Masennuksen kokeneeet - oliko teillä tällaista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Isteri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Isteri

Vieras
Olen ollut vuoden sitä mieltä, että tämä EI ole masennusta, mutta nyt en enää tiedä.

Minulla on 2,5-vuotias lapsi ja olen ollut jo kahden vuoden ajan aika lailla jatkuvasti vähän kireä ja äreä. Kireys on tullut salakavalasti, vähitellen ja se on ikäänkuin syönyt lämmön minun ja lapseni välistä. Nyt huomaan, että kun tulen iltaisin kotiin töistä, välttelen lapseni seuraa jonkin verran. Halaamiset ja pusuttelut lapsen kanssa ovat alkaneet tuntua "vihaa nostattavilta" - jostain syystä mieleeni tulee oma äitini koko ajan. En enää laula lapselle, koska kuulen äitini äänen itsessäni, en lue hänelle, koska minua inhottaa nähdä kuin toimisin kuten äitini (hän on lukenut minulle paljon lapsena ja nyt mummina pojalleni). Äitini on mielessäni lähes koko ajan, ja herään aamuisin jatkuvasti ikäänkuin "kuristuneena", tuntien että en ansaitse lastani vaan minun pitäisi antaa lapseni äidilleni! (tunnistan että tunne ei ole järkevä, mutta näin siis on)

Olen alkanut kauheasti kaivata aikaa kun poikani oli vauva, ja nyt tuntuu että mitä isommakis lapseni kasvaa, sitä "vääremmältä" tuntuu olla HYVÄ äiti - koska minullekaan ei oltu. Voiko tässä olla jotain sellaista, että toistan jotain sukupolvien ketjua? Olen katsonut vauvavideoita itsestäni ja niissä äiti pusuttelee minua vauvana, mutta kun täytin noin 3, hän ei enää missään valokuvassakaan ole ottanut syliin, vaan oli tosi kylmä, vaikkakin kannustava.

Onko tämä masennusta?

Toki puhun lapselle nätisti ym, mutta olen jotenkin "poissaoleva" ja tunteet käyvät jatkuvasti ristiriitaisemmiksi.

Minusta tuo ei kuulosta varsinaisesti masennukselta vaan äiti-suhteen ongelmalta, jota sinä heijastat lapseesi. Kannattaa ehdottomasti hakea keskusteluapua tuohon ongelmaan (vaikka yksityispuolelta, jos kunnalliselta et saa, hinnasta viis). Kauhea ajatus, että sinä vieraannutat itsesi lapsestasi, vaikka tiedät itse kuinka pahalta se tuntuu:( Minulla on itselläni myös 2,5-vuotias lapsi, eikä minulla ole mielestäni tuon kaltaisia ongelmia, vaikka oma äitini oli masentunut ja kylmä. Minä kävin masennuksen takia terapiassa lukioikäisenä ja se muutti minun elämäni kokonaan.

tutulta kuulostaa... kannattaa kuitenkin tarkistaa varmuudeksi myös fyysinen puoli. kärttyisyyttä voi aiheuttaa myös mm. hormonihäiriö tai kilpirauhasongelmat.

[QUOTE="kirsikka";27474002]Minusta tuo ei kuulosta varsinaisesti masennukselta vaan äiti-suhteen ongelmalta, jota sinä heijastat lapseesi. Kannattaa ehdottomasti hakea keskusteluapua tuohon ongelmaan (vaikka yksityispuolelta, jos kunnalliselta et saa, hinnasta viis). Kauhea ajatus, että sinä vieraannutat itsesi lapsestasi, vaikka tiedät itse kuinka pahalta se tuntuu:( Minulla on itselläni myös 2,5-vuotias lapsi, eikä minulla ole mielestäni tuon kaltaisia ongelmia, vaikka oma äitini oli masentunut ja kylmä. Minä kävin masennuksen takia terapiassa lukioikäisenä ja se muutti minun elämäni kokonaan.[/QUOTE]

Tätä mieltä itsekin siis olen ollut. Kun kuitenkin muualla elämässä, tämän perhekuplan ulkopuolella, koen jaksavani hyvin ja olen tyytyväinen itseeni. Töissä, kun katson päivän jälkeen pukuhuoneessa itseäni peilistä, näen ihan mukiinmenevän ihmisen ja minulla on paljon uskoa mm. työelämässä pärjäämiseen.

Mutta nytkin olen koneella ja en halua lukea lapselleni koska äitini kasvot tunkeutuvat mieleeni koko ajan ja ajattelen että muutun "ällöttäväksi" jos halailen lastani ja luen hänelle.

Kiitos kommentista!

Olen kokenut vaikeita masennusaikoja. Kuitenkin suhde lapsiin on ollut yleensä lämmin ja olen pystynyt olemaan aidosti läsnä, koska olen tiedostanut masennukseni enkä ole halunnut sen antaa vaikuttaa väleihin lasten kanssa. Myönnän että välillä on ollut todella vaikeaa olla aidosti läsnä, olen vetäytynyt omiin oloihini ja antanut isän hoitaa silloin asiat. Kuitenkin se on aiheuttanut entistä pahempaa oloa ja syyllisyyttä itselleni ja surua menetetyistä hetkistä lasten kanssa.
Ymmärrän aika paljon sitä mitä nyt koet. Itselläni on jotensakin ristiriitaiset tunteet äitiini ja vanhempiini. Äitini on toisaalta ollut erittäin hyvä äiti muttei kuitenkaan emotionaalisesti välttämättä kovinkaan ymmärtäväinen tai hellä. Eikä hän ole siihen malliin osannut osoittaa hellyyttä mitä itse olen lapsilleni osoittanut.
Uskon että käyt tosiaan läpi nyt omaa lapsuuttasi, koska olet herkistynyt sille. Koet ikäänkuin liian tuskallisesti sen oman lapsesi kautta mistä itse olet jäänyt paitsi.
Nyt on siis aika sinun ihan tietoisesti päättää, että se mitä sinä koit lapsena, ei toistu omalle lapsellesi. Nouset sen ylle ja olet hyvä äiti omalle lapsellesi!

Toisaalta nousi mieleen kysymys, että oletko tunteitasi panttaava ihminen? Näytätkö negatiivisia tunteita, itketkö, suututko lapsen nähden? Vai yritätkö padota ne sisään ettei se vain nyt vaikuttaisi huonolta lapsen silmissä?
Voisi auttaa että olet lapsesi kanssa myös avoimesti juuri sellainen kuin olet. Jos itkettää, itket. Suuttuakin saa. Lapselle voit sitten kertoa että äiti on nyt surullinen koska.... äiti on nyt vihainen koska... Ja siten osoittaa ettei se ole mitenkään lapsen vika, jos sinulla on ns. "huonoja tunteita".
Sellainen kummasti lähentääkin. Olen huomannut.
Olen huomannut itsessäni, että jos vetäydyn ja patoan pahaa oloani, silloin helposti myös tunnen vieraantuvani lapsista. Mutta kun annan pahan olon tulla ulos vaikkapa itkuna, niin suhteeni lapsiin lämpenee heti ja osaan tuntea taas rakkautta ja olla aidommin läsnä.

En tiedä auttoiko yhtään, mutta tässä nyt päällimmäisiä ajatuksiani. Tsemppiä!

No niin, luin viestit vielä uudestaan. Masennusta tämä ei edelleenkään kai ole. Minusta tuntuu vain että äitini on koko ajan mielessäni.
Luin masennusopasta töissä. Siinä oli, että masentunut syyttää itseään. Minä taas en, vaan koen negatiivista äitiäni kohtaan.

Kuulostaa siltä että äitisuhdetta pitäisi varmaan vähän selvitellä, jotta tulisi jotenkin selkeäksi että sinä olet eri kuin äitisi, ja lapsesi on eri kuin sinä.

Mitä pahaa sun äiti on tehnyt? Mikä hänessä niin vaikeaa on?

Hyvä kysymys tuo viimeinen. En oikein osaa vastata, muuta kuin siten että jos äitini sanoo jotain, niin jotenkin aina pelkään että alan ajatella samalla tavalla. Kun nauran ym. pelkään että näytän äidiltäni ja olen yhtä "painostava".

Hän ei ole oikein osannut kohdata lapsiaan, kotona oli tukahduttavaa.

Ennemmin kuulostaa kiintymyssuhteen ongelmilta (sun) jotka pahimmillaan tolla käytöksellä tosiaan siirrät lapseesi. Mä suosittelisin neuvolapsykolgiin ottamaan yhteyttä. Oot jo löytänyt syyt miksi toimit noin ja se psykologi voisi auttaa sua käymään asiaa tunnepuolella läpi jolloin ongelma voisi helpottua. Ja yritä ajatella että vaikka sulla ei ollu hyvää äitiä niin sun lapsella voi olla, ja siinä kun antaa rakkautta niin se korjaa itseäänkin. Ja jos mies voisi yrittää helliä sua jotenkin eirtyisen paljon nyt.

Yhteistyössä