On miehellä otsaa, suuttu mulle, kun itse aiheuttaa mulle pettymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a.p"

Vieras
Miehen mielestä olen vain nipo, joka mäkättää turhasta tässä asiassa.
Jotta tekin tajuatte mistä puhun, niin valotetaampa asiaa:
Miehelläni on alkoholiongelma, ei ole mikään rapajuoppo, mutta ongelma on kuitenkin.
Ei ole koskaan juomisen takia joutunut olemaan töistä pois, enkä joudu pelkäämään, voinko jättää lapsia miehen hoitoon.
Ongelma näkyy siinä tissuttelussa ja viikonlopuissa, jolloin on pakko ryypätä yhtenä iltana pää täyteen, jolloin taas miehellä ei kontrolli pelitä lähes lainkaan.
Jotain kertonee se, että olen omia ja yhteisiä menoja joutunut siirtämään tai jopa perumaan, kun mies on maannut krapulassa.

No, joku aika sitten pistin miehen lopulta seinää vasten, ja kerroin, etten enää lainkaan katso tuollaista "huvikseen" ryypiskelyä. Sen voin vielä sietää, että jos on jotain synttäreitä, polttareita, firman saunailtoja tms. poikkeuksellisia tapahtumia, joita ei todellakaan satu montaa yhden vuoden sisälle. Tissuttelulle vaadin myös selvää vähenemistä. On todellain liikaa, että viikolla tissutteleemonesti jopa sen mäyräkoiran verran, ja siihen päälle ne humalaan tarvittavat määrät.

Kyllähän mies sitten lupasi, ja selvästi määrät ovat vähentyneet. Silti asiassa on se mutta. Viikottain mies rikkoo lupauksensa. Jostain voi kuulostaa naurettavalta, mutta kyse on periaatteesta. Yhdessä sovittiin, että maksimi viikko annos on kuusi pulloa. Joka viikko mies on sen myös ylittänyt. Ei välttämättä monella pullolla, mutta ylittänyt kuitenkin.
Näin kävi myös tänään. Yhtäkkiä keksikin, että sovitaan, että tämän juomisen suhteen viikko katkeaa lauantaihin. nyt kun oli jo alkuviikosta juonut tuon sovitun kuusi pulloa, ja iski hätä, että pakko keksiä jotain saadakseen juotavaa.

Siitähän mies sitten suuttui, kun petyin taas jälleen kerran rikottuun lupaukseen. Kuulema turhaa mäkätystä jne.
Mutta itsepä rikkoo lupauksensa toisensa jälkeen, ja kehtaa vielä ihmetellä, miksi en nyt voi vaan luottaa ja uskoa miehen puheisiin.

Johonkin olisi itse vedettevä se raja.
Tyhmänä sitä vain jaksaa toivoa, että tässäkin asiassa päästään sopuun, niin paljon ollaan yhdessä selvitetty ja voitettu, niin sitä jaksaa yhä uskoa, että tästäkin selvitään.
Pahin onkin jo takana, ihan todella, tässä on enää periaattesta kyse, mutta en vain ole valmis siitä joustamaan, koska se johtaisi lopulta siihen entiseen.

Kiitos jos jaksoit lukea, ja anteeksi ehkä sekava purkaus.

Aika paljon minusta, jos mäyräkoirankin verran juo joka viikko. Onko teillä lapsia? Onko miehelle tullut mieleen, mitä he hänen esimerkistään ehkä oppivat?

No ukkosihan on ihan paska. Varmasti se osaa olla ihanakin, sillä tuskin sä siinä enää seisoisit, jos ukko olisi ihan läpimätä. Mieti nyt silti, että jos mies asettaa viinan sinun edellesi, niin onko sun ihan järkevää asettaa miehesi itsesi edelle?

Lapsillekaan (jos niitä on) tuo kasvuympäristö kun ei ole paras mahdollinen.

[QUOTE="vieras";27555273]Aika paljon minusta, jos mäyräkoirankin verran juo joka viikko. Onko teillä lapsia? Onko miehelle tullut mieleen, mitä he hänen esimerkistään ehkä oppivat?[/QUOTE]

paljon se minustakin on, on sekä hälyttävän tuloksen antaa myös audit testi.
Meillä on lapsia, mutta sen verran mieskin tajuaa, ettei lasten nähden juo.

Mutta eivätpä nuo tyhmiä ole, jos lauantai aamuoäivän isi vaan makoilee ja haisee pahalle, niin tajuaahan lapsikin, että jotain mätää tässä asiassa on.

Kuitenkin tässä asiassa miehellä on laput silmillä, ja näkee vikaa vain siinä, että minä jaksan mäkättää. Hyvää taustatukea antaa paras ystävä, jolla jo huomattavasti pahempi alkoholiongelma. Siihen onkin sitten hyvä verrata, että en mä sentään noin niinkuin tuo...

Syy miksi tässä vielä olen, on yksinkertaisesti se, että pelkään luovuttavani liian aikaisin. Se pieni toivonkipinä elää edelleen, että tämäkin voitetaan yhdessä.

[QUOTE="a.p";27555309]Syy miksi tässä vielä olen, on yksinkertaisesti se, että pelkään luovuttavani liian aikaisin. Se pieni toivonkipinä elää edelleen, että tämäkin voitetaan yhdessä.[/QUOTE]

Ei alkoholismia voi voittaa yhdessä. Ainoa, joka asiaan voi vaikuttaa on mies itse. Eikä hän sitä selvästikään tee, jos aikoo taas tänäänkin kuppia nurin kellistää.

En ymmärrä miksi taistelet, kun miehesi sitä ei selvästikään tee?

Te ette voi miehen alkoholismia yhdessä voittaa, se on sinun miehesi tehtävä jos hän niin haluaa. Et voi "mäkättämällä" miestä siihen pakottaa - voit vaan tukea jos mies päättää lopettaa tuon tissuttelun ja muun.

Ja vaikuttas pahasti siltä, että loppua ei näy .. Voithan sinä vielä nostaa kissan pyödälle ja kysyä miten on, alkoholi vai perhe.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Tätä en tarkoita miehen puolusteluna, toivottavasti se ei siltä vaikuta.
Sekään määrä, neljä pulloa, minkä osti, ei humalaa aiheuta, eikä sitä hae.

Mutta jokatapauksessa rikkoo tuolla lupauksensa, ja pahentaa asiaa suuttumalla. Mutta niinhän s e on, ettei alkoholisti itsestään vikaa löydä. Omasta mielestään tekee paljonkin, kun ei ole moneen viikkoon ollut humalassa, ja viikkotasollakin määrät ovat pysyneet maksimissaan kymmenessä.
No onhan se paljon entiseen verrattuna, mutta ei se ole lähelläkään ihanteellisia määriä. Ei se alkoholsimi siitä häviä mihinkään.

Alkoholisti on alkoholisti niin kauan, ennenkuin itse haluaa vaihtaa suuntaa.
Mun mielestä se kertoo jo hyvin paljon, että mies asettaa viiinan sun edelle vielä senkin jälkeen, kun olet tehnyt kantasi hyvin selväksi. Jätä se? Tee jotain konkreettista, joka vois herättää miehen oikeasti tajuamaan että sun pyynnöt ei ole vain sanahelinää. Jos ei tajua niin... noh, tiedät itsekin.

Itsestä se lähtee ja miten minusta tuntuu että mies ei ole 100prosenttisesti valmis luopumaan alkoholista. Sitähän se tarkoittaisi, ei mitään vähentämistä vaan totaali lopettamista. Alkoholismi ei millään pienellä vähentämisellä parane. Mitäs jos ette ostaisi sitä kaljaa sinne kotiin ja mies ei myöskään ostaisi!sehän olisi helpoin tapa.

Itsestä se lähtee ja miten minusta tuntuu että mies ei ole 100prosenttisesti valmis luopumaan alkoholista. Sitähän se tarkoittaisi, ei mitään vähentämistä vaan totaali lopettamista. Alkoholismi ei millään pienellä vähentämisellä parane. Mitäs jos ette ostaisi sitä kaljaa sinne kotiin ja mies ei myöskään ostaisi!sehän olisi helpoin tapa.

minähän en kotiin kanna pulloakaan, enkä edes juo alkoholia lainkaan, mutten voi aikuista miestä estää ostamasta.

Totuushan on, vaikken itsellekään sitä halua myöntää, että yksin jääminen pelottaa niin paljon on rakkautta kuitenkin.
Mitäpä sitä itselleenkään valehtelemaan. Edes yksin jääminen ei pelota, vaan se hylätyksi tulemisen tunne.
Sillä silloinhan mies hylkää minut ja lapset, jos juomistaan ei ole valmis lopettamaan edes silloin, jos vaihtoehtona on ero.

Alkoholistille aina viina on tärkeämpi kuin kukaan tai mikään muu. Muukin (perhe) voi merkitä jotain muttei ikinä niin paljon kuin alkoholi. Ikävä kyllä. Eikä toista voi parantaa. Tuskallistahan se on mutta tilannetta voi muuttaa vain mies itse.

itse alkoholistin puolisona tuon kaiken paskan sivusta seuranneena voin sanoa että olette ihan hakoteillä. alkoholistille ei VÄHENTÄMINEN ole minkäänlainen vaihtoehto. se on TÄYSI RAITTIUS tai ei mitään. ja se että sinä sitä pyydät/haluat/vaadit on ihan yhtä tyhjän kanssa. yksin sen juopon on se asia päätettävä, jos valitsee pullon perheen edelle niin valinta on ihan täysin ja yksin hänen. sinä et voi siihen asiaan vaikuttaa et millään lailla. juuri tuo että höösäät/kyttäät/uhkailet (et toteuta uhkauksia) vaan mahdollistaa miehelle tuon juomisen jatkamisen. joskus se pohja SAATAA, HUOM SAATTAA löytyä kun kokee todellisen pohjan ja hylätyksi tuntemisen, ei enää ketää kuka huolehtii/välittää/kysyy mitä kuuluu...kylmää mutta valitettavan totta :(

[QUOTE="a.p";27555405] Edes yksin jääminen ei pelota, vaan se hylätyksi tulemisen tunne.
Sillä silloinhan mies hylkää minut ja lapset, jos juomistaan ei ole valmis lopettamaan edes silloin, jos vaihtoehtona on ero.[/QUOTE]
Mies tietää jo kantasi. Hänhän valitsee jos nyt joka viikko sen alkoholin perheensä ohi! Ja usko pois, hän jatkaa sitä ihan niin kauan kuin pystyy. Elättelet varmaankin nyt toivoa, että tilanne on siedettävä kun mies ei enää juo niin paljoa. Mutta on 99% varmaa, että tämäkin on vain tilapäistä. Miehen on jo nyt vaikea pitää rajoja, ja hän TULEE lisämään käyttöään entiselle tasolle. Joko näkyvästi tai salaa. Tottakai hän suuttuu kun "mäkätät", koska suuttumalla sinulle hän ei joudu myöntämään ongelmaansa.

Alkoholistilla ei ole kohtuukäyttöä. Alkoholisti juo niin kauan kuin pystyy. Niin kauan kuin sinä annat anteeksi sen että hän rikkoo rajat jotka SINÄ olet yrittänyt asettaa (kuten sanottu, vain hän itse voi tahtoa lopettaa), sinä mahdollistat hänen juomisensa jatkumisen.

Itselläni tuli 10vuoden jälkeen mitta täyteen, mies haki antabuksen sitten kun hain itselleni oman kämpän jemmailtujen viinapullojen takia. pari kk jaksoi ja kummasti lipsuttiin takasin tuttuihin kaavoihin, rakkautta oli mutta luottamusta ja kunnioitusta ei niin pätkääkään. Mies on tehnyt erosta silkkaa helvettiä mutta silti olen onnellisempi nyt!

[QUOTE="vieras";27561394]Äitini katseli 25 vuotta alkoholisti miestään, kauanko sinä ajattelit katsella?[/QUOTE]

Siinä ajassa ehti antaa aika monta lupausta, ja yhtä monta kertaa sen ehti rikkoa, kunnes tuli se viimeinen tikku joka katkaisi kamelin selän.

Yhteistyössä