Onkos tämä reilua?

  • Viestiketjun aloittaja Wtf?
  • Ensimmäinen viesti
Wtf?
Olen muuttamassa miehen kanssa samaan talouteen lähiaikoina. Mulla on kaksi lasta ennestään ja yhteinen lapsemme syntyy pian (olen jo äitiyslomalla). Kävi tässä sitten ilmi, että mies odottaa kaikkien kulujen menevän tasan puoliksi, vaikka mun tuloni ovat vain n. kolmannes miehen tuloista. Mun osuuteni miehen omistaman asunnon lainanlyhennyksestä ja vastikkeesta olisi 600 euroa, autolainan lyhennyksestä 200 euroa ja kaikki laskut puoliksi. Mulle kuuluisi lisäksi kuulemma lasten vaatehankinnat. Tämä kaikki tarkoittaisi sitä, että mun tulotasoni tulee laskemaan niin, että elän täysin kädestä suuhun, paljon vähemmällä kuin nyt lasten kanssa keskenäni asuessani.

Mies oli aivan ihmeissään ajatuksesta, että kulut pitäisi jakaa tulojen suhteessa. Eikö se teistäkin oikeudenmukaisesti näin menisi? o_O
 
"Hmm"
Kuinka kauan olette seurustelleet, tuliko raskaus vahingossa ja nyt pakollinen yhteenmuutto.

Yleensä tuollaiset käytännönasiat sovitaan etukäteen ja olisi aika järkevää asua ensin yhdessä ja katsoa tuleeko siitä mitään, eikä heti siihen kuvioon yhteistä lasta vielä laittamaan
 
Ap.
Sain miehen puheista aiemmin sellaisen käsityksen, että olisimme samoilla linjoilla näiden asioiden suhteen. Nyt kävikin ilmi tämä... Hehkutti miten paljon hänen menonsa laskevat, kun muutan hänen luokseen.

Ihan tässä tulee ieleen, pitäisikö perua koko juttu toistaiseksi : /
 
-
Sain miehen puheista aiemmin sellaisen käsityksen, että olisimme samoilla linjoilla näiden asioiden suhteen. Nyt kävikin ilmi tämä... Hehkutti miten paljon hänen menonsa laskevat, kun muutan hänen luokseen.

Ihan tässä tulee ieleen, pitäisikö perua koko juttu toistaiseksi : /
kannattais varmaan miettiä nyt kunnolla vakavasti.. jos yhdessä tehty lapsi, niin onhan se ymmärrettävää että hän osallistuu enemmän jos sinä hoidat lasta kotona. varsinkin aluksi kun lapsi on pieni eikä voi mennä hoitoon..
 
No ei ole reilua mutta tyhmyydestä sakotetaan. Ensin kannattaisi tutustua KUNNOLLA toiseen ja asua vaikka vähän aikaa yhdessä ennen kun alkaa yhistä lasta vääntämään. Ja keskustella nämä asiat ihan kunnolla läpi eikä vain olettaa että mies on samoilla linjoilla.
 
"vieras"
No älä ihmeessä muuta yhteen :O

Minä asuin taannoin yhdessä ihmisen kanssa, joka oli tuolloin muuttaessaan vielä koulun penkillä. Pääsi sittemmin töihin, ja itse kituutin työkkärin rahoilla (työttömänä työnhakijana työttömyyspäivärahalla vai mikä sen nyt onkaan) ja pienellä summalla asumistukea. Miehen mielestä meidän piti maksaa kaikki menot puokkiin, vaikka mun rahani ei edes riittäneet niihin. Ennen töihin menoa oli miehellä ihan eri meininki. Eropa siinä sitten tulikin...
 
Ap.
Raskaus tuli yllätyksenä (hormonaalinen ehkäisy oli käytössä). Yhteenmuuttoa mies on kovasti toivonut ja on kyllä kaikin puolin kunnon mies muuten, tulee ihanasti toimeen lasteni kanssa jne.
Tämä raha-asia nyt mietityttää : / Sen olen hänestä huomannut, että kovin pihi on.
 
Ma oon varmaan vahan vanhanaikanen, mutta ma rinnastan yhdessa lapsen hankkimisen avioliittoon. Jos ollaan valmiita hankkimaan mukula yhdessa, sitoudutaan viettamaan ainakin seuraavat 18v yhdessa ja se lapsi kasvattamaan, jotta lapsi saa ehjan perheen. Omista mieltymyksista ja itsekkyydesta on pakko antaa aika paljon pois lapsen edun vuoksi. Ja naimisiinmeno itsellani automaattisesti tarkoittaa sita, etta perheella on yhteiset menot, ja yhteiset tulot. Perhe on yksikko, perhe = me.

(Ja ei, en ole golddigger, vaan itseasiassa meidan perheessamme se paremmin ansaitseva puoliso ennen lastensaantia)
 
Ap.
Maksaisitko sä siis miehen nimissä olevan asunnon lyhennyksiä?

Mä en kyllä todellakaan muuttaisi noilla ehdoilla.
Asunto on kyllä miehen nimissä ja tarkoitus tosiaan olisi, että muuttaisimme siihen asuntoon, koska on meille kaikille tilavampi...
Jotenkin tämä kaikki vaivaa mua. Pelottaa jäädä todella vähille rahoille, mies lohdutteli että hän voi sitten "lainata" kyllä tarpeen vaatiessa.

Sanokaa nyt, kuulostaako tämä teistä pahalta? : /
 
"..."
No mun mielestä ei ainakaan ole reilua, että lyhennät asuntolainaa ja autolainaa vaikka et niitä edes omista. Miehen pitäisi itse maksaa omat lainansa. Vastikkeen voisit maksaa ja samoin bensoja/vakuutuksia autoon liittyen.

Mutta samaa mieltä kuin muutkin, että nämä asiat olisi pitänyt käydä läpi jo aiemmin.
 
En suostuisi!
Sano miehellesi että laitatte kulut puoliksi sitten kun olet taas täysillä työelämässä nyt ole kotona ja hoidat kotia + yhteistä lastanne vai laitatteko nekin puoliksi? Minusta kuulostaa koko juttu ihan hullulta, mutta tosiaan meitä on joka junaan...
 
[QUOTE="...";27606400]No mun mielestä ei ainakaan ole reilua, että lyhennät asuntolainaa ja autolainaa vaikka et niitä edes omista. Miehen pitäisi itse maksaa omat lainansa. Vastikkeen voisit maksaa ja samoin bensoja/vakuutuksia autoon liittyen.

Mutta samaa mieltä kuin muutkin, että nämä asiat olisi pitänyt käydä läpi jo aiemmin.[/QUOTE]

Tämä minustakin kuulostaa reilulle!

Tai sitten jos maksat puolet lainasta niin sitten teette kaupat asunnosta siten, että myös osa omistuksesta siirtyy sinun nimiin.
 
täh
Totta helvetissä kulut menevät puoliksi. Paitsi tietenkin tyypillisen siivelläeläjänaisen mielestä jonka mielestä miehen kuuluu maksaa enemmän jo sen takia että hänellä on munat.

Ja ilmaiseksiko odotit katon päälle pääsi saavan? Mieti paljonko maksaisit vuokraa samanlaisesta asunnosta.
 
Ap.
Miehen mielestä on oikeudenmukaista, että mä osallistun lainanlyhennyksiin, koska asumme hänen asunnossaan ja olemme toisinaan kyydissä hänen autossaan (mulla ei ole ajokorttia).
 

Yhteistyössä