Mielettömän hvyä puheenvuoro kotiäideistä

• Viestiketjun aloittaja työaiti ja hyvä
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Oikeastiko tarvitsee ihmetellä, miksi lapset ja nuoret, ja yhteiskunta ylipäänsä voi huonommin kuin 80-luvulla? Silloin elettiin NOUSUkautta! Töitä riitti kaikille, ketkä sitä halusivat. Oli varaa matkustella ja kuluttaa. Mullakin oli eka palkkatyö himpun yli 10-vuotiaana. Jaoin pienen hetken mainoksia, kun ei ne työt kellekään aikuiselle kelvanneet. Mahtaisko nykyiset arvot edes sallia 10-vuotiasta töissä? Vaikka ei tota tehtykään kuin kerran viikkoon.

Koulussa oli yli 10 erilaista kerhoa lapsille, ilmaiseksi totta kai. Lukiolaisetkin saivat oppikirjat ilmaiseksi. Sossun varassa eläviä perheitä pidettiin aidosti luusereina. Käytännössä silloin perheessä oli alkoholismia tai mielenterveysongelmia.

"vieras"
[QUOTE="mhm";27571118]Ja lapsiko voi äärimmäisen hyvin mentyään 9 kk iässä päivähoitoon. Khyllä..[/QUOTE]

Niin, sehän se on vaihtoehto; joko olet kotiäiti tai menet töihin kun lapsesi on 9kk-ikäinen. Huoh...

"mhm"
[QUOTE="vieras";27571182]Niin, sehän se on vaihtoehto; joko olet kotiäiti tai menet töihin kun lapsesi on 9kk-ikäinen. Huoh...[/QUOTE]

"

Ehkä kotihoidontuen tilalle pitäisi kehittää kannustinraha, joka maksettaisiin äideille, jotka palaavat vanhempainvapaan jälkeen reippaasti töihin."

Vanhempainvapaa : 9 kk.

"vieras"
[QUOTE="mhm";27571204]"

Ehkä kotihoidontuen tilalle pitäisi kehittää kannustinraha, joka maksettaisiin äideille, jotka palaavat vanhempainvapaan jälkeen reippaasti töihin."

Vanhempainvapaa : 9 kk.[/QUOTE]

No ei ne lapset vaurioidu siitäkään, jos menevät 9kk-ikäisenä hoitoon. Tuota kannustinrahaa vois mun mielestä jotenkin vaikka porrastaa, että sitä maksettaisiin kahteen vuoteen asti. Sen jälkeen kotona notkuvat jäis sitten ilman tukia.

"mhm"
[QUOTE="vieras";27571221]No ei ne lapset vaurioidu siitäkään, jos menevät 9kk-ikäisenä hoitoon. Tuota kannustinrahaa vois mun mielestä jotenkin vaikka porrastaa, että sitä maksettaisiin kahteen vuoteen asti. Sen jälkeen kotona notkuvat jäis sitten ilman tukia.[/QUOTE]

No ei ehkä vaurioidu mutta onko se hyväksi?
Tuosta kannustinrahan porrastamisesta olen samaa mieltä, vaikka itse juuri ensikuussa palaan töihin 3 vuoden kotonaolon jälkeen.

"vieras"
[QUOTE="mhm";27571204]"

Vanhempainvapaa : 9 kk.[/QUOTE]

Äkkiseltään kuulostaa, että jos yhteiskunta maksaa siitä, että ihmiset menevät töihin, niin ollaan jotenkin huteralla pohjalla talouden kanssa:D

"Käytetyin kotihoitoperustelu on tietysti myyttis-marttyyrinen "lapsen etu". Jostakin ufon tuomana meille on vakiintunut täysin perusteeton käsitys siitä, että "lapsen etu" on lähes aina olla äidin kanssa kotona."

Mikä sen lapsen etu sitten on? Ajatteleeko työäiti puhtaasti oman lapsensa etua, ja vain lapsen edun vuoksi vie tämän päivähoitoon? ettei taustalla suinkaan ole oma tylsistyminen kotona, raha tai vaikka oman ajan tarve? tai kenties huoli yhteiskunnasta?

Ajatteleeko kukaan lapsen etua?

Itse ainakin olen tasan niin itsekäs että ajattelen tässä asiassa vain lapseni etua. Lapseni edun edelle ei mene yhteiskunnan verotulot, työvoimapula, minun eläkkeeni suuruus, minun arvoni työmarkkinoilla, raha.. ei mikään ole tärkeämpää kuin oman lapseni etu. Minusta jokaisen äidin tulisi puolustaa oman lapsensa etuja ja oikeuksia. Ja sitähän suomen 3 vuoden kotiäitiys on, suuri ETU! jota ei tokikaan tarvitse käyttää hyväksi jos ei halua, vaan voi käyttää hyväksi sitä toista ETUA, eli puoli-ilmaista päivähoitoa....

Ja joo, selväksi on käynyt että taitaa olla ihan itse naiset ja äidit taas jotka kaikkein hanakammin on tätäkin etujärjestelmää ajamassa alas... ihan vaan sen vuoksi että ollaan niin hitsin kateellisia ja pirumaisia muille naisille ja äideille.

ahdistaa ja syystä
Alkuperäinen kirjoittaja Eipäs Juupas;27569263:
Musta tuntuu että näitä ongelmia jotka kotihoidosta johtuu pitäis kaivella vähän syvemmältä kuin mitä nyt tehdään!
Esim. jos vedotaan siihen että lapsen on parempi olla kotona kuin hoidossa kolme vuotiaaksi: päivähoito järjestelmää pitäisi uusia, lapsiryhmät olla pienempiä, hoitajien vaihtuvuus pienempää josta päästänkin siihen että miksi nämä hoitajat ei viihdy työpaikallaan, kannataisko sitäkin vähän tutkia? Mielestäni lapsen olisi hyvä opetella hoidossa oloa kahden ikävuoden tietämillä, vuoden vaha taas on liian pieni hoitoon, kolme vuotias liian vanha..
Miksi vanhemmat ovat niin "laiskoja" että eivät jaksa käydä töissä tai halua käydä töissä, mites semmonen asia kuin työhyvinvointi, johon yritetään panostaa mutta mutta..
Päivähoitohyvinvointia pitää kehittää jotta lapsilla on hyvä olla tarhassa, samoin kuin työhyvinvointia (ja ehkä myös osalla aloista palkkoja) jotta sinne töihin on mielekästä mennä, ja ruveta sitten vasta miettimään kenneltä otetaan rahat pois ja millä kustannuksella!
Tai ihan vaan selvittää mistä tämä yleinen pahoinvointi suomessa johtuu..
Aika moni perhe kuitenkin hankkii sen toisen ja kolmannenkin lapsen, minusta ( ei välttämäätä kaikista) pienet ikäerot ovat plussaa ja sisarukset rikkaus toisilleen. Eli pitäisikö se kaksivuotias nyt sittenkin laittaa sinne "virikehoitoon" kun äiti kotona vauvan kanssa. Vai pitäisikö se vauvakin laittaa heti synnäriltä hoitoon, ettei äiti vaan olisi yhden lapsen kanssa kotona ja toinen "virikehoidossa" Vai pitäisikö se reilu kaksivuotiaskin hoitaa kuitenkin kotona kaikesta mahdollisesta pahoinvoinnista ja syrjäytymisestä huolimatta, mitä kotihoito nyt sitten kai virallisesti aiheuttaa. Vai pitäiskö lapset tehdä vaikka viiden vuoden ikäeroilla (tästä pitäisi saada sitten ihan laki) Viimeistään kaksivuotiaana hoitoon ja olisi varmaan järkevää, että ehtisi olla edes muutaman vuoden työelämässä ennen uutta lasta.

Kertokaahan ratkaisu tähän mahdottomalta tuntuvaan yhtälöön hyvät äidit.

Totta puhuen tämä keskustelu on taas aivan järjetön ja sitä lietsovat meidät valitsemamme edustajat, huh huh...

"vieras"
Hauskin on tuo väite, että mistä ihmeestä niille kaikille kotiäideille löytyy töitä?! Kun jokainen ajan hermolla elävä tietää, että järkyttävä määrä ihmisiä on jäämässä just eläkkeelle ja työtä ihan varmasti tulee riittämään jokaiselle, joka niitä haluaa tehdä. Eri asia sitten on, jos niitä ei kerran halua tehdä...

rietas
Että kun on paljon työttömiä, niin eikö ole "hyvä", että osa on kht:lla kotona lapsia hoitamassa? Ai niinku hankitan lapsia sitä varten, että ei olla kuormittamassa työttömyystilastoja?

Tai matalapalkkaisella äidillä ei jää käteen juuri mitään päivähoitomaksujen jälkeen? Eikö? Karttuu eläke, kertyy sitä työkokemusta? Mihin katosi se periaate, että työ kuuluu ihmiselämään? Milloin siitä tuli juttu,jota vältellään jos vain jollain muulla tavalla saadaan riivittyä rahaa suunnilleen saman verran?

Maksakaa päivähoidosta se, mitä se kustantaa? Ai työssäkäyvän pitäisi menettää sekin etu, mutta kotiäidin tuesta ei tingitä?

Joo ei mulla ole mitään sitä vastaan että joku haluaa vilpittömästi hoitaa lapsensa kotona enkä henkkoht ole viemässä heiltä kh-tukea pois. Mutta en voi sietää sitä, että joillekin (ties kuinka monille) se on keino vältellä palkkatyötä. Ja pahimmat tällaiset vielä aukoo päätään niille, jotka tekee toisin.

Olishan se toki kiva viettää aikaa omien harrastusten parissa omassa aikataulussa, mutta elääkseen pitää töitä tehdä. Miten se ajatus on hukkunut useilta?

"Mä vain"
"Käytetyin kotihoitoperustelu on tietysti myyttis-marttyyrinen "lapsen etu". Jostakin ufon tuomana meille on vakiintunut täysin perusteeton käsitys siitä, että "lapsen etu" on lähes aina olla äidin kanssa kotona."

Mikä sen lapsen etu sitten on? Ajatteleeko työäiti puhtaasti oman lapsensa etua, ja vain lapsen edun vuoksi vie tämän päivähoitoon? ettei taustalla suinkaan ole oma tylsistyminen kotona, raha tai vaikka oman ajan tarve? tai kenties huoli yhteiskunnasta?

Ajatteleeko kukaan lapsen etua?

Itse ainakin olen tasan niin itsekäs että ajattelen tässä asiassa vain lapseni etua. Lapseni edun edelle ei mene yhteiskunnan verotulot, työvoimapula, minun eläkkeeni suuruus, minun arvoni työmarkkinoilla, raha.. ei mikään ole tärkeämpää kuin oman lapseni etu. Minusta jokaisen äidin tulisi puolustaa oman lapsensa etuja ja oikeuksia. Ja sitähän suomen 3 vuoden kotiäitiys on, suuri ETU! jota ei tokikaan tarvitse käyttää hyväksi jos ei halua, vaan voi käyttää hyväksi sitä toista ETUA, eli puoli-ilmaista päivähoitoa....

Ja joo, selväksi on käynyt että taitaa olla ihan itse naiset ja äidit taas jotka kaikkein hanakammin on tätäkin etujärjestelmää ajamassa alas... ihan vaan sen vuoksi että ollaan niin hitsin kateellisia ja pirumaisia muille naisille ja äideille.
Juuri tätä, ELI AJATTELETTEKO TE, JOTKA VASTUSTATTE KOTIHOIDONTUELLA ALLE KOLMIVUOTIAAN KOTIHOITOA, LASTEN ETUA???

"vieras"
[QUOTE="Mä vain";27571418]Juuri tätä, ELI AJATTELETTEKO TE, JOTKA VASTUSTATTE KOTIHOIDONTUELLA ALLE KOLMIVUOTIAAN KOTIHOITOA, LASTEN ETUA???[/QUOTE]

Kysymyshän kuuluu, että ajatteletteko te kotiäidit sitä lapsen etua? Vai onko kuitenkin niin, että lapsen etu tulee hyvänä kakkosena, mutta ekana tulee se ettei tarvitse aamulla herätä töihin..?

"Mä vain"
[QUOTE="vieras";27571382]Hauskin on tuo väite, että mistä ihmeestä niille kaikille kotiäideille löytyy töitä?! Kun jokainen ajan hermolla elävä tietää, että järkyttävä määrä ihmisiä on jäämässä just eläkkeelle ja työtä ihan varmasti tulee riittämään jokaiselle, joka niitä haluaa tehdä. Eri asia sitten on, jos niitä ei kerran halua tehdä...[/QUOTE]

Tiedoksi sinullekin, nykyajan Suomessa pitää olla koulutus alalle, johon haluaa töihin. Eli elämä ei ole noin mustavalkoista kuin tuot esille. Ja kaikilla aloilla ei ole töitä, ei edes, kun eläköityy työväkeä.

ahdistaa jne
Alkuperäinen kirjoittaja ahdistaa ja syystä;27571328:
Aika moni perhe kuitenkin hankkii sen toisen ja kolmannenkin lapsen, minusta ( ei välttämäätä kaikista) pienet ikäerot ovat plussaa ja sisarukset rikkaus toisilleen. Eli pitäisikö se kaksivuotias nyt sittenkin laittaa sinne "virikehoitoon" kun äiti kotona vauvan kanssa. Vai pitäisikö se vauvakin laittaa heti synnäriltä hoitoon, ettei äiti vaan olisi yhden lapsen kanssa kotona ja toinen "virikehoidossa" Vai pitäisikö se reilu kaksivuotiaskin hoitaa kuitenkin kotona kaikesta mahdollisesta pahoinvoinnista ja syrjäytymisestä huolimatta, mitä kotihoito nyt sitten kai virallisesti aiheuttaa. Vai pitäiskö lapset tehdä vaikka viiden vuoden ikäeroilla (tästä pitäisi saada sitten ihan laki) Viimeistään kaksivuotiaana hoitoon ja olisi varmaan järkevää, että ehtisi olla edes muutaman vuoden työelämässä ennen uutta lasta.

Kertokaahan ratkaisu tähän mahdottomalta tuntuvaan yhtälöön hyvät äidit.

Totta puhuen tämä keskustelu on taas aivan järjetön ja sitä lietsovat meidät valitsemamme edustajat, huh huh...
ööö, eikö kellään ole vastausta tähän mun dilemmaan... mitä tehdä että olisi kunnon kansalainen?

"vieras"
[QUOTE="Mä vain";27571435]Tiedoksi sinullekin, nykyajan Suomessa pitää olla koulutus alalle, johon haluaa töihin. Eli elämä ei ole noin mustavalkoista kuin tuot esille. Ja kaikilla aloilla ei ole töitä, ei edes, kun eläköityy työväkeä.[/QUOTE]

No tietenkin pitää olla koulutus! Eli kotimammoille pitäis vielä räätälöidä työpaikat, joihin ei tarvitse koulutusta? Kun ette jaksa edes kouluttautua? :D

Ihan varmasti joka alalla tulee olemaan jossain vaiheessa töitä, jos niitä vain haluaa tehdä. Itse olen opiskellut kolme tutkintoa, töitä kuulkaas riittää. Itsestä se on kiinni, omasta laiskuudesta jos ei tahdo töitä löytyä.

ahdistaa jne
[QUOTE="vieras";27571457]No tietenkin pitää olla koulutus! Eli kotimammoille pitäis vielä räätälöidä työpaikat, joihin ei tarvitse koulutusta? Kun ette jaksa edes kouluttautua? :D

Ihan varmasti joka alalla tulee olemaan jossain vaiheessa töitä, jos niitä vain haluaa tehdä. Itse olen opiskellut kolme tutkintoa, töitä kuulkaas riittää. Itsestä se on kiinni, omasta laiskuudesta jos ei tahdo töitä löytyä.[/QUOTE]

KOLME tutkintoa, no et säkään ihan halvaksi ole tullut yhteiskunnalle...

"vieras"
Mun mielestä toi oli harvinaisen puusilmäisesti kirjoitettu yksittäisen ihmisen MIELIPIDE, joka ei perustu mihinkään muuhun kuin hänen itsensä mutu-tuntumaan.

Turha meuhkata.

ahdistaa jne
[QUOTE="vieras";27571475]Yksi tutkinnoista oli sairaanhoitajan tutkinto, ihan sen takia ettei siltä alalta tule työt loppumaan. Onneksi kuitenkin vielä on riittänyt töitä it-alalta :)

Ja voin kertoa, että sh:n hommissa olen kyllä yhteiskunnalle maksanut ne oppirahat :)[/QUOTE]

Ja mikä kolmas? Montako vuotta olet kaikkiaan käyttänyt tutkintoihin? Tiedätkö ettei sekään ihan ilmaista ole ja verorahoilla maksettua sekin

"vieras"
[QUOTE="vieras";27571475]Yksi tutkinnoista oli sairaanhoitajan tutkinto, ihan sen takia ettei siltä alalta tule työt loppumaan. Onneksi kuitenkin vielä on riittänyt töitä it-alalta :)

Ja voin kertoa, että sh:n hommissa olen kyllä yhteiskunnalle maksanut ne oppirahat :)[/QUOTE]

Lisään vielä, että maisterin paperit hommailin sitten työn ohessa, ettei siinä tullut rokotettua yhteiskuntaa mitenkään, työnantajaa vaan :)

"Vieras"
Ennen kannatin kotihoitoa, mutta nyt olen sitä mieltä, että lasten takia ei kotiin tarvitse nykypäivänä jäädä. Mutta mistä työpaikkoja näille äideille, joilla ei ole työtä? Työttömyyskorvaus kun on isompi kuin kht. Nykyään saa lukea vain uutisia, että joka paikassa työntekijöitä irtisanotaan... Surullista. Moni "kotiäiti" on oikeasti työtön, koska se on taloudellisempaa ja välttämättä ei ole edes "riskiä" että joutuisi töihin vaan saa isommalla rahalla olla kotona.
Aika pieni on palkka ollut jos työttömänä saa vähemmän kuin kh-tuella :)

ahdistaa jne
[QUOTE="vieras";27571495]Lisään vielä, että maisterin paperit hommailin sitten työn ohessa, ettei siinä tullut rokotettua yhteiskuntaa mitenkään, työnantajaa vaan :)[/QUOTE]

Ja se yliopisto toimiikin jollain lahjoitusrahoilla, vai... maisterikin vielä ;)

"vieras"
Ihan oikeesti, jos jokainen meistä hankkisi kolme tutkintoa verorahoilla, huh huh... Veikkaisin että tämä kotihoitotuki keskustelu alkaisi olla pikkukolikoita sen rinnalla...
Yksikin tutkinto riittää. Mutta kun sekin tuntuu olevan teille mammoille ylivoimaista... Jotenkin alkaa mietityttää, että miten sen lapsen edes on parempi olla täysin kouluttautumattomien naisten seurassa kouluikään asti, miten se lapsi siinä kehittyy?

Yhteistyössä