Näin säästät 10 000 euroa vuodessa

[QUOTE="Zap";27487112]Toki he tekevät aivan samaa, vieläpä paljon paremmalla osaamisella ja resursseilla. Tässä on kuitenkin yksi ero. Yksityinen sijoittaja voi keskittyä vain yhteen osakkeeseen kerrallaan ja etsimällä etsiä sitä tuotto-odotusta. Ammattisijoittajat joutuvat jo työnsä puolesta hoitamaan suurempia kokonaisuuksia, jolloin yksityiskohtainen osakekauppa on mahdotonta. Sijoittamalla rahastoihin et pääse koskaan nauttimaan pikavoitoista, vaikka rahastossa oleva yksittäinen osake raketoisikin.

Myönnän, että toimintani on melkoisen riskialtista eikä sovellu useimmille, mutta sijoita vain voittojani. Perusvarallisuuteni on metsässä, kiinteistössä ja kyllä, myös rahastoissa. Tavoite olisi päästä varallisuudellani "eläkkeelle" ennen kuin täytän 50![/QUOTE]

Vedonlyöntiä se on silti, eikä sen onnistumisprosentti ylitä muussakaan vedonlyönnissä onnistumista. Toki, jos rajataan tarkastelun aikajänne riittävän lyhyeksi, niin tietysti muutamalla onnistuneella kaupalla "tuotto" saadaan näyttämään hetkellisesti aivan miltä tahansa. Toimivilla markkinoilla indeksin ylittävä (huom!) jatkuva tuotto on kuitenkin aina sattumaa (tai sitten juurikin sisäpiiritiedon väärinkäyttöä tms.), vaikka et todellakaan ole ainoa, joka muuta itselleen uskottelee. Kauppalehden keskustelupalstallehan näitä "markkinoita ovelampia" tyyppejä ilmaantuu samaan tahtiin kuin edellisiä häipyy. :)
 
Professional Griefer
[QUOTE="vieras";27487164]Anteeksi, vuodessa tietenkin. Me ollaan kyllä hyviä rahankäyttäjiä, mutta väität siis tosissasi että sun bruttopalkka on jotain parin tonnin huiteilla (joka on ainakin minusta pienipalkkainen) ja siitä elätät yksin itsesi ja ja 2 aikuista + maksat normaalit asumiskustannukset ja säästöön jää jopa 10000 euroa vuodessa. Mitä jäi nyt kertomatta? :D[/QUOTE]

Oon ottanut hyvän lainan hyvään asuntoon, jossa kustannukset ei mee ihan överiksi ja oon tarjousten ja alennusten perässä juoksija?
Ah, tietty yksi hyvä "huomaamaton säästökeino" on maksaa yliveroa, joulukuussa tulee sitten valtion hoiteissa ollut säästökassa tilille :)
Onkohan mulla joku salainen elämäntapa joka tän mahdollistaa, en kyllä osaa nimetä.
 
kuulolla
[QUOTE="vieras";27487164]Anteeksi, vuodessa tietenkin. Me ollaan kyllä hyviä rahankäyttäjiä, mutta väität siis tosissasi että sun bruttopalkka on jotain parin tonnin huiteilla (joka on ainakin minusta pienipalkkainen) ja siitä elätät yksin itsesi ja ja 2 aikuista + maksat normaalit asumiskustannukset ja säästöön jää jopa 10000 euroa vuodessa. Mitä jäi nyt kertomatta? :D[/QUOTE]

Mä haluan tietää tuon kans!
 
"vieras"
Oon ottanut hyvän lainan hyvään asuntoon, jossa kustannukset ei mee ihan överiksi ja oon tarjousten ja alennusten perässä juoksija?
Ah, tietty yksi hyvä "huomaamaton säästökeino" on maksaa yliveroa, joulukuussa tulee sitten valtion hoiteissa ollut säästökassa tilille :)
Onkohan mulla joku salainen elämäntapa joka tän mahdollistaa, en kyllä osaa nimetä.
Kerro ihmeessä tarkemmin :) Mä en nimittäin oikeasti todellakaan usko, että jostain 2000 euron brutosta elätetään 3 aikuista ihmistä, maksetaan ns. normaalit asuntolainat, vastikkeet jne ja säästetään jopa 800 euroa tai enemmän per kuukausi. Ja vieläpä niin, että maksat liikaa veroa. Toki jos asuminen on suunnilleen ilmaista ja tuloja on oikeasti enemmän, ei ole autoa eikä juoksevia kuluja, vakuutuksia tms. niin voi onnistuakin. Yleensä just näissä "sankaritarinoissa" jää aina jotakin kertomatta ;)
 
"Liila"
Minä olen toiminut aina juuri näin. Ilmeisesti juuri siksi minulle jääkin rahaa helposti säästöön, eikä hoitovapaallakaan ollut erityisen tiukkaa.

Mieheni tienaa enemmän kuin minä, mutta hän ei juuri saa rahaa säästöön, enkä ihmettele, koska hänen rahansa menevät tupakkaan, viinaan, kahviin, pizzoihin, muovipusseihin jne. turhuuksiin. Minä en ole koskaan näitä asioita kaivannut.

Olin suorastaan kauhistunut viikko sitten kauppalaskusta, kun ostin itselleni ja ystävälleni siideriä ja olutta illanistujaisiin. Jos vastaavaa tapahtuisi joka viikko, niiin ei ihmekään, ettei rahat riittäisi mihinkään.
 
"Zap"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27487181:
Vedonlyöntiä se on silti, eikä sen onnistumisprosentti ylitä muussakaan vedonlyönnissä onnistumista. Toki, jos rajataan tarkastelun aikajänne riittävän lyhyeksi, niin tietysti muutamalla onnistuneella kaupalla "tuotto" saadaan näyttämään hetkellisesti aivan miltä tahansa. Toimivilla markkinoilla indeksin ylittävä (huom!) jatkuva tuotto on kuitenkin aina sattumaa (tai sitten juurikin sisäpiiritiedon väärinkäyttöä tms.), vaikka et todellakaan ole ainoa, joka muuta itselleen uskottelee. Kauppalehden keskustelupalstallehan näitä "markkinoita ovelampia" tyyppejä ilmaantuu samaan tahtiin kuin edellisiä häipyy. :)
Oma aikajänne ulottuu toukokuuhun 2006 ja olen tänä aikana yli 10-kertaistanut alkuperäiset sijoitukset. Rahastojen tuotto on ollut tänä aikana mm. Seligsonilla melkoisen surkeaa ja erityisesti valuuttakriisi 2008-2009 söi rahastoja todella tehokkaasti. Samaan aikaan yksittäisillä osakkeille oli mahdollista _ilman mitään sisäpiiritietoutta_ tehdä varsin asiallisia voittoja hyödyntäen heiluvaa markkinatilannetta.

Aktiivinen osakesijoittaminen on pääosin seuraamista, jota salkunhoitajatkin tekevät. Rahastot vain syövät yksittäiset osakenousut täysin, koska on oletettavaa, että laskusuhdanteessa valtaosa osakkeista heikkenee. Korostan tässä nyt sitä, että ei tarvitse olla mikään selvännäkijä tai sisäpiiriläinen, jotta pikavoitot yksittäisellä osakkeella onnistuu.

Jos sinäkin olisit purkanut rahastosi ja sijoittanut riskialttiisti (kuten rahastonhoitajatkin tekivät) vaikkapa kesällä siihen Nokiaan, olisit tahkonut noin 70-90% tuoton. Vastaavalla aikajanalla olet nyhjöttänyt Seligsonin rahastossa saaden joidenkin prosenttien tuoton ja siitä nyhdetään vielä hoitopalkkio.
 
Ah, tietty yksi hyvä "huomaamaton säästökeino" on maksaa yliveroa, joulukuussa tulee sitten valtion hoiteissa ollut säästökassa tilille :)
Eikö olis taloudellisesti järkevämpää mitoittaa veroprosentti oikein ja sijoittaa ne ylimääräiset eurot säästötilille tai sijoitusrahastoon tai lyhentää suoraan sitä lainaa joka kuukausi enemmän (=vähemmän korkojen maksua)? Valtio ei tietääkseni maksa korkoa näistä jemmaamistaan rahoista.
 
Professional Griefer
[QUOTE="vieras";27487228]Kerro ihmeessä tarkemmin :) Mä en nimittäin oikeasti todellakaan usko, että jostain 2000 euron brutosta elätetään 3 aikuista ihmistä, maksetaan ns. normaalit asuntolainat, vastikkeet jne ja säästetään jopa 800 euroa tai enemmän per kuukausi. Ja vieläpä niin, että maksat liikaa veroa. Toki jos asuminen on suunnilleen ilmaista ja tuloja on oikeasti enemmän, ei ole autoa eikä juoksevia kuluja, vakuutuksia tms. niin voi onnistuakin. Yleensä just näissä "sankaritarinoissa" jää aina jotakin kertomatta ;)[/QUOTE]

Kaksi.
No kävin mä itekin miettimään, mitä jätän kertomatta, mutta en tiedä.
Meillä on pääomatuloja kyllä, mutta verotuksen ja hoitokustannusten jälkeen niistä jää käteen niin vähän, että oon laskenu sen mun bruttopalkkaan.

Asuinkustannukset ~600-700/kk (lainanlyhennys, yhtiövastike (joka on Helsingin tasolla naurettavan pieni) sähkö, vakuutukset), näiden kustannusten jälkeen laitan tililtä aina sen verran säästötilille, että käytölle jää 300-400e ja sillä mennään kuukausi. Ehkä se on mulle myös jonkinlainen pihistelypeli ja se on jopa hauskaa.

Harrastan kirpputorinuohoomista, oikeastaan vain alusvaatteet ja miehen kengät ostetaan uutena.
Meillä syödään sesongin ja alennusten mukaan.
En mä tiedä? Pitää oikeesti tehdä se vuodenmittanen taulukointi..
 
Kaksi.
No kävin mä itekin miettimään, mitä jätän kertomatta, mutta en tiedä.
Meillä on pääomatuloja kyllä, mutta verotuksen ja hoitokustannusten jälkeen niistä jää käteen niin vähän, että oon laskenu sen mun bruttopalkkaan.

Asuinkustannukset ~600-700/kk (lainanlyhennys, yhtiövastike (joka on Helsingin tasolla naurettavan pieni) sähkö, vakuutukset), näiden kustannusten jälkeen laitan tililtä aina sen verran säästötilille, että käytölle jää 300-400e ja sillä mennään kuukausi. Ehkä se on mulle myös jonkinlainen pihistelypeli ja se on jopa hauskaa.

Harrastan kirpputorinuohoomista, oikeastaan vain alusvaatteet ja miehen kengät ostetaan uutena.
Meillä syödään sesongin ja alennusten mukaan.
En mä tiedä? Pitää oikeesti tehdä se vuodenmittanen taulukointi..
Sillä kyllä säästää pitkän pennin, että ei oo omakotitaloa eikä autoa. Tosi pitkän pennin.
 
Professional Griefer
Eikö olis taloudellisesti järkevämpää mitoittaa veroprosentti oikein ja sijoittaa ne ylimääräiset eurot säästötilille tai sijoitusrahastoon tai lyhentää suoraan sitä lainaa joka kuukausi enemmän (=vähemmän korkojen maksua)? Valtio ei tietääkseni maksa korkoa näistä jemmaamistaan rahoista.
Joo voishan se olla, mutta yliveron maksaminen on mulle myös turvatoimenpide, ettei vahingossakaan mee mätkyjä. Ja ainakin ne rahat pysyy tallessa kun niihin ei vahingossakaan voi koskea ennen sitä joulukuuta..
Rahastoihin mulla menee 50e/kk.
 
har
"Ravintolassa syöminen on kalliimpaa kuin kotiruoka. Jos käyt esimerkiksi kerran viikossa ulkona syömässä 30 eurolla, vuodessa kertyy hintaa 1560 euroa. Jos vähennät ruokailukertoja puolella eli käyt ulkona syömässä joka toinen viikko, säästät 780 euroa."

Eli siis silloin kun ei käy ravintolassa syömässä on kokonaan syömättä? Eihän säästöä tule noin paljon kun kaiketi ulkona syöminen korvataan kotona syömällä ja kustannuksiahan siitäkin tulee. Vai vaihdetaanko ravintolaruokailu mummolareissuun?
 
Professional Griefer
Sillä kyllä säästää pitkän pennin, että ei oo omakotitaloa eikä autoa. Tosi pitkän pennin.
Uskon, tiedän. Onneksi asun kaupungissa niin en tarvitse autoa, enkä ole sitten lapsuuteni halunnutkaan asua omakotitalossa :) Tietty jos olisi rikas ja olis varaa palkata pihanhuoltajat jne, niin toki voisin joskus muuttaa :D Omakotitalot kuitenkin taitaa olla vähänkuin loputtomia rahareikiä?
 
"vieras"
Kaksi.
No kävin mä itekin miettimään, mitä jätän kertomatta, mutta en tiedä.
Meillä on pääomatuloja kyllä, mutta verotuksen ja hoitokustannusten jälkeen niistä jää käteen niin vähän, että oon laskenu sen mun bruttopalkkaan.

Asuinkustannukset ~600-700/kk (lainanlyhennys, yhtiövastike (joka on Helsingin tasolla naurettavan pieni) sähkö, vakuutukset), näiden kustannusten jälkeen laitan tililtä aina sen verran säästötilille, että käytölle jää 300-400e ja sillä mennään kuukausi. Ehkä se on mulle myös jonkinlainen pihistelypeli ja se on jopa hauskaa.

Harrastan kirpputorinuohoomista, oikeastaan vain alusvaatteet ja miehen kengät ostetaan uutena.
Meillä syödään sesongin ja alennusten mukaan.
En mä tiedä? Pitää oikeesti tehdä se vuodenmittanen taulukointi..
Eli siis elätätkö sä yksin 2 ihmistä vai tarkoitatko että teitä on 2 ihmistä jakamassa kuluja? Jos noin niin sittenhän tilanne on totaalisen eri. Ja jos vielä palkan päälle pääomatulot niin siinäpä tuli sitten taas kunnolla sitä palstaliioittelua :D Et ole suostunut kertomaan bruttopalkkaasi mutta oletan sen olevan sen 2000 euroa. Mun miehellä jää tuosta käteen 1520 (on asuntolainaa) Tuosta 1520 euroa otetaan pois 800 euroa, jolloin jäisi 720 euroa. Tuosta maksat asuinkustannukset, jolloin jää 20 euroa. Ja silti kerrot että käyttöön jää 300-400 euroa ja tuolla summalla maksat kahden aikuisen ruoat, vaatteet, terveysmenot jne. Sori, mutta jokainen voi laskea että ei täsmää sitten mitenkään. Jos taas perheessä on kaksi palkansaajaa, vaikkakin pienituloista niin noilla asumismenoilla 10000 euroa vuodessa säästöön on itse asiassa aika vähän.
 
[QUOTE="Zap";27487277]Oma aikajänne ulottuu toukokuuhun 2006 ja olen tänä aikana yli 10-kertaistanut alkuperäiset sijoitukset. Rahastojen tuotto on ollut tänä aikana mm. Seligsonilla melkoisen surkeaa ja erityisesti valuuttakriisi 2008-2009 söi rahastoja todella tehokkaasti. Samaan aikaan yksittäisillä osakkeille oli mahdollista _ilman mitään sisäpiiritietoutta_ tehdä varsin asiallisia voittoja hyödyntäen heiluvaa markkinatilannetta.

Aktiivinen osakesijoittaminen on pääosin seuraamista, jota salkunhoitajatkin tekevät. Rahastot vain syövät yksittäiset osakenousut täysin, koska on oletettavaa, että laskusuhdanteessa valtaosa osakkeista heikkenee. Korostan tässä nyt sitä, että ei tarvitse olla mikään selvännäkijä tai sisäpiiriläinen, jotta pikavoitot yksittäisellä osakkeella onnistuu.

Jos sinäkin olisit purkanut rahastosi ja sijoittanut riskialttiisti (kuten rahastonhoitajatkin tekivät) vaikkapa kesällä siihen Nokiaan, olisit tahkonut noin 70-90% tuoton. Vastaavalla aikajanalla olet nyhjöttänyt Seligsonin rahastossa saaden joidenkin prosenttien tuoton ja siitä nyhdetään vielä hoitopalkkio.[/QUOTE]

Internetin ihmeellisessä maailmassahan voi tietty louskuttaa leukojaan kuinka haluaa, mutta mikäli tuntisimme toisemme, niin kysyisin kyllä vaikkapa tiliotteita nähtäväksi. :) Jos kaverin talousosaaminen on sitä luokkaa, että pitää 40ke autolainaa järkevänä (vaikka viimeisimmissä viesteissäsi taisitkin perustella sitä jo jollain muulla kuin taloudellisella järkevyydellä), niin aika tiukkaa tekee uskoa, että sama seppä kymmenkertaistaa alkupääomansa pelkästään huolellisella osakepoiminnalla sellaisen kuusivuotisjakson kuluessa, jonka sisään mahtuu mm. kaikkia läntisiä talouksia ravistellut finanssikriisi (ei siis valuuttakriisi). Sanon tämän nyt ihan suoraan; en usko sanaakaan yllä kirjoittamastasi.

(Ja ne rahastojen hoitopalkkiot ovat jo mukana niissä ilmoitetuissa päivittäisissä arvoissa.)
 
Viimeksi muokattu:
Professional Griefer
[QUOTE="vieras";27487342]Eli siis elätätkö sä yksin 2 ihmistä vai tarkoitatko että teitä on 2 ihmistä jakamassa kuluja? Jos noin niin sittenhän tilanne on totaalisen eri. Ja jos vielä palkan päälle pääomatulot niin siinäpä tuli sitten taas kunnolla sitä palstaliioittelua :D Et ole suostunut kertomaan bruttopalkkaasi mutta oletan sen olevan sen 2000 euroa. Mun miehellä jää tuosta käteen 1520 (on asuntolainaa) Tuosta 1520 euroa otetaan pois 800 euroa, jolloin jäisi 720 euroa. Tuosta maksat asuinkustannukset, jolloin jää 20 euroa. Ja silti kerrot että käyttöön jää 300-400 euroa ja tuolla summalla maksat kahden aikuisen ruoat, vaatteet, terveysmenot jne. Sori, mutta jokainen voi laskea että ei täsmää sitten mitenkään. Jos taas perheessä on kaksi palkansaajaa, vaikkakin pienituloista niin noilla asumismenoilla 10000 euroa vuodessa säästöön on itse asiassa aika vähän.[/QUOTE]

Oon pahoillani, jos oon johtanu harhaan tolla "elättämisellä", maksan siis tällä hetkellä myös miehen ruuat, vaatteet, matkustamisen, puhelimen ja itseasiassa viime vakuutuksetkin. Mitä se elättäminen sitten sun mielestä tarkoittaa?
Teenköhän mä sitten itseni tietämättä jotain veropetosta tai pimeitä hommia, koska tuo säästäminen vaan toteutuu tässä taloudessa..
 
"Zap"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27487370:
Jos kaverin talousosaaminen on sitä luokkaa, että pitää 40ke autolainaa järkevänä (vaikka viimeisimmissä viesteissäsi taisitkin perustella sitä jo jollain muulla kuin taloudellisella järkevyydellä), niin aika tiukkaa tekee uskoa,
Eli olet sitä mieltä, että jos haluaa tunkea 40-tonnia (tai sen 85-tonnia) autoon, niin se kannattaa tehdä käteisellä??? Auton ostoon käteistä ei ainakaan kannata laittaa. Kyse on eri asiasta, jos ostat 10-tonnin louskun, sen voi ostaa vaikka käteisellä.

40-tonnia on jo niin iso raha, että sillä tekee kohtuullista tuottoa ja tässä tapauksessa se on ollut lähes 12% kun vastaavasti olen maksanut lainasta 2,1% korkoa. Kukahan tässä sekoilee???

Kaiken kaikkiaan eihan tuon auton osto ole _sijoitusmielessä_ järkevää. Kyse ei ole sijoituksesta, vaan investoinnin tappioiden minimoimisesta. Kyse on myös siitä, että olen ko. auton halunnut! Pihi kaveri olisi ajanut sillä 10-vuotiaalla väyrysellä ja laittanut koko likvidin 85-tonnisen sijoitukseen.
 
[QUOTE="Zap";27487432]Eli olet sitä mieltä, että jos haluaa tunkea 40-tonnia (tai sen 85-tonnia) autoon, niin se kannattaa tehdä käteisellä??? Auton ostoon käteistä ei ainakaan kannata laittaa. Kyse on eri asiasta, jos ostat 10-tonnin louskun, sen voi ostaa vaikka käteisellä.

40-tonnia on jo niin iso raha, että sillä tekee kohtuullista tuottoa ja tässä tapauksessa se on ollut lähes 12% kun vastaavasti olen maksanut lainasta 2,1% korkoa. Kukahan tässä sekoilee???

Kaiken kaikkiaan eihan tuon auton osto ole _sijoitusmielessä_ järkevää. Kyse ei ole sijoituksesta, vaan investoinnin tappioiden minimoimisesta. Kyse on myös siitä, että olen ko. auton halunnut! Pihi kaveri olisi ajanut sillä 10-vuotiaalla väyrysellä ja laittanut koko likvidin 85-tonnisen sijoitukseen.[/QUOTE]

Tämä asia käsiteltiin nähdäkseni aika tyhjentävästi jo edellä; lue ne viestit uudelleen. Tai ehkä sen voisin kuitenkin vielä sanoa, että sen satunnaisen 11,83% sijaan sinun tulee verrata sen lainasi korkoa (mikä viitekorko sinulla muuten ja paljonko on marginaali? vakuudellinen laina ilmeisesti kuitenkin kyseessä?) riskittömään tuottoon, joka on siis verotus ja inflaatio huomioiden 1-2% vuodessa. Kaikessa tuon ylimenevässä tuotossa on mukana aina vaihtelevansuuruinen riskikomponentti, joka romauttaa kuvaamasi taloudellisen ikiliikkujan.

Viimeisestä kappaleesta olen täsmälleen samaa mieltä.
 
aloitteleva sijoittaja
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27486601:
Tällä hetkellä lähinnä muutamaan Seligsonin indeksirahastoon. Vanhastaan minulla on jonkin verran suoria osakesijoituksia ja jopa vapaaehtoinen eläkevakuutus, jonka olen mennyt nuorena ja tyhmänä tekemään, ja jota kadun sydämeni pohjasta.
Itsekin olen miettinyt noita Seligsonin rahastoja. Kannattaako ne jos sijoitettavaa on vain muutama satanen kuukaudessa vai pitäiskö olla isompi kertasijoitus? Eläkevakuutusta en onneki koskaan ottanut, mutta n. vuoden vanha sijoitusvakuutus multa löytyy, ehkä siitäkin pitäisi luopua kun siinä taitaa kulut olla aika kovat...
 
Itsekin olen miettinyt noita Seligsonin rahastoja. Kannattaako ne jos sijoitettavaa on vain muutama satanen kuukaudessa vai pitäiskö olla isompi kertasijoitus? Eläkevakuutusta en onneki koskaan ottanut, mutta n. vuoden vanha sijoitusvakuutus multa löytyy, ehkä siitäkin pitäisi luopua kun siinä taitaa kulut olla aika kovat...
Indeksirahastot ovat kannattavia nimenomaan silloin, kun sijoitettavana on ainoastaan joitain satasia kuussa. Mikäli summat ovat suurempia, niin ETF:t ovat kannattavampia; pienillä kertasijoituksilla niiden kaupankäyntikulut ovat liian suuria. Sijoitusvakuutuksestasi en osaa sanoa mitään; laske itse, kannattaako sitä pitää vai ei. Voihan sen sisällä ainakin vaihtaa käsittääkseni rahastosta toiseen kuluitta?
 
"Zap"
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;27487540:
satunnaisen 11,83% sijaan sinun tulee verrata sen lainasi korkoa
Missä olen kirjoittanut tämän olevan satunnainen 11,83%?? Tämä on reaalituotto sinä aikana, kun tuo 40-tonnin alkupääomalla oleva laina on minulla ollut. Tuo sisältää rahastojen osuuden sekä kaksi osakepohjaista pikakauppaa sekä yhden epäonnistuneen aktiivisen sijoituksen. Minä en aktiivista osakekauppaa käy noin huonolla tuotto-odotuksella, vaan sillä jo aiemmin mainitsemallani minimi 40% odotuksella.

Lainani on sidottu pankin primeen + 0,6% marginaali. Laina on reaalivakuudellinen, mutta pankki halusi kulutusluotolle primen pohjaksi. Toki olisin saanut myös 3kk euroborin, mutta marginaalin osuus olisi kasvanut. Näillä tiedoilla ei ole tämän casen kanssa oikeastaan mitään tekemistä. Ainoa joka merkkaa on reaalikorko ja reaalituotto.
 
[QUOTE="Zap";27487638]Missä olen kirjoittanut tämän olevan satunnainen 11,83%?? Tämä on reaalituotto sinä aikana, kun tuo 40-tonnin alkupääomalla oleva laina on minulla ollut. Tuo sisältää rahastojen osuuden sekä kaksi osakepohjaista pikakauppaa sekä yhden epäonnistuneen aktiivisen sijoituksen. Minä en aktiivista osakekauppaa käy noin huonolla tuotto-odotuksella, vaan sillä jo aiemmin mainitsemallani minimi 40% odotuksella.

Lainani on sidottu pankin primeen + 0,6% marginaali. Laina on reaalivakuudellinen, mutta pankki halusi kulutusluotolle primen pohjaksi. Toki olisin saanut myös 3kk euroborin, mutta marginaalin osuus olisi kasvanut. Näillä tiedoilla ei ole tämän casen kanssa oikeastaan mitään tekemistä. Ainoa joka merkkaa on reaalikorko ja reaalituotto.[/QUOTE]

Huoh...

Silläkin uhalla, että tämä menee jo liikaakin alleviivaamiseksi, niin oletko siis ihan vakavissasi siis sitä mieltä, että autolainasi hinta on sen 2,1%? Taisit kertoa aikaisemmin vaihtavasi autoa kerran vuodessa ja sen 85ke autosi arvon aleneman olevan 20% sen vuoden aikana. Minun matematiikallani sinun autolainasi hinnaksi tulee siis (2,1% x 40000e) + (20% x 85000e) = 17480e vuodessa, joka on siis 43,7% siitä 40ke:sta. Vieläkö kuulostaa järkevältä? Saatko tuon tuoton sillä taitavalla osakepoiminnalla?
 

Yhteistyössä