Erilaiset äidit

[QUOTE="vieras";27572395]Karua tekstiä. Et taida tietää mitä oikea pelko jotain asiaa kohtaan on. Ei se ole heikkoutta jos ei kykene jotain pelkoa kohtaamaan.[/QUOTE]

Ainut keino päästä yli pelosta, on kohdata se. Pelkään kuollakseni korkeita paikkoja, silti jatkuvasti hakeudun niihin jotta pääsisin pelostani ylitse. Monet kerrat on tullut pyörtyiltyä ja oksennettua, mutta ajan ja useiden kokemusten myötä se on helpottunut huomattavasti.

Miten koskaan pääsisin pelostani yli, jos menisin aina, muiden kustannuksella, siitä mistä aita on matalin enkä koskaan yrittäisi selvitä itse peloistani.
 
"katylina"
Ainut keino päästä yli pelosta, on kohdata se. Pelkään kuollakseni korkeita paikkoja, silti jatkuvasti hakeudun niihin jotta pääsisin pelostani ylitse. Monet kerrat on tullut pyörtyiltyä ja oksennettua, mutta ajan ja useiden kokemusten myötä se on helpottunut huomattavasti.

Miten koskaan pääsisin pelostani yli, jos menisin aina, muiden kustannuksella, siitä mistä aita on matalin enkä koskaan yrittäisi selvitä itse peloistani.
ens kerralla kun meet korkeuksii niin koitappa pudotauttua alas sieltä!
 
[QUOTE="yökkö";27572422]mitä sä saavutat sillä että menet korkeisiin paikkoihin vaikka pelkäät?? Pyörtyilet ja oksentelet ja silti vaan menet?? Ei kuulosta kovin fiksulta:D[/QUOTE]

Saavutan sen, että nyt ajan myötä tilanne on parantunut ja voin mennä korkeisiin paikkoihin ilman huonoa oloa kuten muutkin. Voin olla maailmanpyörissä, korkeissa rakennuksissa yms ilman ongelmaa. Näköalahissikin onnistuu, mitä aiemmin en kyennyt tekemään.

Pointtini on juuri se, että ihmisen kannattaa rakentaa vähän toleranssia ja päästä yli turhista peloistaan ja kohdata asiat. Sektio, koska synnytys pelottaa, ei ole hyvä vaihtoehto vaan tuhlausta. Suurin osakin niistä on vain mukavuussyistä. Täyttä verorahojen väärinkäyttöä ainoastaan siksi, että joku ei uskalla ja sitä varten lääkärin täytyy suorittaa leikkaus. Mitäköhän seuraavaksi aletaan suomessa vaatia, mua pelottaa et mulla on aivokasvain enkä usko kuvia niin pää pitää avata ja tarkistaa?
 
"vieras"
Miksi pelosta pitäisi päästä yli?
En puolla katylinan kommentteja, mutta noin teoriassa pelothan rajoittavat vain omaa elämää ja pakottavat ihmisen elämään jossain rajatussa umpiossa, jos ei kykene niitä pelkojaan käsittelemään (esim. lentopelko, et voi ikinä matkustaa, joten et voi siis hakeutua työhön joka vaatii matkustamista jne).

Ei niistä peloista tarvitse päästä yli jos haluaa elää noin koko elämänsä, kukaan muuhan ei ole kiinnostunut siitä miten elämäsi elät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja en käyttäny nikkiäs;27572450:
ei ollut todellakaan tarkotus käyttää sun nikkiä,laitoin vaan siks siihen sun nimen että huomaat viestin olevan siulle
No siis sääntöjen mukaan nikkini laittaminen nimikenttään on kielletty. Eikä siitä tosin iloa ollut, en olisi huomannut sitä, sillä toinen kommentoija kommentoi lähes heti jälkeesi ja näin ollen kommenttisi ei näkynyt minulle etusivulla.
 
"jaa"
Itse olen ollut myös vahva. Tai luullut olevani. Silloin muiden heikkous ärsytti minua, enkä kestänyt sitä, koska en itse saanut/kyennyt/osannut siihen itse. Muiden valittaminen tai avun pyytäminen oli minun mielestäni hirveän "naurettavaa", kyllähän ihmisen pitää kyetä ja pystyä itse vaikka mihin. Minä olin vahva enkä heikosta kaatunut.
Se ei ollut totta. Vasta kun on sinut omien heikkouksien kanssa pystyy hyväksymään muiden heikkoudet.

Kaikki mitä sanoit on mielestäni totta. Saat kuitenkin aika paljon paskaa niskaan antamalla itsestäsi tietyn kuvan.
 
shut up
Tyttöni jäi kyllä synnytyksessä jumiin ponnistusvaiheessa ja melkein jouduimme sykkeen laskiessa hätäsektioon, mutta onneksi onnistuivat saamaan tytön ulos leikkelemällä ja mahan päältä työntämällä. Joten oli se varsin epämiellyttävää, mutten mitään kammoa asiasta saanut, alatiesynnytys siinä missä muutkin. Ja miten synnyttämättömällä ylipäätään tietoa synnytyksestä käytännössä olisi, onhan se typerää kitistä sektiota jo ennen ensimmäistä synnytystä. En vain ymmärrä heikkoja ihmisiä, mikä synnytyksessä voi niin paljon "pelottaa" :eek:
Ok. En vaan pysty käsittämään miksi jonkun toisen synnytystapa kaivelee jotaki toista niin suuresti?? miten se on sulta pois miten joku toinen haluaa saada lapsensa? niiden verorahojen muodossako? :D Kylläpä niitä verorahoja aika paljon muuhunki menee ko muutaman pelkosektioon vuodessa :D. Ei oikein riitä syyksi.
 
ihan vaan
Ihan vaan tuosta sektion ja alatiesynnytyksen hinnasta. Ei se välttämättä sen halvemmaksi tule synnyttää alateitsekään.Itse sain valita kumman haluan. Halusin alatiesynnytyksen Synnytin kaksi päivää ja repesin niin pahasti että jouduin leikkaussaliin tikatavaksi. Oli ilta, jollon joutuivat hälyttämään koko laikkaussali tiimin KOTOA sairaalaan sen vuoksi. Voitte vaan arvata paljon tämä tuli yhteiskunnalle maksamaan. Toinen vaihtoehto kun olisi ollut sektio ennalta suunnitellusti päiväsaikaan, jolloin ketään ei olisi tarvinnut hälytellä mistään.
 
[QUOTE="vieras";27572445]En puolla katylinan kommentteja, mutta noin teoriassa pelothan rajoittavat vain omaa elämää ja pakottavat ihmisen elämään jossain rajatussa umpiossa, jos ei kykene niitä pelkojaan käsittelemään (esim. lentopelko, et voi ikinä matkustaa, joten et voi siis hakeutua työhön joka vaatii matkustamista jne).

Ei niistä peloista tarvitse päästä yli jos haluaa elää noin koko elämänsä, kukaan muuhan ei ole kiinnostunut siitä miten elämäsi elät.[/QUOTE]

Ymmärrän sen että vaikka korkeanpaikan pelosta on hyvä päästä yli koska eteen voi tulla tilanteita joissa joutuu väkisin tuollaisiin paikkoihin tai vaihtoehtoisesti joutuu välttelemään arkisia tilanteita.

Synnytys nyt ei kuitenkaan noin vaan tule vastaan kovin montaa kertaa elämässä ja jos se on hoidettavissa sektiolla niin miten se loppupelissä rajoittaa sitä jokapäiväistä elämää? Itse olen pelännyt synnytystä ja huomenna on edessä neljäs (ja viimeinen) sektio. Silloin olen saanut kaikki ne lapset mitä ikinä olen halunnut ja - jos yhtään menee niin kuin aiemmilla kerroilla - ovat nuo kaikki olleet hyvin positiivisia kokemuksia. Sitä faktaa että en ole koskaan joutunut synnyttämään en pidä mitenkään elämääni rajoittavana asiana. En koe että olisin joutunut jättämään mitään väliin tai elämään tynnyrissä. Tuo on vain yksi elämänkokemus joka jäi pois enkä koe sitä kaipaavani.

Okei, jos nyt välttämättä haluaisi sen vähintään 10 lasta niin silloin sektioa voisi pitää asiana joka todennäköisesti rajoittaisi lapsilukua, mutta jos keskivertotallaajalle riittää se 1-3 lasta niin yleensä sekin onnistuu sektiolla.
 
Toivon tuolle äidille ja lapselle kaikkea hyvää, tuntui järkiintyvän jakson aikana.

Mutta joka tapauksessa, valehtelisin jos väittäisin etteikö mielessä käynyt että voi hyvä ihme millaiset ihmiset ja millaiseen tilanteeseen lapsia tekevät.

Ja kyllähän se niin oli Röppö että äiti ei ollut isästä varma koska sanoi neuvolassa ollessaan että testit pitää tehdä ettei toista turhaan isäksi syytetä, että varmistuu. Mielestäni kertoo sen että vaihtoehtoja olisi monia.
 
Ainut keino päästä yli pelosta, on kohdata se. Pelkään kuollakseni korkeita paikkoja, silti jatkuvasti hakeudun niihin jotta pääsisin pelostani ylitse. Monet kerrat on tullut pyörtyiltyä ja oksennettua, mutta ajan ja useiden kokemusten myötä se on helpottunut huomattavasti.

Miten koskaan pääsisin pelostani yli, jos menisin aina, muiden kustannuksella, siitä mistä aita on matalin enkä koskaan yrittäisi selvitä itse peloistani.
No ei se kyllä nyt ihan näin musta-valkoista ole. Tietyssä tilanteessa pelon kohtaaminen auttaa, mutte miten helventimonta kakaraa mun pitää toosasta puskea ulos, jotten enää pelkää synnyttämistä?

Kolme alatiesynnytystä on jo takana, eikä pelko ole lievittynyt, vaan päinvastoin. Pitääkö mun nyt todellakin sitten vääntää suurperhe ja kahdeksan mukulaa lisää, jotta varmasti olen riittävän monta kertaa kohdannut pelkoni, enkä ole enää heikko?

Ei saatana.

Mutta itse asiaan...vähän alkuun jännäsin tuon uusimman jakson äidin tilannetta.

Olihan se aika...no kaoottinen. Iloinen asenne oli hyvä, mutta itse tällaisena stressipesäkkeenä mietin ohjelman alkupuolella sitä, että eikö tuo tuleva äiti ymmärrä tilanteen vakavuutta, kun hän kulkee vain koko ajan hymy naamalla. Positiivinen asenne sinänsä oli kiva, mutta alkuun pohdin, että meneekö se jo vähän yli.

Mutta ohjelman edetessä tuli semmoinen fiilis, että tuo nainen tulee pärjäämään. Ja vauvan syntymän jälkeen tämä tuore äiti oli jotenkin ihan muuttunut. Hänestä sai paljon rauhallisemman ja vastuuntuntoisemman kuvan...ja hassua, mutta hän näytti ulkoisestikin jotenkin paljon seesteisemmältä ja lempeämmältä :)
 
  • Tykkää
Reactions: teisu
Toivon tuolle äidille ja lapselle kaikkea hyvää, tuntui järkiintyvän jakson aikana.

Mutta joka tapauksessa, valehtelisin jos väittäisin etteikö mielessä käynyt että voi hyvä ihme millaiset ihmiset ja millaiseen tilanteeseen lapsia tekevät.

Ja kyllähän se niin oli Röppö että äiti ei ollut isästä varma koska sanoi neuvolassa ollessaan että testit pitää tehdä ettei toista turhaan isäksi syytetä, että varmistuu. Mielestäni kertoo sen että vaihtoehtoja olisi monia.
Mä ymmärsin tuon niin, että äiti kyllä tietää isän, mutta että ne testit tehtäisiin lähinnä siksi, että isäkin voisi olla varma isyydestään, sillä isä sitä saattaisi epäillä.
 
  • Tykkää
Reactions: röppö
"vieras"
Toivon tuolle äidille ja lapselle kaikkea hyvää, tuntui järkiintyvän jakson aikana.

Mutta joka tapauksessa, valehtelisin jos väittäisin etteikö mielessä käynyt että voi hyvä ihme millaiset ihmiset ja millaiseen tilanteeseen lapsia tekevät.

Ja kyllähän se niin oli Röppö että äiti ei ollut isästä varma koska sanoi neuvolassa ollessaan että testit pitää tehdä ettei toista turhaan isäksi syytetä, että varmistuu. Mielestäni kertoo sen että vaihtoehtoja olisi monia.
Isyystesti ois kyllä otettu sen ISÄN TAKIA, oletko vähän tyhmä.

Näköjään ihmiset ei osaa kuunnella ja katsoa edes tv-ohjelmaa vaan keksivät niistäkin ihan omiaan.
 
"Hese"
Ainut keino päästä yli pelosta, on kohdata se. Pelkään kuollakseni korkeita paikkoja, silti jatkuvasti hakeudun niihin jotta pääsisin pelostani ylitse. Monet kerrat on tullut pyörtyiltyä ja oksennettua, mutta ajan ja useiden kokemusten myötä se on helpottunut huomattavasti.

Miten koskaan pääsisin pelostani yli, jos menisin aina, muiden kustannuksella, siitä mistä aita on matalin enkä koskaan yrittäisi selvitä itse peloistani.
Niinpä, minusta olet ainoastaan viisas kun teet noin. Riippuu ihan pelosta, kannattaako sitä hoitaa vai ei. Synnytyspelko on mielestäni yksi asia, jota tulisi hoitaa muilla keinoin kuin sektiolla.

Sektio on tietyissä tilanteissa perusteltu, mutta pelkkä perusteeton pelko ei mielestäni ole riittävä syy. Perusteettomalla pelolla tarkoitan pelkoa, jonka syy ei ole omassa henkilökohtaisessa traumassa, vaan jossakin ympäristöstä tulleesta vaikutteesta tai omista kuvitelmista.

Tuokin äiti olisi hyötynyt siitä, että hänelle olisi kerrottu mitä alatiesynnytys oikeasti on ja kuinka paljon erilaisia keinoja on sitä helpottaa.

Lisäksi hän ei imettänyt ainakaan kotiin päästyään, joka ei ollut mikään ylläri kylläkään. Voihan syy olla ties mikä ja aina syyt eivät ole äidissä, mutta tässä tapauksessa sitä ei kerrottu.
 
"hämmennys"
[QUOTE="vieras";27572929]Isyystesti ois kyllä otettu sen ISÄN TAKIA, oletko vähän tyhmä.

Näköjään ihmiset ei osaa kuunnella ja katsoa edes tv-ohjelmaa vaan keksivät niistäkin ihan omiaan.[/QUOTE]

Miten hänen puheistaan jäi mullekin se käsitys ettei ollut varma itsekään. No, joka tapauksessa ei se elämänhallinta ihan kohdillaan sillä tyttösellä ollut.
 
"vieras"
Mä olen kyllä Katylinsan kanssa samaa mieltä. Kiva kun joku uskaltautuu mustana sanomaan tuon.

Itseäni on aina vituttanut nämä ensisynnyttäjät, jotka vinkuvat sektiota ja ne jotka vinkuvat sitä, koska eivät halua että alapää "levähtää" tai että synnytys sen kummemmin sattuu.

Ihan turhaa rahanhaaskausta tämmöiset. Minusta jokaisen, joka vaatii turhia leikkauksia, sietäisi itse, omasta pussistaan maksaa koko lysti. VOI VITTU! Kun ei vielä edes tiedä, mistä on kysymys, vaaditaan jo suureen ääneen leikkausta.
 
"jokuvaan"
Mun mielestä tosi positiivinen äiti tällä kertaa :) Ei mitenkään masentunu vaikka olikin ihan loppuraskauteen saakka asunnoton ja tuleva yh. Sais Suomessa olla enemmänkin tällaista positiivisuutta.
 

Yhteistyössä