Iltapäivälehdessä oli otsikko kotiäideistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "magda"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"magda"

Vieras
olivat tuohtuneet että kotiäitiys on työtä.
eiköhän kataisella ole 2 lasta, joten tietää varmaan mitä se on.

Eiköhän hän tarkoittanut ihan naisten parasta kun ehdotti osa-aikatöitä pienten lasten äideille.

Mä en ymmärrä mikää haloo asiasta nousi. Mun mielestä olisi enemmän kuin tarpeen tutkailla koko tukisysteemiä, tehdä parannuksia ja antaa vaihtoehtoja. Myöskin pidemmälle kuin tuohon 3v:hen.

Itse ainakin mielelläni olisin töissä osa-aikaisesti -vaikka sitten ihan omassa työssäni-, jos työnantajat, kela, kunnat ymsymsyms. olisivat kaikki yhtä sitoutuneita siihen kuin minä :)

Työnantajat Suomessa ovat nihkeitä suostumaan osa-aikatyöhön. Uskon että Katainen ajoi sitä takaa. Minustakin olisi ollut kiva tehdä osa-aikaisena jos se olisi ollut mahdollista, mutta eipä ollut silloin kun töihin palasin.
Mielestäni olisi tosi hienno asia jos tässä päästäisiin esim. Ruotsin malliin. Varmasti monet äidit nauttisivat jos saisivat jo osa-aikaisesti olla töissä.
Se nyt vain sai äidit vauhkoontumaan kun Katainen tästä asiasta sanoi. Jos olisi joku Persu ollut niin ei olisi tällaista haloota syntynyt.

Ihan hyvä idea, mutta joskos ne osa-aikatyöt tarjottaisiin niille oikeasti työttömille jotka niitä haluaa tehdä ja antaisi kotiäitien olla kotona.

Ei tässä nyt kellekään töitä olla tarjoamassa, vaan tarjottaisiin joustoa työelämään: että naiset voisivat jatkossa helpommin mennä töihin ja hoitaa lasta - lyhennetty työaika, osa-aikatyöt jne. Joustoja. Kyllä kiitos.

Sana "työ" on jokseenkin hankala sana!
On olemassa palkkatyötä, kotitöitä ja lisäksi viellä harrastusmielisiä töitä, joista kuitenkin kaikista tietyissä yhteyksissä kätytetään sanaa työ.
Tällähetkellä mä sanon, että mulla oli jokin aika sitten eka vapaapäivä 5 viikkoon enkä mä kokoaikaa palkkatöissä ollu, mutta aivan loppu tekemisen määrästä silti ja kaikki oli enemmän tai vähemmän "pakollista".
Tottakai ihminen loukkaantuu jos hänen !"työtään" aliarvioidaan ja väheksytään -jos se kerran ei ole työtä, ei saa olla väsynyt eikä kaivata lomaakaan, mutta itse alkuperäiseen asiaan, niin osa-aika työn yleistyminen olisi todella hieno vaihtoehto! Tällähetkellä on ihan liikaa niitä, joilla on kaikenaikaa liikaa työtä ja jos osa-aikaisen työvoiman palkkaaminen olisi helpompaa ja järkevämpää kaikille osapuolille meilläkin varmasti käytettäisiin ainakin jonkinverran osa-aikaista työvoimaa ettei itse päädyttäisi näihin "eka vp 5 viikkoon" tilanteisiin ja 20 tunnin työpäiviin.

Tuskin Katainen niitä lapsiaan kerkeää nähdä kuin joskus ja jouluna eli en usko että sillä on mitään käsitystä siitä mitä on lastenhoito.
Lisäksi outoa on se että jos kerran jossain on kokoajan osapäivätöitä kotiäideille tarjottavaksi niin miksi niitä ei tarjota työttömille? ja mihin niiden kotiäitien pitäisi laittaa lapsensa siksiaikaa kun ovat sielä osapäivätöissä? kun päiväkodit ja iltapäivähoidot ovat tupaten täynnä... Ja vaikka päivähoidosta löytyisikin tilaa niin siinä muodostuisi iso ongelma jos suurinosa lapsista olisi hoidossa esim. 8-12, pakotettaisiinko silloin myös pk tädit tekemään vain osapäivätöitä?

Tuskin Katainen niitä lapsiaan kerkeää nähdä kuin joskus ja jouluna eli en usko että sillä on mitään käsitystä siitä mitä on lastenhoito.
Lisäksi outoa on se että jos kerran jossain on kokoajan osapäivätöitä kotiäideille tarjottavaksi niin miksi niitä ei tarjota työttömille? ja mihin niiden kotiäitien pitäisi laittaa lapsensa siksiaikaa kun ovat sielä osapäivätöissä? kun päiväkodit ja iltapäivähoidot ovat tupaten täynnä... Ja vaikka päivähoidosta löytyisikin tilaa niin siinä muodostuisi iso ongelma jos suurinosa lapsista olisi hoidossa esim. 8-12, pakotettaisiinko silloin myös pk tädit tekemään vain osapäivätöitä?
Kannattaa nyt varmaan tutustua siihen, mitä on ehdotettu ja mitä "on tarjolla" tai "tarjotaan" ja kenelle...

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
mulla on työkaverina nuori nainen joka tekee osa-aikatyötä ja oli ennen kotiäiti

hän sanoo, että kun pienestä palkasta maksaa verot ja lasten hoitomaksut niin lopulta hänelle ei jää käteen juuri sen enempää kuin ennenkään mutta on kuulemma aivan ihanaa kun saa olla välillä aikuisten kanssa ja saa pidettyä itsensä mukana työelämässä

Mä en tiedä missä rähmässä näiden kotiäitien silmät on ollut kun tuota lukivat... Kataisen ehdotus ei koskenut pelkästään NAISTEN palkkatyötä. VAAN kaikkien. Osa-aikaisen työn teon mahdollistaminen nin isille kuin äideillekin. Mä en nää tuota edes mahdottomana kun vaan te vannoutuneet työvieroksuja kotiäidit näkisitte metrin eteenpäin (ja kaikki kotiäidit ei kuulu tähän kastiin)

Ei ole kauaa kun vielä teimme 6päivää /vko töitä. Silloin oltiin varmoja ettei työnantajat suotu 5 päiväisen viikkon. Mutta kuinkas kävikään. Kun on tahto ja tarve, on työnantajapuolenkin maailma muutettavissa. Mutta tässä hommassa pitää olla mukana sekä sinä arvon kotiäiti että se palkkajuhta isä.

Mä uskon että miehistä saataisiin iso liuta kasattua isiä jotka olisivat myös valmiita ottamaan hieman "rennommin" lasten ollessa pieniä. Mutta tuo ei ole monessa perheessä mahdollista jollei se armas äiti tee myös asialle jotain. Osa-aikatyö ja joustavammat työajat varmasti mahdollistaisivat tätä paljon. Loppu on kiinni vanhoillisista asenteista joissa äiti on aina se ensisijainen hoitaja. Ruotsalaiset kanssasisaremme ovat tässä tuntuvasti fiksumpia. Lapsellehan tuo olisi vaan rikkaus. Olla kotihoidossa täyspäiväisesti tai ainakin liki. Ja saisi molemmilta vanhemmilta hoivaa ja huomioo. Tasavertaistaisi vanhempi niin kotona kuin työelämässä.

Mutta tämähän ei sovi. Äiti on ainoa kun voi hoitaa lasta kunnolla kotona. Ja isä on ainoa kun voi tuoda perheeseen raha.

Lukekaan nyt kele tuo juttu kokonaan. SIINÄ puhuttiin että osa-aikaisen teko tulisi mahdollistaa myös miehille, niille lapsien isille. SINNE sä "tunget" sen lapsesi hoitoon kun menet itse töihin. Tai teet vaikka sitä iltatyötä jos lapsen isi on päivällä töissä (mutta ei ihan täyttä päivää).

TUOSTA on kyse. Noin se ruotsissa menee.JA työnantajat tukee tuota koska ovat huomanneet sen että hyvän työtekijän taustalla on perhe. Ja se 2-4h mitä työajasta on pois perheen vuoksi maksaa itsensä takaisin työntekijän parempana motivaationa.

• Tykkää
Reactions: Vaimo-Rakas
En ole jaksanut asiaan perehtyä jotain elisistä iltapäivälehden juttua enempään. Siitä kyllä sain käsityksen että ideana olisi vertailla Suomen ja Ruotsin malleja ja katsoa jos länsinaapurista löytyisi jotain mistä voisi ottaa oppia. Ei niin että kaikki lapsiperheiden etuudet lakkautetaan kerralla ja äidit pakotetaan vauvojensa luota töihin.

Ihan yleisesti, itse kyllä pidän Ruotsin mallia parempana, se tarjoaa enemmän joustoa perheiden ratkaisuihin. Näin 2v kuopusta kotona hoitaneena.

Työnantajat Suomessa ovat nihkeitä suostumaan osa-aikatyöhön. Uskon että Katainen ajoi sitä takaa. Minustakin olisi ollut kiva tehdä osa-aikaisena jos se olisi ollut mahdollista, mutta eipä ollut silloin kun töihin palasin.
Mielestäni olisi tosi hienno asia jos tässä päästäisiin esim. Ruotsin malliin. Varmasti monet äidit nauttisivat jos saisivat jo osa-aikaisesti olla töissä.
Se nyt vain sai äidit vauhkoontumaan kun Katainen tästä asiasta sanoi. Jos olisi joku Persu ollut niin ei olisi tällaista haloota syntynyt.

juurikin tätä ajoin takaa, että oliko sanoja väärä vai mistä johtuu hirveä älämölö, kun tosiasiahan se on että palkkakehitys naisilla tyssää ja raskaaksikin suuri osa sen kokee olla kotona

Muutenkaan en oikein ymmärrä mikä oma lahkonsa kotiäidit ovat noin työmarkkinoiden suhteen. Joku ryhmä keltä puuttuu vakityö ja koulutus ja työllistyminen muutenkin mahdotonta? Sitten kun lapsi täyttää sen 3v se työpaikka yhtäkkiä ilmestyy jostain tai vaihtoehtoisesti tuossa vaiheessa on jo uusi vauva hyvää vauhtia tulemassa. Jos työllistyminen on näille naisille hankalaa niin edesauttaako asiaa oikeasti se että jäädään kymmeneksi vuodeksi kotiin hoitamaan lapsia?

En tiedä, itse näkisin äidit yhtälaisina ihmisinä ja työntekijöinä kuin muutkin. Monilta löytyy ammatti ja vakityö mihin palata ja moni arvostaakin mahdollisuutta tehdä osa-aikatöitä lasten ollessa pieniä (tai sitä että puoliso päätyy siihen osa-aikatyöhön). Muuten äidit voivat opiskella, tehdä keikkatöitä tai etsiä erikseen osa-aikatyötä. Tai tehdä mielellään täyttä työaikaa isän hoitaessa lapsia kotona.

• Tykkää
Reactions: pienisiili
Vaihtoehtojen tarjoaminen on hyvä juttu, kunhan ei viedä pois vaihtoehtoa hoitaa lasta kotona täysipäiväisesti 3 ikävuoteen saakka. Tällä hetkellä se tosiaan on vähän joko tai, joko hoidat lapsen kokonaan kotona ja olet pois työelämästä, tai viet päiväkotiin ja teet täyttä työpäivää. Omalla alalla osapäiväläisiä ei juurikaan ole, vaikka käytännössä mahdollista se olisi. Taitaa olla enemmän rahasta kiinni.

meillä lapsi oli kotihoidossa ja molemmat vanhemmista tehtiin osa-aikaista, jotta saatiin onnistumaan. Vaihtoehtona olisi tietenkin ollut, että toinen vanhemmista olisi jäänyt kotiin, mutta meillä tämä ratkaisu koettiin parhaaksi. Lapsi sai olla kolmevuotiaaksi asti kotihoidossa, mutta vanhemmat eivät pudonneet työelämänkelkasta, lapsi sai viettää aikaa molempien vanhempien kanssa.

Osa-aikatyö ja sen suosiminen pienten lasten vanhempien keskuudessa olisi vain hyväksi mielestäni. Sitäpaitsi kun esim. äiti tekee puolikasta päivää voi joku työtön saada töitä kun se äidin jättämä puolikas jää muuten tekemättä. Eihän se osapäivätyö työttömiltä niitä paikkoja vie vaan saattaisi nimenomaan tuoda niitä ja helpottaa myös nuorten pääsyä työmarkkinoille.

Kuitenkin jokaiselle perheelle pitäisi jättää mahdollisuus järjestää työelämän joustoja niin, kuin se perheelle sopii. Esim. yrittäjän perheessä se yrittäjä ei voi pistää firmaansa telakalle kolmeksi vuodeksi ja olla kotona, mutta puolisolle se taas voisi olla mahdollista. Eli ei kuitenkaan pakotettaisi perheitä jakamaan niin, että tämä osa äidille ja tämä osa isälle, sillä perheitä ja tilanteita on monenlaisia.

^Just näin. Itse tiedän ainakin kaksi ryhmää, joille osa-aikatyö olisi hyvä vaihtoehto. Nimittäin vastavalmistuneet sekä tietotyöläiset (eli me toimistojen asiantuntijatöitä tekevät), joille 3 vuoden poissaolot on aika kova isku työssä pärjäämisen kannalta, kun omaa osaamista on ylläpidettävä, että ei putoa kelkasta työnantajien silmissä.

Täällä Suomessa vain on joku ihmeellinen 3v hysteria, jonka mukaan juuri siihen saakka pitää pienen lapsen saada olla kotona tai se menee pilalle. Ja ainakin 4v sitten pitää jo saada päiväkotiin, ettei se mene kotona pilalle. Noita omia lapsiani kun katson, niin optimaalinen ikä lähteä ainakin osapäiväiseen hoitoon olisi jossain 2-2,5v korvilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Eipäs Juupas;27532930:
En kommentoi muuhun kuin siihen että Kataisella tuskin on mitään realistista hajua millaista on olla lasten kanssa kotona, saatikka että olisi ollut!

Mitä tarkoitat? Sitä, että lasten kanssa kotona olo on niin rankkaa, että sen lisäksi ei voi tehdä työtä? :D

Höpönlöpön, työssäkäyvät äidit tekee kokoajan siten, että ovat osan päivästä töissä ja osan päivästä kotona, ihan hyvin jaksetaan ja homma pyörii. Mikä teitä vaivaa, miten te voitte olla niin laiskoja?

[QUOTE="vieras";27532960]Mitä tarkoitat? Sitä, että lasten kanssa kotona olo on niin rankkaa, että sen lisäksi ei voi tehdä työtä? :D

Höpönlöpön, työssäkäyvät äidit tekee kokoajan siten, että ovat osan päivästä töissä ja osan päivästä kotona, ihan hyvin jaksetaan ja homma pyörii. Mikä teitä vaivaa, miten te voitte olla niin laiskoja?[/QUOTE]

En kumpaakaan noista! En usko että Jyrki on paljon hoitovapailla ollut, tai osa-aika töissässä+ koti-isänä!

Mä voin suoraan sanoa että nautin kotona olosta lasten kanssa, enkä vaihtais sitä mistään hinnasta!
Kun on aika palata töihin niin nautin sitten siitäkin aivan yhtälailla, aika aikansa kutakin, enkä mä kelkasta putoa työaasioissa vaikkas kotona olisinkin!!

Alkuperäinen kirjoittaja Eipäs Juupas;27533026:
En kumpaakaan noista! En usko että Jyrki on paljon hoitovapailla ollut, tai osa-aika töissässä+ koti-isänä!

Mä voin suoraan sanoa että nautin kotona olosta lasten kanssa, enkä vaihtais sitä mistään hinnasta!
Kun on aika palata töihin niin nautin sitten siitäkin aivan yhtälailla, aika aikansa kutakin, enkä mä kelkasta putoa työaasioissa vaikkas kotona olisinkin!!

No, tutkimukset kuitenkin osoittaa toista.

Yhteistyössä