onko tää opettajan toiminta enään laillistakaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jaahajaaha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27621205:
Tämä ketju on ollut paras perjantaiprovo pitkään aikaan! :laugh: Oikein harmittaa, että en ole ehtinyt osallistumaan ihan niin paljon kuin olisin halunnut. Mutta kiitokset ja onnittelut aloittajalle; epäilen aika monen menneen lankaan ja paasanneen tässä ketjussa ihan tosissaan. :D

:snotty:

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
Kauheeta.

Itse vihasin liikuntatunnin suihkuja. Kävin kerran suihkussa t-paita päällä, yleensä laskettiin vaan vettä hanasta ja muka suihkuteltiin. Toisinaan kasteltiin tukka lavuaarissa silmänlumeeksi. Suihkua vältettiin viimeiseen asti.

Uimatunneille hankin yhden suihkukerran jälkeen todistuksen klooriallergiasta.

Tytöt ovat julmia. En edes ollut kiusattu, olin hoikka ja tissit normaalit. Ihan periaatteesta en mennyt sinne tuijoteltavaksi ja vertailtavaksi.

Mökillä käyn nykyään alasti sekasaunassa ja uimassa ja vaihdan vaatteet rennosti muidenkin kuin mieheni nähden. Uimahallissa ja kylpylöissä käyn todella harvoin ja meilläpäin onneksi löytyy pari seinällistä suihkunurkkaa pesutiloista.

On ihan eri asia olla rennosti alasti tuttujen nähden kuin tuntemattomien katseltavana. Kyllä tääkin palsta tietää, harva se päivä on ties mitä uimahallissa nähtyä-aloituksia kyykkyvatkauksista ja posliineista. Toisia siis tuijotetaan ja arvostellaan!
Minusta olen itse ihan normaali kun tuttujen kesken en häpeile mut miks ihmeessä tuntemattomien kanssa edes pitäisi olla luontevasti alasti!?

Valittaisin asiasta ja viime kädessä hankkisin vaikka mielenterveyspaperit ettei sinne suihkuun voi muiden nähden pakottaa.

Tää on harvinaisen hyvä perjantai-provo.
Sillä mitään muutahan se ei voi olla, jos työtään tekevää, eli oppilaiden peseytymistä valvovaa opettajaa suurinpiirtein syytetään pedofiiliksi. (sillä eihän opettaja saa jättää luokkaa valvomatta)
Huh mitä mammoja

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27621205:
Tämä ketju on ollut paras perjantaiprovo pitkään aikaan! :laugh: Oikein harmittaa, että en ole ehtinyt osallistumaan ihan niin paljon kuin olisin halunnut. Mutta kiitokset ja onnittelut aloittajalle; epäilen aika monen menneen lankaan ja paasanneen tässä ketjussa ihan tosissaan. :D

Provo tai ei niin monelle ollut ja on todellisuutta. En näe tässä mitään hauskaa!

Jos tuttö ei halua suohkuun kiusaamisen takia niin onko hän kertonut asiasta opettajalle ja vanhemmilleen? Vai onko kyseessä vain pelko kiusatuksi joutumisesta?

Nyt on pakko sanoa, että kannattaisi perehtyä aiheeseen ENNEN kuin puhuu siitä noin paljon.

Muutamia asioita:

-Pelko ei ole ikinä VAIN pelko, vaan asia, joka täytyy AINA ottaa huomioon pelkäävän todellisena kokemuksena. Älä ikinä lyttää pelkäävää toteamalla hänen kokemuksensa olevan vain jotain!

-Se, että ei kerro kiusaamisesta opettajalle tai vanhemmmille, ei tarkoita sitä että kiusaamista ei tapahtuisi. Joskus ei vain pysty kertomaan.

-Kiusaaminen tapahtuu erittäin harvoin valvojan silmien alla. Esimerkiksi suihkutilanteessa huomattuja asioita kerrotaan eteenpäin ja niistä pilkataan.

-Suihkuvalvoja ei näe kaikkea ja näkee mitä haluaa! Kukaan meistä ei varmasti haluaisi lapselleen tilannetta, jossa 'koulukaverin' suihkussa ottamat alastonkuvat leviävät netissä tai 'kavereiden' kännykässä. Kukaan meistä ei myöskään halua lapsensa kokevan hyväksikäytön kohteeksi joutumisen tunnetta sen takia, että aikuinen pakottaa riisumaan katseen alla.

Varsinaiseen aiheeseen puutun sen verran, että nykypäivänä pesuhommat liikuntatuntien jälkeen on mahdollista toteuttaa myös muulla tavalla kuin pakottamalla yhteissuihkuun.

[QUOTE="hoitaja";27621222]Nyt on pakko sanoa, että kannattaisi perehtyä aiheeseen ENNEN kuin puhuu siitä noin paljon.

Muutamia asioita:

-Pelko ei ole ikinä VAIN pelko, vaan asia, joka täytyy AINA ottaa huomioon pelkäävän todellisena kokemuksena. Älä ikinä lyttää pelkäävää toteamalla hänen kokemuksensa olevan vain jotain!

-Se, että ei kerro kiusaamisesta opettajalle tai vanhemmmille, ei tarkoita sitä että kiusaamista ei tapahtuisi. Joskus ei vain pysty kertomaan.

-Kiusaaminen tapahtuu erittäin harvoin valvojan silmien alla. Esimerkiksi suihkutilanteessa huomattuja asioita kerrotaan eteenpäin ja niistä pilkataan.

-Suihkuvalvoja ei näe kaikkea ja näkee mitä haluaa! Kukaan meistä ei varmasti haluaisi lapselleen tilannetta, jossa 'koulukaverin' suihkussa ottamat alastonkuvat leviävät netissä tai 'kavereiden' kännykässä. Kukaan meistä ei myöskään halua lapsensa kokevan hyväksikäytön kohteeksi joutumisen tunnetta sen takia, että aikuinen pakottaa riisumaan katseen alla.

Varsinaiseen aiheeseen puutun sen verran, että nykypäivänä pesuhommat liikuntatuntien jälkeen on mahdollista toteuttaa myös muulla tavalla kuin pakottamalla yhteissuihkuun.[/QUOTE]

Juuri näin.

Pienenä välihuomautuksena: huomaatteko taas, että teki opettaja mitä hyvänsä, aina se on jonkun mielestä väärin. Tässäkin tapauksessa löytyy puolustajia sekä suihkussa käymiselle että käymättömyydelle. Opettajan on tehtävä joku päätös ja sitten aina joku nurisee tyytymättömänä.

Muistakaa tämäkin ihana osa opettajan työtä taas ensi keväänä, kun meinaatte tehdä nurina-aloituksen opettajien pitkistä kesälomista.

Opettajana on todettava, että asia on vaikea. Ymmärrän täysin molemmat kannat asiaan. Ja alakoulun puolella opettajana olevana voin sanoa, että kyllä viides- ja varsinkin kuudeluokkalaiset jo haisevat hieltä. Kasvatuksellisesti on tärkeää opettaa, että kun on harrastanut liikuntaa, suihkussa kuuluu tietenkin käydä. Mutta onhan toki alastomuus herkkä asia. Mitä mieltä olette uimahallikäynneistä? Pitäisikö uimaopetus lopettaa täysin tämän alastomuusasian takia? Vai pitäisikö vain hyväksyä se, että joskus tulee tilanteita elämässä, jotka ovat epämiellyttäviä, mutta niiden kanssa on opittava elämään.

Kiusaamisesta on pakko sanoa, että ette oikeasti ymmärrä, kuinka hankalaa on saada kiusaamista loppumaan. Puhtaalla omatunnolla voin sanoa, että kaiken voitavani asian eteen teen, mutta silti uskon, että joku on minunkin luokallani kokenut tulleensa kiusatuksi. Vaikeaa on toisinaan edes tunnistaa kiusaamista, koska meillä ei ole silmiä ja korvia kaikkialla. Ihmiset myös kokevat eri asiat kiusaamiseksi, toiset ovat asian suhteen herkempiä kuin toiset. Kouluja ja opettajia syytetään usein haluttomuudesta asian suhteen, mutta ihan oikeastiko uskotte, että me jotenkin nautimme siitä, että luokallamme/koulussamme kiusataan? Vai teemmeköhän kuitenkin kaiken, minkä osaamme/voimme?

Sillon kun minulle alkoi ilmestyä ensimmäisiä murrosiän merkkejä, lopetin omasta halusta vanhempien kanssa saunomisen. Yläasteella lintsasin uimahallihommat, koska paikkakuntani uimahallin kahvion ja hallin välinen seinä on yksi tajuttoman iso ikkuna-> kaikki joutuivat kulkemaan sen lasin edestä ihmisten pällistellessä. Enkä halunnut olla luokkalaisten kanssa alasti. En käynyt koululiikunnan jälkeen suihkussa, kotona sitten kun olivat päivän viimeiset tunnit. Olin urheilujoukkueessa, treenien jälkeen kävin taaskin kotona suihkussa. Pelireissuilla kävin paikanpäällä tietenkin, eikä se ollut erityisen noloa, koska tunsin hyvin kaikki muut suihkuttelijat.

Lähinnä mua häiritsi käydä tuntemattomien ihmisten kanssa suihkussa ja tosiaan mun luokka ei ollut mitenkään hitsautunut yhteen ja muutaman kanssa ei tullut vaihdettua sanakaan koko yläasteen aikana... Tutut joukkuekaverit ja muut kaverit oli sitten asia erikseen. Kotona ei "opetettu" häpeämään vartaloa, se tuli ihan itsestään kun vartalo alkoi muuttua suhteellisen nopeaan eikä kerennyt tottua itseensä samassa tahdissa. Vaikka minulla oli joidenkin mielestä ongelmia teininä alastomuuden suhteen, niin se oli lähinnä tuntemattomia ihmisiä kohtaan. Eikä pelkona ollut kiusaaminen, se vaan tuntu epämiellyttävältä. Jos suihkupakko olis ollu, olisin lintsannut liikuntatunnit.

Nykysin voin huoletta viettää saunailtaa kavereiden kanssa ja olla alasti kunhan on tuttuja enimmäkseen, ja mitä gyne- ja lääkärikäynteihin tulee niin ei ole alastomuus ollut ongelma koskaan, olen yleensä ollut siellä yksin, en 15 muun ihmisen kanssa.

Mutta tämä nyt oli yhden ihmisen pitkä sepostus miksi mitenkin, jokainen on kuitenkin erilainen ja tekee ne omat päätökset ja pakottamiset miten tekee.

Oikeastihan tästä ei edes tarvitsisi tehdä mitään ongelmaa. Ikean halvin suihkuverho maksaa 3,99. Voisin muutaman tuohon lähikouluunkin piffata ihan auttamisen ilosta, jos se rahasta on kiinni. Mutta kun ei taida olla :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27620982:
Kun tätä on näköjään muiltakin kysytty, niin kysyn sitten sinultakin. Eli käyttekö tai käykö teinisi koskaan uimahallissa? Ja jos käy, niin kuinka tämä "intimiteettin suojaaminen" siellä onnistuu?

Käyn uimahallissa säännöllisesti enkä häpeile peseytyä muiden nähden. Olen ihan tarpeeksi sinut kroppani kanssa, vaikka teininä sitä arastelinkin. Muistan, että teininä minulla oli vaihe kun en halunnut uimahallissa käydä. Teinilläni on nyt se vaihe ja kunnioitan sitä. Tällä hetkellä hän ei myöskään halua tulla minun ja siskonikaan kanssa saunaan (sisko käy meillä perheineen välillä saunomassa) ja kunnioitan sitäkin. Tämä on kuitenkin vain vaihe.

Uskon että murkustani, joka on kaikin puolin mukava ja fiksu tytteli, kasvaa ihan tavallinen rennosti omaan kroppaansa suhtautuva nainen niin kuin äidistäänkin.

Kyllä mulle olisi yläasteella ollut ylitsepääsemätön kynnys mennä siihen isoon suihkuhuoneeseen ilman minkäänlaista näkösuojaa. Lukion suihkuissa oli väliseinät ja vähän enemmän omaa rauhaa.

Yläasteen "luokkakavereista" monet eivät todellakaan olleet kavereitani, vaan naljailijoita, melkein kiusaajia. Opettajat eivät sellaista huomaa. Liikuntatuntien yhteydessä nämä samat naljailijat ihmettelivät ääneen, kun jotkut halusivat vaihtaa vaatteensakin vessakopissa. No mistähän se mahtoi johtua? Ehkä eivät olisikaan kommentoineet muiden vartaloa tai alusvaatteita tai mitä lie, mutta en halunnut ottaa riskiä.

Olen aina ollut häveliäs, enkä nyt aikuisenakaan mielelläni vaihda vaatteita muuta kuin puolisoni nähden. En halua käydä sekasaunoissa, enkä osaa olla luontevasti uimapuvussa tai muuten vähissä vaatteissa vähänkään tuntemattomampien edessä. Ei vain tunnu hyvältä.

Ajan myötä olen oppinut hyväksymään oman vartaloni paremmin, mutta ikinä minusta ei tule rentoa ja rempseää sekasaunojaa tms. Miksi pitäisikään? Ihan rauhassa saatte pitää kaltaisiani traumatisoituneina. :)

Mä taidan sitten olla joku luonnonoikku kun mua ei koskaan nolottanut käydä liikkatunnin jälkeen suihkussa. Meidän periaatteessa piti käydä, mutta ei sitä kukaan koskaan vahtinut. Jotkut tytöt kävi aina vaihtamassa vaatteetkin vessassa, mutta valtaosa kävi alasti suihkussa. Hiuksia me ei yleensä kyllä pesty, vaan nopeasti huuhdeltiin kropasta hiet pois. Hiustenpesulle ei ois ollu aikaakaan.

Toisaalta mä nyt oon ollut jo pienenä suunnilleen nudisti eikä sekasaunominenkaan ole mulla mikään ongelma, että ehkä tää on vaan luonnekysymys. Koulujen suihkuissa vois olla väliseinät, se varmaan auttais asiaa. Onhan se kuitenkin aika ällöttävää jos se liikkatuntihiki ihollaan pyörii vielä vaikka 4 tuntia koululla.

[QUOTE="Liia";27621975]Missä oot synnyttänyt....? :D Meillä oli kahden hengen huone ja SIELLÄ SUIHKU/WC-TILA, JONKA OVEN SAI LUKKOON...[/QUOTE]

Taysissa oli vielä -05 synnyttäneiden osastoilla yhteissuihkut, remontin jälkeen tuli kahden huoneen yhteiset suihkutilat. 4a taitaa vieläkin olla remontoimaton.

Lisään vielä, että olihan se synnytyksen jälkeen aika hurjaa nähdä muuttunut vartalonsa suihkutilan kokovartalopeileistä. Ihan mielellään sitä olisi päivitellyt omassa rauhassa, kun vertakin vuosi suihkun aikana lattialle ihan reippaasti.

Viimeksi muokattu:
Taysissa oli vielä -05 synnyttäneiden osastoilla yhteissuihkut, remontin jälkeen tuli kahden huoneen yhteiset suihkutilat. 4a taitaa vieläkin olla remontoimaton.

Lisään vielä, että olihan se synnytyksen jälkeen aika hurjaa nähdä muuttunut vartalonsa suihkutilan kokovartalopeileistä. Ihan mielellään sitä olisi päivitellyt omassa rauhassa, kun vertakin vuosi suihkun aikana lattialle ihan reippaasti.

Ymmärrän... :(
Ja pahoittelut, itse synnytin tänä vuonna kuopuksen ja esikon 2010, ehkä kävi vaan mäihä et pääsin 2a ja 2b osastoille jotka oli jo rempattu. En ois TODELLAKAAN halunnu kenenkään näkevän roikkuvaa kengurupussiani, ja toi veren valuminen yhteisis suihkutilois kuullostaa oksettavan epähygieeniseltä.... :X

[QUOTE="aapee";27619289]En ala lasta patistamaan tamponin käyttöön jos ei itse halua, ja siinäpä se kun siellä tunneilla kyllä harvakseltaan hikoaa, ja ei kyllä ikinä sillä tavalla että se jotenkin suihkua vaatisi. Tytöt käyttää muutenkin niin paljon hajusteita ja vahvoja dödöjä että luulis ettei se hiki tulis läpi ollenkaan.[/QUOTE]

Hei oikeesti, ootko koskaan käynyt luokassa liikuntatunnin jälkeen? Jos murkut eivät peseydy liikunnan jälkeen, niin se haju on kyllä aika kaamea. :x

Elämä on juuri niin julmaa kuin sen saa väännettyä kilometrin pituiseksi nyyhkytarinaksi parista sanasta. :D

No blue mitäs jos sunkin pitäis käydä työpäivän päätteeks työkaverien kans yhteissuihkussa pari kertaa viikossa? Väitän että aika moni aikuinen kieltäytyisi yhteissuihkusta 10-20 hengen kanssa. No opettajathan vois sit itse mennä päivän päätteeksi yhteissuihkuun ja vaikkapa terveydenhoitaja tulisi valvoon suihkua. Saattaisi kummasti pakko suihkut vähentyä.
Ja niille jotka kommentoi, että kiusaamiseen pitää puuttua ja valvoa, ettei sitä suihkussa tapahdu. Ei kai se siellä tapahdukkaan se kiusaaminen. Koulumatkalla pientä naljailua pienistä rinnoista, mahamakkarasta ym. Pienikin naurun tirskahdus väärässä paikassa voi olla herkälle murkulle liikaa. Ei sen jälkeen auta vaikka kuinka pyydeltäis anteeksi ja opettaja puuttuis tilanteeseen, sehän tapahtui jo.

[QUOTE="vieras";27622982]No blue mitäs jos sunkin pitäis käydä työpäivän päätteeks työkaverien kans yhteissuihkussa pari kertaa viikossa? Väitän että aika moni aikuinen kieltäytyisi yhteissuihkusta 10-20 hengen kanssa. No opettajathan vois sit itse mennä päivän päätteeksi yhteissuihkuun ja vaikkapa terveydenhoitaja tulisi valvoon suihkua. Saattaisi kummasti pakko suihkut vähentyä.
[/QUOTE]

Siis mitä ihmettä? :O Lähden vaikka tästä paikasta yhteissuihkuun työkavereideni kanssa. Ja osan kanssa olen itse asiassa saunonutkin ja peseytynyt. Miten ihmeessä joku kykenee näkemään peseytymisen jotenkin niin outona ja/tai intiiminä puuhana, että sitä ei mitenkään voi tehdä muuten kuin yksinään? Ei mene ymmärrykseen!

Mun mielestä uimahalli ja pukkarin suihkut on ihan eri asia. Uimahallissa harvoin kaikki on yhtäaikaa suihkussa, kun viimeiset tulee suihkuun niin ensimmäiset on jo altaassa ja osa on saunassa, sekä uimahallissa suihkuissa on väliseiniä eli ei tarvi olla naamakkain sen kiusaajan kanssa. Lisäksi uimahallissa käydään yleensä vaan ihan pikaisesti kastelemassa itsensa ja vetämässä uikkari päälle ja saunassakin käydään pyyhepäällä...
Meidän koulussa oli se systeemi että ne jotka halusi sai käydä suihkussa, pakko ei koskaan ollut ja hyvä niin.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27623463:
Siis mitä ihmettä? :O Lähden vaikka tästä paikasta yhteissuihkuun työkavereideni kanssa. Ja osan kanssa olen itse asiassa saunonutkin ja peseytynyt. Miten ihmeessä joku kykenee näkemään peseytymisen jotenkin niin outona ja/tai intiiminä puuhana, että sitä ei mitenkään voi tehdä muuten kuin yksinään? Ei mene ymmärrykseen!

Ei välttämättä intiiminä ja outona vaan pointti oli se, että siellä suihkussa ei ole mukavaa käydä puolivieraiden ihmisten kanssa. On paljon aikuisia jotka eivät mene alasti vieraiden eteen ja se sallittakoon kaikille meillä kaikilla kun on kuitenkin oikeus päättää itse haluaako olla alastomana muiden edessä vai ei, eikä se tee kenestäkään outoa tai epänormaalia. Viellä kun olet nuori joka ei ole vielä sinut itsensä kanssa. Ja lapset osaavat olla todella julmia. Ei ole oikein, että nuori joutuu mahdollisesti kärsimään kiusaamisesta suihkun takia. Ja sitä kiusaamista kun ei kuitenkaan saada kitkettyä kaikkea pois. Vaikka kuinka se olisi ihanteellista. Eikö silloin ole oikein, että kiusaamis tilanteet minimoidaan?

[QUOTE="vieras";27623577]Eikö silloin ole oikein, että kiusaamis tilanteet minimoidaan?[/QUOTE]

Tästä puhuttiin jo päivällä. Koulukiusaaminen saadaan loppumaan sillä, että lopetetaan koulunkäynti. Se, että porukassa tapahtuu ikäviä asioita ei ole minkäänlainen oikeutus sille, että aletaan vältellä tilanteita, jossa niitä ikäviä asioita mahdollisesti voi tapahtua. Kiusaamiseen pitää puuttua tiukalla kädellä, mutta ei siten, että lopetetaan kaikki ne tilanteet, joissa sen ilmeneminen on edes periaatteessa mahdollista.

Mun mielestä uimahalli ja pukkarin suihkut on ihan eri asia. Uimahallissa harvoin kaikki on yhtäaikaa suihkussa, kun viimeiset tulee suihkuun niin ensimmäiset on jo altaassa ja osa on saunassa, sekä uimahallissa suihkuissa on väliseiniä eli ei tarvi olla naamakkain sen kiusaajan kanssa. Lisäksi uimahallissa käydään yleensä vaan ihan pikaisesti kastelemassa itsensa ja vetämässä uikkari päälle ja saunassakin käydään pyyhepäällä...
Meidän koulussa oli se systeemi että ne jotka halusi sai käydä suihkussa, pakko ei koskaan ollut ja hyvä niin.

No kyllähän koulun uintikerroillakin sinne suihkuun mennään samalla tavalla yhtä aikaa kuin liikuntasalin pukuhuoneessakin. Eikä ihan varmasti siellä pukkarin suihkussa mene sen kauempaa, kuin uimahallissakaan, jossa pitää sentää pestä aina hiuksetkin. Ja meneehän siinä uimapuvun päälle laittamisessakin paljon enemmän aikaa. Siellä pukkarin suihkutilassakin saa olla pyyhe päällä, kun odotetaan omaa vuoroa.

Yhteistyössä