Paljonko maksaisit enintään sekarotuisesta koirasta?

• Viestiketjun aloittaja Oukei
  • Ensimmäinen viesti
"kerttu"
Kyllä se paperiton koira on täysin rinnastettavissa sekarotuiseen. Ja kun tuntemattomalta ihmiseltä ostat paperittoman labradorinnoutajan, et voi tietää, onko se labbis vai labbiksen ja jonkun muun rodun sekoitus.

Hälytyskellojen pitäisi soida aina, kun myydään "rotukoira" ilman papereita. Jos vanhemmat on rekattuja, ei pitäisi olla mitään ongelmaa rekata pentujakin.
Kyllä sulla on silti vähän asiat hakusessa. SILTI paperiton rotukoira = paperiton rotukoira. Paperiton rotukoira EI OLE sekarotuinen, vaikka sen moni sellaiseksi mieltääkin. Etkö tosiaan tajua, miksi paperiton rotukoira ei ole sekarotuinen? Minäpä väännän sulle vähän rautakangesta. Sekarotuinen= sekoitus useampaa rotua, eli monirotuinen. Täyttääkö sinun mielestäsi paperiton, mutta täysin puhdasrotuinen yksilö, tämän määritelmän???

Enhän vittu missään vaiheessa puhunut, että joku myy sulle paperittoman, josta väittää sen olevan puhdasrotuinen, mutta saatkin monirotuisen. Tottakai sellainen on monirotuinen eli sekarotuinen. Vaan tässä oli kysymys siitä, että jos joku myy sulle, mulle tai naapurin Karille koiran, joka on kahden samanrotuisen yksilön pentu, niin kyllä se vittu kuulkaa on puhdasrotuinen. Ei siitä saa sekarotuista tekemälläkään. Oli se sitten papereilla tai ilman.

Ps. itselläni on juurikin puhdasrotuinen vahinkopentu tuolla laatikossa. Se on ihan 100% varmuudella puhdasrotuinen, mutta sitä ei saa rekattua fi-rekkariin, koska isällä ei ole tarvittavia tutkimuksia astumishetkellä. Sen sais ej-rekkariin, mutta olen jo löytänyt sille kodin ja perheellä ei ole mitään aikomusta harrastaa sen kanssa. Joten he mieluummin ottavat sen ilman papereita, kuin että lisäisin rekisteröintimaksut, sirutukset ynnä muut, jotka tekevät tässä tapauksessa vajaa 300 euroa. Eikä niiden hälytyskellot ole soineet kertaakaan...

"juups"
Pienestä, kahden suosikkirotuni sekotuksesta olisin valmis maksamaan noin 300e. Meidän nykynen koira (labbiksen ja kultasennoutajan sekotus) maksoi 150e, pidin sitä kohtuu hintana. Kyllähän pennuista menoja ja vaivaa on, joten mielelläni katan kulut, ja sitten hiukan vaivanpalkkaakin. Haluan kuitenkin, että koira on hyvästä kodista, se on pääasia.

......
Jos omalle koiralle tulisi ns. vahinkopennut, niin pyytäisin pennuista varmaankin sen 50e jo ihan siksi, että
haluaisin koiran ottamista harkittavan edes vähän kun siitä edes jotakin jutuu maksamaan. Tottakai haluaisin pennuille hyvät ja rakastavat kodit. Itsellä 2sekarotuista, narttu ja leikattu uros, oikein kivoja koiria ja ehdottoman terveitä. En muuten oikein ymmärrä tuota sekarotuisten mollaamista täälläkään, tyyliin "en ottaisi, vaikka maksettaisi"....ehkäpä näin ajattelevan "eläin ystävän" on tosiaan parasta olla ottamatta minkäänlaista koiraa,räyh!

[QUOTE="kerttu";27543461]Kyllä sulla on silti vähän asiat hakusessa. SILTI paperiton rotukoira = paperiton rotukoira. Paperiton rotukoira EI OLE sekarotuinen, vaikka sen moni sellaiseksi mieltääkin. Etkö tosiaan tajua, miksi paperiton rotukoira ei ole sekarotuinen? Minäpä väännän sulle vähän rautakangesta. Sekarotuinen= sekoitus useampaa rotua, eli monirotuinen. Täyttääkö sinun mielestäsi paperiton, mutta täysin puhdasrotuinen yksilö, tämän määritelmän???

Enhän vittu missään vaiheessa puhunut, että joku myy sulle paperittoman, josta väittää sen olevan puhdasrotuinen, mutta saatkin monirotuisen. Tottakai sellainen on monirotuinen eli sekarotuinen. Vaan tässä oli kysymys siitä, että jos joku myy sulle, mulle tai naapurin Karille koiran, joka on kahden samanrotuisen yksilön pentu, niin kyllä se vittu kuulkaa on puhdasrotuinen. Ei siitä saa sekarotuista tekemälläkään. Oli se sitten papereilla tai ilman.

Ps. itselläni on juurikin puhdasrotuinen vahinkopentu tuolla laatikossa. Se on ihan 100% varmuudella puhdasrotuinen, mutta sitä ei saa rekattua fi-rekkariin, koska isällä ei ole tarvittavia tutkimuksia astumishetkellä. Sen sais ej-rekkariin, mutta olen jo löytänyt sille kodin ja perheellä ei ole mitään aikomusta harrastaa sen kanssa. Joten he mieluummin ottavat sen ilman papereita, kuin että lisäisin rekisteröintimaksut, sirutukset ynnä muut, jotka tekevät tässä tapauksessa vajaa 300 euroa. Eikä niiden hälytyskellot ole soineet kertaakaan...[/QUOTE]

Niin, tässäkin löytyy syy miksi ei ole rekattu ja voipi olla vaikka mitä vikoja, kun isää ei ole tutkittu.
Ja vaikka itse tietäisit, eipä kukaan muu tiedä miten terve isä on.

Mulle myös rekkaamaton=sekarotuinen tai ainakin samalla statuksella. Vakuutus on kalliimpi eikä saa harrastaa virallisesti mitään. On tyhmää jättää koira siruttamatta vai onko joku syy, miksi ei ole haluttu ell käyttää, siru kun ei kuitenkaan hirveitä maksa.
Hyvä kun löysit pennulle kodin, mulla olis hälytyskellot soinut!

• Tykkää
Reactions: himpsis
iu
Mä maksoin tuosta meidän pikkupiskistä 200 e. Molemmat vanhemmat tiedossa, hyvin hoidettuja ja terveitä. Pennut niin ikään hyvin hoidetut ja lääkärin tarkastamat. Käytiin katsomassa ennen luovutusikää varmaan kerran viikossa, joten olosuhteet olivat hyvin tiedossa.

Mulla ei ole niin väliä sillä, onko koira puhdasrotuinen vai sekoitus, kunhan suunnilleen tietää mitä saa (ja tässä tapauksessa tiesi). Ja ei ole kyseessä pentutehdas, ihan puhtaita vahinkolapsosia olivat. :)

[QUOTE="kerttu";27543461]Kyllä sulla on silti vähän asiat hakusessa. SILTI paperiton rotukoira = paperiton rotukoira. Paperiton rotukoira EI OLE sekarotuinen, vaikka sen moni sellaiseksi mieltääkin. Etkö tosiaan tajua, miksi paperiton rotukoira ei ole sekarotuinen? Minäpä väännän sulle vähän rautakangesta. Sekarotuinen= sekoitus useampaa rotua, eli monirotuinen. Täyttääkö sinun mielestäsi paperiton, mutta täysin puhdasrotuinen yksilö, tämän määritelmän???

Ps. itselläni on juurikin puhdasrotuinen vahinkopentu tuolla laatikossa. Se on ihan 100% varmuudella puhdasrotuinen, mutta sitä ei saa rekattua fi-rekkariin, koska isällä ei ole tarvittavia tutkimuksia astumishetkellä. Sen sais ej-rekkariin, mutta olen jo löytänyt sille kodin ja perheellä ei ole mitään aikomusta harrastaa sen kanssa. Joten he mieluummin ottavat sen ilman papereita, kuin että lisäisin rekisteröintimaksut, sirutukset ynnä muut, jotka tekevät tässä tapauksessa vajaa 300 euroa. Eikä niiden hälytyskellot ole soineet kertaakaan...[/QUOTE]

Kuinka hitosti se EJrekkaus oikee maksaa, ku sirun saa lekurilta tarkastuksen yhteydessä parillakympillä.
Toiki on asia mikä tällasta tyhmää kasvattajaa mietityttää et ollaanko sit seuraavista juoksuista tekemäs nartulle pennut jotka voidaan rekata ku tää "vahinko" jätettii rekkaamatta myös EJhin.

Selityksiä ku aina löytyy jokaiselta jolla ne rekkaamattomat "vahinko"pennut laatikossa tuhisee.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
"kerttu"
Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;27543803:
Kuinka hitosti se EJrekkaus oikee maksaa, ku sirun saa lekurilta tarkastuksen yhteydessä parillakympillä.
Toiki on asia mikä tällasta tyhmää kasvattajaa mietityttää et ollaanko sit seuraavista juoksuista tekemäs nartulle pennut jotka voidaan rekata ku tää "vahinko" jätettii rekkaamatta myös EJhin.

Selityksiä ku aina löytyy jokaiselta jolla ne rekkaamattomat "vahinko"pennut laatikossa tuhisee.
Voit ihan itse "tyhmä kasvattaja" tarkistaa Kennelliiton sivuita, mutta kyllä, useampikertainen hinta tulee verrattuna kasvattajan normipentuun. Ja en todellakaan ajatellut teettää enää yli 9 vuotiaalle nartulleni pentuja. Tuokin oli vahinko, joka sai alkunsa, kun koirani oli hoidossa. Pentuetta ei olis saanut fi-rekkaan muuta kuin perusteluilla jo pelkästään iän puolesta.

Jep, ja sille joka kuulutti isän vikojen perään: sanotaan näin että suku on erittäin hyvin tutkittu ja tervekin. Jalostusindeksit isän vanhemmilla on suvun kärkipäässä. Äiti terve. Ja miksikö en rekkaa? Siksi että ennemmin pistän pennun hyvään kotiin jonka tunnen kuin myyn sen teille tietämättömille. Mutta mitäpä minä tätä teille enempää selitän. Teille ehkä merkkaa enemmän paperit kuin inhimilliset tekijät.

"kerttu"
[QUOTE="kerttu";27544173]Voit ihan itse "tyhmä kasvattaja" tarkistaa Kennelliiton sivuita, mutta kyllä, useampikertainen hinta tulee verrattuna kasvattajan normipentuun. Ja en todellakaan ajatellut teettää enää yli 9 vuotiaalle nartulleni pentuja. Tuokin oli vahinko, joka sai alkunsa, kun koirani oli hoidossa. Pentuetta ei olis saanut fi-rekkaan muuta kuin perusteluilla jo pelkästään iän puolesta.

Jep, ja sille joka kuulutti isän vikojen perään: sanotaan näin että suku on erittäin hyvin tutkittu ja tervekin. Jalostusindeksit isän vanhemmilla on suvun kärkipäässä. Äiti terve. Ja miksikö en rekkaa? Siksi että ennemmin pistän pennun hyvään kotiin jonka tunnen kuin myyn sen teille tietämättömille. Mutta mitäpä minä tätä teille enempää selitän. Teille ehkä merkkaa enemmän paperit kuin inhimilliset tekijät.[/QUOTE]

siis rodun kärkipäätä, ei suvun.

Jos omalle koiralle tulisi ns. vahinkopennut, niin pyytäisin pennuista varmaankin sen 50e jo ihan siksi, että
haluaisin koiran ottamista harkittavan edes vähän
kun siitä edes jotakin jutuu maksamaan. Tottakai haluaisin pennuille hyvät ja rakastavat kodit. Itsellä 2sekarotuista, narttu ja leikattu uros, oikein kivoja koiria ja ehdottoman terveitä. En muuten oikein ymmärrä tuota sekarotuisten mollaamista täälläkään, tyyliin "en ottaisi, vaikka maksettaisi"....ehkäpä näin ajattelevan "eläin ystävän" on tosiaan parasta olla ottamatta minkäänlaista koiraa,räyh!
Kai pentujen ylläpitokustannuksiin menee enemmän kuin viiskymppiä rahaa. Madotus pelkästään maksaa jo monta kymppiä, varsinkin jos pentuja on useampi kappale. Pelkkä eläinlääkäritarkastuskin on aika kallis. Kyllä itse pyytäisin vähintään sen verran, että itselle ei jäisi kuitenkaan ihan pelkkää tappiota.

[QUOTE="kerttu";27544173]Voit ihan itse "tyhmä kasvattaja" tarkistaa Kennelliiton sivuita, mutta kyllä, useampikertainen hinta tulee verrattuna kasvattajan normipentuun. Ja en todellakaan ajatellut teettää enää yli 9 vuotiaalle nartulleni pentuja. Tuokin oli vahinko, joka sai alkunsa, kun koirani oli hoidossa. Pentuetta ei olis saanut fi-rekkaan muuta kuin perusteluilla jo pelkästään iän puolesta.

Jep, ja sille joka kuulutti isän vikojen perään: sanotaan näin että suku on erittäin hyvin tutkittu ja tervekin. Jalostusindeksit isän vanhemmilla on suvun kärkipäässä. Äiti terve. Ja miksikö en rekkaa? Siksi että ennemmin pistän pennun hyvään kotiin jonka tunnen kuin myyn sen teille tietämättömille. Mutta mitäpä minä tätä teille enempää selitän. Teille ehkä merkkaa enemmän paperit kuin inhimilliset tekijät.[/QUOTE]

Mä en tosiaan oo tutustunu ton EJrekisterin hintoihin ku onneks ei oo omia kasvatteja siihen tarvinnu toistaseks rekata. Suurin rekisteröinti hinta minkä löysin oli 70€.

Ja se mikä mulle/muille merkkaa eniten on sulle täysin tietämätön asia joten toi viiminen letkautus on asiaton mielestäni.

"kerttu"
Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;27544286:
Mä en tosiaan oo tutustunu ton EJrekisterin hintoihin ku onneks ei oo omia kasvatteja siihen tarvinnu toistaseks rekata. Suurin rekisteröinti hinta minkä löysin oli 70€.

Ja se mikä mulle/muille merkkaa eniten on sulle täysin tietämätön asia joten toi viiminen letkautus on asiaton mielestäni.
Jep, ja se tulee kaksinkertaisena, koska ei ole virallinen kasvattaja. Niinkuin se siellä lukikin ihan selvällä suomen kielellä. Siihen päälle kaikki muut kulut, jonka rekisteröinti vaatii, niin lisämaksua tuleekin kummasti vajaa kolmesataa!

Ja mikä mulle täysin tuntematon asia?

"äisky"
[QUOTE="surku";27543180]Kaikesta saatavalla olevasta infosta huolimatta toiset eivät vain ymmärrä miksi se paperiton koira on huono vaihtoehto.

Hyvin usein valitettavasti "hyvissäkin perheissä" syntyneet "rakkauspennut" tms ovat vain helpon tienaamismahdollisuuden keksimisen seurauksia.

Mikä olisikaan helpompaa, kuin antaa uroksen ja nartun tavata sopivaan aikaan ja sitten myydä niitä pentuja, hups vaan muutamalla satasella eteenpäin.
Helppoa rahaa.

Silloin, kun työtä tehdään sen rodu eteen, silloin käytännössä taitaa usein jäädä kasvattaja ennemminkin tappiolle, kuin tehdä voittoa.
Koiranpentuja ei ikinä pitäisi tehdä rahasta eikä niitä pitäisi ikinä ostaa sellaiselta, joka niitä teettää vain sen rahan takia.

Ja kyllä, se naapurin-Pirkon Luffe-koiran "vahinkopennut" naapurin ihanan Murren kanssa, se on helposti pentutehtailua...[/QUOTE]

No ei kovin kannattavaa pentutehtailua ole jos parisataa pyytää ja kuitenkin on hoidettuna, ruoat, lääkärit, madotukset, sirut jne.. En nyt sanoisi että ihan rahoiksi löisi!
Minusta sekarotuisten pentujen teettäminen ei välttämättä ole yhtään sen "vastuuntunnottomampaa" kuin rotukoirienkaan. Se on ihan täysin pentujen teettäjistä kiinni. Paljon on epäeettisesti toimivia rotukoirien kasvattajia.
Jos sinulla on terve ihana hyvä luonteinen koira ja tutulla samaten ja vielä suht saman kokoinen, niin miksi ei. Monella on jo tiedossa pennuille halukkaita ostajiakin jo suunnitelma vaiheessa.
Ei sekarotuisten pentujen teettäjät ole mitään wannabee rotukoiran kasvattajia, vaan yleensä ihan vain haluavat sekarotuisia pentuja omalla hyväksi ja ihanaksi todetulla koirallaan. Vahingot ovat sitten tietenkin oma lukunsa, mutta ihania pentusia useimmiten hekin.

[QUOTE="kerttu";27546724]Jep, ja se tulee kaksinkertaisena, koska ei ole virallinen kasvattaja. Niinkuin se siellä lukikin ihan selvällä suomen kielellä. Siihen päälle kaikki muut kulut, jonka rekisteröinti vaatii, niin lisämaksua tuleekin kummasti vajaa kolmesataa!

Ja mikä mulle täysin tuntematon asia?[/QUOTE]

Teille ehkä merkkaa enemmän paperit kuin inhimilliset tekijät. tuota lausettasi tarkoitin.

Mitä muita maksullisia kuluja rekisteröinti olisi vaatinut?

Itse en tosiaan ole joutunut tilanteeseen että olisin rekannut EJhin tai ilman kennelnimeäni, niin en ole tutustunut noihin tarkemmin.

Tuonteja käyttäessäni on tarvittu ylimääräisenä vain kopio sirunumerosta, ellei se näy rekkarissa, sekä näyttelytulos mikäli koira ei ole suomessa kehässä käynyt. Ellei ole käynyt kehässä lainkaan on tarvinnut esittää uroksesta kivestodistus.

Itse otin edellisestäkin pentueesta takkiini rahallisesti, mutta ei se ollutkaan mulle pääasia :)

sek rot
Meillä on sekarotuinen koira joka on kiertänyt ennen vuoden ikää kolmessa kodissa ennenkuin päätyi meille. Koirasta en maksanut mitään. Koiran kierrelessä sen eri rodut on päässeet unohtumaan ja emme edes tiedä minkä sekoitus koira on. 7-vuoden aikana on sairastanut yhden korvatulehduksen ja kahdesti on tyhjennetty el.lääkärissä anaalit. Eli terve koira. Hirveen mukava ja rauhallinen tapaus. Iloinen ylläri oli että haukkuu hirveä! On metsästysporukassani paras koira vaikka siellä on jopa ruotsin tuonti ja mikälie muotovalio haukkumassa. Ei ne paperit ja kallis hinta aina takaa tervettä ja parasta käyttökoiraa :)

Maksoin 250e pennusta, kun perhetuttaville syntyi vahinkopentue. Emä ja isä molemmat omia koiria, ja sukuakin tiedossa reilusti. Tyyrishän tuo koira oli sekarotuiseksi, mutta rahat meni hyvään tarkoitukseen; narttukoiran steriloimiseen ettei uutta vahinkoa pääse sattumaan.

Olisin voinut teoriassa maksaa enemmänkin noin jalon ajatuksen puolesta.

Yhteistyössä