[QUOTE="vieras";27474317]Saksassa lasten päivähoito ja koulutus on ilmaista tai erittäin halpaa. Silti palkat ovat suurempia, verot pienempiä ja asuminen halvempaa.[/QUOTE]
Wer keine Ahnung hat, sollte einfach das Maul halten.
Totta, että JOISSAIN osavaltioissa lastentarha on ilmainen. Ainakin puolen päivän ajalta, mutta ei kaikissa. Riippuu tietty siitä, millaiseen tarhaan lapsensa laittaa, kunnalliseen, yksityiseen, kirkolliseen tai ihan mihin tahansa. Yksityiset tarhat, usein alle 3-vuotiaille tarkoitettuja, ovat erittäin kalliita. Meidän onneksemme asumme kaupungissa, jossa tarhapaikka maksaa 99 kuussa. Lisäksi tosin lounasraha, 25. Aamupala viedään itse mukana. Kaupunki, jossa ennen asuimme, olikin sitten paljon kalliimpi. Alle 3-vuotiaille ei paljoa tarhapaikkoja löydy. Vanhempainrahaa yhdestä lapsesta saa korkeintaan 2 vuotta. Yhden ihmisen palkalla EI täällä koko perhe elä, joten aika sumplimista se elämä saattaa olla...
Mitä tuohon koulutukseen tulee: Eikös siellä Suomessa ole ilmainen peruskoulu ja jopa kouluruoka? Täällä koulu sinällään on ilmainen, mutta joka ikinen vihko, kynä, kumi, värikynä, vesivärinappi, jopa piirustuslehtiö, on ostettava itse. Koulusta tulee hieman ennen lukuvuoden alkua lista, jossa on kaikki vihkojen koot (viivoituksia myöten) sekä jopa suojakansien värit määrättynä. Ne on vaan sitten ostettava. Koulukirjat saadaan koulusta lainaan, mutta joitakin työkirjoja (peruskoululaisilla vaikka matematiikkaan tarvittavia) on ostettava itse.
Kouluruokailu, jos sitä koulussa sattuu olemaan, on tietysti maksullinen. Hinnoista en tiedä, kun oma lapsi ei vielä ole koulussa, mutta kai siihen kivasti rahaa uppoaa.
Mutta: Sairaanhoito (ja myös terveydenhoito) on täällä paljon parempaa, toimivampaa ja halvempaa kuin Suomessa.