onko tää opettajan toiminta enään laillistakaan?

  • Viestiketjun aloittaja jaahajaaha
  • Ensimmäinen viesti
Ja minä vastasin että ei mikään, koska tottakai heillä se on, ihan niin kuin aikuisillakin.
Miten intimiteettisuoja toteutuu yhteissuihkuissa mielestäsi? Kun tunnin jälkeen koko koulu tietää viimeistä yksityiskohtaa myöten kroppasi kehitysvaiheet ja varsinkin viat, etkä voi itse vaikuttaa siihen ketkä sinut alasti näkevät?
Minun nähdäkseni se ei oikein toteudu.

Ja minä aina välillä vouhkaan, kuten muutkin. Varsinkin periaatekysymyksissä.
Sitäpaitsi se on kivaa.
 
"hmmmmm"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27620652:
Kyllä, juuri näin olen keskustelua lukenut. En tosin ihan jokaista itseään toistavaa viestiä.

Tämä on niin tätä. Jos joku asia on murkulle ikävää, niin tietysti aikuisille helpoin keino hoitaa asia on vapauttaa murkku kokonaan tekemästä tätä ikävää asiaa. Mutta kasvatuksesta ei sitten kannata puhua enää ainakaan samassa yhteydessä yhtään mitään.
jaa, kyllä ihminen jo teininä joko osaa käyttäytyä tai ei osaa. kyllä sitä on teininä jo toistakymmentä vuotta katsottu mallia miten vanhemmat käyttäytyvät.
 
[QUOTE="hmmmmm";27620660]jaa, kyllä ihminen jo teininä joko osaa käyttäytyä tai ei osaa. kyllä sitä on teininä jo toistakymmentä vuotta katsottu mallia miten vanhemmat käyttäytyvät.[/QUOTE]

Teinitkö eivät tarvitse kasvatusta? Tuossa olet niin väärässä.
 
feas
Ihan valtakunnallisessa opetussunnitelmassa yhtenä kohtana liikuntakasvatuksen tavoitteita on
• osoittaa oppimis- ja yrittämishalua koululiikunnassa, varustautuu liikuntatunnille asiallisesti ja huolehtii puhtaudestaan[/]

Minusta osa puhtaudesta huolehtimista on peseytyminen liikuntasuorituksen jälkeen.
 
Blue
Miten intimiteettisuoja toteutuu yhteissuihkuissa mielestäsi? Kun tunnin jälkeen koko koulu tietää viimeistä yksityiskohtaa myöten kroppasi kehitysvaiheet ja varsinkin viat, etkä voi itse vaikuttaa siihen ketkä sinut alasti näkevät?
Minun nähdäkseni se ei oikein toteudu.

Ja minä aina välillä vouhkaan, kuten muutkin. Varsinkin periaatekysymyksissä.
Sitäpaitsi se on kivaa.
Ihan samalla lailla ku esim siellä uimahallissa. Jonne ei ole tietty pakko mennä (muuta kuin koulun liikkatunneilla), mutta ei ole kouluunkaan. Sinä taas vosit puolestasi kertoa että kun kerran esim. yksityisyydensuoja on turvattu niin mihin vedoten voi sitten jättää noudattamatta koulun sääntöjä ja olla menemättä suihkuun? Ei tarvitse vastata oikeasti, kunhan heitin ilmaan.

Sinä voit olla asiasta eri mieltä ihan vapaasti. Multa meni jo mielenkiinto, vaikka ihan kivaa se oli kyllä hetken aikaa. :D Jatka vaikka Astron tai Datan kanssa. :)
 
[QUOTE="hmmmmm";27620660]jaa, kyllä ihminen jo teininä joko osaa käyttäytyä tai ei osaa. kyllä sitä on teininä jo toistakymmentä vuotta katsottu mallia miten vanhemmat käyttäytyvät.[/QUOTE]

Jos kerran murkut noin valmiita ihmisiä ovat, niin en usko sen suikussa käymisen suhteen sitten mitään ongelmaa olevankaan. Näkipä joku tai ei. Vai tarkoitatko sitä, että se malli oman itsensä häpeämiseen on istutettu jo siellä kotona?

Tämä on ehkä absurdein keskustelu, johon olen koskaan täällä ottanut osaa. Kiitokset tästä! :D
 
feas
Tai siis itseasiassa valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa
PÄÄTTÖARVIOINNIN KRITEERIT ARVOSANALLE 8:
monta erilaista liikuntaa koskevaa kohtaa ja lisäksi
• osoittaa oppimis- ja yrittämishalua koululiikunnassa, varustautuu liikuntatunnille asiallisesti ja HUOLEHTII PUHTAUDESTAAN

Täytyisi siis mahdollinen valitus ilmeisesti lähettää opetusministerille eikä rehtorille
 
Blue
Tai siis itseasiassa valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa
PÄÄTTÖARVIOINNIN KRITEERIT ARVOSANALLE 8:
monta erilaista liikuntaa koskevaa kohtaa ja lisäksi
• osoittaa oppimis- ja yrittämishalua koululiikunnassa, varustautuu liikuntatunnille asiallisesti ja HUOLEHTII PUHTAUDESTAAN

Täytyisi siis mahdollinen valitus ilmeisesti lähettää opetusministerille eikä rehtorille
Eli jos ei käy suihkussa on mahdollisuus vain seiskaan. :)
 
kyllä
[QUOTE="niin";27620717]sain kutosen Koska ei ollut oikeita varusteita enkä kehdannut kertoa ettei vanhemmilla ollut varaa tai kiinnostusta niitä hankkia, eikö ole reilua.[/QUOTE]

täällä koululla oli lainattavia jos joku ei omistanut suksia tai luistimia. Riitti, kun avas suunsa.
 
Blue
NIMENOMAAN NÄIN!

Sillä OIKEASTIHAN kukaan ei teiniä PAKOTA suihkuun.
Vastentahtoista lasta ei sinne väkisin viedä tai suihkuteta häntä väkisin.
Eli suihkusta voi kieltäytyä, mutta se vaikuttaa arvosanaan.
SIis sehän käytiin jo aikaa sitten läpi ettei kukaan sitä lasta suihkuun kanna. Mutta tosiaan numero on sitten tietty, ja sen lisäksi voi tulla muitakin sanktioita. Jos niihin on sitten valmis niin vapaasti voi olla käymättä suihkussa.
 
feas
[QUOTE="niin";27620717]sain kutosen Koska ei ollut oikeita varusteita enkä kehdannut kertoa ettei vanhemmilla ollut varaa tai kiinnostusta niitä hankkia, eikö ole reilua.[/QUOTE]

Nykyisten ohjeiden mukaan tuon saman seiskan olisit voinut saada. Arvosanaan 8 vaaditaan, että
• osoittaa oppimis- ja yrittämishalua koululiikunnassa, VARUSTAUTUU LIIKUNTATUNNILLE ASIALLISESTI (lue: mukana ko lajin mukaiset varusteet) ja huolehtii puhtaudestaan

Eihän se tietysti reilua ole, jos kyse ei ole oppilaan huolimattomuudesta vaan siitä, että vanhemmat eivät varusteita hanki. Mutta tällaiset säännöt opetussuunnitelmaamme on kirjattu
 
Blue
Nykyisten ohjeiden mukaan tuon saman seiskan olisit voinut saada. Arvosanaan 8 vaaditaan, että
• osoittaa oppimis- ja yrittämishalua koululiikunnassa, VARUSTAUTUU LIIKUNTATUNNILLE ASIALLISESTI (lue: mukana ko lajin mukaiset varusteet) ja huolehtii puhtaudestaan

Eihän se tietysti reilua ole, jos kyse ei ole oppilaan huolimattomuudesta vaan siitä, että vanhemmat eivät varusteita hanki. Mutta tällaiset säännöt opetussuunnitelmaamme on kirjattu
Ja armo olisi voinut käydä oikeudesta tai olisit saanut varusteet esim. lainaksi jos olisit aukaissut suusi.
 
hmmmm
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27620627:
No sittenhän laitat sen lapsesi mukaan kouluun lapun, jossa kerrot, että meidän Janica/Nico-Petteri päättää itse omasta vartalostaan (ööh, tai siis äiti päättää) ja häntä ei voi velvoittaa peseytymään toisten nähden. Vaikka homma saattaa opettajaa hiukan vinosti hymyilyttääkin, niin fiksuna ihmisenä hän tietysti joko vapauttaa Janican/Nico-Petterin peseytymisvelvoitteesta tai sitten järkkää sille oman suihkun. Ja tämähän ei varmaankaan sitten aiheuta sille herkälle sielulle minkäänlaista vammaa...
Epäilenpä vaan että sinä olet itse hemmoteltu äidin pikkupoika, joka ei ole vastuuta ikinä vielä kantanut mistään. kaikki pedattu valmiiksi. toista se on joillakin.
 
Ihan samalla lailla ku esim siellä uimahallissa. Jonne ei ole tietty pakko mennä (muuta kuin koulun liikkatunneilla), mutta ei ole kouluunkaan. Sinä taas vosit puolestasi kertoa että kun kerran esim. yksityisyydensuoja on turvattu niin mihin vedoten voi sitten jättää noudattamatta koulun sääntöjä ja olla menemättä suihkuun? Ei tarvitse vastata oikeasti, kunhan heitin ilmaan.

Sinä voit olla asiasta eri mieltä ihan vapaasti. Multa meni jo mielenkiinto, vaikka ihan kivaa se oli kyllä hetken aikaa. :D Jatka vaikka Astron tai Datan kanssa. :)
No minäkin jo vähän kyllästyin :D
Mutta silti pysyn järkähtämättä kannassani :xmas:

...ja niin, perustuslaki 1 § sekä rikoslaki 8 § voisivat olla sellaisia, joiden kannalta voisi vastarintaa harkita (vaikka ne toki eivät sellaisenaan käykään). Saisi niistäkin silti pitkän ketjun aikaan :)
 
hahahaha
Ja armo olisi voinut käydä oikeudesta tai olisit saanut varusteet esim. lainaksi jos olisit aukaissut suusi.
eli mun pitää anella armoa vanhempien virheitä selittäen? Ei kiitos sen jälkeen kun toinen lapsi näin teki ja opettaja selitti asiaa koko luokalle tämäkin nöyryytys olisi teidän mielestä varmasti ok kun mitään yksityisyyttä ei tarvi olla.
 
Blue
No minäkin jo vähän kyllästyin :D
Mutta silti pysyn järkähtämättä kannassani :xmas:

...ja niin, perustuslaki 1 § sekä rikoslaki 8 § voisivat olla sellaisia, joiden kannalta voisi vastarintaa harkita (vaikka ne toki eivät sellaisenaan käykään). Saisi niistäkin silti pitkän ketjun aikaan :)
Vastaan vielä tämän verran. Meinaat että niitä muokkaamalla niistä saisi tähän asiaan sopivat...? No eipä sitten muuta kuin muokkaamaan lakia (ei kun siis viemään asiaa eteenpäin). ;) Ei se meidän suihkussakäyvien lapsilta pois ole, ei heiltä viedä sen jälkeen suihkuoikeutta pois, ja olisips sitten palstallakin yksi taisteltava asia vähemmän. :D
 
Epäilenpä vaan että sinä olet itse hemmoteltu äidin pikkupoika, joka ei ole vastuuta ikinä vielä kantanut mistään. kaikki pedattu valmiiksi. toista se on joillakin.
Olen tämän kertonut ennenkin, joten voin sen kertoa uudelleenkin. Olen kotoisin perheestä, jossa oli taloudellisten vaikeuksien lisäksi sekä alkoholi- että väkivaltaongelmaa. Olen käytännössä kasvattanut itse itseni ja omilleni olen lähtenyt käytännössä heti, kun se vain oli mahdollista. Vanhempiini olen nykyään yhteydessä juuri sen verran kuin pakottavista syistä on oltava. Joka ikisen euron olen elämässäni itse kokoon raapinut ja aika harvassa ovat muutenkin ne asiat, joista voisin kiitollisuutta vanhemmilleni kokea. Mitään perintöjä tms. ei ole odotettavissa; hautajaiskulut saanen sitten aikanaan maksaa. Oliko muuta?

Mutta miten tämä liittyy tähän murkkuikäisten peseytymisvelvoitteeseen?
 
-minä
Mun mielestä on ihan eriasia käydä uimahallissa suihkussa alasti muiden nähden (sinne ei esim. menkkojen aikana ole pakko mennä), kuin koulun liikkasalin pukuhuoneessa. Ei se liikunta haaroväliä niin hikoiluta, että se tarvisi pestä. Tytöillä kainaloiden, rintojen alusen ja varpaiden pesu vie hajut ihan kivasti.
 
eli mun pitää anella armoa vanhempien virheitä selittäen? Ei kiitos sen jälkeen kun toinen lapsi näin teki ja opettaja selitti asiaa koko luokalle tämäkin nöyryytys olisi teidän mielestä varmasti ok kun mitään yksityisyyttä ei tarvi olla.
Minä olen aikanaan mm. hiihtänyt koulun välineillä, koska kotoa ei pystytty moisia hankkimaan. Vitutti aikanaan, mutta selvisin (ainakin omasta mielestäni) ilman traumoja.
 
Blue
Alkuperäinen kirjoittaja -minä;27620799:
Mun mielestä on ihan eriasia käydä uimahallissa suihkussa alasti muiden nähden (sinne ei esim. menkkojen aikana ole pakko mennä), kuin koulun liikkasalin pukuhuoneessa. Ei se liikunta haaroväliä niin hikoiluta, että se tarvisi pestä. Tytöillä kainaloiden, rintojen alusen ja varpaiden pesu vie hajut ihan kivasti.
Tässä huomataan että mikään asia ei saisi olla määrättyä. Sitä vastaan kapinoidaan varmasti. Ihan eri asia on sitten omasta halusta tehdä jotain.... :headwall:
 
eräs ope
Lukematta koko ketjua vastaan 10 vuoden suihkuvääntöjen jälkeen yleisesti näin opettajan (kylläkin alakoulun) näkökulmasta.

Meillä on voimassa päätös, että kaikki luokat käyvät jokaisen liikuntatunnin jälkeen suihkussa. Myös siis silloin, kun koulupäivä päättyy liikuntatuntiin. Siitä asti kun tämä päätös tehtiin, on ollut paljon helpompaa - ei enää eri käytäntöjä eri opettajilla tai selittelyjä vanhemmille miksi on eri sääntöjä. Jos asianmukaisia liikuntavarusteita tai esim. pyyhettä ei ole mukana, seuraa unohdusmerkintä eikä liikuntatunnille saa osallistua. Valitettavasti vanhassa koulurakennuksessamme on vaan yksi yhteinen kahdeksan suihkun tila per pukuhuone ilman väliseiniä, joten itsensä peseminen on vähän ikävää. Tähän asiaan on luultavasti tulossa muutos kaikkien toiveesta seuraavan remontin yhteydessä. Ymmärrän, että kuukautisten aikaan etenkin on ikävä tilanne, mutta näistä on aina kotien kanssa neuvottelemalla selvitty esim. juuri opettajan suihkutilan käyttöluvalla. Tähän on oppilaat tottuneet, asiasta ei haloota nouse.

Ymmärrän tietty, että teininä suhtautuminen omaan kehoon on ongelmallista. Toisaalta olen jotenkin järkyttynyt siitä, että ainakin ketjun ekalla sivulla suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että suihkupakko on jotenkin epäinhimillistä ja mitä järkeä on peseytyä. Siis siisteyskasvatusta, hei kanssasisaret (ja varmaan -veljetkin)!! On oikeasti järkyttävää pitää alakoulun ylimpien luokkien tunteja, jos oppilaat ei ole käyneet suihkussa liikuntatunnin jälkeen - haju on karsea. Myös on kummallinen aika yleinen perustelu, että kotonakin voi käydä suihkussa niin ei tule kylmä ja vilustuminen kotimatkalla märän suihkun jälkeen. Eikö riski siihen nimenomaan ole silloin, jos on lähtenyt hikisenä kotiin? Ja joo, pienten lasten hiki ei haise, mutta siisteyskasvatuksen kannalta on hyvä tottua tiettyihin käytäntöihin. On paljon helpompaa kun tulee koko kouluaika käytyä suihkussa kerran-pari viikossa luokkakaverien kanssa, niin ei yhtäkkiä tarvi totuttautua siihen myöhemmin. Tämä ollaan nyt huomattu koulussa, kun käytäntö on ollut pari vuotta voimassa.

Sitten pari pointtia vielä. Ensinnäkin, jos opettaja (tai joku muu samaa sukupuolta oleva henkilö) ei valvo suihkussa käyntiä, se tasan tarkkaan jää tietyllä osalla väliin. Sääntö, jonka noudattamista ei mitenkään valvota tai jonka rikkomisesta ei seuraa mitään, on käytännössä ainakin teineille aivan turha. Jos asiaa miettii lainsäädännön kannalta, niin opettajan ylipäänsä tulee olla läsnä oppilasporukan kanssa tunneilla yleensäkin. Sitten toiseksi, jäin vähän miettimään mikä sitten olisi muu vaihtoehto suihkussa käynnille kuin alasti? Sitähän tuntui moni kauhistelevan. En itse ainakaan haluaisi kuivata sellaiseen pyyhkeeseen, johon hiki on jo tarttunut esim. pyyhettä väkisin puoliksi päällä pitäessä näkösuojana peseytyessä. Kaikenlaisia virityksiä olen nähnyt..

Ugh. Tässä nyt omat näkemykseni. Ja hei, yleensä keskustelemalla opettajan kanssa asiallisesti asiat ja perustelut selviää ja ratkaisujakin löytyy :)
 

Yhteistyössä