Kerro yleisiä harhaluuloja ammatistasi ja KORJAA NE OIKEIKSI :)!

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
Olen perhetyöntekijä. Asiakkaan mielestä veemäinen sossun akka joka tulee kotiin kyyläämään vanhempia ja en ymmärrä ettei rahattomana saa kunnon ruokaa ja lasten hoidon ollessa rankkaa nipotan siivouksesta kaiken muun lisäksi.. Olen myös asiakkaan luona ihan turhaan ja vittuillakseni ja pönkittääkseni omaa paskaa elämää..

Todellisuudessa perhe määrätään minulle ja siellä olevat tunnit päättää esimieheni. Todellisuudessa lapsiperheessä kiinnitän huomiota lapseen, havannoin lapsen leikkiä, sosiaalissuutta, ravitsemusta, virikkeitä. Jos havaitsen puutteita ( eikä puutetta ole ketsuppitahra puserossa), annan ohjausta. Esim. jos lapsi on päivät sisällä vanhemman kanssa ilman ikäseuraa, järjestän yhdessä asiakkaan kanssa lapselle päiväkotipaikan puolipäiväisenä ja rahoituksen siihen. En siis kirjaa huostaanottoja. En tee päätöksiä milloin lapsi on huostaan oton tarpeessa. Työtäni on OHJATA perhettä ja tukea arkea mahdollisimman pitkälle heidän omissa kodeissaan, omin voimin.. Tavoite on AINA pärjätä ilman perhetyöntekijää ja muita avohuollon keinoja, eli itse.

Kampaajat tekee "työtään" hyvää hyvyyttään, ja antavat alennusta kunhan vaan pyytää. Eikai me oikeesti haluta "työstämme" rahallista korvausta. Oikeastaan tää "työ" on sellasta harrastelua.

Kampaajat on pinnallisia ja kiinnostuneita VAIN hiuksista ja meikeistä.

Kaikki kampaajat ryyppää joka viikonloppu ja vetää röökiä tauotta.

Kampaajat ei tartte taukoja, nehän vaan tykkää seisoa 8-10 päivässä.

Mm. nää olen kuullut suoraan asiakkaiden suusta.. Tänks.
Heh, kampaaja leikkaa vapaa-ajallaan tosi mielellään naapureiden ja kaveiden hiuksia. Joskus jopa jotkut kutsuvat kylään ja samalla sitten kampaaja kynii koko perheen hiukset melkein omaan piikkiinsä. Kampaajat myös antavat tosiaan kaikille alennuksia, kun käynnit on niin hirveen kalliita. Kukaan ei pakota asiakasta kampaajalle.... Lisäksi on kampaajan vika, jos asiakkaan materiaali ei yksinkertaisesti riitä mihinkään ihmeisiin. Ladasta ei vaan saa Mersua. Niin, ja kampaaja saa kaikki kassaan tulevat rahat, pakollisia menoja ei ole ;),

Perintätoimisto
Olen töissä perintätoimistossa asiakaspalvelussa. Usein saan kuulla, että mun tarkoitus on vain saada ihminen suurempiin taloudellisiin vaikeuksiin, vaikka toimiani ohjaa ihan annetut säännöt, joita en itse päätä. Lisäksi mua saa haukkua ja uhkailla miten tykkää, vaikka asiakas on itse jättänyt laskun maksamatta tai maksanut väärillä tiedoilla, jolloin maksu on kirjautunut väärin ja lasku jäänut avoimeksi.

harhaluulo
Olen it-alalla, työskentelen laskennan ja ohjelmistosuunnittelun parissa. Ei ole kovinkaan harvinaista, että tutut ja sukulaiset pyytävät korjaamaan tietokoneitaan. Tai sitten kysellään operaattorin x hinnastoa, kun pitäisi saada vähän nopeampi yhteys. Niin, ja kaikki akateemisethan toki saavat kovaa palkkaa.

Yrittäjäntapainen. Ihmiset on usein sokeita työn määrälle ja tietämättömiä miten isoja kuluja maksellaan joka vuosi kaikesta. Eikä sitäkään moni varmaan osaa ajatella että me saadaan tuloja käytännössä vaan pari kuukautta vuodesta, kaikki muu aika on pelkkiä menoja.

Olen yksityinen perhepäivähoitaja.

Jotkut ajattelee, ettei sen niin tarkkaa milloin lapset tuodaan ja haetaan, koska kotonahan mä kuitenkin olen (enkä tietenkään ole menossa mihinkään työpäiväni jälkeen). Tää ei tavallaan ole oikeaa työtä, eikä korvauksenkaan tarvis olla niin kovin iso. Koska mehän tykätään niistä lapsista. Ja joidenkin lapset on niin ihania, että meidän pitäis oikeastaan maksaa vanhemmille kun saadaan olla niiden kanssa koko päivä!

Olen myös kuullut, että me yksityisetkin saamme kunnalta kaikki tarvittavat tarvikkeet ja välineet (lelut, rattaat, sängyt, syöttötuolit, askartelumateriaalit yms), ja sitten saamme "jostain" myös kulukorvauksen (nyt 108€/kk/lapsi). Tämä siis sen päälle mitä kela ja vanhemmat maksaa.

Ja kun joskus yksityisen hoidon kuntalisään tulee vaikkapa 50 euron korotus (todella harvinaista!), vanhemmat olettaa, että se on tarkoitettu alentamaan heidän maksuosuuttaan, vaikka maksoivat aiemminkin saman maksun kuin kunnallisessa hoidossa.

No oikeesti kukaan ei meille anna mitään tarvikkeita, ja tuo kulukorvaus on osa hoitomaksua, sen verran saa vähentää verotuksessa (eli siitä osasta ei makseta veroa). Lisäksi me oikeasti maksamme muutakin kuin veroja hoitomaksusta, eli eläkevakuutusmaksua, (+tarvittavat muut vakuutukset) ja nuo kaikki tarvikehankinnat + ruoat.

Olen it-alalla, työskentelen laskennan ja ohjelmistosuunnittelun parissa. Ei ole kovinkaan harvinaista, että tutut ja sukulaiset pyytävät korjaamaan tietokoneitaan.
Juuri näin. Lisäksi oletetaan että tunnen kaikki maailman ohjelmistot ja osaan ratkaista niihin liittyvät ongelmat puhelimitse.
Ei ole myöskään yhtään harvinaista että minulta pyydetään kopioita Officesta ja muista ohjelmista kun "sähän saat niitä kuitenkin töistä".

"vieras"
Lastenhoitaja. Jos puhun pihalla työkaverille niin en pysty samalla katsomaan lasten perään.. Meillä siis töissä ihan vaan näön vuoksi seisotaan muutaman metrin päästä toisistamme, jotta naapuritalon akka saa mielenrauhan.

Mutta siis toki löytyy niitäkin hoitajia jotka ei vaan välitä..:/

tuleva alanvaihtaja
Vastaan vaikka ollutkin jo monta kertaa ammattini esillä.. Eli lähihoitaja. Todellakin ihmiset kuvittelee että työ on "vain" perushoitoa. Kaukana siitä. Kotihoidossa pitäisi olla kohta vähintään lääkäri, sen verran huonokuntoista väkeä kotona asuu. Työnkuvaan kuuluu mm. lääkehoidon toteutus kaikkineen, eli lääkejako, lääkkeiden vaikutusten arviointi, yhteisvaikutukset ym. Pistämiset s.c ja i.m, joillain laskimoverinäytteen otto myös. Lisäpalkkaa näistä, ehei! Lisäksi haavanhoidot, siihen tietysti kuuluu haavan arviointi ja tarkkailu, oikeista haavanhoitotuotteista PITÄÄ tietää, mikä millekin säärihaavalle jne. Tikinpoistot, avanteiden ja cystofixin juuren hoito, katetrointi, you name it. Lisäksi tietysti perushoito, henkilökohtaisesta hygieniasta, kaupassa käynnistä, pienistä kodin askareista huolehtiminen. Kuntouttavalla työotteella tietenkin. Sitten vielä hoito- ja palvelusuunnitelmat, RAI-arvioint (väh. puolivuosittain)i, omaisten kanssa yhteistyö, moniammatillinen yhteistyö jne, kelaan etuudet ym. Edunvalvonnan järjestäminen tarpeen mukaan, asiakkaan kanssa lääkärissä käynnit, erilaisten apuvälineiden tarve, turvahälytyksiin vastaaminen = tiedettävä jatkohoito/avuntarve, mikä turvahälytyksen syynä nyt voikaan olla. Osaamisen pitää olla hemmetin laajaa ja kaikki tämä vain lh:n papereilla. Mitähän vielä.

En edes muista koska olisin viimeksi töissä pitänyt kahvitauon, syömisestä olen nykyään pitänyt kiinni kun kesällä laihduin 6kg vain kun en ehtinyt töissä syödä koskaan, lähdin mieluummin ajallaan töistä ettei lapselle tule liian pitkiä hoitopäiviä. Käyntejä on yksinkertaisesti liikaa päivässä ja kotona asuu liian huonokuntoista väkeä sillä sairaalaan on turha yrittää sellaisen päästä joka kotihoidon turvin voidaan hoitaa teoriassa kotona. Viis siitä ettei meillä lisäresursseja tule vaikka käyntimäärät lisääntyy.

Tutkija2
[QUOTE="Tutkija";27630529]Vanha harhaluulo on, että tutkija on introverrtti joka omassa kammiossaan kokoaa suuria ajatuksia tukka pesemättä ja eriperivillasukat jalassa. Todellisuudessa tutkimushankkeet (ainakin luonnontieteellisillä aloilla) on yhä useammin laajoja kansainvälisiä yhteistöitä ja tulokset on kyettävä kommunikoimaan paitsi tieteellisille kollegoille, myös maallikoille. Paljon esitelmiä ja kirjoittamista ja verkostumiseen tarvitaan hyvät sosiaaliset taidot ja kielitaito.[/QUOTE]

Ja harva tietää että yli puolet työajasta menee rahan hakemiseen että voisi tehdä sitä tutkimusta. Ja siinä samalla tietty pitää julkaisuluettelon kasvaa huimaa vauhtia.

Olen pitänyt täysihoitotallia hevosille (lisäksi muutama oma hevonen). Ole kuulemma kadehdittava ja työni on ihanan leppoista oleilua niityllä hevosten kanssa...

Todellisuudessa teen töitä jokaisena päivänä vuodesta, olen kiinni hevosissa kaikki päivän tunnit. Työ on fyysisesti todella raskasta ja ollaan säiden armoilla. Tuntipalkkaahan ei jää käteen yhtään. Kutsumusammatti, todellakin. Olen myös ollut hoitoalalla. Mielestäni se ei ole kovin raskasta työtä, noin fyysisesti.

"vieras"
Olen pankkiiri. Asiakkaat hyvin usein olettavat, että "jokainen asiakas on yhtä arvokas" pitää finanssialalla paikkansa. Näin ei kuitenkaan ole. Jonkun vähävaraisen kanssa asioiminen helposti vain kuluttaa työaikaani, enkä minä tai firma hyödy siitä juuri lainkaan. Tyly tai epäkohtelias en silti ole.

Lähihoitaja nro 100
Työhön kuuluu niin pajon sellaista mitä maallikko ei osaa edes ajatella. Ei ole työ pelkkää paskapytyn kantamista kuten ihmiset luulee.

Vielä kun saa haukut niskaan teki mitä tahansa niin potilailta kuin omaisilta, on kyllä mitta täyttynyt muutaman kerran. Huoraksi, kamalaksi lehmäksi, typeräksi, kananaivoksi, uhkailua että järjestän potkut, otan selville missä asut jne. Ihmiset eivät edes ajattele että hoitaja on ihminen, jolla on oma elämä, ja että hoitaja on työmaallaan.

Miehet luulevat että saavat kähmiä tisseistä ja takapuolesta, naiset läpsivät tai kynsivät elleivät hauku pystyyn. Sitä tämä on. Miettikää miten käyttäydytte.

En ole huora, en edes tyhmä. Minua ei saa irtisanottua työpaikalta jos en toteuta tahtoanne heti.

"vieras"
[QUOTE="vieras";27630985]Olen pankkiiri. Asiakkaat hyvin usein olettavat, että "jokainen asiakas on yhtä arvokas" pitää finanssialalla paikkansa. Näin ei kuitenkaan ole. Jonkun vähävaraisen kanssa asioiminen helposti vain kuluttaa työaikaani, enkä minä tai firma hyödy siitä juuri lainkaan. Tyly tai epäkohtelias en silti ole.[/QUOTE]

Kuulostaa melko lyhytnäköiseltä ajattelulta, se vähävarainen kuitenkin voi olla muutaman vuoden kuluttua potentiaalinen lainanottaja ja hän muistaa kyllä sinun palvelusi vaikka sinä et häntä muistakaan.

Itse valitsen pankkini aina rahallisen hyödyn perusteella, mutta viimekertaisella lainanhakukierroksella oli kaksi pankkia niin samoissa että valittiin se jossa on mukavampi asioida.

Voi olla että se ei olisi ollut sinun pankkisi, tuo asenne huokuu kyllä läpi asiakaspalvelussa.

"biologi"
Varsinkin opiskeluvaiheessa suku ja uudet tuttavuudet lokeroi jonnekin greenpeace-aktivistin ja kettutytön välimaastoon, vaikka en itse tunne yhtäkään tällaista biologia. Voisin heittää yleistyksen, jonka joku gp-kettutyttö voi korjata, eli että nuo aktivistit on usein kouluttamattomia tai luonnontieteistä täysin ulkona olevia tyyppejä. Jos rahkeet riittää akateemiseen maailmaan, niin ei sitä aikaa tuhlata enää tollaseen, vaan jos vaikuttaminen kiinnostaa, se tehdään sisäsiistillä tavalla.

Myöskin rastat, likaiset vaatteet jne. stereotypiat liitän enemmän humanisteihin kuin omaan joukkooni, ei koululla muutamaa omituista poikkeusta lukuunottamatta sellaista nähnyt.

vinku ja natina oy
Alkuperäinen kirjoittaja lähihoitsu;27629908:
Ja mistä kuvittelet "sairaanhoitaja" etten olisi sairaalapalveluja käyttänyt sairaan lapsen kanssa? Toiset vaan osaavat käyttäytyä kohteliaasti jopa silloin kun oma muksu on kipeä. Toiset taas ovat täysiä kusipäitä, ja vanhustyössä kun nämä kusipäät eivät vaihdu, vaan omaiset ovat jatkuvasti siinä valittamassa kunnes vanhus kuolee tai muuttaa toiseen hoivakotiin.
Mulla on ollut ilmeisesti semmoinen harhaluulo (siskoni aiheuttamaa) ettei lähihoitajat kitise. Tulipahan korjattua sekin.

"mama"
Alkuperäinen kirjoittaja työtön;27629896:
Olen työtön.
Harhaluulojen mukaan makaan päivät syljeskelemällä kattoon. Tosiasiassa teen töitä 9euron päiväpalkalla kolmena päivänä viikossa (olen vajaakuntoinen). Lähinnä siivoan. Loput viikosta hoidan asioitani, täytän tukilappuja, siivoan kodin, käyn kaupassa ja maksan laskut.
Kerran viikossa työpaikalleni ajaa auto, josta työttömät saa vanhaksi menneitä elintarvikkeita ilmaiseksi. Autossa on yleensä lähinnä leipää. Onneksi minulla on pakastin, jonne voin leipää ottaa.
Töitä? Oletko työsuhteessa? Vaiko kenties työtoiminnassa?

Olen nuokkarilla ohjaajana. Me vaan katsellaan salkkareita ja hengaillaan tekemättä mitään.

Todellisuudessa olemme nuorille tukena ja aikuisena esimerkkinä. Tänä syksynä mm. olen auttanut nuorta, jonka isäpuoli hakkaa kotona, raiskattua tyttöä, kotoa karannutta nuorta yms. Aika karua on osan nuorten elämä ja näkyyhän se meilläkin.

Khimaira
Olen nuokkarilla ohjaajana. Me vaan katsellaan salkkareita ja hengaillaan tekemättä mitään.

Todellisuudessa olemme nuorille tukena ja aikuisena esimerkkinä. Tänä syksynä mm. olen auttanut nuorta, jonka isäpuoli hakkaa kotona, raiskattua tyttöä, kotoa karannutta nuorta yms. Aika karua on osan nuorten elämä ja näkyyhän se meilläkin.
vähän samantyyppisiä ennakkoluuloja ihmisillä on mielenterveystyöstä: että siellä vaan hengaillaan ihmisten kanssa tv:tä katsellen ja mukavia jutellen..

"vieras"
[QUOTE="biologi";27631075]Varsinkin opiskeluvaiheessa suku ja uudet tuttavuudet lokeroi jonnekin greenpeace-aktivistin ja kettutytön välimaastoon, vaikka en itse tunne yhtäkään tällaista biologia. Voisin heittää yleistyksen, jonka joku gp-kettutyttö voi korjata, eli että nuo aktivistit on usein kouluttamattomia tai luonnontieteistä täysin ulkona olevia tyyppejä. Jos rahkeet riittää akateemiseen maailmaan, niin ei sitä aikaa tuhlata enää tollaseen, vaan jos vaikuttaminen kiinnostaa, se tehdään sisäsiistillä tavalla.

Myöskin rastat, likaiset vaatteet jne. stereotypiat liitän enemmän humanisteihin kuin omaan joukkooni, ei koululla muutamaa omituista poikkeusta lukuunottamatta sellaista nähnyt.[/QUOTE]

Humanisti protestoi! Kyllä meillä kaikilla oli aina puhtaat vaatteet ja hyvä henk.koht. hygienia. Jollakin saattoi olla rastat ja noin yleensäkin pukeuduttiin vapaammin kuin muiden alojen tyypit, mutta mitäs vikaa siinä on.

• Tykkää
Reactions: Mythago
Myyjä olen. Yleisin harhaluulo on, että tämä on vain joku välivaihe kunnes keksin "oikeita töitä" ja moni luulee, että tää on ihan koiran virka ja paskasti palkattua hommaa johon pystyy kuka vaan. No, ei pysty. Myyntityö ei kyllä oikeasti ole mikään helppo nakki joka sujuu keneltä vaan. Siis jos oikeasti pitää myydä eikä vaan istua kassalla rahastamassa (en väitä että sekään helppoa on, mutta siinä ei tarvitse vaikuttaa ihmisten ostopäätöksiin kun ne on jo markettien hyllyiltä valinneet mitä ostavat). Mutta mä tykkään työstäni. Palkkaus on vähintään kohtuullinen. Ainoo mikä joskus riepoo on vuorotyöt ja pitkät aukioloajat, mutta sit taas voi ottaa viikolla pitkiä vapaita hiljaisempaan aikaan ni se riepominen unohtuu.

Yhteistyössä