Onkos tämä reilua?

  • Viestiketjun aloittaja Wtf?
  • Ensimmäinen viesti
Pihi mies minullaki
Mieheni on kuulema aina ylpeänä sanonut, että on pihi mies.
Siksihän tuota rahaa on sukan varteen (asuntoon, osakkeisiin, mökkiin jne) jäänytkin.
Sitten meni ja rakastui 3 lapsen yksinhuoltajaäitiin...
Ja vielä pienituloiseen (lähihoitaja) sellaiseen...

Kun yhteistä elämää alettiin vakavasti harkita, niin ei hänelle tullut MIELEENKÄÄN ruveta minulla omia lainanlyhennyksiään (joita oli jäljellä enää aika vähän) maksuuttamaan.
Päinvastoin: vaatimalla vaati, että onhan tästä järjestelystä minullekin hyötyä (jopa rahallista sellaista) oltava.
Itse kun kokee kuulemma saaneensa jotain mittaamattoman, korvaamattoman kallisarvoista.
Hemmottelee minun lapsia (ostelee joskus jopa mielestäni vähän liikaakin).
Ja kaiken tämän, koska hän haluaa, että meidän on hyvä olla.
 
efdr
No todellakaan en alkaisi makselemaan kenenkään muun lainanlyhennyksiä! Jos maksan lainaa, saan myös virallisesti osuuden, eli sen puolet, asunnosta.
Toisekseen, autolainaa en maksaisi vaikka auton kyydissä joskus kulkisinkin koska en omista ajokorttia enkä ole autoa hankkinut. Bensaa voisin toisinaan laitella etenkin pitemmillä reissuilla.

Yhteisen lapsen hankintoihin miehen tulisi tottakai osallistua sitten fifti-fifti suhteessa.

Itse henk.koht. en edes harkitsisi muuttoa yhteen moisen ihmisen kanssa. Ei vain mahdu ajatusmaailmaani että miten sinä olisit velvollinen makselemaan miehen asuntoa joka eron tullessa jäisi toki miehelle. Vastikkeesa puolet ymmärrän ja vieläpä vesimaksut esim. niin että minä maksan itsestä ja omista lapsistani sekä puolet siitä yhteisen lapsen maksusta.
Tuollaisen ihmisen kanssa sitten kaikki on hankalaa... kauppaostokset maksetaan puoleksi ja tasataan tilit kotona viiden sentin tarkasti. Leipäpussista palat lasketaan sen mukaan kuka syö eniten ja sinä joudut siinäkin maksumieheksi, kuun lopussa varmaan tasaatte aina tilit; eli "äiti söi 5 siivua kinkkua, mies, 3, äidin lapset 14 siivua" ja tämä sitten jaetaan paketin hinnalla niin että selviää paljonko yksi siivu maksaa ja äiti kustantaa 19 siivun osuuden ja mies kolmen.
 
"vieras"
Niistäkin mies jo myhäili, ettei joudu niitä maksamaan kun asutaan saman katon alla... Oli aiemmin myös sitä mieltä, että hänelle olisi oikeudenmukaista maksaa vain minimi, koska lapsi ei ole suunniteltu, vaikkakin hänenkin puoleltaan erittäin toivottu.

Jaa-a : / Pettyy kyllä kovasti jos muutankin nyt mieltäni... Mutta muuta mahdollisuutta ei ole, ellei sitten hankita halvempaa asuntoa jostakin.
No ohhoh, millaisen miehen olet valinnut!:/

Mä ottaisin ÄKKIÄ takapakkia, ja asuisin yksin lasten kanssa. Täysin kusipäältä vaikuttaa. Ennustan että avoliittonne hajoaa ekan vuoden sisällä. Eihän tolla miehellä ole mitään älliä päässä. Eikä varmaankaan tajua lapsista mitään. Mainitsitko että sinun pitää kuitenkin maksaa lasten vaatteet ym? Alistavalta mieheltä vaikuttaa, neuvon sinua: ÄLÄ muuta yhteen. Äläkä ainakaan nyt maksa toisen lainoja, ero tossa tulee kumminkin.
 
"viima"
et sä maksat miehen kämpän lainaa?

meillä tilanne et asunto ja auto on miehen. enkä todellakaan maksa penniäkään kummastakaan. käytän autoa harvoin ja silloin sen tankkaan mut muuten saa itse hoitaa noi. mä käyn kaupassa enimmäkseen mut mies hoitaa sähkö ja jätemaksut, polttopuut yms. mun mielest mun ns vuokra on se et mä hoidan meidän kodin ja lapsen. maksan omat laskuni ja suurimman osan lapsenkin hankinnoista. mies tienää kolmekertaa enemmän kuin mä osa-aika duunissani enkä häneltä vaadi mitään elatusta kun saan asua ns ilmaseks. on mulla hänen pankkikortti jos tulee tarve tai omat rahat loppu. ei ole niin tarkkaa. ja esim omistan meidän olohuoneen lattian, sekä yhden laudaan vessan lattiaa, kun kävin laudat hakemas. sitä välil nauran et on aika mielenkiintoinen muutto jos joskus ero tulee.

sinuna miettisin aika paljon viel et muuttaakko hänen luokseen. tai sit sun tulee saada myös omistusoikeus siihen kämppään.

nyt harkitsin ostavani yksiön ja laitan vuokralle. tulee mullekin jotain omaisuutta kerrytettyä.
 
"hoitsu"
Tulihan tästä nyt iso haloo. Mies on nyt aivan tolaltaan, pelkää ettemme muutakaan hänen luokseen. Ei kuitenkaan edelleenkään ole valmis joustamaan rahakysymyksissä. Sensorttista tekstiä siltä on tässä tullut, että todellakin aika h-hetkellä tulen nyt välttäneeksi luultavasti melkoiset ongelmat : / En olisi ikinä uskonut miehestä löytyvän näin kylmän ja laskelmoivan puolen...
Yhteinen tili ei tulisi kuuloonkaan eikä purematta niele sellaistakaan, että avattaisiin kolmas tili, jolle molemmat laittavat yhteisiin menoihin tarkoitettua rahaa. Haluaisi järjestelyn, jossa minä maksan hänelle ja hän hoitaa sitten varsinaiset maksut. Kuulemma reilu peli - mulla on omat rahani, joihin hänellä ei ole oikeutta ja hänellä omat rahansa, joihin mulla ei ole oikeutta.
Kyllähän tässä on moni asia kirkastunut, sellaisia mitä en ole aiemmin halunnut selvästi nähdä. Miten mies on vältellyt ruokien ostamista tänne mun asunnolleni, vaikka olisi viettänyt täällä monta viikonloppua putkeen ja syönyt mun ruokiani. Sekin 50 euroa, jonka lainasi multa puoli vuotta sitten, kun oli kuulemma rahat vähissä - myöhemmin puhui, miten ei ole siinä kuussa saanut mitään säästöön ja se tarkoitti hänen mielestään sitä, että on aivan puilla paljailla. Lainansa maksoi kyllä mulle takaisin, vaikka yrittikin vihjata, että hänhän on oikeastaan mua monet kerrat kauppareissuille kuskannut. Ja minä olen ollut niin idiootti :(

Se siitä, vittu että olen vihainen.
Narsistinen mies. Kuuntele minua; älä muuta yhteen. Katso ajan kanssa millainen mies on lapsensa suhteen. Todennäköisesti olisi paras erota jo ennen lapsen syntymää. Pahemmaksi toi vaan tulee muuttumaan . Olen pahoillani, mutta epäilen näin. Nyt pää kylmänä! Synnytä lapsi ja nauti siitä. Jos olet saman katon alla miehesi kanssa, hän tulee pilaamaan ilosi, siitä olen varma. EIkä varmasti auta lapsenhoidossa. Mihin sä sitä tarvitset? Älä myöskään riskeeraa jo olemassa olevien lastesi onnea ja turvallisuutta. Tosta miehestä voi löytyä vaikka mitä kamalia puolia vielä...
 
"hoitsu"
Veikkaanpa että mies tekee tuosta nyt aivan hirvittävän haloon; tulee syyllistämään sinua, ettei pääse saman katon alle lapsensa kanssa, ja tulee väittämään että sinä ajattelet ainoastaan rahaa, tulee puhumaan sinusta paljon pskaa lähipiirilleen ja kääntää ihmiset sinua vastaan. Katsos, narsistiset osaavat kääntää kaiken syyn toiseen ihmiseen, heissä ei ole mitään vikaa. Ja aikamoiset taistelut on edessä, kun vauva syntyy. Älä ainakaan suostu yhteishuoltajuuteen. Yksinhuoltajuuden saat automaattisesti koska ette ole naimisissa. Äläkä usko miehen lupauksiin, eivät tule toteutumaan, yrittää vain manipuloida sinua puolelleen. Anteeksi, ja tsemppiä! Hyvä että silmäsi avautuivat!
 
"vieras"
Samoilla linjoilla muiden kanssa: ei missään nimessä noin, kuten mies ehdottaa. Hän ei ole valmis jakamaan elämää kanssasi ja vastuuta perheestä. Jos tuloissa on suuri epäsuhta, niin selkein on jakaa menot suhteessa tuloihin. Ideaali minusta olisi, jos kaikki olisi tavallaan yhteistä ja jokainen saisi sitten ottaa yhteisestä kassasta omiin tarpeisiinsa ja käyttää järkeä siinä, mitä yhteisillä rahoilla ostetaan.

Meillä tuo ei vielä onnistu eli kaikista fiksuinta on ollut maksella tulojen suhteessa, kun olen ollut äitiysvapailla jne. Eli yhteiselle tilille esim. 80 % omista tuloista ja sieltä maksellaan kaikki juoksevat menot: asuminen, ruoka, vaatteet. Ja siitä siivellä elämisestä: voin minäkin ruveta laskemaan vauvavuosien tuomaa eläkevajetta, haittaa työuralle, lastenhoidon ja kodinhoidon epätasaista jakautumista, fyysisiä uhrautumisia (raskaudet ovat aiheuttaneet pysyvän haitan) jne. jne., mutta ei siinä ole järkeä. Jos ollaan perheyksikkö, tulisi jollain tavalla kyetä asettamaan ne omat tarpeet sen perheen tarpeiden jälkeen.

En sano, etteikl jokainen tarvitse omaa aikaa, rahaa ja palkkiota tehdystä työstä, mutta kyllä sen perheen pitää jotenkin toimia yhdessä myös taloudellisesti.

Ja et tietenkään lainaa mieheltäsi, ihan sairas ajatus. Ymmärrän, jos pitää lainata vaikka kymmeniä tuhansia oman yrityksen perustamiseen ja siitä tehdään viralliset paperit. Mutta mitään perusmenoihin lainailemista perheen sisällä en todella tajua.
 
Ap.
[QUOTE="vieras";27609662]Kauanko olet tuntenut tämän miehen? Onko AP linjoilla?
Miten hän on suhtautunut sinun lapsiisi?[/QUOTE]

Seurustelua on takana vähän alle kaksi vuotta. Lapsiini on suhtautunut todella ihanasti ja lapset pitävät miehestä kovasti.
 
"..."
Haiskahtaa siltä, että miehellä on rahat loppu ja hän yrittää saada sinusta kaiken hyödyn irti. Lähipiirissäni on tuommoinen mies jolla on velkaa vaikka muille jakaa. Hän elelee upeasti muiden siivellä ja nykyinen tyttöystävä vielä luulee tämän miehen olevan varakas..vaikka elelee osaksi tyttöystävän rahoilla. Kaikenlisäksi tyttöystävän vanhemmat osallistuu välillä heidän kustannuksiin.
Minun neuvoni on älä muuta miehen kanssa yhteen!!!!!
 
Ehdota miehelle että muuttaa aluksi sinun luoksesi ja etsitte sitten uuden yhteisen asunnon johon sinullakin on varaa. Siinähän sen sitten näkee onko kyse muka oikeasti siitä että mies haluaa asua tulevan lapsensa kanssa saman katon alla. Ei kai silloin asunnolla ole väliä?
Sanot miehellesi suoraan että sinulla ei ole varaa muuttaa hänen luokseen siihen kalliiseen asuntoon ja jos ette yhdessä muuta halvempaan niin silloin aiot asua yksin ilman miestä. Ihme mies oikeasti, kuvittelee että lapsen tullessa oma elintasonsa nousisi. Samalla kuin muun perheen elintaso laskisi kuin lehmänhäntä.
 
fhfg
Tuhoon tuomittu juttu näin ketjun perusteella pääteltynä. Mies tulee syyllistämään sinua siitä ettei saa olla lapsensa kanssa saman katon alla, ettet SINÄ halua perhettä ja parisuhdetta kun et suostu hänen vaatimuksiinsa jne. Hänen mielestään sinä ja vain sinä olet syyllinen tilanteeseen.

Nosta kytkintä ja äkkiä! Tai paina edes jarrua ja jätä muutto sikseen, vähennä yhteistä aikaa jne. Voin vakuuttaa että tulet huomaamaan muuttuneen ilmapiirin aika nopeasti, kukaan ei syyllistä sinua korvanjuuressa valinnoistasi jne.

Nää on niin nähty ja koettu, joten usko kun kokenut neuvoo. Miehestä tulee olemaan sinulle harmia vielä pitkään, mutta siitä huolimatta älä missään nimessä suostu hänen vaatimuksiinsa äläkä muuta saman katon alle hänen kanssaan!
 
"hmh"
En maksaisi kenenkään muun lainanlyhennyksiä kuin omiani tai toisen kanssa yhteisiä.

En muutttaisi yhteen miehen kanssa, jos asiat ja sopimiset ovat noin auki ja kesken, ja miehellä noin vähäinen käsitys siitä mitä yhdessä asuminen ja lapsen elatus merkitsee.

Asu vaan yksin, ja annat miehen maksaa ne elarit. Piste.
 
szdgxh
Pysy kaukana tollasesta miehestä! Mun lähipiirissä olevalla henkilöllä samanlainen mies. Tää nainen joutuu KOKOAJAN lainailla ruokaan rahaa muilta sekä myös avomieheltään lainata rahaa ruokaan vaikka heillä lapsi. Tämän täytyy myös esittää varakkaampaa "miehelleen" kuin mitä on.
 
....
Tästä taitaa tulla melkoinen taistelu, miehen äitikin otti mun yhteyttä asian tiimoilta. Ymmärtää kuulemma molempien kannan, mutta toivoisi meidän muuttavan poikansa luokse, että tämä saisi olla täysillä isä lapselleen. Mies pommittaa mua nyt jatkuvasti tekstiviesteillä, on kuulemma äärettömän onneton ja pettynyt :( Ihmettelen vain, miksi ei sostu edes puolitiehen tulemaan vastaan, jotta yhteiselo onnistuisi :( Ja täytyy nyt kyllä sanoa, että miehestä meni aika lailla maku... En tiedä haluaisinko enää yhteistä asuntoa, vaikka mies kääntäisikin kelkkansa raha-asioiden suhteen.
Anna niiden pommittaa ja olla onnettomia. Älä vaan muuta sinne asu itseksesi ja katso miten tilanne kehittyy. Tietenkin annat isän nähdä vauvaa tms..
 
"Vierailija"
Eniten mullakin hälyttää toi että maksaisit MIEHEN omistamasta asunnosta puolet!
Jos eroatte (kaikkihan on mahdollista ja sitä kannattaa miettiä) asunto on miehesi vaikka olisit maksanut puolet hänen lainastaan! Keskustelkaa uudestaan ja ensimmäiseksi sanot tuon että jos laina on hänen nimissään eli asunto on pelkästään hänen omistamansa niin et rupea puoliksi hänen lainanlyhennyksiään maksamaan!
 
Ap.
Mies jaksaa kuumottaa ja itkeä tahollaan :( Käväisi tuossa muutaman tunnin ajan eikä vain suostunut ymmärtämään, miksi en vain voi heittäytyä taloudellisesti kestämättömään tilaan. Tämä alkaa saada jo inhottavia piirteitä ja musta on nyt tehty kylmä, laskelmoiva (!) ja rahanahne (??). Voi jeesus tätä :(
Elatusmaksut on ottanut nyt puheeksi ja jotenkin vaikuttaa pelkäävän, että joutuisi tulojensa perusteella maksamaan enemmän kuin minimin. Kysyin siltä, kuvitteliko se tosiaan pääsevänsä halvemmalla lapsen huollossa ja kustannuksissa asumalla lapsen kanssa ja mies näkee tämän olevan eri asia, minulle maksaminen on jotenkin vastenmielistä.

Helvetti tästä tulee vielä mielenkiintoista. Tuskin maltan odottaa, millaiseksi mies äityy, kun vauva on syntynyt : /
 
nohuhheijaa
Kuulostaa että äijä on ihan täysi sika, joka haluaa vain jonkun maksamaan osan laskuistaan. Ensinnäkään ei ole mitään järkeä että maksat jonkun toisen asuntolainaa, vastikkeen maksuun on tietysti reilua osallistua. Toisekseen lapsen vaatehankinnat kuuluvat myös hänelle. Ja ei kai vain ole niin että maksat auton lainanlyhennyksiä ja auto on äijän nimissä. Kai tajuat että rahasi menevät kankkulan kaivoon. Jos eroatte et saa mitään itsellesi vaikka olet itse köyhäillyt ja nostanut toisen elintasoa hoitaen myös yhteistä lastanne kotona. Tyhmä olet jos muutat. Maksakoon jätkä elatusmaksuja vaan, oppiipahan. Oikein inhonväreet kulkee selkää pitkin, miten tommosta selkärangatonta kusipäätä voi ollakaan. Lainaa armeliaasti sahaa sulle jos loppuu, hah! Ennen muinoin miehelle oli kunnia-asia elättää perheensä. Pysy kuule omassa pirtissä vaan lapsen kanssa, pärjäät paljon paremmin ja säilytät itsenäisyytesi.
 
  • Tykkää
Reactions: Mylo
Keittiönoita
Mutta mahdollisesti ap saisi asumistuen vuokra-asuntoon ja lopulta itse maksettava osuus olisi "naurettavan pieni". Tämäkin varmaan on syytä ottaa huomioon?
Toki, mutta vain asuessaan siinä vuokra-asunnossa ilman tuota miestä.

Mä mä aikoinaan mietin, mikä hirvee hinku joillakin miehillä olisi ollut muuttaa kanssani saman katon alle ja vieläpä varsin lyhyen tuttavuuden jälkeen. Mutta nyt mä tajuan: miksi maksaa saunattomasta ja parvekkeettomasta kerrostalokaksiosta 800 €/kk, jos voi asua saunallisessa rivarineliössä 150 €/kk. Kaupan päälle hyvää ruokaa ja säännöllistä seksiä. Ei huono diili :D

Ap:lle edelleen sanon, että ihan hyvä juttu, että nyt jarruttelet yhteenmuuttoa. Jos ja kun mies näyttää haluavat pistää kaikki kulut puoliksi eikä parisuhteessa teillä olisi yhteisiä rahoja vaan omat rahat, niin tuo tulee olemaan muissakin suhteissa kuin vain asumisessa ja autossa ongelma. Tuollainen fifty-fifty & omat rahat toimii vain silloin, jos puolisoilla on suurinpiirtein samansuuruiset tulot ja kummallakin yhtä monta lasta.
 
"Mari"
Apua mikä mies! Mulla melkein kylmä hiki valuu kun luen tätä ketjua :( Mies on uskomattoman joustamaton ja tästä syystä hälytyskellot soi. Tässä on luultavasti jotain takana.. voiko kukaan olla oikeasti noin pihi?
Tässä käy juuri niinkuin joku tuolla edellä ennustikin, että kohta SINÄ olet se syypää ja nythän sinä taidat olla se rahanahne jne. Pidä pääsi, älä missään tapauksessa muuta miehen kanssa saman katon alle. Voimia ja tsemppiä. Voit ainakin olla tyytyväinen siihen, ettet tehnyt isoa virhettä muuttamalla tuon kanssa yhteen!
 
Keittiönoita
[QUOTE="hmmm";27612389]Älä vaan suostu miehen vaatimuksiin. sun pitää miettiä niitä aiempia lapsiakin ja heidän elintasoaan. mitä jos ehdottaist että ostaisitte yhdessä sun budjetille sopivan asunnon puoliksi ja mies tietty möisi omansa pois?[/QUOTE]
Mä en lähtisi tässä vaiheessa edes tuohon. Mies on ollut mukava ap:n lapsille ja kaikki on vaikuttanu tolevan hyvin, mutta nyt on tullut esiin tämä raha-asia. Mitä muuta tulee esiin, kun lapsi syntyy? Mä olen nähnyt uusperheitä, joissa mies on alussa tullut oikein hyvin toimeen puolisonsa lasten kanssa....tasan siihen asti, kunnes syntyy yhteinen. Sen jälkeen nämä puolison lapset ovat olleet perheessä B-luokan lapsia. Vaikka tässä lukee vain yksittäisiä viestejä nettipalstalta, niin mitä ap on nyt tähän kirjoittanut, niin mulla soisi hälytyskellot ja lujaa myös tuon asian suhteen. Ap:nä asuisin toistaiseksi nykyisessä asunnossa ja kun yhteinen lapsi on esim vuoden, niin harkitsisin asiaa uudestaan. Sen vuoden aikana ehtii katsoa, muuttuko mies ja jos muuttuu, niin mihin suuntaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory

Yhteistyössä