Paljonko maksaisit enintään sekarotuisesta koirasta?

• Viestiketjun aloittaja Oukei
  • Ensimmäinen viesti
Omasta kääpiöpinserin ja kleinspitzin sekoituksesta maksoin 300e. Tutulta ihmiseltä ostin joten vanhemmat oli tiedossa ja tiesin noin suunnilleen mitä saan. Vieraalta ihmiseltä en todennäköisesti seropia ostaisi kun ei voi varmaksi sanoa, että mitä on tulossa.

"kerttu"
"Paperiton rotukoira" = sekarotuinen.

Koira joko on rekisteröity tai sitten ei.
Näitä paperittomia "puhdasrotuisia" on kaikenmaailman myyntipalstat täynnä, mutta ikinä et voi tietää, onko se ostamasi koira oikeasti puhdasrotuinen vai ei, jos ei siitä ole todisteena papereita.
Paperiton rotukoira = paperiton rotukoira. Kahden saman rodun yksilön jälkeläinen

sekarotuinen = sekoitus useampaa rotua eli monirotuinen

Se on totta, että koskaan ei voi tietää, kuka on äiti ja kuka on isä. Sen tietää vain teettämällä geenitestit, puhdasrotuisuutta ei edes paperit takaa!!! Näistähän on esimerkkejä useammastakin rodusta.

Mutta jos olisin ottamassa koiran, niin voisin maksaa sekarotuisesta peruskulujen verran (eli madotukset + ruoka) eli noin 100 euroa. Jos olisin ottamassa paperitonta rotukoiraa, niin voisin maksaa noin puolet paperillisen suositushinnasta, eli about 500 euroa.

En huoli enää sekarotuista. Kaksi rotua on lähinnä sydäntäni ja niitä kahta meillä jatkossakin tulee pyörimään. Ei seropeja...

Ja ensimmäinen madotuskin taisi olla ennen ekaa rokotusta?

:)
Rokotus tosiaan vaihtelee, mutta ei yleensä n. 8 viikkosta koiranpentua ole vielä rokotettu. Mutta madotettu useaan kertaan :)

Minusta tuo käsitys pikkukoirien helppoudesta on kyllä käsittämätön. Luulisi, että monet pienet rodut on vaikeampia, kuin isot. Esimerkiksi sisäsiisteys; pienet koirat on jalostettu sellaisiksi, että toiset ei edes opi sisäsiisteiksi. Ja samalla tavallahan ne pienetkin pitäisi kouluttaa kuin isot. Ehkä siinä vaan turvataan ajatuksen, että huonosti koulutettu pikkukoira ei saa niin paljon vahinkoa aikaan kuin iso.

[QUOTE="kerttu";27541774]Paperiton rotukoira = paperiton rotukoira. Kahden saman rodun yksilön jälkeläinen
sekarotuinen = sekoitus useampaa rotua eli monirotuinen
[/QUOTE]

Kyllä se paperiton koira on täysin rinnastettavissa sekarotuiseen. Ja kun tuntemattomalta ihmiseltä ostat paperittoman labradorinnoutajan, et voi tietää, onko se labbis vai labbiksen ja jonkun muun rodun sekoitus.

Hälytyskellojen pitäisi soida aina, kun myydään "rotukoira" ilman papereita. Jos vanhemmat on rekattuja, ei pitäisi olla mitään ongelmaa rekata pentujakin.

....
[QUOTE="kerttu";27541774]
Mutta jos olisin ottamassa koiran, niin voisin maksaa sekarotuisesta peruskulujen verran (eli madotukset + ruoka) eli noin 100 euroa. Jos olisin ottamassa paperitonta rotukoiraa, niin voisin maksaa noin puolet paperillisen suositushinnasta, eli about 500 euroa.[/QUOTE]

Tää on ihan hassua :D
Eli olisit valmis maksamaan chihu-chihu-yhdistelmästä 5 kertaa enemmän kuin vaikka chihu-perhoskoira tai chihu-venäjän toitsu, vaikka lopputulos ois suurinpiirtein samanlainen paperiton piski?

Tai paperiton kultsu on minusta aika samanarvoinen kuin kultsu-flätti, silti toinen niistä ois muka arvokkaampi? Hämmentävää...

Itse olen netistä löytänyt tanskandoggin ja isovillakoiran sekoituksia, ja jos haluaisin ison karvaisen koiran, niin tuo ois kyllä houkutteleva yhdistelmä :LOL:

"äitsy"
Kyllähän sekarotuisia koiranpentuja teetetään ihan tarkoituksella ja suunnitellusti. Paljon on ihmisiä jotka haluavat nimenomaan sekarotuisen pennun ja antavat tälle hyvän kodin siinä missä joku puhdasrotuisellekin.
Tiedän monta tapausta joissa naapurien tai tuttujen koirat ovat saaneet ihan suunnitellusti pentuja keskenään. Pentuja ei todellakaan ole tehtailtu. On mietitty millainen koktaili suunnileen olisi tulossa, mietitty että vanhemmat on terveitä jne. Toki sukutauluja ei kovin pitkälle välttämättä ole tiedossa. Sitten kun pennut syntyvät ne hoidetaan huolella, ruokitaan, madotetaan, lääkärintarkastetaan, sirutetaan, sosiaalistetaan jne.. Ostajat seulotaan tarkasti jotta pennut menee hyvään kotiin ja mahdolisesti myöhemminkin pidetään yhteyttä.
Onko tälläisessa toiminnassa nyt siis jotain pahaa? Pitäisikö hattu kourassa toivoa, että joku säälistä ottaisi tälläisen sekarotuisen turjakkeen edes ilmaiseksi? Miksi ei saisi pyytää jokusen satasen kattamaan kuluja. Minusta ilmaiseksi tai todella halvalla koiran antaminen on aina riskipeliä, voi päätyä hetken mielijohteesta ties kenelle.
Itselläni on rotukoiria ja yksi pentue on ollut myös. Silti kävimme joku aika sitten katsomassa tuttujen sekarotuisia pentuja ja melkein lähti pentu matkaan. Mietimme kuitenkin, että siitä olisi kasvanut liian suuri meidän kotiin (isä ja emä rotukoiria) joten jätimme väliin, mutta koon vuoksi, ei sekarotuisuuden.

Turkilmas
Meidän sekarotuinen koira maksoi 300€. Itse olen sekarotuisten fani, joten en oikein osaa hahmottaa tuota hinta- ajattelua. Maksan haluamastani koirasta toivotun summan ja mulle on yhdentekevää Se, onko koira sekarotuinen vai ei. Mulla on pelkästään positiivisia kokemuksia sekarotuisista.

Rokotus tosiaan vaihtelee, mutta ei yleensä n. 8 viikkosta koiranpentua ole vielä rokotettu. Mutta madotettu useaan kertaan :)

Minusta tuo käsitys pikkukoirien helppoudesta on kyllä käsittämätön. Luulisi, että monet pienet rodut on vaikeampia, kuin isot. Esimerkiksi sisäsiisteys; pienet koirat on jalostettu sellaisiksi, että toiset ei edes opi sisäsiisteiksi. Ja samalla tavallahan ne pienetkin pitäisi kouluttaa kuin isot. Ehkä siinä vaan turvataan ajatuksen, että huonosti koulutettu pikkukoira ei saa niin paljon vahinkoa aikaan kuin iso.

Se 4kg agressiivinen pakkaus on huomattavasti helpompi ottaa kainaloon tilanteessa mitä 40kg painonen, joten sen 40kgn kans pitää tehdä duunia enemmän et sen pystyy hallitsemaan tilanteessa ku tilanteessa ja se ei taas monellekaan passaa, mikä toisenkautta on hyvä ettei ne ihmiset ota sitä isoa koiraa ainakaan.

Toi sisäsiisteys on mun mielestä kinni ihan siitä omistajan viitteliäisyydestä käyttää koiraa ulkona kusella. Kopioin sellasen testin itelleni yhdeltä tuntemaltani kouluttajalta et luennolla kaadoin lattialle pienen koiran kusen määrän vettä ja viereen sit sellasen lammikon mitä isosta tulee ja kysyin kumpi lätäkkö motivoi enemmän viemää koiraa ulos ja kyllä vastaukset vaa meni sille kunnon lätäkölle. Pienen lirun voi aina pyyhkästä vaan pois ei se oo vakavaa on monen vastaus.

[QUOTE="äitsy";27541837]Kyllähän sekarotuisia koiranpentuja teetetään ihan tarkoituksella ja suunnitellusti. Paljon on ihmisiä jotka haluavat nimenomaan sekarotuisen pennun ja antavat tälle hyvän kodin siinä missä joku puhdasrotuisellekin.
Tiedän monta tapausta joissa naapurien tai tuttujen koirat ovat saaneet ihan suunnitellusti pentuja keskenään. Pentuja ei todellakaan ole tehtailtu. On mietitty millainen koktaili suunnileen olisi tulossa, mietitty että vanhemmat on terveitä jne. Toki sukutauluja ei kovin pitkälle välttämättä ole tiedossa. Sitten kun pennut syntyvät ne hoidetaan huolella, ruokitaan, madotetaan, lääkärintarkastetaan, sirutetaan, sosiaalistetaan jne.. Ostajat seulotaan tarkasti jotta pennut menee hyvään kotiin ja mahdolisesti myöhemminkin pidetään yhteyttä.
Onko tälläisessa toiminnassa nyt siis jotain pahaa? Pitäisikö hattu kourassa toivoa, että joku säälistä ottaisi tälläisen sekarotuisen turjakkeen edes ilmaiseksi? Miksi ei saisi pyytää jokusen satasen kattamaan kuluja. Minusta ilmaiseksi tai todella halvalla koiran antaminen on aina riskipeliä, voi päätyä hetken mielijohteesta ties kenelle.
Itselläni on rotukoiria ja yksi pentue on ollut myös. Silti kävimme joku aika sitten katsomassa tuttujen sekarotuisia pentuja ja melkein lähti pentu matkaan. Mietimme kuitenkin, että siitä olisi kasvanut liian suuri meidän kotiin (isä ja emä rotukoiria) joten jätimme väliin, mutta koon vuoksi, ei sekarotuisuuden.[/QUOTE]

Siinä on pahaa se, että maailma on jo ennestään pullollaan koiria. Koiria ei pitäisi ylipäätään pennuttaa, jos ei niillä kahdella yksilöllä ole rodulle jotain erityistä annettavaa.
Siis omalla ja naapurin sessellä ei ole mitään järkeä tehdä pentuja sen takia, että niistä tulee söpöjä..

Monelle sekarotuisen ostajalle on käynyt niin, että koirasta on tullutkin jotain aivan muuta kuin mitä on toivottu.
Koiralla voi olla myös ominaisuuksia tai käytöstapoja, joiden syytä ei ymmärretä, kun ne koirassa esiintyvät rodut tunnetaan lähinnä nimeltä.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
äide
Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;27541897:
Se 4kg agressiivinen pakkaus on huomattavasti helpompi ottaa kainaloon tilanteessa mitä 40kg painonen, joten sen 40kgn kans pitää tehdä duunia enemmän et sen pystyy hallitsemaan tilanteessa ku tilanteessa ja se ei taas monellekaan passaa, mikä toisenkautta on hyvä ettei ne ihmiset ota sitä isoa koiraa ainakaan.

Toi sisäsiisteys on mun mielestä kinni ihan siitä omistajan viitteliäisyydestä käyttää koiraa ulkona kusella. Kopioin sellasen testin itelleni yhdeltä tuntemaltani kouluttajalta et luennolla kaadoin lattialle pienen koiran kusen määrän vettä ja viereen sit sellasen lammikon mitä isosta tulee ja kysyin kumpi lätäkkö motivoi enemmän viemää koiraa ulos ja kyllä vastaukset vaa meni sille kunnon lätäkölle. Pienen lirun voi aina pyyhkästä vaan pois ei se oo vakavaa on monen vastaus.
Meidän perheessä kaksi pikkuruista koiraa ja yksi iso. Ihan yhtä monta kertaa käytetään kaikkia ulkona, itseasiassa pikkukoiria monesti vielä ylimääräisellä pikku pissillä. SILTI.. joku saakelin fetissi niillä on että jos pääsevät yläkertaan (portti jäänyt auki) niin jee, ihanaa käydä vähintään pissalla. Yöllä taas jos eivät ole häkissä niin varsinkin toinen rakastaa yöpökäleellä käyntiä. Ja tämän vääntää siis vaikka on tehnyt tortut ilalla ja tekee vielä aamullakin. En todella ymmärrä miten pikkukoirasta irtoaa sellaisia määriä.

Joku asiantuntija selitti joskus, että pikkukoira tarvitsee reviikseen niin pienen alueen että voi huonetta isommassa kodissa hyvinkin käydä ruikkimassa kauimmaisiin huoneisiin eikä koe tehneensä tarpeita sisälle kotiin.

....
Onhan pieni väkisinkin helpompi kuin iso.
Esim. Kaverin sakusekoitus ehti rikkoa pienenä vaikka kuinka paljon seinää ja kenkiä sun muuta. Sitten taas tuo meidän alle kilon pikkupiski ei saa aikaseks edes omien pehmolelujen rikkomista, saati sitten kenkää. Yhden johdon on pirulainen kerran purrut rikki, mutta eipä oikeastaan muuta.

Ja pieni koira ei saa rikottua oikeastaan mitään vaikka kuinka lujaa rallia se juoksee ympäri kämppää. Sitä vastoin tämä sama sakusekoitus ehti rikkoa ja kaataa mukeja ja laseja yhdellä hännänheilautuksella.

Se on kyllä totta, että tuo meidän pikkupiski ei oikein syyspentuna ole viitsinyt sisäsiistiksi tulla. Tosin ei hirveästi haittaa ne ruokalusikalliset pissiä ja miniminikikkareet sanomalehdellä.

Ja mieskin on pikkuhiljaa oppinut sietämään tuota ylipientä luukasaa (venäjän toitsu), eikä häpeä sitä niin paljoa kuin alkuaikoina. Miehiä tuntuu harmittavan helposti tuollaiset "liian pienet" koirat :D

"Kikka"
Termi "paperiton rotukoira" edistää pentutehtailijoiden tuloja ja saa ihmiset maksamaan useita satasia sekarotuisista koirista. älkääkä please käyttäkö heistä nimitystä "kasvattaja". Loukkaatte ammattikuntaa. Koira kuin koira luetaan sekarotuiseksi jos sillä ei ole kennelliiton rekisteritodistusta. Ostamalla paperittoman koiran, tuet pentutehtailua. Taas yksi keskustelu mikä nostattaa karvat pystyyn...

"santtuli"
voinen sanoa että juuri kahdeksan sekarotuista pentua myyneenä,voin kertoa,että jokaikisestä sain sen pyytämäni 500e ja varausmaksu oli 100e,jota ei palauteta,jos ei otakkaan. hyvistä,TERVEISTÄ roduista ja molemmat vanhemmat nähtävillä.. näin meillä päin ainakin... :)

Alkuperäinen kirjoittaja äide;27541955:
Meidän perheessä kaksi pikkuruista koiraa ja yksi iso. Ihan yhtä monta kertaa käytetään kaikkia ulkona, itseasiassa pikkukoiria monesti vielä ylimääräisellä pikku pissillä. SILTI.. joku saakelin fetissi niillä on että jos pääsevät yläkertaan (portti jäänyt auki) niin jee, ihanaa käydä vähintään pissalla. Yöllä taas jos eivät ole häkissä niin varsinkin toinen rakastaa yöpökäleellä käyntiä. Ja tämän vääntää siis vaikka on tehnyt tortut ilalla ja tekee vielä aamullakin. En todella ymmärrä miten pikkukoirasta irtoaa sellaisia määriä.

Joku asiantuntija selitti joskus, että pikkukoira tarvitsee reviikseen niin pienen alueen että voi huonetta isommassa kodissa hyvinkin käydä ruikkimassa kauimmaisiin huoneisiin eikä koe tehneensä tarpeita sisälle kotiin.
Toi kuullostaa ihan järkeenkäypälle toi loppu ja onhan koirat yksilöitä joilla on myös omia tapoja joiden pohjaa ei vaan käsitä vaikka miten yrittäis miettiä. Mulla ei koirat saa olla valtoimenaan ympäri asuntoa kun ovat keskenään, ei myöskään yöaikaan, vaan sillon niillä on rajattu alue käytössä ja sillon on tarkotus nukkua ei keksiä mitään ylimäärästä toohotusta, josta monesti seuraa se et aineenvaihdunta vilkastuu ja sit tehdään asioita sisälle ku ulos ei pääse.

[QUOTE="santtuli";27542137]voinen sanoa että juuri kahdeksan sekarotuista pentua myyneenä,voin kertoa,että jokaikisestä sain sen pyytämäni 500e ja varausmaksu oli 100e,jota ei palauteta,jos ei otakkaan. hyvistä,TERVEISTÄ roduista ja molemmat vanhemmat nähtävillä.. näin meillä päin ainakin... :)[/QUOTE]

Kai sä ilmotit noi verotukseen myös tuloiks

• Tykkää
Reactions: kana ja Tepadj
Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;27541897:

Totta tietysti sekin, että noissa suhteissa pienempi on helpompi, mutta siis aika vaiettu asiahan se on, että esimerkiksi kiinanharjiksilla tai kääpiöpinsereillä on paljon sitä ongelmaa, että sisäsiisteyttä ei opita.

Sitten se, ettei koiria kouluteta. Olen törmännyt surullisen useaan esimerkkiin siitä, miten helposti se pikkukoira on talon pomo. Minua on esim. saksanmetsästysterrieri sekä tipsu purrut. Siis ihan oikeasti purrut. Toisen ohi ajoin pyörällä, toiselle en antanut huomiota :D smterrierin omistajalla oli myös muita (isoja) rotuja, joiden kanssa ei ollut ongelmaa. Sitähän ei voi yhden kokemuksen perusteella sanoa, että oliko tässä tapauksessa vika missä.

No, ehkä mä suhtaudun vähän jyrkästi näihin pieniin "helppoihin" rotuihin. Liian monta huonoa kokemusta sattunut taas vähän ajan sisään.

Totta tietysti sekin, että noissa suhteissa pienempi on helpompi, mutta siis aika vaiettu asiahan se on, että esimerkiksi kiinanharjiksilla tai kääpiöpinsereillä on paljon sitä ongelmaa, että sisäsiisteyttä ei opita.

Sitten se, ettei koiria kouluteta. Olen törmännyt surullisen useaan esimerkkiin siitä, miten helposti se pikkukoira on talon pomo. Minua on esim. saksanmetsästysterrieri sekä tipsu purrut. Siis ihan oikeasti purrut. Toisen ohi ajoin pyörällä, toiselle en antanut huomiota :D smterrierin omistajalla oli myös muita (isoja) rotuja, joiden kanssa ei ollut ongelmaa. Sitähän ei voi yhden kokemuksen perusteella sanoa, että oliko tässä tapauksessa vika missä.

No, ehkä mä suhtaudun vähän jyrkästi näihin pieniin "helppoihin" rotuihin. Liian monta huonoa kokemusta sattunut taas vähän ajan sisään.

Toi on aivan totta et harjiksilla on paljon ruikkimista, mut mä oon ite henk. koht. sitä mieltä et se on ihmisestä suurelta osin kiinni kuseeko koira sisälle vai ulos. Samoin toi on valitettava totuus et pienet koirat liian monesti hallitsee perheitä ja monien käytös on aivan kamalaa, eikä kukaan hyväksyis moista isolta koiralta. Toki vahinkoja saattaa sattua minkä eläimen kans tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;27542148:
Toi kuullostaa ihan järkeenkäypälle toi loppu ja onhan koirat yksilöitä joilla on myös omia tapoja joiden pohjaa ei vaan käsitä vaikka miten yrittäis miettiä. Mulla ei koirat saa olla valtoimenaan ympäri asuntoa kun ovat keskenään, ei myöskään yöaikaan, vaan sillon niillä on rajattu alue käytössä ja sillon on tarkotus nukkua ei keksiä mitään ylimäärästä toohotusta, josta monesti seuraa se et aineenvaihdunta vilkastuu ja sit tehdään asioita sisälle ku ulos ei pääse.
Meidän tipsu onneks on ihan sisäsiisti. Tasan yhden kerran on paskonut sisälle yöllä, ja juoksun aikaan pissannut. Silloin kun me haettiin sitä kasvattajalta me tosin kahviteltiin siinä noin tunti ja sinä aikana se ehti kusta lattialle kaks kertaa ja paskoo kerran, vaikka oli just ollu pihalla ja oli siis jo melkein vuoden vanha. Oltiin vähän että mitäköhän tästäkin tulee... :D Koira nukkuu meilläkin omassa pedissään meidän makuuhuoneessa ja ovi on kiinni kissojen takia. Kissojen yöelämä häiritsi koiraa ja se heräsi haukkumaan kesken uniensa kissojen aiheuttamia ääniä. Päiväsaikaan saavat kaikki elukat olla vapaina asunnossa.

"Santtuli"
Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;27542167:
Kai sä ilmotit noi verotukseen myös tuloiks
No miks olisin?! ihan läheltä seuranneena ne "oikeat" kasvattajatkaan eivät sitä aina tee.. syy miksi teetin pennut nartulleni,oli ihan puhtaasti se että meillä on jo monta sukupolvea ollut emokoiran sukua ja ovat olleet aivan ainutlaatuisia ja terveitä,kilttejä yksilöitä. halusin itselleni vielä tämän suvun jatkajan.. niitä nyt tällä nartulla sattui tulemaan näin monta,mutta pointti olikin se että kun olin ilmoituksen saanut laitettua,saman päivän aikana oli jo 5 pentua varattu ja maksettu varausmaksut ja käyty katsomassa koiria. mulla on myös "rodullisia" koiria,niin isoja kuin pieniäkin rotuja. ovat kyllä olleet enemmän kipeinä ja kaikkia mahdollisia vaivoja on ollut niillä,tällä sekarotuisella,eikä niillä edellisilläkään koskaan ole ollut mitään! :) ja tämän koiran kanssa olen myös kiertänyt niitä match-show-näyttelyitä,joissa koira on aina sijoittunut kolmen joukkoon ja aina saanut kunniamaininnan näyttelyn kauneimmasta koirasta! saan olla siis ylpeä sekoituksen omistaja! :)

Blue
[QUOTE="santtuli";27542137]voinen sanoa että juuri kahdeksan sekarotuista pentua myyneenä,voin kertoa,että jokaikisestä sain sen pyytämäni 500e ja varausmaksu oli 100e,jota ei palauteta,jos ei otakkaan. hyvistä,TERVEISTÄ roduista ja molemmat vanhemmat nähtävillä.. näin meillä päin ainakin... :)[/QUOTE]

Mä olen saanut kaksi mahtavaa harrastuskoiraa juuri noilla kriteereillä kun olen vähän viitsinyt tehdä töitä. Tosin täytyy myöntää että tätä toiseksi uusinta ottaessa olin ottamassa jo puhdasrotuista mutta kun tästä pentueesta pentua tarjottiin niin mieli muuttui ja voin sanoa että se oli loistoasia. Ja tätä koiraa (tai sen rotumixejä) ei tehtailla vaikka loistava mix onkin, joten turvallisin mielin pystyin koiran ottamaan.

Uusin mulla onkin sitten ihan rotukoira koska se on suosittua kääpiökoirarotua ja tiedän että mitä pentutehtaillaan nyt paljon joten missään nimessä en halua tehtailua tukea joten otin sen kunnon kasvattajalta värivirheellisenä (koska näyttelyjä en ikinä tule näiden kanssa harrastamaan tosimielessä).

Mutta yhtä vähenevässä määrin mun on enää tarkoitus rotukoiria ostaa, pidän todella paljon sekarotuisista, niistäkään saa valittua juuri sen mitä etsii jos malttaa etsiä pitkään ja hartaasti. Tosin tätä pikkukoiraa mulla tulee aina olemaan, mutta täytyy katsoa sitten reilun kymmenen vuoden päästä saako sitä silloin kivana mixinä vai vieläkö pitää pelätä tehtailua rodun suosion takia.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
[QUOTE="Santtuli";27542319]No miks olisin?! ihan läheltä seuranneena ne "oikeat" kasvattajatkaan eivät sitä aina tee.. syy miksi teetin pennut nartulleni,oli ihan puhtaasti se että meillä on jo monta sukupolvea ollut emokoiran sukua ja ovat olleet aivan ainutlaatuisia ja terveitä,kilttejä yksilöitä. halusin itselleni vielä tämän suvun jatkajan.. niitä nyt tällä nartulla sattui tulemaan näin monta,mutta pointti olikin se että kun olin ilmoituksen saanut laitettua,saman päivän aikana oli jo 5 pentua varattu ja maksettu varausmaksut ja käyty katsomassa koiria. mulla on myös "rodullisia" koiria,niin isoja kuin pieniäkin rotuja. ovat kyllä olleet enemmän kipeinä ja kaikkia mahdollisia vaivoja on ollut niillä,tällä sekarotuisella,eikä niillä edellisilläkään koskaan ole ollut mitään! :) ja tämän koiran kanssa olen myös kiertänyt niitä match-show-näyttelyitä,joissa koira on aina sijoittunut kolmen joukkoon ja aina saanut kunniamaininnan näyttelyn kauneimmasta koirasta! saan olla siis ylpeä sekoituksen omistaja! :)[/QUOTE]

Ihan siks kysyin et oletko ilmottanu nuo tulot myös verottajalle, koska meidän kasvattajien kuuluu se tehdä ja mietä pystytään myös valvomaan tuonkin osalta, mutta teitä joista kukaan ei tiedä ei pystytä valvomaan mitenkään,eikä teistä oikein verottajalle pysty ilmoittamaankaan, ellei kyseesä ole tehdas, josta voidaan tehdä eläinsuojelullinen ilmoitus. Tämä ei mielestäni tässä asiassa ole myöskään oikein, samoin kun ei yleensäkään harmaatalous ole oikein.

"surku"
Kaikesta saatavalla olevasta infosta huolimatta toiset eivät vain ymmärrä miksi se paperiton koira on huono vaihtoehto.

Hyvin usein valitettavasti "hyvissäkin perheissä" syntyneet "rakkauspennut" tms ovat vain helpon tienaamismahdollisuuden keksimisen seurauksia.

Mikä olisikaan helpompaa, kuin antaa uroksen ja nartun tavata sopivaan aikaan ja sitten myydä niitä pentuja, hups vaan muutamalla satasella eteenpäin.
Helppoa rahaa.

Silloin, kun työtä tehdään sen rodu eteen, silloin käytännössä taitaa usein jäädä kasvattaja ennemminkin tappiolle, kuin tehdä voittoa.
Koiranpentuja ei ikinä pitäisi tehdä rahasta eikä niitä pitäisi ikinä ostaa sellaiselta, joka niitä teettää vain sen rahan takia.

Ja kyllä, se naapurin-Pirkon Luffe-koiran "vahinkopennut" naapurin ihanan Murren kanssa, se on helposti pentutehtailua...

Yhteistyössä