Sairaalan unikoulusta

  • Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti
-
Meillä on alettu nukkua huonosti 5 kk jälkeen, nyt neuvolasta laitettiin unikouluun, ja se alkaa sairaalassa tiistaina. Onko kenelläkään kokemuksia unikoulusta? Alkaa tämä väsymys olemaan huipussaan itellä, ja myös miehellä.

Onko vaikuttanut/onko ollut apua/millaista siellä on ollut?
 
"vieras"
Oletteko siis kokeilleet unikoulun pitämistä itse? Meillä pidettiin tassuttelu-unikoulu kun lapsi oli 6,5kk ja hyvin meni, sen jälkeen loppui yösyötöt ja heräilyt. Sairaala olis kyllä se vihonviimeinen paikka, johon laittaisin lapseni vasta sitten kun mikään muu keino ei toimi.
 
-
kieltämättä äiti on menettänyt järkensä valvottuaan 2 viikkoa ilman unen silmäystäkään. Neuvolan mukaan voimat ei riitä itse unikoulun pitämiseen, kun on jo liian väsynyttä porukkaa. Vain vauva herää 7 kertaa, ite en herää ku en oo ehtiny edes nukahtaa edellisestä syötöstä.
 
"vieras"
kieltämättä äiti on menettänyt järkensä valvottuaan 2 viikkoa ilman unen silmäystäkään. Neuvolan mukaan voimat ei riitä itse unikoulun pitämiseen, kun on jo liian väsynyttä porukkaa. Vain vauva herää 7 kertaa, ite en herää ku en oo ehtiny edes nukahtaa edellisestä syötöstä.
Jos olisit noin paljon valvonut, olisit nyt kuollut. Meillä lapsi heräsi vielä kaksi vuotiaana useita kertoja yössä, kaikkeen vaan tottuu :)
 
Meillä
vauva heräsi 3kk -> 11kk 7-14 kertaa yössä,olin todella väsy,mutta pidin sitten itse unikoulun (sairaalaan ei päässyt),se sujuikin yllättävänkin helposti,tuloksena heräs enään 0-3 kertaa yössä. Kaverilla lapsi oli sairaalan unikoulussa,oli kuulemma tosi tylyä meininkiä,mutta tehosi hyvin,vauva ei juurikaan enään öisin sen koomin herännyt.
 
"miinu"
Laita ihmeessä sairaalan unikouluun jos se tuo avun tilanteeseen. Varmasti olet aivan puhki. Meillä kaksostytöt heräsivät niin monta kertaa yössä, etten edes yrittänyt mennä nukkumaan ensimmäisen puolen vuoden aikana syntymästä. Onneksi äitini tuli joka aamu hoitamaan tyttöjä niin minä pääsin nukkumaan. Mulle iski synnytyksen jälkeinen masennus myöhemmin juuri nukkumattomuuden takia. Onneksi meillä oli sen verran tukijoukkoja, että pidettiin itse unikoulu tyttöjen ollesa n7kk ikäisiä. Ymmärrän niin hyvin sinua. Kun voimat on loppu ne on loppu ja koko perheen parasta ajatella sairaalan unikoulu on varmasti hyvä vaihtoehto.
 
Kuulostaa ihan normaalilta lapselta, jotkut heräävät useammin kuin toiset. Ajatuskin johonkin sairaalaan lykkäämisestä unikouluun kuulostaa kamalalta. En kykenisi hylkäämään pientä vauvaani moiseen kärsimykseen.
 
"vieras"
Kuulostaa ihan normaalilta lapselta, jotkut heräävät useammin kuin toiset. Ajatuskin johonkin sairaalaan lykkäämisestä unikouluun kuulostaa kamalalta. En kykenisi hylkäämään pientä vauvaani moiseen kärsimykseen.
Kerrankin peesaan täysin Katylinaa.
Sellaisia ne lapset vaan on, oma esikoiseni heräili 2-vuotiaaksi asti MONTA kertaa joka yö, ajattelin vain ettei se enää 10 vuoden päästä heräile. Eikä heräilekään, kyllä se jossain vaiheessa helppaa.
Oikeastiko pystyt itse nukkumaan kun pelkäävää lastasi huudatetaan sairaalassa? Ja elämään itsesi kanssa kun olet lapsen sinne vienyt?
 
  • Tykkää
Reactions: Salla07
"Laura"
Ei ole kokemusta, mutta jos unettomuus vaivaa, niin kyllä varmasti kannattaa unikouluun mennä sairaalaan. Kakki tapaukset erilaisia, ei ole kovin ystävällistä sanoa, että kaikkeen tottuu. Kaikkien lapset eivät valvota ja jos saa yhdenkin pitkän pätkän unta niin jaksaa paremmin. Ei ole hyväksi olla nukkumatta.
 
Meillä nuorempi heräsi vauvana myös tunnin välein. Joka ikinen yö. Eikä nukkunut päivälläkään kun 15 min unia - vain sylissä.

Oltiin saamassa lähetettä unikouluun lapsen ollessa n. vuoden ikänen. Kuitenkin emmin sitä vielä eikä siihen hommaan lähdetty.
Muutama lääkärikäynnin jälkeen löytyikin sitten lapselta silent refluksi. Tästä syystä lapsi siis heräili yöt eikä päivisinkään nukkunut. Oli myös muita ongelmia matkan varrella, jotka myöhemmin selittäytyi tuolla refluksilla.

Saatiin lääkkeet vaivaan ja heti toisena yönä nukuttiin koko yö, vain yhdellä heräämisellä. Lapsi oli 1v3kk. Ihan käsittämätöntä!
Säännöllinen lääkitys saatiin lopetettua aika nopeasti. Yöheräämisest oli sitä 1-3 luokkaa/yö. Nyt 2v2kk herää yössä 0-2 kertaa. Tiedä sitten johtuuko vieläkin heräämiset närästyksestä vai jostain muusta ikään kuuluvasta, vai jäänytkö tavaksi vai mitä. Kuitenkin kun noin vähäisestä heräämisestä enää kyse.

Itse en missään tapauksessa ihan vauvaa laittaisi sairaalaunikouluun. Vauvat heräilee yöllä, sitä on turha kitkeä pois. Tietty liian tiheeseen heräämiseen on jokin syy, joka pitää selvittää jollain muulla tapaa kun sairaalaunikoulutuksella.
 
  • Tykkää
Reactions: Eedla
"vieras"
Meillä nuorempi heräsi vauvana myös tunnin välein. Joka ikinen yö. Eikä nukkunut päivälläkään kun 15 min unia - vain sylissä.

Oltiin saamassa lähetettä unikouluun lapsen ollessa n. vuoden ikänen. Kuitenkin emmin sitä vielä eikä siihen hommaan lähdetty.
Muutama lääkärikäynnin jälkeen löytyikin sitten lapselta silent refluksi. Tästä syystä lapsi siis heräili yöt eikä päivisinkään nukkunut. Oli myös muita ongelmia matkan varrella, jotka myöhemmin selittäytyi tuolla refluksilla.

Saatiin lääkkeet vaivaan ja heti toisena yönä nukuttiin koko yö, vain yhdellä heräämisellä. Lapsi oli 1v3kk. Ihan käsittämätöntä!
Säännöllinen lääkitys saatiin lopetettua aika nopeasti. Yöheräämisest oli sitä 1-3 luokkaa/yö. Nyt 2v2kk herää yössä 0-2 kertaa. Tiedä sitten johtuuko vieläkin heräämiset närästyksestä vai jostain muusta ikään kuuluvasta, vai jäänytkö tavaksi vai mitä. Kuitenkin kun noin vähäisestä heräämisestä enää kyse.

Itse en missään tapauksessa ihan vauvaa laittaisi sairaalaunikouluun. Vauvat heräilee yöllä, sitä on turha kitkeä pois. Tietty liian tiheeseen heräämiseen on jokin syy, joka pitää selvittää jollain muulla tapaa kun sairaalaunikoulutuksella.
Miksi heräämistä on turha kitkeä pois? Herääminen ei ole kuulkaas lapsellekaan hyväksi, kyllä pienikin unen tarvitsee.

Meillä pidettiin unikoulu itse, tassutellen siis. En laittais itsekään sairaalaan, vaan yrittäisin kehitellä jotain muuta. Meillä isi piti unikoulun, kolme yötä ja lapsi nukkui yönsä. :)
 
[QUOTE="vieras";27555421]Miksi heräämistä on turha kitkeä pois? Herääminen ei ole kuulkaas lapsellekaan hyväksi, kyllä pienikin unen tarvitsee.

Meillä pidettiin unikoulu itse, tassutellen siis. En laittais itsekään sairaalaan, vaan yrittäisin kehitellä jotain muuta. Meillä isi piti unikoulun, kolme yötä ja lapsi nukkui yönsä. :)[/QUOTE]

alle vuoden ikäiselle heräileminen yöllä on ihan normaali olotila.
 
sh
Te, jotka kerrotte sairaalan unikoulun olevat jumlaa touhua, kertoisitteko mistä olette sen käsityksen saaneet? Itse olen töissä osastolla, jossa pidetään unikoulua lähes viikottain jollekin ja koskaan se ei ole ollut sen kamalampaa kuin kotonakaan toteutettu unikoulu. Kysymys on vaan useimmiten siitä, että vanhemmalla ei ole kanttia saattaa unikoulua kotona loppuun, kun pelissä on liian paljon eri tunteita.
Yöllä toki vieras ihminen hoitaa lasta, mutta lähtökohta on se että yöllä nukutaan. Ja yleensä lapset nukkuva sairaalassa hyvin. Ja sen jälkeen myös kotona. Meillä ei ainakaan ketään yksin huudateta.
 
[QUOTE="vieras";27555453]Suurin osa lapsista ei tarvitse yöllä ruokaa 6kk iän jälkeen. Miksi siis pitäis enää heräillä?[/QUOTE]

TUo on länsimaisen ajattelutavan tuotos, siis ajatus siitä että lapsi ei tarvitse yöllä ruokaa 6kk jälkeen. TOki jotkut ei ehkä tartte mutta moni tarttee. Ja heräilyllä on vauvalle muitakin tarkoituksia kuin ruuan saaminen yöllä.
 
Te, jotka kerrotte sairaalan unikoulun olevat jumlaa touhua, kertoisitteko mistä olette sen käsityksen saaneet? Itse olen töissä osastolla, jossa pidetään unikoulua lähes viikottain jollekin ja koskaan se ei ole ollut sen kamalampaa kuin kotonakaan toteutettu unikoulu. Kysymys on vaan useimmiten siitä, että vanhemmalla ei ole kanttia saattaa unikoulua kotona loppuun, kun pelissä on liian paljon eri tunteita.
Yöllä toki vieras ihminen hoitaa lasta, mutta lähtökohta on se että yöllä nukutaan. Ja yleensä lapset nukkuva sairaalassa hyvin. Ja sen jälkeen myös kotona. Meillä ei ainakaan ketään yksin huudateta.
Riippuu varmaan sitten paikasta. Itse olen ollut paikassa jossa unikoulu toteutetaan niin että vauva jätetään huoneeseen yksin ja siellä se sitten itkee itsensä uneen. Joo kyllähän sillä lailla vauva ehkä alkaa nukkumaan - kun huomaa että on turha pyytää keneltäkään apua. Lannistuisihan sitä aikuinenkin jos vieraassa paikassa yrittäisi hädissään pyytää apua eikä kukaan tulisi auttamaan.
 
"vieras"
TUo on länsimaisen ajattelutavan tuotos, siis ajatus siitä että lapsi ei tarvitse yöllä ruokaa 6kk jälkeen. TOki jotkut ei ehkä tartte mutta moni tarttee. Ja heräilyllä on vauvalle muitakin tarkoituksia kuin ruuan saaminen yöllä.
Voi kuuleppas kun kyllä se on ihan tutkimusten tulos, eikä minkään ajattelutavan. :) Ja jos lapsi sen kuuden kuukauden iän jälkeen tarvitseekin ruokaa, niin silloin KERRAN yössä ja AAMUYÖLLÄ, ei mitään 5-10krt/yössä tissillä oloa. Ei edes kahta-kolmea kertaa sen puolen vuoden jälkeen. FYSIOLOGISISTA SYISTÄ ei tarvitse ruokaa. Ihan faktatietoa.

Ja yleensä ne heräilevät lapset on tottuneet siihen, että kun inahtavat niin lyödään tissi suuhun. Vanhemmista on sitten kiinni, jatkavatko tuota huonoa tapaa vai opettavatko lapsen rauhoittumaan yöllä muuten kuin tissille, jolloin lapsi alkaa oppia herätessään nukahtamaan itsekseen uudelleen.
 
-
Kiitos teille vinkeistä, osa masensi lisää, toiset antoivat voimia ensi viikkoon. Itselläni on siis voimakas synnytyksen jälkeinen masennus menossa, minkä vuoksi suositellaan etten itse pidä unikoulua. Ja senkin vuoksi olisi tärkeää, että saisin itse nukuttua edes vähän yössä.

Aikoivat samalla tutkia, onko jokin allergia tai muu sellainen, joka herättää lapsen. Kuitenkaan kyseesäs ei ole mikään raivariherääminen vaan pientä kätinää, johon ei nukahdeta kuin tissillä. Tiedän, että se on myös minusta kiinni, että tähän tilanteeseen on ajauduttu, siitä en halua kommentteja. Itse olen opettanut että kun inahetaan, nii nukahda tissillä.

Välillä itkettää, että lastani en sinne sairaalaan vie, välillä odotan vain, että tilanne helpottuu kun vauva nukkuu paremmin. Itse olen vauvana ollut 6 viikkoa sairaalassa niin, että vain päivisin minua on saatu käydä katsomassa. En tiedä, mitä vaikutuksia siitä sitten itseeni on ollut.
 
juuh
Kiitos teille vinkeistä, osa masensi lisää, toiset antoivat voimia ensi viikkoon. Itselläni on siis voimakas synnytyksen jälkeinen masennus menossa, minkä vuoksi suositellaan etten itse pidä unikoulua. Ja senkin vuoksi olisi tärkeää, että saisin itse nukuttua edes vähän yössä.

Aikoivat samalla tutkia, onko jokin allergia tai muu sellainen, joka herättää lapsen. Kuitenkaan kyseesäs ei ole mikään raivariherääminen vaan pientä kätinää, johon ei nukahdeta kuin tissillä. Tiedän, että se on myös minusta kiinni, että tähän tilanteeseen on ajauduttu, siitä en halua kommentteja. Itse olen opettanut että kun inahetaan, nii nukahda tissillä.

Välillä itkettää, että lastani en sinne sairaalaan vie, välillä odotan vain, että tilanne helpottuu kun vauva nukkuu paremmin. Itse olen vauvana ollut 6 viikkoa sairaalassa niin, että vain päivisin minua on saatu käydä katsomassa. En tiedä, mitä vaikutuksia siitä sitten itseeni on ollut.
Kai te saatte keskustella ensin siellä sairaalassa että miten homme menee? Nykyään tuskin sairaalan(kaan) unikoulussa käytetä "huuda kunnes nukahdat"-tyyliä, vaan kuten joku osastolla työskentelevä tuolla jo sanoi, ovat siellä lähellä lasta. Valitettavasti tilanne ei itsestään todennäköisesti parane, ainakaan kovin pian.

Oma poika heräsi 7-9kk iässä 45 min. välein, ja nukahti vain tissille. Siihenkin asti oli heräillyt koko elämänsä, mutta tuo kolme varttia oli sitten huipennus. Ja minä olin elävä kuollut. Mulle ei neuvolassa puhuttu mitään ulkopuolisen pitämästä unikoulusta, vaan usutettiin ottamaan perhetyöntekijä kotiin (päiväsaikaan). Mutta siinä vaiheessa olin niin sekaisin, että en halunnut ketään vierasta kotiimme hääräämään. Pidimme unikoulun sitten itse niin, että ensin mies nukkui muutaman yön muualla ("keräsi voimia", oli myös heräillyt vauvan takia vaikkei ihan 45min. välein), ja sitten minä maitotisseineni lähdin sohvalle nukkumaan viikoksi. Kahtena yönä poika jaksoi vaatia maitoa, mutta sen jälkeen helpotti. Ja mies oli koko ajan hänen vieressään. Nyt poika on vajaa 2v. ja heräilee edelleen pari kertaa yössä, eli unikoulu ei ole mikään autuaaksi tekevä mutta helpottaa ap:n tilanteessa kyllä.
 
Olen unikouluttanut lasta sairaalassa ja hyvin meni, tietenkin lapsikohtaista mutta "kauhukertomuksia" en ole kuullut vanhemmiltakaan hoitajilta. Vanhemmilla itsellään on ollut vaike lapsi jättää --> luonnollisesti :)

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;27554850:
en ikinä laittais lastani sairaalan unikouluun huudatettavaksi. huonot unet, vieraat ihmiset, vieraspaikka, yksin joutuu taatusti olemaan. voiko olla lapselle mitään kauheapaa kokemusta.
taatusti keksisin jonkun muun konstin siihen, että saisin nukkua aina silloin tällöin
 

Yhteistyössä