Onko teistä OK että mies menee saunailloissa sekasaunaan?

• Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"ktr"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27484967:
Missä te sitten saunotte, jos 15-20 henkeä yhtä aikaa istuu saunassa? :O Tuotakin mietin äsken, että kun sauna on kuitenkin yleensä niin pieni, ettei sinne montaa ihmistä kerrallaan mahdu ja jotenkin se porukka pitää kuitenkin jakaa, niin luontevimminhan se menee juuri niin, että miehet menee vuorollaan ja naiset vuorollaan.
Saunailtoihin yleensä kai varataan tialussauna (yksityissauna) hotellista tai muualta ja sauna monesti on suurempi kuin kotisauna. Tilaussaunassa ei läheskään aina ole erikseen naisten ja miesten puolta.

Kotona saunoa voidaan ystävä- tai naapuripariskunnan kanssa ja ainakin meillä saunomaan mahtuu hyvinkin neljä. Itse voisin (ja olen saunonutkin) miespuolisen ystävän tai miehen ystävän kanssa, syystä tai toisesta muut eivät saunaan esim. juuri silloin halua. Mies voisi hyvin saunoa naispuolisen ystävän kanssa.
Ylipäätään minulle on vähän kummallista että asiasta saadaan suuri ongelma. Minulle on täysin ok asia jos joku ei yhteissaunaan halua, samoin kuin se että se jollekin on täysin luonnollista.

eiiiiiii
siis haloo ei kukaan sivistynyt ihminen esiinny kaiken maailman ihmsten edessä alasti. Siis aivan sairasta.Ja sauna muka jotenkin pyhä ettei siellä katsella.höpö höpö. En voi tajuta mitkä ihmeen metsämörrit tekee tälläista! Hävettää teidän puolesta.

asdasd
Siksi, että en pidä ajatuksesta, että työkaverini näkevät minut alasti. En myöskään halua nähdä miespuolisia työkavereitani alasti. Haluan pitää kiinni yksityisyydestäni. Mikä tässä on niin vaikea käsittää?

Niin ja aiemmin pohdit, että mahdan olla kaunis. Kyllä, olen ihan kaunis.
Eihän alasti pidäkään olla, muutakuin oman puolison seurassa. Ei siinä ole mitään vaikeaa, käsittää. Mietin vain, miksi vaivaat itseäsi muiden ajatuksilla.

asdasd
siis haloo ei kukaan sivistynyt ihminen esiinny kaiken maailman ihmsten edessä alasti. Siis aivan sairasta.Ja sauna muka jotenkin pyhä ettei siellä katsella.höpö höpö. En voi tajuta mitkä ihmeen metsämörrit tekee tälläista! Hävettää teidän puolesta.
Nimenomaan sivistymättömät. Ei mitään tapoja, tai toisten huomioonottamista. Höhö, mikset muka tuu saunaan, höhö. Karjalalippiksen lentäessä taustalle, haisevien xl-kokoisten kalsonkien päälle, höhö.

TÄTÄ EI TAPAHDU SIVISTYSMAISSA, JUNTIT!

asdasd
Nimenomaan sivistymättömät. Ei mitään tapoja, tai toisten huomioonottamista. Höhö, mikset muka tuu saunaan, höhö. Karjalalippiksen lentäessä taustalle, haisevien xl-kokoisten kalsonkien päälle, höhö.

TÄTÄ EI TAPAHDU SIVISTYSMAISSA, JUNTIT!
Lisään vielä, että itse rakastan saunaa ja heitän helikopteria päivittäin, jopa lapsille.

Mutta kaikki eivät ole näin juntteja, kuin minä.

Luojan kiitos.

outo orava
Mä ihmettelen, että miksi edes järjestetään saunailta porukassa, jossa sekä miehiä että naisia.. Ja ylipäänsä; mikä hitsin suomi-juttu on, että pitää jopa duunikavereiden kanssa mennä saunaan rentoutumaan! Ei ymmärrä, ei..

asdasd
Mä ihmettelen, että miksi edes järjestetään saunailta porukassa, jossa sekä miehiä että naisia.. Ja ylipäänsä; mikä hitsin suomi-juttu on, että pitää jopa duunikavereiden kanssa mennä saunaan rentoutumaan! Ei ymmärrä, ei..
Juntit haluaa korostaa pillua, esineenä. Ei piilottaa voimaa. Niinkuin tehdään pidemmälle ehtineissä yhteiskunnissa.

Kiinassakin hilluttiin munasillaan, joskus 13000 vuotta sitten.

Täällä asuttiin maakuopissa vielä 150 vuotta sitten.

SIINÄ SE ERO, JUNTIT.

"Helekkarin Heittomerkki"
No meillä on aina pikkujuoluissa sauna ja joskus ollaan reissussa mökkimajoituksessa ja siellä istutaan iltaa ja saunotaan.

asasd
[QUOTE="Helekkarin Heittomerkki";27490344]No meillä on aina pikkujuoluissa sauna ja joskus ollaan reissussa mökkimajoituksessa ja siellä istutaan iltaa ja saunotaan.[/QUOTE]

Kiva! Aina sauna pikkujouluissa. Ja joskus myös reisssussa. Istutaan iltaa. Ja pillu. Ja kulli!

Leikitään lisääntymisellä.

Ei leikitä. Käytän EE-pilleriä. Olen itsenäinen nainen. Ja sekoittanut hormonini. Eikä haittaa.

Ajatus ällöttää, että miespuoliset työkaverini "tsekkaisivat tissejäni ja pilluani" ja ajattelisivat minua seksuaalisessa mielessä. Ja kyllä, niin voi tapahtua vaatteet päällä työpaikallakin, mutta paljon todennäköisempää se on, kun ollaan alasti saunassa.
Itse asiassa he huolellisesti välttävät ajattelemasta sinua seksuaalisessa mielessä nimenomaan yhteissaunassa. Miksikö? Juuri siksi, että sellaiset ajatukset ovat omiaan nostattamaan erektiota ja sitä on huomattavasti vaikeampaa peitellä alasti kuin vaatteet päällä. Noloahan se on, kun alkaa seisoa turhaan. Niinpä mies muistuttaa itseään (ja kaluaan) yhteissaunassa tissin nähdessään, että samaa ihoa se on kuin nenässäkin. Nainen puolestaan voi peitellä itseään tehokkaasti ilman että vaikuttaa estyneeltä. Istuu vain reunassa, pitää toisten puoleista jalkaa ylhäällä ja kättä sen ympärillä. Juuri mitään erikoista ei sivulta pysty näkemään.

Itse olen naisvaltaisessa työpaikassa, jossa työasut ovat muodottomia säkkejä. Vapaalla en ole työkavereitani nähnyt ja pienemmät pikkujoulut saunoineen olen kiertänyt kaukaa. Yhteissaunomisen jätän kaveriporukoihin, joissa useimmiten ollaan vesiselviä ja keneltäkään ei käytös ylitä härskiysrajaa. On vain niin mukavaa, kun saunomisessa ei tarvitse seuraa valita jonkin niin jonninjoutavan kriteerin kuin sukupuolen perusteella.

säpäle harmaana
[QUOTE="ktr";27489721]Saunailtoihin yleensä kai varataan tialussauna (yksityissauna) hotellista tai muualta ja sauna monesti on suurempi kuin kotisauna. Tilaussaunassa ei läheskään aina ole erikseen naisten ja miesten puolta.

Kotona saunoa voidaan ystävä- tai naapuripariskunnan kanssa ja ainakin meillä saunomaan mahtuu hyvinkin neljä. Itse voisin (ja olen saunonutkin) miespuolisen ystävän tai miehen ystävän kanssa, syystä tai toisesta muut eivät saunaan esim. juuri silloin halua. Mies voisi hyvin saunoa naispuolisen ystävän kanssa.
Ylipäätään minulle on vähän kummallista että asiasta saadaan suuri ongelma. Minulle on täysin ok asia jos joku ei yhteissaunaan halua, samoin kuin se että se jollekin on täysin luonnollista.[/QUOTE]

No ei minulle olekaan ongelma, mutta ihmettelin, miten ne eri saunavuorot ovat monelle porukalle niin suuri ongelma, että pitää vartavasten varata joku tilaussauna, että kaikki varmasti pääsevät yhtä aikaa ja sekaisin. Ja jos puhutaan illanvietoista, on mielestäni kiva välillä jakautua pienempiin porukoihin, jolloin jutuistakin tulee paljon kiinnostavampia. Siksi en tajua oikein tuota, että kaikkien on nimenomaan istuttava yhtä aikaa siellä 20 hengen saunassa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27484967:
Missä te sitten saunotte, jos 15-20 henkeä yhtä aikaa istuu saunassa? :O Tuotakin mietin äsken, että kun sauna on kuitenkin yleensä niin pieni, ettei sinne montaa ihmistä kerrallaan mahdu ja jotenkin se porukka pitää kuitenkin jakaa, niin luontevimminhan se menee juuri niin, että miehet menee vuorollaan ja naiset vuorollaan.
Ylälauteilla ja alalauteilla. Aina voi tiivistää, istua vaikka kylki kyljessä kiinni. Ylälauteilla voi myös noudattaa etupylly/takapylly-periaatetta (eikä sillä ole mitään tekemistä eri anatomisten reikien kanssa). Alalauteilla istuvan hartioita voi kätevästi hieroa samalla.

Meillä miiteissä saunomisporukat jakautuvat lähinnä pelien ja elokuvien perusteella. Jollen viitsi pelata Trivial Pursuitia, menen saunaan ja peliporukka tulee sinne myöhemmin, jolloin annan tilaa lähtemällä pois. Sukupuoli on täysin triviaali (heh heh) peruste.

"vieras"
Itse asiassa he huolellisesti välttävät ajattelemasta sinua seksuaalisessa mielessä nimenomaan yhteissaunassa. Miksikö? Juuri siksi, että sellaiset ajatukset ovat omiaan nostattamaan erektiota ja sitä on huomattavasti vaikeampaa peitellä alasti kuin vaatteet päällä. Noloahan se on, kun alkaa seisoa turhaan. Niinpä mies muistuttaa itseään (ja kaluaan) yhteissaunassa tissin nähdessään, että samaa ihoa se on kuin nenässäkin. Nainen puolestaan voi peitellä itseään tehokkaasti ilman että vaikuttaa estyneeltä. Istuu vain reunassa,
. Juuri mitään erikoista ei sivulta pysty näkemään.

Itse olen naisvaltaisessa työpaikassa, jossa työasut ovat muodottomia säkkejä. Vapaalla en ole työkavereitani nähnyt ja pienemmät pikkujoulut saunoineen olen kiertänyt kaukaa. Yhteissaunomisen jätän kaveriporukoihin, joissa useimmiten ollaan vesiselviä ja keneltäkään ei käytös ylitä härskiysrajaa. On vain niin mukavaa, kun saunomisessa ei tarvitse seuraa valita jonkin niin jonninjoutavan kriteerin kuin sukupuolen perusteella.
Voi myös istua niin, että nostaa jalat koukkuun eteensä, jalkaterät suht kaukana toisistaan :D

säpäle harmaana
Ylälauteilla ja alalauteilla. Aina voi tiivistää, istua vaikka kylki kyljessä kiinni. Ylälauteilla voi myös noudattaa etupylly/takapylly-periaatetta (eikä sillä ole mitään tekemistä eri anatomisten reikien kanssa). Alalauteilla istuvan hartioita voi kätevästi hieroa samalla.

Meillä miiteissä saunomisporukat jakautuvat lähinnä pelien ja elokuvien perusteella. Jollen viitsi pelata Trivial Pursuitia, menen saunaan ja peliporukka tulee sinne myöhemmin, jolloin annan tilaa lähtemällä pois. Sukupuoli on täysin triviaali (heh heh) peruste.
No entä jos porukassa jostain syystä olisi henkilö, joka ei halua vastakkaisen sukupuolen kanssa saunaan? Hän jättää sittein vain saunomatta? Kun tässäkin ketjussa on aika monet sanoneet etteivät itse haluaisi vastakkaisen sukupuolen kanssa saunaan, olisiko tällainen estoisuus sitten vain oma ongelma, eikä sen takia lähdettäisi missään tapauksessa järkkäilemään mitään naisten ja miesten vuoroja? Jos ajatellaan isompaa porukkaa, jossa saattaa olla esim uusia mies- tai naisystäviä, meneekö se sekasaunominen kuitenkin tällaisten asioiden edelle. Tai jos katsotaan jotain elokuvaa ja joku ei halua katsoa mitään väkivaltaa, hänkö jää sitten vain ulkopuolelle, kun muilla sen väkivaltaviihteen kanssa ei ole mitään ongelmaa?

"ktr"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27492174:
No entä jos porukassa jostain syystä olisi henkilö, joka ei halua vastakkaisen sukupuolen kanssa saunaan? Hän jättää sittein vain saunomatta? Kun tässäkin ketjussa on aika monet sanoneet etteivät itse haluaisi vastakkaisen sukupuolen kanssa saunaan, olisiko tällainen estoisuus sitten vain oma ongelma, eikä sen takia lähdettäisi missään tapauksessa järkkäilemään mitään naisten ja miesten vuoroja? Jos ajatellaan isompaa porukkaa, jossa saattaa olla esim uusia mies- tai naisystäviä, meneekö se sekasaunominen kuitenkin tällaisten asioiden edelle. Tai jos katsotaan jotain elokuvaa ja joku ei halua katsoa mitään väkivaltaa, hänkö jää sitten vain ulkopuolelle, kun muilla sen väkivaltaviihteen kanssa ei ole mitään ongelmaa?
Eikö isommissa porukoissa ole ylensäkin niin että jonkun mielipide vaikuttaa enemmän kuin joidenkin muiden. Saunaillan järjestäjän mieleen ei välttämättä tule se että kaikille yhteissauna ei ole täysin luonnollista, toisaalta yleensä kai halutessaan sillä estoisemmallakin henkilöllä on mahdollisuus joko osallistua järjestelyihin tai ainakin muuten ilmaista mielipiteensä "minä en ainakaan sitten yhteissaunaan tule".

Työporukassa ei oikein koskaan ole tullut saunottua, eikä varsinkaan yhteissaunassa johtuen kyllä varmasti pitkälti siitä että työporukat joihin olen kuulunut ovat ollet naisvaltaisia (naisten juttu ehkä miehiä harvemmin on saunoa isolla porukalla oikeastaan rippumatta siitä onko porukassa pelkästään naisia vai molempia sukupuolia).

"Ccc"
En nyt välttämättä haluisi työporukan kanssa saunoa. Kavereiden kanssa onnistuu kyllä. Esim. Kaverin vaimon kanssa voidaan saunoa kahdestaan eikä siinä mitään erikoista ole. Myös vaimo voi käydä kaverini kanssa saunassa. Useasti saunotaa. Isommallakin porukalla yhdessä niin miehet kuin naiset.

"vieras"
Se on sellainen asia, jota en jaksa sen enempää märehtiä. Jos menee niin menee, eipä siinä...
Toisaalta jos minun pitäis valita meneekö mies sekasaunaan vai ei niin sit ei menis....
Mut menkööt jos haluaa, ei mun elämä siihen kaadu millään lailla.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;27492174:
Vuosittaisessa päämiitissä, jossa on tilaa viidellekymmenelle osallistujalle, järjestetään kahtena iltana saunavuorot pojille, tytöille ja sekaisin. Pienemmissä miiteissä, enintään kolmenkymmenen osallistujan voimin, saunotaan pääsääntöisesti sekaisin, mutta koska sauna on koko illan (ja osan alkuyötä) lämmin, voi sinne jokin pieni tyttöporukkakin pujahtaa keskenään. Kokonaan saunan jättävät väliin tavallisesti he, jotka eivät pidä koko touhusta kuumuuden tai kylmyyden takia (talvella pukukopissa voi olla varsin viileää). Estoista pääsee eroon altistumalla ja moni häpeillen kehoonsa suhtautuva on vapautunut estoistaan saunassa, jossa hänen fyysisiin ominaisuuksinsa ei ole kiinnitetty kummoistakaan huomiota. Kun kaikki ovat alasti, kukaan ei ole alasti.

asdasd
Vuosittaisessa päämiitissä, jossa on tilaa viidellekymmenelle osallistujalle, järjestetään kahtena iltana saunavuorot pojille, tytöille ja sekaisin. Pienemmissä miiteissä, enintään kolmenkymmenen osallistujan voimin, saunotaan pääsääntöisesti sekaisin, mutta koska sauna on koko illan (ja osan alkuyötä) lämmin, voi sinne jokin pieni tyttöporukkakin pujahtaa keskenään. Kokonaan saunan jättävät väliin tavallisesti he, jotka eivät pidä koko touhusta kuumuuden tai kylmyyden takia (talvella pukukopissa voi olla varsin viileää). Estoista pääsee eroon altistumalla ja moni häpeillen kehoonsa suhtautuva on vapautunut estoistaan saunassa, jossa hänen fyysisiin ominaisuuksinsa ei ole kiinnitetty kummoistakaan huomiota. Kun kaikki ovat alasti, kukaan ei ole alasti.
lol

Miesvaantäällä
Itse näen asian hieman eri tavalla kuin täällä näyttää väki näkevän. Sallisin kyllä avovaimoni sekasaunomisen kunhan hän laittaisi bikinit päälle saunaan mennessään. Ei ole mitään väliä, vaikka siellä alastomia miehiä näkisinkin kunhan ei mene itseään sinne esittelemään. Samoin itse pitäisi ihan normaalina, että menisin itse uimahousut päällä saunaan ja sinne sitten tulee muut miten itse asian parhaaksi näkee.

Alastomia miehiä ja naisia on netti täynnä eikä niiden näkeminen mielestäni ole mitään pahaa. Minulla ei ole niin huono omatunto, että pahottaisin mieleni jos hän näkisi sielä komeampia varustuksia kuin omani. Sen sijaan avovaimoni vartalo on sellainen asia, jota en toivoisi jokaisen näkevän. Ei ole mielestäni mukavaa, että vaimoni tissit ovat hänen kavereidensa tai minun kavereideni keskustelunaihe.

Pettämisen pelko on mielestäni täysin turhaa. Jos on pettääkseen niin sen tekee ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa. Tilaisuus kuitenkin tulee lähes jokaiselle jossain vaiheessa elämäänsä.

jalkkis
Urheilujoukkueemme (n. 25 naista) saunailtoihin tulee myös valmentajamme, kolme miestä. Yhdessä saunotaan mutta meillä bikinit yllä ja heillä vaikka uimasortsit. Vaimot heillä kaikilla on eikä niitä kuulemma haittaa, vaikka me ollaan 10-15 vuotta nuorempia kuin he..

"vieras"
Ei tietenkään oo ok! Miettikää nyt vähän...ja sitten ihmetellään että miks nykyään on paljon avioeroja. Olisko 50 vuotta sitten ollut sopivaa tollanen? Ei olis ollut eikä oo nytkään. En kyllä todellakaan antais mieheni mennä mihinkään sekasaunaan, mutta onneks hän ei itsekkään haluis mennä. Tollanen loukkaa kyllä puolisoo.

Sekasaunat vaativat onnistuakseen pelkästään fiksuista koostuvan porukan. Yksikin härskien vitsien heittelijä, kopeloija tai pukukopissa kuvaaja pilaa koko homman. Pikkujouluissa voi touhu mennä ylitse pariltakin yksilöltä promillemääristä riippuen.
Pikkujouluissa fiksua porukkaa?? No joo, hautauststossa ehkä...
Mutta muuten siellä räplätään värkkiä estoitta ;)

"vieras"
[QUOTE="Vieras";27482448]Mies vielä sanoi sen jotenkin, että on ihan hauskaa "tarkistaa" (silmämääräisesti) muijien tissit ja tussut mutta mitään ei aio tehdä. Turvallinen mies, mutta on vähän alastomuuden perään.[/QUOTE]

Mua satuttais tommoset puheet.

"vieras"
No tuskin ne siellä keskellä isoa porukkaa ketään vetelee.
Pettäminen voi tapahtua myös päässä, eli jo kauan ennen kun toiseen ihmiseen koskeekaan. Tämmösessä sekasauna-tilanteessa vaimo saattaa tuntee tulleensa vähän niinkun petetyks kun mies haluaa innoissaan mennä toisten naisten tissejä ja alapäitä tsiikaileen. Eli vaimolle tulee sellainen tunne että: "enkö minä riitä tai kelpaa sinulle".

Yhteistyössä