onko tää opettajan toiminta enään laillistakaan?

  • Viestiketjun aloittaja jaahajaaha
  • Ensimmäinen viesti
Blue
[QUOTE="äiti4";27620107]Vaikutat nirppanokalta. Itse kouluaikana minun luokalla oli pari kolme AINA hielle/tupakan savulle/pahalle haisevaa lasta (kotona huonot olosuhteet, eivät saaneet puhtaita vaatteita jne). Olisi aika kato ollut luokassa jos "ne hyvälle tuoksuvat" oppilaat olisivat ajatelleet samalla tavalla kuin sinä. Siellä tunnilla oli pakko olla, haisi siellä pahalle tai ei.[/QUOTE]

Sitä suuremmalla syyllä lapselle on hyvästä käydä koulussa suihkussa, ja opettaa miten itse voi vähentää sitä tuoksua jotta saisi mahdollisimman vähän kommentteja kanssaluokkalaisilta.

Nimittelykään ei ole hyvä tapa.
 
Minä väitän tietäväni tästä kiusaamisaiheesta ihan riittävästi sanoakseni että jos jotain kiusataan, sitä kiusataan oli paikka mikä hyvänsä, heti kun opettaja kääntää edes päänsä niin tökitään jo kylkeen ja irvaillaan. Potkitaan tuolia, tönitään, haukutaan jne... Auta armias mitä se meininki on sitten kun opettaja ei ole edes paikalla.

Kiusaamisen lääkkeet on ihan muualla kuin normaalien asioiden karsimisessa kiusauksen pelon takia.
Omassa kyläkoulussani kiusaamista ei juurikaan tapahtunut poikien keskuudessa. Tyttöjen keskuudessa oli sitten lyijykynällä tökkimistä yms. Pojilla oli kyllä tappeluja ja yksi alkava kiusaamistapaus loppui siihen kun kiusaaja nostettiin seinälle roikkumaan.
 
Blue
[QUOTE="äiti4";27620137]Sinisilmäistä ajattelua. Aina se ei todellakaan mene niin, että vaikka kuinka pidettäisiin alastomuutta luonnollisena ja saunottaisiin kimpassa ja kirmailtaisiin ilman vaatteita, niin se ei takaa sitä, että ihminen on aikuisena sinut vartalonsa kanssa. Vaikka SINÄ näetkin sitä joka päivä...

Nyt on poistuttava, näppis sauhuaa.[/QUOTE]

Kaikki eivät ole, missään vaiheessa, siinähän tulee jo todennäköisyyskin vastaan. Mutta eikö olisi hyvä pyrkiä siihen että suurin osa olisi?? Ja se ei tapahdu sillä että vanhemmat vertaavat koulusuihkuja natsisaksan juutalaissuihkuihin...
 
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
Kepsis
Omassa kyläkoulussani kiusaamista ei juurikaan tapahtunut poikien keskuudessa. Tyttöjen keskuudessa oli sitten lyijykynällä tökkimistä yms. Pojilla oli kyllä tappeluja ja yksi alkava kiusaamistapaus loppui siihen kun kiusaaja nostettiin seinälle roikkumaan.
itse kasvoin pikkukylässä ja siellä oli meininki vähän erilaista, siis yleensä ottaen ei kauheammin ollut kiusaamista, mutta itse nyt satuin tähän tilanteeseen joutumaan. Olin aika ujo ja kiltti murkku / varhaisteini joten ei siihen mitään interventiota tullut missään välissä kun en kertonut kenellekkään.

Sinänsä surkuhupaisaa että kiusaus oli selkeää ja opettajat ei muka huomanneet koskaan mitään.
 
"Laura"
Mullakin on jäänyt traumat koulun liikuntatunneista, kiitos opettajan MUTTA se ei liity mitenkään suihkussa käyntiin. Joo edelleen ryhmäliikuntatilanteet aiheuttaa melkein paniikkikohtauksen, mutta eihän suihkussa käynti ole muuta kuin normaalia! Vaikka omaa liikunnan opettajaa vihasin koulussa syvästi, ymmärsin kyllä ihan täysin, miksi suihkussa piti käydä tuntien jälkeen.
 
Nyt meni mun pointti kovaa ohi.
TÄTÄ NIMENOMAAN TARKOITAN. Lapsia itsellä ollut yhteensä neljässä eri koulussa ja jokaisessa on mainostettu, että meidän koulussa on nolla toleranssi kiusaamiseen! Ja hyvin on toiminut juu (sarkasmia).

Omakin lapseni oli rankasti koulukiusattu. Yritti jopa itsemurhaa sen vuoksi, joten itsekkin asiasta jotain tiedän. Olen itkenyt (oikeasti) opettajille ja terveydenhoitajille, rehtoreille kun puhuminen ei enää ole riittänyt. Yhden rehtorinkin sain itkemään puhtaasti empatiasta kun selitin tytön tilannetta. Jokainen koulu on vakuutellut, että tekevät kaikkensa, mutta valvojia ei vaan yksinkertaisesti voi riittää joka kulmalle. Lisäksi kiusaaminen jatkuu koulumatkalla ja esim. netissä. Mukana oli asianajaa ja poliisia yms.

Itse olen käynyt aikoinaan yksityiskoulua jossa ns.empatian opetukseen panostettiin paljon. Oli näytelmiä, tarinoita, keskustelua jne..Kiusaamista ei oikeasti juurikaan ollut. Joku kirjoittikin, että asioista pitäisi puhua enemmän esim. yhteiskuntaopin tms tunneilla. Hemmetin hyvä ajatus. Ajatus jota olen tarjonnut varmaan kymmeniä kertoja palavereissa koulussa. MUTTA opetussuunnitelmassa ei ole tilaa, resurssit ei riitä (yksityiskouluissa monesti eritavalla toteutettu opetussuunnitelma)!! Keskustelin paljon asiasta opettajien kanssa ja sain sen käsityksen, että opetussuunnitelmaa ja järjestelmää pitäisi rukata paljon, jotta sinne saadaan tälläinen istumaan. Opettajat ovat todella pulassa kun lyhyessä lukuvuodessa pitäisi saada kamalat määrät asiaa opetettua (järjetöntä, mutta se on jo toinen keskustelu).

Eli uskon että joka koulussa pyritään tuohon nollatoleranssiin, toisissa suuremmalla panostuksella kuin toisissa, mutta pyrkimys on sama. Ja se miten nolla toleranssi toteutuu ei todellakaan ole mikään ylpeilyn aihe.

Sainkohan nyt ilmaistua itseni selkeästi :)
No meni kyllä multa ohi kovaa ja korkealta ! ANteeksi.
 
"äisky"
Siis ihme keskustelu käynnissä.
Ei kai kukaan halua teininsä haisevan hielle ja jokainen haluaa teininsä oppivan, että suihkussa käydään liikunnan jälkeen.

Mutta eikö kouluihin voitaisi alkaa rakentamaan suihkukoppeja??

Ai siksikö, että siinä vähentyisi yksi tärkeä oppimistilanne suihkussa alasti toisten kanssa?

Mitä jos niitä suihkukoppeja alettaisiin vaan rakentaa vähin äänin ilman mitään dramatisointia tai asenteiden luontia??
Jokainen voisi käydä suihkussa rauhassa ilman, pelkoa että ketään kiusataisiin?

Joillekkin suihku on ok toisille tosi vaikea juttu. Johtui tämä sitten vanhempien asenne kasvatuksesta tai mistä vaan, niin mielestäni on tyhmää jos lapset joutuvat kärsimään. Aletaan sitten asenne kasvattamaan niitä vanhempia, mutta ei pakoteta teinejä suihkuun ratkaisemaan tätä ongelmaa.

Oma lapseni oli koulu kiusattu. Kiusaaminen alkoi ihan muista jutuista kuin suihkussa huomatuista asioista. Jos olisi joutunut menemään kiusaajien kanssa suihkuun olisi varmasti musertunut lopullisesti. Eikä todellakaan olla annettu mitään suihkuasennekasvatusta. Itsekkin voisin kuvitella miltä tuntuisi joutua alasti niiden ihmisten eteen jotka ovat vuosia kyykyttäneet henkisesti. Sano nyt siinä kohden, että hei, rintarottingille ja pää pystyyn!!
 
Blue
[QUOTE="äisky";27620215]Siis ihme keskustelu käynnissä.
Ei kai kukaan halua teininsä haisevan hielle ja jokainen haluaa teininsä oppivan, että suihkussa käydään liikunnan jälkeen.

Mutta eikö kouluihin voitaisi alkaa rakentamaan suihkukoppeja??

Ai siksikö, että siinä vähentyisi yksi tärkeä oppimistilanne suihkussa alasti toisten kanssa?

Mitä jos niitä suihkukoppeja alettaisiin vaan rakentaa vähin äänin ilman mitään dramatisointia tai asenteiden luontia??
Jokainen voisi käydä suihkussa rauhassa ilman, pelkoa että ketään kiusataisiin?

Joillekkin suihku on ok toisille tosi vaikea juttu. Johtui tämä sitten vanhempien asenne kasvatuksesta tai mistä vaan, niin mielestäni on tyhmää jos lapset joutuvat kärsimään. Aletaan sitten asenne kasvattamaan niitä vanhempia, mutta ei pakoteta teinejä suihkuun ratkaisemaan tätä ongelmaa.

Oma lapseni oli koulu kiusattu. Kiusaaminen alkoi ihan muista jutuista kuin suihkussa huomatuista asioista. Jos olisi joutunut menemään kiusaajien kanssa suihkuun olisi varmasti musertunut lopullisesti. Eikä todellakaan olla annettu mitään suihkuasennekasvatusta. Itsekkin voisin kuvitella miltä tuntuisi joutua alasti niiden ihmisten eteen jotka ovat vuosia kyykyttäneet henkisesti. Sano nyt siinä kohden, että hei, rintarottingille ja pää pystyyn!![/QUOTE]

Tälle en pistäisi ollenkaan vastaan. Suihkukopit olisivat ihan hyvästä. Mutta jos niitä ei ole sillekään ei oikein voi mitään.
 
  • Tykkää
Reactions: Minuli
Kaikki eivät ole, missään vaiheessa, siinähän tulee jo todennäköisyyskin vastaan. Mutta eikö olisi hyvä pyrkiä siihen että suurin osa olisi?? Ja se ei tapahdu sillä että vanhemmat vertaavat koulusuihkuja natsisaksan juutalaissuihkuihin...
...se EI tapahdu myöskään niin, että elämän herkimmässä seksuaalisessa kehitysvaiheessa pakotetaan alastomana ihmislauman keskelle. Voidaan kai yleisesti ottaen olla sitä mieltä, että yhteiskunnassamme ihmisellä lähtökohtaisesti on vapaus valita kenelle näyttää intiimit paikkansa. Mielestäni tämän oikeuden tulisi koskea myös, ja erityisesti, kehityksessään keskeneräisiä lapsia.
 
  • Tykkää
Reactions: Zucchini ja Minuli
"määmää"
Mulla on siis 13v tyttö joka on nyt alottanut yläasteen ja kertoi tänään heillä oli tullut joku uusi "sääntö" (siis enemmänkin joku opettajan oma päähänpisto, mikään ylempi taho ei näin ole päättänyt) että jokaisen liikuntatunnin jälkeen on pakko mennä täysin alasti suihkuun koko ryhmä yhdessä (suihkutilat on siis yhteiset) ja opettaja tulee sinne suihkuun vahtimaan että kaikki myös peseytyy kunnolla päästä varpaisiin, ja on pakko silloinkin mennä vaikka ois menkat tai vastaavaa.
Jos sääntöä rikkoo niin napsahtaa joko ylimääräisiä korvattavia tunteja tai jälki-istuntoa.

Musta kuullostaa kyllä älyttömän sairaalta touhulta, joo tottakai suihkussa pitää käydä mut ei kai se koulun päätettävissä ole millon oppilas peseytyy, kunhan peseytyy? Varsinkin jos on menkat niin on kyllä kiusallista kun sitä verta tiputtelee lattialle kaikkien edessä. Tossa iässä kun tytöt alkaa olla niin epävarmoja vartalonsa suhteen varmasti ettei kehtaa olla alasti luokan edessä.
Valitus lähtee kyllä välittömästi rehtorille huomenna, vai onko tää muka jotenkin sallittua touhua?
Voi kuule, meillä tuo jo alakoulusta lähtien koulun sääntönä.
 
"hmm"
Meidän koulussa on ihan ekalta asti "pakko" käydä suihkussa liikkatunnin jälkeen.

Samoin harrastuksissa on sovittu että reenien jälkeen käydään suihkussa jo pienestä pitäen että siitä tule automaatio.

Minusta oikein hyvä asia, ja oikein luontainen asia lapsille. Onhan se siitäkin kiinni mihin lapsensa opettaa.
Näin myös meillä, koulussa ekalta lähtien liikuntatuntien jälkeen kaikki käyvät suihkussa, kuuluu ihan siisteyskasvatukseen ja hyvä näin.Myös lätkäreeneissä suihkuun meno kuuluu treenien jälkeen, että se opitaan tavaksi.
 
Blue
...se EI tapahdu myöskään niin, että elämän herkimmässä seksuaalisessa kehitysvaiheessa pakotetaan alastomana ihmislauman keskelle. Voidaan kai yleisesti ottaen olla sitä mieltä, että yhteiskunnassamme ihmisellä lähtökohtaisesti on vapaus valita kenelle näyttää intiimit paikkansa. Mielestäni tämän oikeuden tulisi koskea myös, ja erityisesti, kehityksessään keskeneräisiä lapsia.
Joo, sitähän se luokan kanssa suihkussa käynti on.. Tätä juuri tarkoitin sillä vanhempien asenteella.
 
itse kasvoin pikkukylässä ja siellä oli meininki vähän erilaista, siis yleensä ottaen ei kauheammin ollut kiusaamista, mutta itse nyt satuin tähän tilanteeseen joutumaan. Olin aika ujo ja kiltti murkku / varhaisteini joten ei siihen mitään interventiota tullut missään välissä kun en kertonut kenellekkään.

Sinänsä surkuhupaisaa että kiusaus oli selkeää ja opettajat ei muka huomanneet koskaan mitään.
Olisi hyvä jos lapset tarttuisivat itse asiaan tuossa tapauksessa ja sivulliset puolustaisivat sellaisia jotka itse ovat arkoja/ujoja. En tarkoita että he hakkaisivat kiusaajan, mutta sanallisesti tuomitsisivat teon ja välittäisivät tiedon opettajalle. Ongelmana tosin on että joskus nuoren on vaikea tietää mikä on kaverellista nahistelua ja mikä kiusaamista, jos ei tunne kiusaajaa ja kiusattua.

Olen huomannut että joidenkin huumori on päällepäin ilkeää mutta silti sanailijat voivat olla hyviä kavereita.
 
"Ihme ja kumma"
Siis mitä haisuleita ihmisistä nykyjään on tullut? Itse kävin kouluni kymmeniä vuosia sitten. Emme käyneet koskaan suihkussa liikuntatuntien jälkeen, enkä muista ikänäni kenenkään haisseen hielle. En edes poikien.

En ole kyllä nykyisinkään haistanut mitään epämiellyttää tuoksua kenessäkään lapsessa, tai nuoressa henkilössä
Teinitytöt tosin tuoksuvat hajusteille. Mutta niin tuoksuvat aikuiset naisetkin useasti.
 
...se EI tapahdu myöskään niin, että elämän herkimmässä seksuaalisessa kehitysvaiheessa pakotetaan alastomana ihmislauman keskelle. Voidaan kai yleisesti ottaen olla sitä mieltä, että yhteiskunnassamme ihmisellä lähtökohtaisesti on vapaus valita kenelle näyttää intiimit paikkansa. Mielestäni tämän oikeuden tulisi koskea myös, ja erityisesti, kehityksessään keskeneräisiä lapsia.
Ei se suihkussa käyminen nyt sentään mikään gynekologinen tutkimus ole :O
Tästä syystä onkin hyvä, että suihkussa käydään heti ekaluokalta lähtien liikuntatuntien jälkeen, niin siitä ei tule sellaista peikkoa myöskään teini-iässä.
 
  • Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Zaria
No kyllä ihan googlettamalla löytyy, että varsin monen suomalaisen koulun siisteyskasvatukseen kuuluun myös suihkussakäynti liikuntatunnin jälkeen.

Tässä muutamia esimerkkejä:

"Pyyhe kuuluu varusteisiin, sillä suihkussa käynti on osa koulun puhtaus- ja siisteyskasvatusta"

"Koululla on erinomaiset peseytymistilat. Suihkussa käynti kuuluu koulun siisteyskasvatukseen. Varustukseen kuuluu siis myös pyyhe."

"Koulussa on hyvät peseytymistilat ja suihkussa käynti liikuntatunnin jälkeen kuuluukin koulun siisteyskasvatukseen"

Eli jos olisi "laitonta", niin taitaa aika moni suomalainen koulu toimia lain vastaisesti.

Itsestäni suihku liikunnan jälkeen taas on itsestään selvyys ja olen tyytyväinen, että lapseni oppivat siihen pienestä pitäen myös koulussa.
 
No esim. kylpylöissä ja uimahalleissa jokaisen on käytävä suihkussa jos uimaan mielii mennä...
kylpylöihin ja uimahalleihin meno on myös hyvin pitkälti vapaaehtoista. Uimahallin suihkussa vieressä seisova 70-vuotias Hilma ei myöskään todennäköisesti seuraavana päivänä soita luokkasi pojille ja retostele heidän kanssaan eriparitissejäsi ja vatsamakkaroitasi.

Ei minulla mitään peseytymistä vastaan ole. Mutta noin yleisesti, kun muuten ollaan kovin tarkkoja yksityiselämän suojasta ja koskemattomuudesta, niin tämä yksi asia linjasta poikkeavana herättää mielenkiintoa. Miksi ihmisen pitäisi näyttäytyä muiden edessä alasti, jos kokee sen häpeälliseksi ja vastenmieliseksi? Onko tähän oikeasti olemassa jokin muukin peruste, kuin se, että näin nyt vaan täytyy tehdä?

Jos liikunnanopen nimi on Mirja, niin tytöt ovat tyhmiä ja heidän äitinsä traumatisoituneita urpoja. Jos liikanopen nimi on Jorma, niin Jormalle napsahtaa linnaa.
 
Ei se suihkussa käyminen nyt sentään mikään gynekologinen tutkimus ole :O
Tästä syystä onkin hyvä, että suihkussa käydään heti ekaluokalta lähtien liikuntatuntien jälkeen, niin siitä ei tule sellaista peikkoa myöskään teini-iässä.
Kyllä minusta rinnat ja alapää ovat sellaisia alueita, joita en hirveän yleisesti tuolla esittele. Jollain voi toki olla toisin, en tuomitse heitäkään :xmas:
 
ihmettelen todellakin sitä miten jotkut sitten käy suihkussa jos kaikki paikat näkyy kaikille? Pyyhkeen kanssa suihkutiloihin, pyyhe naulakkoon, siitä pikaisesti suihkuun ( selkä muihin päin ) pesut nopsasti, sitten äkkiä pyyhe naulasta ja kuivaamaan. Ei siinä mitään kukaan ehdi nähdä kuin takapuolen...hui!!
 
ihmettelen todellakin sitä miten jotkut sitten käy suihkussa jos kaikki paikat näkyy kaikille? Pyyhkeen kanssa suihkutiloihin, pyyhe naulakkoon, siitä pikaisesti suihkuun ( selkä muihin päin ) pesut nopsasti, sitten äkkiä pyyhe naulasta ja kuivaamaan. Ei siinä mitään kukaan ehdi nähdä kuin takapuolen...hui!!
No meillä ei ainakaan mitään naulakkoa siinä suihkun vieressä ollut, kun ei ollut mitään väliseiniäkään. Oli siis suuri huone, jonka kahdella seinällä suihkut vieri vieressä. Ne, jotka eivät mahtuneet suihkuun odottivat yhdellä seinällä olevalla pitkällä penkillä jonka yläpuolella olivat ne naulakot.

että kyllä siinä sai ihan kaiken mahdollisen muille esitellä.
 
Viimeksi muokattu:
Blue
kylpylöihin ja uimahalleihin meno on myös hyvin pitkälti vapaaehtoista. Uimahallin suihkussa vieressä seisova 70-vuotias Hilma ei myöskään todennäköisesti seuraavana päivänä soita luokkasi pojille ja retostele heidän kanssaan eriparitissejäsi ja vatsamakkaroitasi.

Ei minulla mitään peseytymistä vastaan ole. Mutta noin yleisesti, kun muuten ollaan kovin tarkkoja yksityiselämän suojasta ja koskemattomuudesta, niin tämä yksi asia linjasta poikkeavana herättää mielenkiintoa. Miksi ihmisen pitäisi näyttäytyä muiden edessä alasti, jos kokee sen häpeälliseksi ja vastenmieliseksi? Onko tähän oikeasti olemassa jokin muukin peruste, kuin se, että näin nyt vaan täytyy tehdä?

Jos liikunnanopen nimi on Mirja, niin tytöt ovat tyhmiä ja heidän äitinsä traumatisoituneita urpoja. Jos liikanopen nimi on Jorma, niin Jormalle napsahtaa linnaa.
Ei ole kouluun menokaan pakollista jos ei toimintatavat ja opetus miellytä. Uimahallissa voi tulla vastaan ne samat oppillaat kuin siellä koulun suihkussa, ja siellä se ei sitten olekaan enää valvottu tilanne. Kaikesta saa vaikeaa jos siitä sitä tekee.

Tuota viimeistä virkettä en sitten tajunnutkaan. Sehän on täysin selvää että jos liikkaopet valvovat suihkussakäyntiä niin pojille se on mies ja tytöille nainen.
 
Blue
kylpylöihin ja uimahalleihin meno on myös hyvin pitkälti vapaaehtoista. Uimahallin suihkussa vieressä seisova 70-vuotias Hilma ei myöskään todennäköisesti seuraavana päivänä soita luokkasi pojille ja retostele heidän kanssaan eriparitissejäsi ja vatsamakkaroitasi.

Ei minulla mitään peseytymistä vastaan ole. Mutta noin yleisesti, kun muuten ollaan kovin tarkkoja yksityiselämän suojasta ja koskemattomuudesta, niin tämä yksi asia linjasta poikkeavana herättää mielenkiintoa. Miksi ihmisen pitäisi näyttäytyä muiden edessä alasti, jos kokee sen häpeälliseksi ja vastenmieliseksi? Onko tähän oikeasti olemassa jokin muukin peruste, kuin se, että näin nyt vaan täytyy tehdä?

Jos liikunnanopen nimi on Mirja, niin tytöt ovat tyhmiä ja heidän äitinsä traumatisoituneita urpoja. Jos liikanopen nimi on Jorma, niin Jormalle napsahtaa linnaa.
Tuohon vedoten kaikki koulussa pitäisi olla vapaaehtoista, alkaen esitelmien pidosta välitunnilla käyntiin yms yms. Mikä koulussa ei jonkun mielestä olisi vastenmielistä tai häpeällistä.
 

Yhteistyössä