat kilpailijalle. Meillä ei ole kilpailijoita, meille tullaan joka tapauksessa oli palvelu hyvää taikka huonoa. Lakkoiltukin ollaan, mutta kun emme voi koskaan mennä täyslakkoon, se ei ole kovin toimiva keino. Ainoa toimiva keino olisi se, että päättäjät joutuisivat muutamaksi viikoksi sairaalahoitoon ja kokisivat itse sen, mitä potilaat kokevat. Ja näkisivät sen, miten vähän osastoilla on porukkaa töissä suhteutettuna potilasmääriin ja potilaiden vaativuuteen.

"labran täti"
Laboratorioita on muuallakin kuin sairaaloissa ja tk:ssa ja vaikka kuinka olen laborantti niin en pistele ihmisiä (en edes osaa, eikä minulla ole lupaa siihen). Ja minulla ei myöskään ole mitään hajua, jostain veriarvoista tai sairauksista, sian anatomian tunnen paljon paremmin :D
Tähän täytyy sanoa että olen laboratoriohoitaja. Ja suuri harhaluulo ihmisillä on että olen laborantti. Mutta ei, en ole. Jopa anoppi sanoi minua monta vuotta laborantiksi, ja joka kerta korjasin että ei en ole laborantti, minulla ei ole mitään tekemistä laborantin kanssa.

Ja toinen tosi yleinen harhaluulo on että laboratoriohoitajat tekevät töitä vain aamuisin ja arkisin. Mutta me ollaan töissä 24 tuntia vuorokaudessa, vuoden jokaisena päivänä. Tosi monet on ihmetellyt että kuinka mä voin tehdä yövuoroa ja iltaa ja viikonloppua. Suuremmissa sairaaloissa laboratoriot ovat päivystys toiminnassa ympäri vuorokauden. On onnettomuuksia, sairaita ihmisiä, lapsia syntyy jne... ympäri vuorokauden ja silloin tarvitaan meitä tekemään tutkimuksia. Veren tarve ei katso kelloa, ja me vastaamme siitä että ihminen saa oikeinlaista verta.
No myönnetään että laboratoriohoitajien työaika voi olla hyvin vaihteleva. Toiset tekee vain aamuvuoroa, jossain tehdään aamua ja iltaa, ja jossain 3-vuorotyötä. mutta silti tosi monet ihmiset eivät ole koskaan tulleet ajatelleeksi että osa meistä on niitä vuorotyöntekijöitä.

Valokuvaaja 2
Että me kuvaajat voidaan photoshopilla tehdä ihmeitä. No, jos on viikko aikaa... Yleensä ne kuvat vaan otetaan niin hyvin, että mahdollisimman vähän koneella istutaan. Tai ainakin minä teen mieluummin niin. Ja toinen on hinnat. Voi että kun tietäisi mitä kaikkea siihen sisältyy, tekniikkaa ja ihmissuhdetaitoja, sitä et oikeasti osaat nähdä sen ihmisen parhaat puolet ja vangitset ne siihen kuvaan... Ja tilojen ja kaluston ylläpito ei ole ilmaista, repussa on henkilöauton arvoisesti tavaraa. Oma palkka sama kuin perusduunareilla, 1500-2000, aina ei sitäkään, riippuu vuodenajasta. sitten ollaan et hyvällä kameralla saa hyviä kuvia ja serkunkaima ottaa ne kuvat ilmatteeksi... Voi voi :) Mutta pakko sanoa et mä rakastan asiakkaitani, suurin osa heistä on tosi ihania enkä vaihtais työtäni pois mistään hinnasta :)

"höh"
[QUOTE="labran täti";27634397]Tähän täytyy sanoa että olen laboratoriohoitaja. .[/QUOTE]

Ei kun sinä olet bioanalyytikko ja sinun kuuluu vetää helvetinmoiset pultit jos joku sanoo laboratorionhoitajaksi.

"Åsa"
[QUOTE="vieras";27629793]Olen luokanopettaja. Usein luullaan, että meidän työpäivämme ovat lyhyitä, koska oppilaiden koulupäivät ovat lyhyitä. Toinen yleinen luulo on, että meillä on hyvä palkka. Usein myös ekaluokkalaiset luulevat, että asumme koululla :)[/QUOTE]

Saako kysyä millainen palkka sinulla on?

"ompelija"
Tuo mitä kampaajat ovat kertoneet sukulaisten/kavereiden pyynnöistä leikata ilmaiseksi koko perheen hiukset kyläilyn ohessa jne, on tuttua meille ompelijoillekin. "Ois muuten tällainen pikku juttu..." "Viitsisitkö korjata tän..." Ja jos ei ilmaiseksi, niin ainakin pilkkahintaan. Ja varmasti pätee monella muullakin alalla. (Kuten joku pph taisi myös mainita.)

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
"vieras"
[QUOTE="Åsa";27634617]No ei tuo kyllä kovin paljon ole... Montako vuotta olet tehnyt opettajan työtä?[/QUOTE]

Juu eihän se hirveästi ole. Itse olen tietenkin ammattini valinnut eli en asiasta pahemmin valita. Ärsyttää vaan välillä, kun ihmiset kuvittelevat, että tienaamme paljon enemmän. Neljä vuotta olen ollut töissä.

"Åsa"
[QUOTE="vieras";27634633]Juu eihän se hirveästi ole. Itse olen tietenkin ammattini valinnut eli en asiasta pahemmin valita. Ärsyttää vaan välillä, kun ihmiset kuvittelevat, että tienaamme paljon enemmän. Neljä vuotta olen ollut töissä.[/QUOTE]

No kyllä olen minäkin luullut, että opettajat tienaavat ainakin 3000€/kk. Onko opettajien palkoissa eroa, jos on aineenopettaja tai luokanopettaja? Entä näissä ammattioppilaitoksissa, ammattikorkeakouluissa tai yliopistoissa opettavat, onko heillä paremmat palkat kuin peruskoulun opettajilla?

"vieras"
[QUOTE="Åsa";27634652]No kyllä olen minäkin luullut, että opettajat tienaavat ainakin 3000€/kk. Onko opettajien palkoissa eroa, jos on aineenopettaja tai luokanopettaja? Entä näissä ammattioppilaitoksissa, ammattikorkeakouluissa tai yliopistoissa opettavat, onko heillä paremmat palkat kuin peruskoulun opettajilla?[/QUOTE]

Aineenopettajilla on suurempi palkka kuin luokanopettajilla. Uskoisin, että mainitsemiesi oppilaitosten opettajilla on parempi palkka kuin peruskoulun aineenopettajilla, mutta tästä en nyt ihan päätäni pantiksi laita.

Mieheni on opettajana ammattikorkeakoulussa ja meidän palkoista ei tosiaan voi puhua samana päivänä. Harhaluulot palkoista tuleekin juuri siitä, että opettajista puhutaan yhtenä ryhmänä, vaikka eri opettajien palkkojen välillä on suuria eroja.

"nainen"
Monista naisvaltaisista aloista kuvitellaan vieläkin että työntekijät on piikoja. Työntekijää voi tytötellä vielä nelikymppisenä. Erityisesti asiakkaat, joskus myös esimiehet, odottavat että nainen palvelee heitä ja tekee työn tavalla jolla se heidän mielestään kuuluu tehdä. Piika ei osaa ajatella omilla aivoillaan, eikä hänen ainakaankuulu niin tehdä. Piikoja ei kuitenkaan ole ollut enää vuosikymmeniin.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27634673]Aineenopettajilla on suurempi palkka kuin luokanopettajilla. Uskoisin, että mainitsemiesi oppilaitosten opettajilla on parempi palkka kuin peruskoulun aineenopettajilla, mutta tästä en nyt ihan päätäni pantiksi laita.

Mieheni on opettajana ammattikorkeakoulussa ja meidän palkoista ei tosiaan voi puhua samana päivänä. Harhaluulot palkoista tuleekin juuri siitä, että opettajista puhutaan yhtenä ryhmänä, vaikka eri opettajien palkkojen välillä on suuria eroja.[/QUOTE]

Omasta palkka-asiastani sanon vielä sen verran, että tuon verta siis tuli rahaa reilu pari vuotta sitten, kun viimeksi olin töissä. Olen siis ollut nyt äitiys- ja hoitovapaalla. Palkat on varmaan pikkusen nousseet, mutta eivät varmasti ole lähelläkään esimerkiksi tuota 3000 euroa.

"Åsa"
[QUOTE="vieras";27634681]Omasta palkka-asiastani sanon vielä sen verran, että tuon verta siis tuli rahaa reilu pari vuotta sitten, kun viimeksi olin töissä. Olen siis ollut nyt äitiys- ja hoitovapaalla. Palkat on varmaan pikkusen nousseet, mutta eivät varmasti ole lähelläkään esimerkiksi tuota 3000 euroa.[/QUOTE]

Hyvä tietää tällainenkin juttu! Kiitos sinulle informaatiosta :) Taas tuli opittua jotakin uutta !!!

kiinteistönvälittäjä
Elämämme eli työmme ei ole samanlaista kuin Kaisalla, jolla on 3 assaria hoitamassa käytännön töitä ja käsikirjoitettu työnkuva.
Meillä ei ole työaikoja, joten olemme töissä 24/7. Palkka on tosiaan hyvä, jos olet myynyt hyvin, mutta palkka on myös 0,- jos et ole myynyt yhtään. Esittelemme asuntoja pääasiassa iltaisin ja viikonloppuisin, koska silloin on ostajilla aikaa, muun ajan teemme toimistolla paperitöitä. Normaali työaikani on 8-20. Esittelyt eivät ole säästä kiinni, vaan seison -30 pakkasessa esittelemässä mökkiä jossain korvessa, samoin kaatosade on tullut hyvin tutuksi. No, säähän on vain pukeutumiskysymys :)
Tämän työn kantava voima ovat asiakkaat, kun yhdessä etsimme heille sopivaa asuntoa tai muuta kohdetta. Lisäksi on mielenkiintoista nähdä erilaisia koteja ja ratkaisuja, kuunnella erilaisia elämäntilanteita jne.
Ja ei, edelleenkään en hinnoittele kotiasi, kun tulen kylään sinne. En edes ihan huvikseni, heittämällä. Kirjoitan kyllä mielelläni kodistasi arviokirjan, josta perin hinnaston mukaisen hinnan tai myyn sen välityssopimuksen perusteella.

mä...
[QUOTE="Neiti";27634070]Ei tämä tähän ketjuun varsinaisesti liity, mutta todella IHMETTELEN, että miten lähihoitajilla ja sairaanhoitajilla voi olla noin huonot olot työpaikalla, että asiakkaiden terveys on vaakalaudalla, jos pitää kahvitauon? Miksi kukaan ei edes yritä tehdä asioille mitään? Ei se ole omaistenkaan kiva katsoa jatkuvaa kiirettä osastolla, saati sitten olla asiakkaana ja pelätä oman turvallisuutensa puolesta, kun kukaan ei ehdi auttaa.

Omaisilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin valittaa teille ja toivoa, että viette sanaa eteenpäin. Harva hoitaja tuntu vievän palautteen eteenpäin muualle kuin kollegoileen valittaessaan omaisista. Teidän pitää itse pyrkiä parantamaan omia työolojanne!

Itse pyrin jatkuvasti kehittymään ja kehittämään työtäni. Tekemään asioita, jotka vievät eteenpäin, ei taaksepäin. Omilla toimillani pyrin helpottamaan muiden päivittäisiä rutiineita, en vaikeuttamaan kenenkään elämää. Kummallista, ettei oman työn kehittäminen kiinnosta. Tosin sitä pitää todella tehdä aktiivisesti, olla yhteydessä oikeisiin ihmisiin jne. osata perustella asiat ja kysellä perään, jos mitään ei tapahdu.

Toivoisin hoitoalalle enemmän tätä palautteen eteenpäin vientiä, oman työn kehitystä, vuorovaikutusta esimiesten kanssa ja sen vaatimista, että saa oman äänen kuuluville.[/QUOTE]

Meitä on paljon jotka yritämme, ihan oikeasti yritämme saada muutosta. Meillähän ei ole edes savuttomuusoikeutta, kuten muilla ihmisillä. Jos asiakas tupakoi kotonaan hoitajan tullessa kotikäynnille niin meillä ei ole oikeutta poistua tai edes käskeä aukaisemaan ikkunaa. Eikä ole aikaa odottaa ulkopuolella tupakoinnin lopetusta, sillä sitä saatetaan polttaa ketjussa ja seuraava paikka hönkii niskaan.

Olen siis kotihoidossa työssä. Meillä esimerkiksi lähiesimiehet eivät suostu menemään tarkastamaan tilannetta vaikka heille kuinka yrittää kertoa, ettei työolot ole edes alkeellisimpia (ei ergonomiaa, turvallisuutta) kun asiakas vaatii vaikka mitä erikoisuuksia ja tavat on todella kummallisia. Jos liikuntakyvytön asiakas ei suostu vastaanottamaan kotiinsa nosturia, jolla hänet voitaisiin siirtää vuoteesta pyörätuoliin, meidän on siirrettävä hänet ilman apuvälineitä, omalla selällämme. Riks Raks Poks sano CornFlakes jo vuosikymmeniä sitten.

Minä tosin en aio omaa terveyttäni uhrata vaan irtisanoin itseni. Tämä viikko vielä ja sitten vaihtuu paikka. Uutta ei tilalleni ole tulossa. Surettaa sydämellisten ja ihanien vanhusten ja mt-potilaiden takia, jotka tarvitsisivat oikean, kiireettömän ja rauhallisen hoidon, ihmisläheisen.

Yhteistyössä