Ruokahaaste vol: 59

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja päätön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27601700:
Retropyörykät

Vuosi 1974. Oppikoulu. Kotitaloustunti. Muistoja, muistoja, muistoja.....

haaste59pieni.jpg

400 g naudan jauhelihaa
3/4 dl korppujauhoja
3/4 dl kermaa
3/4 dl vettä
1 kananmuna
1 sipuli
1 tl suolaa
1 tl maustepippuria
voita tai öljyä paistamiseen

Kastike:

4 rkl vehnäjauhoja
2 rkl voita
1 tl suolaa
1/2 tl mustapippuria
1 tl valkosipulijauhetta
1 rkl kuivattua ruohosipulia
5 dl kiehuvaa vettä
1,5 dl kermaa

Turvota korppujauhot kerma-vesiseoksessa. Kuori ja silppua sipuli. Ruskista sipulisilppu pannulla. Sekoita kulhossa korppujauhoseos, kananmuna, mausteet,jauheliha ja ruskistettu sipulisilppu. Anna taikinan maustua noin 15 minuuttia.

Kuumenna rasva pannulla. Pyörittele kylmään veteen kastelluin käsin taikinasta pyöryköitä ja paista ne pannulla. Nosta pyörykät lautaselle sivuun ja pidä lämpiminä.

Ruskista vehnäjauhot voissa. Lisää kiehuva vesi koko ajan vispilällä vatkaten. Lisää mausteet ja kerma. Anna hautua noin 15 min. Tarjoa pyörykät kastikkeen, perunamuusin ja porkkanaraasteen kera.

Isompi kuva löytyy täältä:
http://www.saunalahti.fi/~simppeli/A3/haaste59.jpg

Resepti muuten hyvä, mutta valkosipulijauhe pilaa hyvät pullat. Moni saa hirveitä röyhtäyksiä tuosta mausteesta. Miksi et käyttäisi luonnollista valkosipulia?

[QUOTE="vieras";27626492]Mistä se tulisuus sulla tulee?[/QUOTE]

Tulisuus tulee valkosipulista, enkä nyt tarkota mitään kaupan mauttomia valkosipuleita vaan itse kasvattamia :). Kaupan sipuleita en oo vuosiin käyttäny. Omasta ja porukoitten maasta oon ne hommannu ja voin sanoo että kaupasta ei sellasia saakkaan :)

Öö...se olisikin mun hugi keksiä aihe. Nyt hitonmoinen kiire töissä, voisko vaikka viestin nro 40 kirjoittanut vieras keksiä aiheen puolestani ja tehdä siitä aloituksen?

[QUOTE="Vieras";27635974]En osaa tehdä aloitusta mut aihe vois olla itsenäisyyspäivä.[/QUOTE]

Mä voin tehhä aloituksen ja laittaa aiheeksi tuon itsenäisyyspäivän :)

Yhteistyössä