koira puri lasta :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27513887]

Tuosta Vilanderin Koirankorjauskirjasta olen kuullut erittäin paljon huonoa, en niitä neuvoja ainakaan suoralta kädeltä lähtisi kokeilemaan.

[/QUOTE]

Niin. Ei se lukeminen pahaa tee, niin voi itse päättää onko siellä "omia" juttuja vai ei. Nämä kaikki on hieman erilaisia keskenään, perusidea on sama. Ongelmakoira koulussa voi myös aivan hyvin käydä vaikkei ongelmakoiraksi lemmikkiään mieltäisikään. En jättäisi kiveäkään kääntämättä jos on pienikin mahdollisuus että koira joutuu vaihtamaan kotia taikka piikin alle.

[QUOTE="Kikka";27514017]Niin. Ei se lukeminen pahaa tee, niin voi itse päättää onko siellä "omia" juttuja vai ei. Nämä kaikki on hieman erilaisia keskenään, perusidea on sama. Ongelmakoira koulussa voi myös aivan hyvin käydä vaikkei ongelmakoiraksi lemmikkiään mieltäisikään. En jättäisi kiveäkään kääntämättä jos on pienikin mahdollisuus että koira joutuu vaihtamaan kotia taikka piikin alle.[/QUOTE]

Ne jutut jotka olen siitä kuullut ovat olleet aika vaarallisia osaamattomiin käsiin.
Siksi aloittelijalle suosittelenkin jättämään sen kirjan hyllyyn, täytyy olla paljon tietoa jotta osaa tuosta kirjasta niitä turvallisia ja hyviä keinoja poimia ja tietoa jättää ne mahdollista haittaa aiheuttavat kokeilematta.

Jos ei ole ongelmakoiraa niin suosittelen ehdottomasti menemistä ennemmin ihan perinteiseen koirakouluun, tottelevaisuutta tai mitä sitten tykkääkään kokeilla.
Eikä olla sitten turhaan viemässä paikkaa niiltä joilla oikeasti on se "ongelmakoira" hyppysissä.
Koiralle on aina parempi olla tasapainoisten koirien joukossa jos pääsee valitsemaan kuten esim. kurssipaikan.

kiitos kaikista haukuista.

Tajuan ja tajusin jo aikaisemmin että oma vika. Harmi jos ei käynyt aloituksesta selville. Koira ei nyt lähde kiertoon, eikä mihinkään muuallekaan. Säikähdin todella tilannetta.

Antakaapa fiksut nyt niitä kirja vinkkejä mistä alkaa älyvarastoa kartuttamaan.

Miten sinä muuten koet pärjääväsi koiran kanssa? Minkärotuinen koira on?
Itse olen kokenut ehkä kaikkein tärkeimmäksi asiaksi koirien kanssa sen, että omistaja ymmärtää koiran käsityksen laumasta. Minä olen meidän lauman johtaja ja koira taatusti sen tietää. Oletko koskaan lukenut laumanjohtajuudesta?

[QUOTE="vieras";27514098]Onko koiran halaaminen siis aikuiseltakin huono idea? Koira pitää halausta ahdistavana ei mukavana? Ja ettette ala huutamaan, niin ei minulla ei ole koiraa.[/QUOTE]

Kyllä!
Vaan sillä lisällä että riippuu sitten koiran ja omistajan suhteesta. Mun koira on tottunut siihen MUN käytöksenä. Ei hirveesti siitä nauti kyllä... Mutta jos joku vieraampi teksi saman, niin ärähtäisi välittömästi. koirien kielessä "halailu" olisi aggressiivista käytöstä.

[QUOTE="vieras";27514098]Onko koiran halaaminen siis aikuiseltakin huono idea? Koira pitää halausta ahdistavana ei mukavana? Ja ettette ala huutamaan, niin ei minulla ei ole koiraa.[/QUOTE]

Koira voi sietää sen halaamisen, mutta ei se siitä pidä. Koiraeläimet eivät halaa toisiaan. Lähin on ehkä se, että ne laittavat pään toisen koiran kaulan päälle ja tällöin kyse ei ole hellyydestä vaan dominanssista.

Ei ne kyllä tykkää. Sietävät kyllä omistajiltaan, siis meidän koirat, mutta vierasta koiraa en ikinä lähtisi halaamaan.

Muutenkin, koiran halailu, ei nyt ihan ensimmäisenä tule mieleen tehdä.

Koirilla on myös ihan yksilöllisiä juttuja joista ne ei tykkää, meidän entinen koira inhosi jos sitä päästä silitettiin ja rapsutettiin.
Naama meni aina ihan nurinpäin kun vieraat aina tietenkin päästä ensinnä rapsuttaa ja joku vielä taputtikin päälaelle. Se taputus oli inhokki nro yksi.

kiitos kaikista haukuista.

Tajuan ja tajusin jo aikaisemmin että oma vika. Harmi jos ei käynyt aloituksesta selville. Koira ei nyt lähde kiertoon, eikä mihinkään muuallekaan. Säikähdin todella tilannetta.

Antakaapa fiksut nyt niitä kirja vinkkejä mistä alkaa älyvarastoa kartuttamaan.

Olen pahoillani jos aiheutin mielipahaa, mutta kuten sanoin, kritiikkiä on osattava kestää näissä asioissa. Päähän taputtelulla ei pitkälle pääse.

(Ja tälle harmaalle tiedoksi: tuo nälväisy oli suorastaan surkea)

Jan Fennellin kirjat on hyviä, ja opastavat asioissa hyvin johdonmukaisesti. Teoria on aina teoriaa, joten jos johtajuutta haluaa harjoitella alusta pitäen oikein, on ihan hyvä käydä kokeilemassa ihan perus tottista aloittelemalla perusjutuista. Ongelmakoirakoulutuksiin ei kannata lähteä, kun koira ei sellainen ole. Oleellista on se, että mukana on ohjaaja joka näkee virheet mitä teet koiran kanssa, ja opastaa sua kädestä pitäen oikealle polulle eläimen kanssa. Kun käytäntö alkaa sujumaan, voi siihen alkaa soveltaa teoriaa esim. vaikka edellämainituista kirjoista, mitä ehdoteltiinkin jo aikaisemmin.

Teidän tilanteen voi vielä korjata kotona, kyse ei ole siitä. Se vain vaatii aikaa ja panostusta, ja sitä että osataan ajatella ne omat virheet opetuksena, eikä alkaa mököttämään jos niistä tulee sanomista.

Mistä näitä koiranomistajia sikiää, jotka eivät ymmärrä eläimen käyttäytymisestä mitään :headwall:

SAnoppa muuta! Voi että kun rekku nyt puraisi lasta vaikka sehän oli ihan luonnollista! Millainen se puraisu oli kun vain mustelma tuli? Ei sentään raadellut.
Onko koiran luonnollinen näykkäisy niin kamala asia että sen takia ollaan pistämässä monttuun??? Haloo, tollasille ei koiria ollenkaan!
On meilläkin koira näykkässy lasta ja ihan syystä. Ei me olla koiraa sen takia oltu hävittämässä.

Koira voi sietää sen halaamisen, mutta ei se siitä pidä. Koiraeläimet eivät halaa toisiaan. Lähin on ehkä se, että ne laittavat pään toisen koiran kaulan päälle ja tällöin kyse ei ole hellyydestä vaan dominanssista.

Itseasiassa tää nyt on aikamoist potaskaa. Koira halailee toisiaan tassuillaan ja se on niiden leikkiä. Meillä halaillaan ja leikitään vaikka millä lailla. Eihän koira sillä tavoin halaa kuin ihminen tietenkään mutta ei pidä paikkaansa etteikö koira tykkäisi halailusta. Ei kaikki tietenkään mutta ei ole mikään yleispätevä sääntö tuo.

[QUOTE="jep";27514473]Itseasiassa tää nyt on aikamoist potaskaa. Koira halailee toisiaan tassuillaan ja se on niiden leikkiä. Meillä halaillaan ja leikitään vaikka millä lailla. Eihän koira sillä tavoin halaa kuin ihminen tietenkään mutta ei pidä paikkaansa etteikö koira tykkäisi halailusta. Ei kaikki tietenkään mutta ei ole mikään yleispätevä sääntö tuo.[/QUOTE]

LOL

Olen pahoillani jos aiheutin mielipahaa, mutta kuten sanoin, kritiikkiä on osattava kestää näissä asioissa. Päähän taputtelulla ei pitkälle pääse.

(Ja tälle harmaalle tiedoksi: tuo nälväisy oli suorastaan surkea)

Jan Fennellin kirjat on hyviä, ja opastavat asioissa hyvin johdonmukaisesti. Teoria on aina teoriaa, joten jos johtajuutta haluaa harjoitella alusta pitäen oikein, on ihan hyvä käydä kokeilemassa ihan perus tottista aloittelemalla perusjutuista. Ongelmakoirakoulutuksiin ei kannata lähteä, kun koira ei sellainen ole. Oleellista on se, että mukana on ohjaaja joka näkee virheet mitä teet koiran kanssa, ja opastaa sua kädestä pitäen oikealle polulle eläimen kanssa. Kun käytäntö alkaa sujumaan, voi siihen alkaa soveltaa teoriaa esim. vaikka edellämainituista kirjoista, mitä ehdoteltiinkin jo aikaisemmin.

Teidän tilanteen voi vielä korjata kotona, kyse ei ole siitä. Se vain vaatii aikaa ja panostusta, ja sitä että osataan ajatella ne omat virheet opetuksena, eikä alkaa mököttämään jos niistä tulee sanomista.

Nimenomaan, että olis joku ulkopuolinen ohjaamassa. Joka näkee ja tunnistaa koiran eleet ja viestinnän. "Tavallinen" koirankouluttaja ei välttämättä keskity näihin seikkoihin siitä näkökulmasta että kotona on vähän vaikeaa. Hän keskittyy opettamaan koiralle temppuja. Ja ainakaan mun mielestä ei tarvitsisi miettiä että viet sieltä jonkun toisen paikan, kaikki saa kyllä apua vaikka joutuisi jonottamaan. Meille ainakaan ei ollut mitään apua oppia seuraamaan ja menemään maahan käskystä, vaikka kivaa tokoharrastaminen olikin. Minun itse piti oppia olemaan uskottava ja saada taottua koiran päähän etten aio luovuttaa sinun suhteen! Vaikka kaikki muut oli luovuttaneet, minä en. Enkä luovuttanut. :) mitä tahansa päätyykään tekemään, ole johdonmukainen äläkä luovuta.

[QUOTE="Kikka";27514633]Nimenomaan, että olis joku ulkopuolinen ohjaamassa. Joka näkee ja tunnistaa koiran eleet ja viestinnän. "Tavallinen" koirankouluttaja ei välttämättä keskity näihin seikkoihin siitä näkökulmasta että kotona on vähän vaikeaa. Hän keskittyy opettamaan koiralle temppuja. Ja ainakaan mun mielestä ei tarvitsisi miettiä että viet sieltä jonkun toisen paikan, kaikki saa kyllä apua vaikka joutuisi jonottamaan. Meille ainakaan ei ollut mitään apua oppia seuraamaan ja menemään maahan käskystä, vaikka kivaa tokoharrastaminen olikin. Minun itse piti oppia olemaan uskottava ja saada taottua koiran päähän etten aio luovuttaa sinun suhteen! Vaikka kaikki muut oli luovuttaneet, minä en. Enkä luovuttanut. :) mitä tahansa päätyykään tekemään, ole johdonmukainen äläkä luovuta.[/QUOTE]

Totta. Omankin koiran kanssa tulee tehtyä roppakaupalla virheitä vain sen takia, että en itse kerkeä näkemään mitä tein väärin, ja miten koira reagoi tähän virheeseen. Ne kun tapahtuu niin nopeaa, että oman keskittymisen lomassa ei kaikkea vaan pysty huomaamaan itse. Sen vuoksi ohjaaja on kyllä kultaakin kalliimpi kaveri, kun hän pystyy stoppaamaan ja jauhamaan asiasta tuntitolkulla niin kauan, että se menee molemmilla perille -sekä omistajalla että koiralla :)

Välillä on niitä hetkiä varmasti jokaisella, että mieli tekisi luovuttaa, mutta kyllä se työ sitten tekijäänsä kiittää lopussa. APn tilanne nyt ei edes ole mitenkään kovin kriittinen mielestäni vielä, ja (koirasta ja omistajan panostuksesta riippuen) uskon että tuon tilanteen saa vielä kohtalaisen helposti kurottua kasaan. Täällä ihmiset ainakin on antaneet hyviä vinkkejä jo, että mistä lähteä liikkeelle :)

Meillä on kaksi koiraa ja kumpikaan ei halailusta pidä. Itse halailen noita jatkuvasti, mutta vain sen vuoksi, että jotenkin edes tottuisivat siihen. Meillä on kolme lasta ja vaikka kaikki ovat kouluikäisiä niin kielloista huolimatta halailevat koiria. Näkee selvästi koirasta ettei tykkää ja puutunkin aina halailuun. Joku päivä voi sattua jotain.

On huono idea. Eikö aikuisella pitäisi olla joku itsesuojeluvaisto joka kieltää halaamasta/ahdistelemasta koiria? En minä ainakaan menisi noin vain halailemaan vieraita koiria, enkä oikeastaan näe syytä halailla omiakaan koiria kun ne eivät siitä pidä. Lapsilta puuttuu tuo itsesuojeluvaisto, ja vanhempien velvollisuus on mielestäni valvoa ettei lapsi satuta itseään. Ei esim. keittiöveitseen, eikä myöskään koiran puremaan.

[QUOTE="jep";27514473]Itseasiassa tää nyt on aikamoist potaskaa. Koira halailee toisiaan tassuillaan ja se on niiden leikkiä. Meillä halaillaan ja leikitään vaikka millä lailla. Eihän koira sillä tavoin halaa kuin ihminen tietenkään mutta ei pidä paikkaansa etteikö koira tykkäisi halailusta. Ei kaikki tietenkään mutta ei ole mikään yleispätevä sääntö tuo.[/QUOTE]

On se, oikein hyvin yleispätevä sääntö. Ei kannata tuudittautua muuhun.

Kyllä. Koira voi tottua siihen että sen omistaja/pomo sitä halailee ja pitelee, mutta koira ei koskaan ymmärrä halausta samanlaisena hellyyden osoituksena kuin ihminen. Koirat eivät voi halailla toisiaan, joten ne eivät koe halausta samanlailla kun ihminen. Meidän koiraa on pitelyyn ja halailuunkin totutettu eikä se siitä mitään sano, mutta aina sanon lapsille (vielä toistaiseksi muiden lapsille), että koiraa ei halailla koskaan, vaan sille osotetaan hellyyttä muuten. Vaarana on juurikin tuo että koira kokee tilanteen jotenkin uhkaavana tai että sitä vahingossa sattuu esim. juuri tuo turkista vetäminen.

Kyllä. Koira voi tottua siihen että sen omistaja/pomo sitä halailee ja pitelee, mutta koira ei koskaan ymmärrä halausta samanlaisena hellyyden osoituksena kuin ihminen. Koirat eivät voi halailla toisiaan, joten ne eivät koe halausta samanlailla kun ihminen. Meidän koiraa on pitelyyn ja halailuunkin totutettu eikä se siitä mitään sano, mutta aina sanon lapsille (vielä toistaiseksi muiden lapsille), että koiraa ei halailla koskaan, vaan sille osotetaan hellyyttä muuten. Vaarana on juurikin tuo että koira kokee tilanteen jotenkin uhkaavana tai että sitä vahingossa sattuu esim. juuri tuo turkista vetäminen.

Ja miksi koira kokee sen uhkaavana: Siksi että ihminen rynnii koiran päälle blokaten koiran näkyvyyden, liikkuvuuden ja itsemääräämisoikeuden. Lisäksi halatessa ihminen hyvin usein alkaa painaa koiraa ja järkyttää koiran tasapainoa, mika koirakielellä tarkoittaa väkisin alistamisen yritystä.

Tuli vain mieleen, että koirahan dominoi toista koiraa nimenomaan "jyräämällä" päälle, eli monesti tämä ilmenee nojaamisena ja uhkaavana eleenä (häntä pystyssä, pää korkealla, niska jännittyneenä, korvat edessä yms).

Jos ihminen halaa koiraa, voi koira hyvinkin tulkita tämän dominanssina, ja ottaa sen uhkauksena paikalleen laumassa. Jos koiralle ei ole tehty selväksi mikä on perheen oma hierarkia (eli se että koira on vauvaakin alempana laumassa), ja lapsi ryntää halaamaan koiraa niin uskon vakaasti että tällöin koira ilmoittaa jollain eleellä olevansa ylempänä kuin lapsi. Murisemalla, näykkäisemällä ilmaa tai jopa lasta. Yleensä aikuinen ihminen on koiran silmissä jo ylempänä, joten aikuiselta se voi jopa sietää tällaisen halaamisen ja alistua siihen.

• Tykkää
Reactions: Tepadj