Näin säästät 10 000 euroa vuodessa

Uskon, tiedän. Onneksi asun kaupungissa niin en tarvitse autoa, enkä ole sitten lapsuuteni halunnutkaan asua omakotitalossa :) Tietty jos olisi rikas ja olis varaa palkata pihanhuoltajat jne, niin toki voisin joskus muuttaa :D Omakotitalot kuitenkin taitaa olla vähänkuin loputtomia rahareikiä?
No taloyhtiössä kiinteistönhuolto- ja remonttikulut yms. jyvitetään neliöiden mukaan sitten kaikille osakkeen omistajille ja otetaan talon remontteja varten joku yhteinen iso laina. Että ei kai se kerrostalo sinällään ole halvempi, jos asuis samassa neliömäärässä kerrostalossa mitä okt:t keskimäärin niin kyllähän se lasku ois siinäkin iso :D Nää on niin monen asian summia, että mihin sitä tilaa tarttee jne...

Mä asuin välillä 15 v. kerrostalossa ja sit veri veti takas maalle ja mä oon niin erakko luonteeltani että maksan ennemmin enemmän tästä väljästä asumisesta keskellä luontoa ja kärsin nahoissani pakollisen auton pidon ynnä kaikki lisääntyneet kiinteistönhuoltotyöt, mut nautin siitä että mulla on rahanmenosta huolimattakin vanne huomattavasti väljemmällä pään ympärillä :D
 
Professional Griefer
No taloyhtiössä kiinteistönhuolto- ja remonttikulut yms. jyvitetään neliöiden mukaan sitten kaikille osakkeen omistajille ja otetaan talon remontteja varten joku yhteinen iso laina. Että ei kai se kerrostalo sinällään ole halvempi, jos asuis samassa neliömäärässä kerrostalossa mitä okt:t keskimäärin niin kyllähän se lasku ois siinäkin iso :D Nää on niin monen asian summia, että mihin sitä tilaa tarttee jne...

Mä asuin välillä 15 v. kerrostalossa ja sit veri veti takas maalle ja mä oon niin erakko luonteeltani että maksan ennemmin enemmän tästä väljästä asumisesta keskellä luontoa ja kärsin nahoissani pakollisen auton pidon ynnä kaikki lisääntyneet kiinteistönhuoltotyöt, mut nautin siitä että mulla on rahanmenosta huolimattakin vanne huomattavasti väljemmällä pään ympärillä :D
Niiin, no jos mä okt:hen halusin, niin en silti poistuis Helsingistä :D Et kyl sen lottovoiton tarvii, jos täältä tahtoo omakotitalon..
Ja vaikka oon tekeväinen ihminen, niin oon silti niin kausilaiska että meidän piha näyttäis varmaan ihan hirveeltä ku "ääääh, en mä jaksa haravoida, juon mielummin tänään tätä viiniä ja luen lehtiä.. ja huomenna.. ja ylihuomenna.." :D
Okt maalta ois kyllä jo eri asia, varmaan kustannuksiltaan aika sama auton kanssa kuin ostais sen tönön Helsingistä..
 
"heips"
Ei tollasen 10 000 säästäminen vuodessa kauheen vaikeeta olis kun on 2 taloudessa on normaalipalkkaista aikuista. Tänä vuonnakin ollaan tuhlattu vaikka kuinka monta tonnia yhteensä huonekaluihin, vaatteisiin, kampaamokäynteihin ym eikä mitkään näistä olis ollu mitenkään välttämättömiä... Säästöön olen saanut vaivaiset pari tonnia. Ehkä joskus vielä vois pitää budjettivuoden ja säästää jotain isompaa tavoitetta varten :)
 
Niiin, no jos mä okt:hen halusin, niin en silti poistuis Helsingistä :D Et kyl sen lottovoiton tarvii, jos täältä tahtoo omakotitalon..
Ja vaikka oon tekeväinen ihminen, niin oon silti niin kausilaiska että meidän piha näyttäis varmaan ihan hirveeltä ku "ääääh, en mä jaksa haravoida, juon mielummin tänään tätä viiniä ja luen lehtiä.. ja huomenna.. ja ylihuomenna.." :D
Okt maalta ois kyllä jo eri asia, varmaan kustannuksiltaan aika sama auton kanssa kuin ostais sen tönön Helsingistä..
Joo noi kaks autoo (+ hevoset ynnä 6 muuta lemmikkiä) taloudessa vie kyl vuodessa sen verran että kyllähän siinä jo jotain Hesan okt-tonttiakin varmaan lyhentelis jonkin verran. Mut mulle on sopivinta käydä siellä teillä päin vaan kylässä.

Btw, ei pihaa tartte haravoida, lehdet maatuu talvella lumen alla pehmeeks ja sit vaan ruohonleikkurilla silpuks :) Ei meilläkään pienten lasten kaa oo aikaa mitään pihaa paljon laittaa, mut se on kiva kun on oma piha jossa lapset voi olla ihan keskenäänkin. Ja ite juoda vaikka sitä viiniä terassilla ;)
 
[QUOTE="heips";27487718]Ei tollasen 10 000 säästäminen vuodessa kauheen vaikeeta olis kun on 2 taloudessa on normaalipalkkaista aikuista. Tänä vuonnakin ollaan tuhlattu vaikka kuinka monta tonnia yhteensä huonekaluihin, vaatteisiin, kampaamokäynteihin ym eikä mitkään näistä olis ollu mitenkään välttämättömiä... Säästöön olen saanut vaivaiset pari tonnia. Ehkä joskus vielä vois pitää budjettivuoden ja säästää jotain isompaa tavoitetta varten :)[/QUOTE]

Joo itekin on tullut huomattua, että vaikka tuntuu että ollaan pienitulosia (ja siis ollaankin noilla barometreillä mitä oon kattonu) niin sit kun tarttee niin ollaan saatu säästettyä 3 kk peräkkäin tonni remonttimenoihin. Eli samalla periaatteella jos aina jatkais niin ois se 10 000 vuodessa jemmattu. Vaikka ei oo isot tulot.
 
Professional Griefer
Joo noi kaks autoo (+ hevoset ynnä 6 muuta lemmikkiä) taloudessa vie kyl vuodessa sen verran että kyllähän siinä jo jotain Hesan okt-tonttiakin varmaan lyhentelis jonkin verran. Mut mulle on sopivinta käydä siellä teillä päin vaan kylässä.

Btw, ei pihaa tartte haravoida, lehdet maatuu talvella lumen alla pehmeeks ja sit vaan ruohonleikkurilla silpuks :) Ei meilläkään pienten lasten kaa oo aikaa mitään pihaa paljon laittaa, mut se on kiva kun on oma piha jossa lapset voi olla ihan keskenäänkin. Ja ite juoda vaikka sitä viiniä terassilla ;)
Just mietin eilen, että en varmaan uskaltais ajaa nurmikkoa ku pelkäisin et silppuisin jonkun luonnonelävän sillä :( Niin, onhan toi mies...
 
"vieras"
[QUOTE="opiskelijaäiti";27486405]HAHAHAHAHAHAHAHAAAAA. Mun tulot kaikkine tukineen on luokkaa 14 000€/vuos, ei kyl ihan ole mahdollista säästää kymppitonnia vuodessa. Taas näitä rikkaille tehtyjä "säästövinkkejä". LOL.[/QUOTE]

Mulla ei työttömänä ole tuotakaan. Joten mielelläni näkisin sen kymppitonnin. ;)
 
plörts
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27487655:
Huoh...

Silläkin uhalla, että tämä menee jo liikaakin alleviivaamiseksi, niin oletko siis ihan vakavissasi siis sitä mieltä, että autolainasi hinta on sen 2,1%? Taisit kertoa aikaisemmin vaihtavasi autoa kerran vuodessa ja sen 85ke autosi arvon aleneman olevan 20% sen vuoden aikana. Minun matematiikallani sinun autolainasi hinnaksi tulee siis (2,1% x 40000e) + (20% x 85000e) = 17480e vuodessa, joka on siis 43,7% siitä 40ke:sta. Vieläkö kuulostaa järkevältä? Saatko tuon tuoton sillä taitavalla osakepoiminnalla?
mutta aleneehan sen auton arvo joka tapauksessa, osti sen sitten käteisellä tai lainarahalla?
 
Alkuperäinen kirjoittaja plörts;27487955:
mutta aleneehan sen auton arvo joka tapauksessa, osti sen sitten käteisellä tai lainarahalla?
Toki, eikä tässä puolileikillisessä laskelmassa ole huomioitu monia muitakaan asiaan vaikuttavia tekijöitä. :) Olen esim. itse olettanut koko ajan, että sitä autoa käteisellä ostettaessa siihen ei käytetä kaikkia säästöjä, vaan että osa säästöistä jää vielä sijoitettavaksi niiden kuukausittaisten - suuruudeltaan vaikkapa sitä lainanlyhennystä vastaavien - summien lisäksi.
 
"alma"
Joo itekin on tullut huomattua, että vaikka tuntuu että ollaan pienitulosia (ja siis ollaankin noilla barometreillä mitä oon kattonu) niin sit kun tarttee niin ollaan saatu säästettyä 3 kk peräkkäin tonni remonttimenoihin. Eli samalla periaatteella jos aina jatkais niin ois se 10 000 vuodessa jemmattu. Vaikka ei oo isot tulot.
Puoliksi totta, mutta onhan se niinkin, että se säästäväinen elämä on helppoa aina muutaman kuukauden kerrallaan. Kenen vaan on helppo olla ostamatta esim. vaatteita, sisustus ym. kodinsälää jne. Se, ettei syö ulkona tai matkustele esm. puoleen vuoteen harvoin on myöskään ongelma. Mutta sen pihiyden jatkaminen pitempään onkin jo tuskaista. Ennemmin tai myöhemmin kaikki alkaa näyttämään nuhjuiselle ja kulahtaneelle. kaalikeitto ja puuro on hyviä ruokia sinällään, mutta jos niitä on pakko syödä jatkuvasti, alkaa varmasti tökkimään.
 
"alma"
[QUOTE="Kyykkä";27487652]Kuinka moni ei ymmärrä Isämiehen ja Zapin väännöstä yhtään mitään?[/QUOTE]

Mä jopa ymmärrän, mutten enää jaksa lukea. Etenkään, kun se ei oikein edes liity tähän keskusteluun.
 
"Zap"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27487655:
Huoh...

Silläkin uhalla, että tämä menee jo liikaakin alleviivaamiseksi, niin oletko siis ihan vakavissasi siis sitä mieltä, että autolainasi hinta on sen 2,1%? Taisit kertoa aikaisemmin vaihtavasi autoa kerran vuodessa ja sen 85ke autosi arvon aleneman olevan 20% sen vuoden aikana. Minun matematiikallani sinun autolainasi hinnaksi tulee siis (2,1% x 40000e) + (20% x 85000e) = 17480e vuodessa, joka on siis 43,7% siitä 40ke:sta. Vieläkö kuulostaa järkevältä? Saatko tuon tuoton sillä taitavalla osakepoiminnalla?
Huoh itsellesi! Ymmärrän sen, että sinä et halua sijoittaa autoon tuollaista summaa, mutta se että sinä jaksat vängätä asiasta alkaa ottaa kupoliin. Täällä jo joku kerkesikin kommentoida, ettei sen auton arvo alene eri tavalla, ostaako sen lainalla vai käteisellä!

Väännetään nyt rautalangasta:
- Laina-aika 1v
- Lainamäärä 40 000 e
- Kokonaiskorko 2,1%
- Sijoitettu vastaava 40 000 euroa 11,9% tuotolla

-> Maksettava korko euroina 840 /ensimmäiseltä vuodelta

-> Saatu tuotto sijoituksella 4 760 euroa

-> Välirahan suuruus näin tehtynä 40 000-(4760-840)=36 080 eli puhdas tuotto tässä kaupassa lainarahalla ja sijoittamalla 3 920 euroa!

Sinun mielestä olisi ollut järkevämpi maksaa käteisellä 40-tonnia!??!
 
Me säästettiin 12 000e alle vuodessa kun menimme naimisiin (häihin siis)ja minä olin kotona vauvan kanssa, mieheni tienasi paljon vähemmän kuin nyt. Laitoimme ihan kaiken ylimääräisen sivuun ja mietin kaikkia menoja tarkkaan, etenkin ruuassa pystyi säästämään vaikka söi yhtä terveellisesti. Emme säästä tälläkään hetkellä yhtä paljoa, vaikka tuloja on nyt muutama tuhat enemmän. :D Pitäisi varmaan laittaa säästöt täysille uudestaan...:whistle:
 
"vieras"
Oon pahoillani, jos oon johtanu harhaan tolla "elättämisellä", maksan siis tällä hetkellä myös miehen ruuat, vaatteet, matkustamisen, puhelimen ja itseasiassa viime vakuutuksetkin. Mitä se elättäminen sitten sun mielestä tarkoittaa?
Teenköhän mä sitten itseni tietämättä jotain veropetosta tai pimeitä hommia, koska tuo säästäminen vaan toteutuu tässä taloudessa..
Kierteletkö ja kaarteletko tahallasi? :) Siis onko teidän perheen kaikki nettotulot n. 1500 euroa josta säästöön menee 800 euroa ja asumiseen 700 euroa ja silti jää elämiseen 300-400 euroa (+ talouden muut laskut) Jos väität näin niin taidat olla todella pihalla teidän perheen raha-asioista :D Miehelläsi on nollatulot vai etkö nyt vaan kerro niitä?

Me säästettiin 3 vuodessa 20000 euroa 2500-2800 euron nettotuloilla, mutta meitä onkin 4, asumis- ja lainamenot 1000 euroa kuussa ja 2 autoa. Eikä edes erityisemmin pihistelty.
 
Joo itekin on tullut huomattua, että vaikka tuntuu että ollaan pienitulosia (ja siis ollaankin noilla barometreillä mitä oon kattonu) niin sit kun tarttee niin ollaan saatu säästettyä 3 kk peräkkäin tonni remonttimenoihin. Eli samalla periaatteella jos aina jatkais niin ois se 10 000 vuodessa jemmattu. Vaikka ei oo isot tulot.
Mitä tämä käytännössä vaati teiltä? Siis missä asioissa piti pihistellä että saitte säästöt kasaan?
 
Professional Griefer
[QUOTE="vieras";27488307]Kierteletkö ja kaarteletko tahallasi? :) Siis onko teidän perheen kaikki nettotulot n. 1500 euroa josta säästöön menee 800 euroa ja asumiseen 700 euroa ja silti jää elämiseen 300-400 euroa (+ talouden muut laskut) Jos väität näin niin taidat olla todella pihalla teidän perheen raha-asioista :D Miehelläsi on nollatulot vai etkö nyt vaan kerro niitä?

Me säästettiin 3 vuodessa 20000 euroa 2500-2800 euron nettotuloilla, mutta meitä onkin 4, asumis- ja lainamenot 1000 euroa kuussa ja 2 autoa. Eikä edes erityisemmin pihistelty.[/QUOTE]

Jos sä haluut jatkaa tätä vänkyttämistä, niin tee nimimerkki ja laita mulle yksityisviestiä niin voidaan puhua siitä rahasta vähän tarkemmin, jos sua nuin kiinnostaa :)
 
Professional Griefer
Alkuperäinen kirjoittaja Pikkuinen Jättiläinen;27489418:
Aloita blogi! Saisit ainakin yhden lukijan heti :D Lukisin mielellään sellaista pihistely/säästöblogia.. jos niistä saisi itsekin jotain vinkkiä :)
Oon kyl miettiny.. Mut jos ajatellaan tulevaa mun facebookin+kaverikuntani perusteella, on ihan sama eläisinkö mä vaikka 5 vuotta 300e/kk, kun olen silti sisimmässäni porvaripelle, jolla ei ole mitään hajua mitä on olla köyhä :snotty:
Ihankuin mun pihistelypelin tarkoitus olis irvailla jotenkin köyhille?!

Joten en jaksa pistää blogia pystyyn kuunnellakseni tasaisin väliajoin sellasta katkeraa länkyttämistä. Voin tehdä sit palstalle Proffan oman pihistelypäiväkirjan :D
 
"vieras"
Jos sä haluut jatkaa tätä vänkyttämistä, niin tee nimimerkki ja laita mulle yksityisviestiä niin voidaan puhua siitä rahasta vähän tarkemmin, jos sua nuin kiinnostaa :)
Täällä on muitakin paskanjauhamisesta (sori en jaksa enää esittää ystävällistä kun itsekin menit vänkyttämislinjalle) kiinnostuneita niin miksi et voi myöntää asioiden oikeaa laitaa. Jokainen voi laskea tuosta, että kertomasi eivät voi millään pitää paikkaansa, joten miksi valehtelet ja esität asioiden olevan toisin? Minua kiinnostaa kovasti yleisesti säästäminen yms. mutta joka ikinen kerto nämä huimat säästäjät paljastuu valehtelijoiksi. Harmi. :/
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27487853]Mulla ei työttömänä ole tuotakaan. Joten mielelläni näkisin sen kymppitonnin. ;)[/QUOTE]

Näinpä. Olispa niin paljon rahaa että voisi säästää sitä. Ainoa mistä voisi säästää on herkut (eli siis jättää vähä kokonaan pois), mutta pitää tässä elämässä edes jotain pientä iloa olla.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27489524]Täällä on muitakin paskanjauhamisesta (sori en jaksa enää esittää ystävällistä kun itsekin menit vänkyttämislinjalle) kiinnostuneita niin miksi et voi myöntää asioiden oikeaa laitaa. Jokainen voi laskea tuosta, että kertomasi eivät voi millään pitää paikkaansa, joten miksi valehtelet ja esität asioiden olevan toisin? Minua kiinnostaa kovasti yleisesti säästäminen yms. mutta joka ikinen kerto nämä huimat säästäjät paljastuu valehtelijoiksi. Harmi. :/[/QUOTE]

Kas, kateus- ja katkeruuskorttia ei olekaan vielä vedetty esiin, mutta jos tekee mieli vetää niin olen kertonut meidän säästämisestä aiemmin. Siis ihan oikeilla tuloilla ja menoilla :)
 
Professional Griefer
[QUOTE="vieras";27489524]Täällä on muitakin paskanjauhamisesta (sori en jaksa enää esittää ystävällistä kun itsekin menit vänkyttämislinjalle) kiinnostuneita niin miksi et voi myöntää asioiden oikeaa laitaa. Jokainen voi laskea tuosta, että kertomasi eivät voi millään pitää paikkaansa, joten miksi valehtelet ja esität asioiden olevan toisin? Minua kiinnostaa kovasti yleisesti säästäminen yms. mutta joka ikinen kerto nämä huimat säästäjät paljastuu valehtelijoiksi. Harmi. :/[/QUOTE]

Sä olet ihan itse päätellyt mun bruttopalkan ja laskenut sen perusteella.
En mä tiedä miten voin todistaa sulle tämän, mutta mahdollista se vaan on. Ja toivottavasti edelleenkin muistat mun kirjoittaneen, että 10 000 parhaimmillaan vuodessa säästöön. Esim. tänä vuonna menee näillä näkymin "vain" ~8000e ylimääräistä lainanmaksuun. Voi mennä hieman allekkin. Ehkä olen sitten velho.
 

Yhteistyössä