Mitä vastasyntyneen kanssa tarvitsee?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Jenis"
No mä en oikeastaan esikoisen kanssa tarvinnut kuin vaippoja, bepanthenia, liivinsuojuksia ja kantoliinan. Ja tietty jotain perusvaatetta vauvalle. Se, mitä oli etukäteen hankittuna, on sitten eri asia ;)

"vieras"
Vaipat, lanoliiniä (mulla ihan ehdoton!), liivinsuojuksia, tuttipullo + korviketta (varalta), tutti, vaatteita. Ja pyllynpesuliinoja, ettei tarvinnut yöllä lähteä hipsimään kylppäriin jatkuvasti.. :)

Mistä itse tykkää.

Tulevaa vauvaa varten olen varannut seuraavia:
- vaunut
- kantoliina
- sitteri
- vaippoja
- vaatteita
- turvakaukalo
- pinnasänky (joka jää varmaan vähälle käytölle, ehkä päikkäreitä joskus)
- hoitopöytä (voi myös jäädä vähälle käytölle)

Mahtaakohan sitä paljon muuta ollakaan...

Mites nuo imetysliivit, ku niitäki on niin montaa sorttia? Hintoja vaan oon katellu, ja mun mielestä ne on aika perhananki kalliita osa niistä, mut onko sellasia mitkä on kohtalaisen edulliset ja hyväksi todetut käytössä?

Itsellä semmonen "ongelma" ettei maidon tulemisesta ole mitään takuita, joten en kamalasti haluais ainakaan niihin ensimmäisiin satsata, jossei imetys onnistukaan :)

"Jenis"
Sitteria, pinnasänkyä ja hoitopöytää meillä ei oo tarvittu lähes ollenkaan, mutta esim. toi sitteri on tosi näppärä jos on sellainen vauva että viihtyy muuallakin kuin sylissä. Ja tietty turvakaukalo tarvii olla, jos autolla meinaa ajella.

-turvakaukalo
-vaunut
-vaipat
-kietaisubodeja
-housuja
-sukat
-haalarit
-lakki
-hanskat
-tossut
-imetysliivit
-liivinsuojia
-bebanthen
-amme
-vanulappuja
-pumpulipuikkoja
-harsoja (monta)
-sitteri
-puhdistuspyyhkeitä

"Viima"
Muks maidon tulosta ei ole taluita?
Itse ostin liivit jostain henkkamaukalta. Toimi.
Vauva tarttee
Vaatteita vaippoja kaukalon vaunut
Kantoliina tai reppu on kätevä
Vanupuikot bebanthen
Nänneihin sitä lanoliinirasvaa
Niistäjä ja suolatipat
Harsoja ja liivinsuojuksia

"Jenis"
Mites nuo imetysliivit, ku niitäki on niin montaa sorttia? Hintoja vaan oon katellu, ja mun mielestä ne on aika perhananki kalliita osa niistä, mut onko sellasia mitkä on kohtalaisen edulliset ja hyväksi todetut käytössä?

Itsellä semmonen "ongelma" ettei maidon tulemisesta ole mitään takuita, joten en kamalasti haluais ainakaan niihin ensimmäisiin satsata, jossei imetys onnistukaan :)
Mulla on ollu ihan perus-Lindexiä ja HM:ää, niillä pärjää kyllä. Ja se maito kyllä yleensä nousee, kun se on ihan se luonnon tarkoittama tapa lapsen ruokkimiseen :) Poikkeustapauksia tietty on, mutta keskimäärin näin. Uskokaa itseenne, tulevat äidit! :D

[QUOTE="Viima";27571830]Muks maidon tulosta ei ole taluita?[/QUOTE]

Mulla on ollu molemmissa nänneissä lävistykset, jotka on laitettu hieman eri tavalla mitä normaalisti. Se voi vaikuttaa hyvinkin oleellisesti siihen onko tiehyet auki vai ei, ja mielummin ostaisin ensin hieman edullisemmat aluksi, jos sattuu että tiehyet on ummessa tai maitoa ei syystä tai toisesta vain nousisi heti :)

"Jenis"
Niistäjää, suolatippoja, vanupuikkoja en oo tarvinnu kummankaan kanssa... esikoisen kans en myöskään vaunuja, mutta kuopus oli onneksi joviaalimpi tapaus siinä mielessä niin päästiin liikkumaan. Nuo vanulaput on hyviä silmien putsaukseen, mutta kyllä siinä ihan peruspumpulikin toimii.

[QUOTE="Jenis";27571848]Mulla on ollu ihan perus-Lindexiä ja HM:ää, niillä pärjää kyllä. Ja se maito kyllä yleensä nousee, kun se on ihan se luonnon tarkoittama tapa lapsen ruokkimiseen :) Poikkeustapauksia tietty on, mutta keskimäärin näin. Uskokaa itseenne, tulevat äidit! :D[/QUOTE]

Uskotaan uskotaan, ja toivotaanki vielä kaiken lisäks! :D

----
Mulla on ollu molemmissa nänneissä lävistykset, jotka on laitettu hieman eri tavalla mitä normaalisti. Se voi vaikuttaa hyvinkin oleellisesti siihen onko tiehyet auki vai ei, ja mielummin ostaisin ensin hieman edullisemmat aluksi, jos sattuu että tiehyet on ummessa tai maitoa ei syystä tai toisesta vain nousisi heti :)
H&M:lta saa kahet liivit 20€, ihan hyvät alkuun ja varsinkin yöliiveiksi toimivat. Tietty riippuu myös koostasi! ;) (itselle riitti ihan 80B)

Vauvalle vaatetta, äippäpakkauksen annilla pääsee hyvään alkuun. Pieniä 56cm ja 62cm ei kannata edes hankkia, ne menee pieneksi kuukaudessa.

Pinnistä ja hoitopöytää harvoin tarvitaan mihinkään. Vauva nukkuu parhaiten vieressä ja siten imetyskin lähtee hyvin käyntiin. Kantoliina on kätevä, kädet vapaana ja vauva lähellä. Reppua en käyttäisi, epäergonominen vauvalle.

Vaippoja, harsoja ja vaunut. Turvaistuin jos meinaa autolla kulkea. Pottujauhoja pyllylle. Liivinsuojia. Empä keksi mitä muuta tarvitsisi.

Mikä sun rintsikka koko on? Ja porukka ostaa kyllä käytetyt liivit pois, jos itelläs jää vähälle käytölle. Itse ostin nyt raskausaikana yhdet hennesin liivit ja oli ihan karmeet. Loput onkin Cake lingerien ja Hotmilkin ja niihin olen erittäin tyytyväinen ollut. Kokeilin myös Abecitan liivejä jotka tuntu hyvältä päällä. Mulle on niiden liivien ulkonäkö aika tärkee.

Kantoliina on kätevä, kädet vapaana ja vauva lähellä. Reppua en käyttäisi, epäergonominen vauvalle.
Paitsi että rintareppu on kätevämpi semmosille, jotka joutuu koiraa käyttämään pihalla nopeasti. Tai ainakin oman kokeilun perusteella on nopeampi kiinnittää mitä liina, vaikkakin liina on kivemman tuntoinen itsellekin :)

Hyvä, sillä pärjää jo pitkälle! :D
No pyrkimys ainakin olis vielä jokunen viikko jaksaa tolla asenteella :D

Vauvalle vaatteita
Turvakaukalo (jos autoilette siis)
Vaunut tai joku muu kantoväline (liina, reppu tms.)
Vaippoja
Tops puikkoja
Pesulappuja, vanulappuja tms.
Harsoja

Itselle imetysliivit
Imetyspaita
Liivinsuojia

Noi oli meille ehkä ne tarpeellisimmat. Keinuvan sitterin ostin vasta 2,5 kk iässä, se olisi kyllä pitänyt koliikkivauvalle ostaa jo paaaaljon aiemmin....

"äitiX3"
Ihan rehellisesti sanoen musta alussa tarvitaan vaan vaippoja, vaatteita, pari pientä peittoa ( voi laittaa vauvan alle sohvalle, kääriä vauvan niihin ym. ) ja tissit. Imetysliivit olen joka kerta käynyt ostamassa vasta lapsen synnyttyä ja maidon noustua. Tulee ainakin oikean kokoiset, mulla koko on muuttunut paljonkin.

Pari harsoa voi tietty olla ihan hyvät, jos vauva pulauttelee. Sitterit, vaunut ja muut voi vaikka hankkia myöhemmin. Rasvat ja muut ei meillä ainakaan ole olleet tarpeen ihan alussa. Tuttia on yksi syönyt, mutta sekin taito unohtui pian. Meillä kaikki ovat olleet niin pieniä, että 50cm vaatteet ovat menneet ekan kuukauden, äitiyspakkauksen vaatteisiin ovat hukkuneet. Kantoliinassa meillä ei kukaan ole suostunut olemaan, vaikka olen kovasti yrittänytkin.

Yhteistyössä