Millainen olisi unelmatalosi? Etsi jotain samalaista oikotielta tai joku valokuva

• Viestiketjun aloittaja "nainen"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="nainen";27627399]Tuossa on tunnelmaa toki. Mun on pakko myöntää, et mä kyllä inhoan yli kaiken punaisia puutaloja. En tiedä miksi. Ne jotenkin edustaa mulla maaseutua, josta en tykkää.

Tuo talo on kyllä tosi tunnelmallinen sisältä ja ihania tuo paalut sisällä.

Mielestäni on hassua, että kohde on suojelikohde, jota ei saa uudistaa tavalla, joka muuttaa sen historiallista arvoa.
Kuitenkin tuonne ulos on sit vedetty nykyajan härpäke: MUOVIkatto terassille.

Todella kitchiä muovikatto 1900-luvun alun kulttuurihistorialllisessa rakennuksessa.[/QUOTE]

Mietin ihan samaa, kun kattelin noita kuvia.. ei valokate ihan istu tuohon 1900-luvun alkuvuosien tyyliin :D
Mua se ei haittais, mutta joku suojeluintoinenhan sais slaagin ku näkis ton.

Nyt tämä
Tällä hetkellä tämä:

http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/7339393

Saan aina silloin tällöin pakkomielteen jostain kämpästä. Nyt pakkomielteenä on tämä kivitalo ja ko. sijainti. Helsinkiin ois lyhyt työmatka ja silti saisi asua rauhallisen ja kauniin vanhan Porvoon miljöössä. Mun palkalla jää vaan unelmointiasteelle tämäkin, ellei lottovoittoa osu kohdalle...

"nainen"
Entä sitten? Ja eikö nyt ollut kyse talosta eikä sen sijainnista.
Mä taisin hakea aika konkreettisia unelmataloja. Useimmille se tärkein unelmatalon tärkein kriteeri on sijainti, mutta aika monet ovat postanneet mitä ihmeellisimpiä taloja. Voidaan unohtaa sijanti siis.

Lähinnä vaan vastasin tuohon viestiisi, et tuo voisi olla mullekin kiva talo, mutta sijaintinsa puolesta kamala.

Musta on kiva nähdä, miten erilaisia makuja ihmisillä on. Mä olen monesti ihmetellyt tätä suomalaista arkkitehtuuria (tai sen puutetta), mutta ilmeisesti joku tykkää kyllä erilaisistakin taloista.

Hihkaistaa nyt joku, että 70-luvun betonilähiotalotkin ovat IN?

"nainen"
Joo, kun ei täällä Suomessa ole oikein mitään sellaista mikä kiinnostaisi :(
Kerro, millainen sua siis kiinnostaa? Mä olen samaa galluppia laittanut kans ulkomaalaisille ystävilleni ja on kiva nähdä, miten erilaisia makuja on.

Ulkomaalaiset yleensä ihmettelee, miksi Suomessa on niin paljon puutaloja. Eikö ole rahaa rakentaa kivitaloja? Sama ilmiö Norjassakin, kun se on täynnä punaisia "mökkejä".

Aika moni ulkomaalainen on luullut tietyillä asuinalueilla ollessaan taloja opiskelija-asuntolaksi (punaisia70-luvun tasakattorakennuksia).

Monessa euroopan maissa ihmiset asuvat todella historiallisissa rakennuksissa ja toivovat, että pääsisivät uudehkoon asuntoon. Suomessa kait päinvastoin.

..
[QUOTE="nainen";27631678]

Ulkomaalaiset yleensä ihmettelee, miksi Suomessa on niin paljon puutaloja. Eikö ole rahaa rakentaa kivitaloja? Sama ilmiö Norjassakin, kun se on täynnä punaisia "mökkejä".

[/QUOTE]

Suomessa tuota puuta sattuu olemaan tarjolla aika paljon metsissä. Esim. ranskassa myytävä rakennuspuu on usein juuri Pohjoismaista tuotua ja se pohjoismaisuus mainitaan erityisesti hyvän laadun tekijänä. Ilmeisesti paikallinen puutavara ei ole yhtä soveltuvaa? Toisekseen Suomessa on sotien jälkeen rakennettu paljon hartiapankilla. Vasta ihan viime vuosina avaimet käteen -talot ovat tuota merkittävästi romuttaneet. Tästä syystä puu on ollut helppo materiaali. 80-luvulla oli muotina tiilitalot ("kivitalot"), mutta niidenkin runko tehtiin yleensä puusta. Täystiilitalo oli harvinaisuus. Itse olen lapsuuteni sellaisessa asunut. Ehkä siksi minulle puutalon tunnelma ja modernin puuhuvilan tyyli olikin "hieno", kun siitä kivitalosta oli jo kokemusta. Pohdimme alkuun myös talon rungon rakentamista harkosta, mutta ulkoverhous olisi silti tehty puusta, tyyliseikka.

[QUOTE="nainen";27631678]Kerro, millainen sua siis kiinnostaa? Mä olen samaa galluppia laittanut kans ulkomaalaisille ystävilleni ja on kiva nähdä, miten erilaisia makuja on.

Aika moni ulkomaalainen on luullut tietyillä asuinalueilla ollessaan taloja opiskelija-asuntolaksi (punaisia70-luvun tasakattorakennuksia).

Monessa euroopan maissa ihmiset asuvat todella historiallisissa rakennuksissa ja toivovat, että pääsisivät uudehkoon asuntoon. Suomessa kait päinvastoin.[/QUOTE]

Olen aika huono noissa talo asioissa. Onhan nuo luxus talot hienoja mutta en niissä oikeasti oikein osaisi asua. Minulle riittää kolme huonetta, vähintään yksi safe room ja iso terassi jossa suora näkymä merelle...odotas niin katson jos löytäisin jotain kuvia...tällä hetkellä on aika huono tuo asuntoasia muuallakin kuin vain suomessa.

"nainen"
Olen aika huono noissa talo asioissa. Onhan nuo luxus talot hienoja mutta en niissä oikeasti oikein osaisi asua. Minulle riittää kolme huonetta, vähintään yksi safe room ja iso terassi jossa suora näkymä merelle...odotas niin katson jos löytäisin jotain kuvia...tällä hetkellä on aika huono tuo asuntoasia muuallakin kuin vain suomessa.
Mikä on safe room? Oma tilasi? Eihän se luksus tarkoita välttämättä kallista hintalappua, vaan jokaiselle luksus tarkoittaa asumisessa eri asiaa. Okei, toki asuminen on aika kallista.

Nyt olisi tarjolla yks kiva merenranta tontti PK-seudulla, mutta mä taas en halua sinne, koska merenrannalla on aika tuulista ja en halua asua ihan suoraan rannan läheisyydessä, koska pelkäisin et lapsi saattaa hukkua sinne (paha kokemus lähipiirissä). Tietenkin se hintakin kirpaisee. Mä voisin asua merenrannalla muualla, mutta en kyllä Suomessa.

Tässäkin ketjussa näkee, et monille se unelmatalo olisi vanha, tunnelmallinen puutalo. Niitähän Suomi on täynnä. Monet eivät edes halua kivitaloa.

[QUOTE="nainen";27631603]Aika harvinainen talo tosiaan. Funkkistalot on harvinaisia, niin harva on rakentanut viime vuosisadalla kivitaloa.[/QUOTE]

On harvinainen ja sijaitsee melkein keskusta-alueella Jyväskylässä. Harmi että hinta tämän alueen taloilla on noussut järjettömän korkeaksi, kun suhteuttaa Jyväskylän hintatasoon.

Yhteistyössä