Äitiysneuvolassa käynti raskaana ollessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zigidigi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

zigidigi

Vieras
Moi,
kuinka montaa kertaa olette käyneet neuvolassa raskaana ollessanne? Kuinka monta kertaa siellä pitää käydä ja onko se yleensäkin pakollista käydä siellä?

Itse kävin juuri ekaa kertaa ja 1,5 tuntia tentattiin ja kuulusteltiin. Ei tee mieli mennä uudestaan kun tulee olo, että jotain vikaa meikäläisestä on löydyttävä. Mitään ei varsinaisesti kerrottu raskaudesta ja sen etenemisestä, vaan kaikki jutut keskitty siihen millainen ihminen minä olen ja millainen elämä minulla on ollut. Mieskin aiotaan kuulustella läpi. Ihme touhua!

Seuraava kerta varattiin alkuvuoteen. Aloin nyt vasta miettimään, että mikäs pakko sinne on mennä jos ei ole mitään hätää. Tottakai ultraan menen ja verikokeet sun muut ottamaan, tarkastamaan ilman muuta että vauvalla on kaikki ok. Mutta siis voinko vaan kieltäytyä sinne menemästä? Vai tuleeko joku sossutäti hakemaan kotoa asti jos en sinne enää mene.

Mulla on kyllä sellainen olo että ne, joita neuvolan tätien kysymykset (anteeksi: tenttaukset) ahdistaa on niitä, joilla on jotain salattavaa.

Jos tulevilla vanhemmilla on puhtaat jauhot pussissa ja järki päässä, niin ei pitäis ahdistua kysymyksistä, joilla kartoitetaan tulevan lapsen kotioloja ja mahdollisuutta normaaliin ja turvalliseen lapsuuteen.

Äitiysavustuksen saaminen edellyttää lisäksi, että raskautesi on kestänyt vähintään 154 päivää ja olet käynyt terveystarkastuksessa lääkärissä tai neuvolassa ennen 4. raskauskuukautesi päättymistä.
--
Jos kunnallinen neuvola ahdistaa, mene yksityiselle. Ei ne kysele noin tarkkaan kuin ekalla käyntikerralla.

Eihän siellä pakollista ole käydä, mutta mä ainakin tykkään että on hyvä kun saa säännöllisesti käydä kuuntelemassa sydänäänet ja muutoinkin seurataan esim. hb:tä ja verenpainetta, vatsan kasvua, sokereita ym. ja voi kysyä jos tulee jotaiin pieniä tai isompia vaivoja raskauden aikana.

Alussa käyntejä oli ainakin mulla noin 5-6 vkon välein, rv:n 30 jälkeen 2 vkon väleiin ja ihan lopussa viikon välein.

Omituiselta kuulostaa tuo 1,5 tunnin tenttaus. Ei mulla ole sellaista koskaan ollut. Onkohan sulla sitten taustalla jotain erityistä, jonka takia on noin tarkkaa seurantaa?

Tentattiin ja kuulusteltiin? Varsin ihmeelliseltä kuulostaa, varsinkin jos sinulla on elämässä kaikki kunnossa. Jos kemiat ei synkkaa neuvolassa, niin aina on mahdollista myös vaihtaa neuvolantätiä.

Kyllä siellä neuvolassa kannattaa käydä ihan oman ja vauvan hyvinvoinnin kannalta. Neuvolakäynneillä seurataan esim. mahdollista raskausmyrkytystä (verenpaine, proteiini virtsassa), vauvan sydänääniä, vauvan kasvua jne.

Omituiselta kuulostaa tuo 1,5 tunnin tenttaus. Ei mulla ole sellaista koskaan ollut. Onkohan sulla sitten taustalla jotain erityistä, jonka takia on noin tarkkaa seurantaa?

Ihan normaali käytäntö, oli jo 13 v sitten sekä viime vuoden keväällä.Ainakaan itselläni ei ole taustalla mitään erityistä, se aikakin tosin riippuu siitä, kuinka paljon th jaksaa kertoa asioita ihan alusta asti ja antaa lappuja ja lippuja täytettäväksi.

Kyllä meilläkin kysellään, mutta olen ajatellut että se kuuluu vain heidän työhön ja heillä on vaitiolovelvollisuus kuitenkin. Hyvässä hengessä on keskusteltu ja tosi kiva terkka meillä :) Sitten kun raskaus on pidemmällä, niin keskitytään enemmän tulevaan vauvaan. Itse koen nämä tärkeänä, kun siellä kuitenkin seurataan perusnäytteet joka kerta niin tietää onko jokin sikiötä uhkaava sairaus/tila tulossa (raskausdiabetes tai raskausmyrkytys), saa kysyä kaiken mikä itseä arveluttaa yms. Mutta ei kai kukaan pakota sinne menemään, vaikka odottajan turvaksihan tämä neuvolasysteemi on laadittu.

Ihan normaali käytäntö, oli jo 13 v sitten sekä viime vuoden keväällä.Ainakaan itselläni ei ole taustalla mitään erityistä, se aikakin tosin riippuu siitä, kuinka paljon th jaksaa kertoa asioita ihan alusta asti ja antaa lappuja ja lippuja täytettäväksi.

Mä olen ollut raskaana v. 2010 ja nyt (2012). Ei kyllä ole mitään tenttausta ollut, eikä varsinkaan 1,5 tuntia ole koskaan mennyt neuvolassa. Tai sitten en vaan kokenut sitä tenttaukseksi. Kyllähän siellä kaikenlaista on juteltu ja kysymyksiäkin on tullut. Lappuja ja lomakkeita on täytetty. Mutta ei siinä mitään ahdistavaa ole ollut. Hyvillä mielin sieltä olen molemmilla kerroilla lähtenyt.

Mä olen ollut raskaana v. 2010 ja nyt (2012). Ei kyllä ole mitään tenttausta ollut, eikä varsinkaan 1,5 tuntia ole koskaan mennyt neuvolassa. Tai sitten en vaan kokenut sitä tenttaukseksi. Kyllähän siellä kaikenlaista on juteltu ja kysymyksiäkin on tullut. Lappuja ja lomakkeita on täytetty. Mutta ei siinä mitään ahdistavaa ole ollut. Hyvillä mielin sieltä olen molemmilla kerroilla lähtenyt.

Juu, ei sitä kyllä tenttaukseksi voi kutsua :D mutta kaipa jotkut sitten kokee ne kaikki kyselyt tenttaamisena..

[QUOTE="vieras";27592110]Mulla on kyllä sellainen olo että ne, joita neuvolan tätien kysymykset (anteeksi: tenttaukset) ahdistaa on niitä, joilla on jotain salattavaa.

Jos tulevilla vanhemmilla on puhtaat jauhot pussissa ja järki päässä, niin ei pitäis ahdistua kysymyksistä, joilla kartoitetaan tulevan lapsen kotioloja ja mahdollisuutta normaaliin ja turvalliseen lapsuuteen.[/QUOTE]

No minuun tuo sinun tuntemuksesi ei kuitenkaan päde mitenkään päin.

Eihän siellä pakollista ole käydä, mutta mä ainakin tykkään että on hyvä kun saa säännöllisesti käydä kuuntelemassa sydänäänet ja muutoinkin seurataan esim. hb:tä ja verenpainetta, vatsan kasvua, sokereita ym. ja voi kysyä jos tulee jotaiin pieniä tai isompia vaivoja raskauden aikana.

Alussa käyntejä oli ainakin mulla noin 5-6 vkon välein, rv:n 30 jälkeen 2 vkon väleiin ja ihan lopussa viikon välein.

Ei sitten yhtään mitään erityistä. Ei edes ylinopeussakkoa. Kyllä mielelläni tarkistutan, että vauvalla on kaikki kunnossa.

[QUOTE="vieras";27592125]Tentattiin ja kuulusteltiin? Varsin ihmeelliseltä kuulostaa, varsinkin jos sinulla on elämässä kaikki kunnossa. Jos kemiat ei synkkaa neuvolassa, niin aina on mahdollista myös vaihtaa neuvolantätiä.

Kyllä siellä neuvolassa kannattaa käydä ihan oman ja vauvan hyvinvoinnin kannalta. Neuvolakäynneillä seurataan esim. mahdollista raskausmyrkytystä (verenpaine, proteiini virtsassa), vauvan sydänääniä, vauvan kasvua jne.[/QUOTE]

No siltä se tuntui. Ehkä sitten vaan ylireagoin tilanteeseen. Neuvolatäti oli oikein mukava, hän vaan tekee työtään, ei siis mitään henkilökohtaista häntä kohtaan. Tuli vain yllärinä, että systeemi on jotenkin noin "epäilevä", en olisi uskonut. Menin sinne hyvillä mielin ja tulin pois jokseenkin tuskastuneena.

itse olen ollut raskaana 2004, 2005 ja 2010 ja kyllä on aina paljon kyselty, mutta ei varsinaisesti tenttattu. lippusia ja lappusia on saanut täytellä ja erilaisiin kyselyihin vastata. minusta on ollut oikein kiva jutella se 1,5h.

Meillä jäi miehen kanssa lähinnä epävarma olo ensimmäinen (ja meillä onneksi viimeisen) neuvolalääkärikäynnin jälkeen. Niin ihmeellisiä lääkäri kyseli ja vaikutti itsekin olevan epätietoinen asioista. Onneksi kaksosraskaudessa seuranta oli pääasiassa Naistenklinikalla ja sieltä saatiin kyllä todella ammattitaitoista palvelua. Siellä ei keskitytty epäolennaiseen. Terveydenhoitajalla käytiin neuvolassa toki useastikin, mutta hän olikin oikein mukava ja asiallinen.

Ap, jos tuntui siltä, että jonkun toisen kanssa voisi synkata paremmin, kysy mahdollisuutta vaihtaa lääkäriä tai mene yksityiselle.

Mun viimeisestäkin raskaudesta on yli kuus vuotta, mutta en muista että ekallakaan kerralla ois mitään tentattu. Muistan vaan että oli mukava jutteluhetki ja täti tuntui oikeasti välittävän (oli siis ammattilainen ;) ).

Silloin kun ekaa lasta odotin 2010 lopussa niin silloin taisi eka käyntikerta olla neyvolatätin kanssa tuollainen pidempi rupatteluhetki, mutta en minä sitä kokemut mitenkään kyyläykseksi/uteluksi. Koska meillä on sama "neuvolantäti" raskauden ja koko lapsuuden ajan neuvolassa niin kait sitä on hyvä tutustua kunnolla alussa, sillä se on pohja pitkälle asiakkuussuhteelle. Jossain vaiheessa mieskin oli mukana ja se käynti oli kans pidempi. Muut käynnit olivat sellaisia normaaleja käyntejä, mitä nyt joskus jäätiin suustamme kiinni kun juteltiin ummet ja lammet. Tässä tokassa raskaudessa käynnit ovar olleet 10-20 minuuttia kun kaikki on vanhan kertausta ja homma menee rutiinilla. :)

Eli ilmeisesti ihan yleinen käytäntö se lukematon kysymysten määrä ja utelu :) Ymmärrän tavallaan miksi he niin tekevät, mutta se varsinainen asia, miksi sinne menin, eli että olen raskaana, enkä tiedä yhtään mitä seuraavaksi tapahtuu, jäi täysin huomioimatta. Sen takia minä sinne menin, en sen takia, että minusta tehdään jokin syväanalyysi, olenko kelpoinen äidiksi vai en. Tiedän itse sen, että tulen pitämään lapsestani huolta ja rakastamaan koko sydämestäni. No, täytyy ensi kerralla sitten kysellä itse sen 1,5 tunnin edestä ;)

Mä en myöskään tykkää neuvolan kyselyistä ja olen sanonut, että mitään lappuja en täytä ja mies ei tule mukaan ja se on ollut ihan ok. Ollaan sitten keskusteltu mun sen hetkisestä voinnista ja mittailtu ne ainaiset mittaukset, niin että tiedetään vauvalla kaiken olevan hyvin. Ihan kiva on ollut käydä sen jälkeen kun on siirrytty olennaiseen.

Ensimmäisellä käynnillä pitää saada selvyyttä aiemmasta gynekologisesta historiasta (kierto, keskeytykset, keskenmenot, sairaudet jne), terveydentilasta (oma, miehen, sukujen), ravitsemuksesta, hampaiden hoidosta, työstä, liikunnasta, asunnosta, lääkkeistä, päihteistä, elämänilanteesta mikä on raskauden hetkellä vaikka mistä.

Näillä kaikilla on merkitystä raskauteen ja vauvan terveyteen ja hyvinvointiin ja sitä kautta yksilöllisen oitosuunnitelman luomiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;27592207:
No siltä se tuntui. Ehkä sitten vaan ylireagoin tilanteeseen. Neuvolatäti oli oikein mukava, hän vaan tekee työtään, ei siis mitään henkilökohtaista häntä kohtaan. Tuli vain yllärinä, että systeemi on jotenkin noin "epäilevä", en olisi uskonut. Menin sinne hyvillä mielin ja tulin pois jokseenkin tuskastuneena.

Haluaisitko kertoa tarkemmin millä lailla epäileväinen, ts mikä sai tuon käynnin tuntumaan kuulustelulta jos terkka kuitenkin oli mukava?

Itsellä on ollut sama neuvola kaikkia neljää lasta odottaessa ja pari kertaa kerettiin käydä keskenmenneen raskaudenkin aikana. En enää muista niin hyvin ensimmäistä käyntiä mutta pitkään siellä juteltiin, ilman kuulustelufiilistä. Todella mukava kätilö.

Voisitko ap tarkentaa, mitä sulta sitten kyseltiin?

Mua ei ainakaan ole mitenkään tentattu neuvolassa. Ehkä ekaa oottaessa kyseltiin enemmän varsinkin aluksi, mutta en kokenut mitenkään ahdistavaksi. Kyseltiin tyyliin kuinka kauan ollaan oltu tulevan isän kanssa yhdessä jne. On multa varmaan joskus kysytty, olenko käyttänyt huumeita vaikka en todellakaan vaikuta miltään narkilta. Enkä loukkauksena ottanut sitäkään kysymystä, kun se on varmaan sellanen juttu, mikä niiden on pakko kysyä. Niin ja perheväkivallasta multa on kyselty vaikka ei mitään epäilyksiä asiasta ole, koska ei mun mies ole väkivaltainen. Ihan rutiinikysymyksiä vaan sun ja lapsen parasta ajatellen. Ei ne enää myöhemmin niin paljon kysele. Ja voithan sä sanoa, että tunnet olosi epämukavaksi, jos liikaa udellaan ja haluaisit, että neuvolakäynneillä jatkossa keskityttäis vaan tutkimuksiin ja toimenpiteisiin. Multakin kysyttiin nyt nelosen odotuksen alussa, että haluanko normaalit löpinät vai riittääkö pelkät tarkastukset ja mittaukset.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;27592207:

Mietipä nyt hetki ihan rauhassa: Ettei sulla vaan ole ollut raskaudesta liian helppo kuva? Siellä tentataan siksi, että huomattaisiin mahdolliset riskit mahdollisimman alussa. Käynnit eivät ole pakollisia, mutta erittäinkin suositeltavia. Jos jatkat, huomaat saavasi ohjeita ja neuvoja ja rajoituksia. Eli raskausaika ei kulu "tosta vaan". Itsestä ja vauvasta tulee pitää huolta.

Jos ei ole riskejä miettinyt etukäteen yhtään, voi hyvinkin ahdistaa, kun tajuaa, mistä oikein on kyse: yhden pienen ihmistaimen elämästä!

Piti vielä kysymäni että mitä aihepiiriä pidit outona kyselynä?

Ei ole mitään tiettyä aihepiiriä. Täysin ymmärrän kysymykset terveydentilasta, päihteidenkäytöstä, hampaiden hoidosta yms. Tottakai ne kysytään ja tottakai niihin vastataan. Se oli se kokonaisuus mikä hämmästytti, kysyttiin niin pienen pieniä yksityiskohtia myöten, tuntui että oikein kaivamalla kaivetaan. Asunnosta ei kyllä kysytty, mikä merkitys silläkin on? Tottakai tilava asunto on parempi, mutta eikö sitten pienessä asunnossa asuvat saa tehdä lapsia?

Kait siinä sitten kesti kun oli kaikki pissatestit siinä samassa. Mutta siellä tuli tunne että mennään liian henkilökohtaiselle zonelle. Mä olen aika yksityinen henkilö, ehkä se johtuu sitten siitä. En yleensäkään laula asioitani ympäri kyliä ja nyt pitäis melkein viedä teini-iän päiväkirja näytille.