Tarjotaanko nykyään lapsille kaakaota ja ranskanleipää?

  • Viestiketjun aloittaja "jjjj"
  • Ensimmäinen viesti
"jjjj"
Mä söin lapsena aina ilta- ja aamupalaksi ranskanleipää kaakaon kera ja jostain keskustelusta luin, että kaakao on nykyään monessa perheessä erikoisherkku. :O Ranskanleipää en ole pitkään aikaan kuullut kenenkään syövän, kun nykyään taidetaan vältellä vaaleaa leipää muutenkin...
 
gjgj
kaakaota ehkä kerran kuussa, ranskanleipää ei meillä ole ikinä. Muistan itsekin syöneeni raskanleipää aina pienenä ja välillä kaakaotakin. Eikä ollut paino-ongelmia.
 
"heh"
Kaakaota näin talviaikaan lähes päivittäin pieni mukillinen, juu. Enpä osaa nähdä sitä pahana, kun muuten ruokavalio on kunnossa. :) Ranskanleipää ei syödä kuin pari kertaa vuodessa, mies leipoo työnsä puolesta. :D
 
"mellan"
Meilläkin oli lapsena aina iltapalalla kaakaota, ranskanleipää oli harvemmin ja sitä sai vain 2 palaa per nokka. Nykyään ei osteta ranskanleipää ja kaakaota juodaan millon muistetaan
 
"vieras"
Välillä on ranskanleipää jos kaupassa käydessä sattuu tuoreena olemaan. Kaakaotakin tulee lasten toisinaan juotua. Ja täysmaitoon tehtynä, sokerilla. Hui kauheaa.
 
katoava luonnonvara
Niinhän se ranskanleipä taitaa olla katoava luonnonvara. Itsekkin muistan että pienenä sitä joskus harvoin oli tarjolla. Täytyy varmaan seuraavan kerran kaupassa tutkia oikein leipähylly, että mahdetaanko sitä lapsuuden ranskanleipää edes myydä.

Kaakaota tarjoan aina joskus lapsille sekä itselleni. Jos perheessä ei ole paino-ongelmaa, en näe mitään huonoa välillä juoda kaakaota. Ajatelkaa kylmä talvi-ilta, kuinka ihanalta se lämmin kupillinen kaakaota tuntuu koko kehossa. Kaakaosta kuitenkin suurin osa on maitoa, josta se lapsi saa kalsiumia. Joten mielestäni se on kuitenkin "vaarattomampi" herkku kuin esim karkit.
 
Mep
Ranskanleipää ei ikinä, mutta poika juo aamuisin kaakaota. Kunnon Van Houtenista tai vastaavasta sekoiteltua, sokerin määränkin saa säädeltyä itse toisin kun valmiissa jauhesörssöissä.

Itse en juo juuri ikinä...jostain syystä se valinta on aina tee/kahvi.
 
"vieras"
[QUOTE="jjjj";27467581]Mä söin lapsena aina ilta- ja aamupalaksi ranskanleipää kaakaon kera ja jostain keskustelusta luin, että kaakao on nykyään monessa perheessä erikoisherkku. :O Ranskanleipää en ole pitkään aikaan kuullut kenenkään syövän, kun nykyään taidetaan vältellä vaaleaa leipää muutenkin...[/QUOTE]

meillä syödään kyllä!
 
hellsbells
Hyvin harvoin on meillä tarjolla. Ranskanleipää ostetaan ehkä parin kuukauden välein, kaakaota 3-vee ei ole kotona koskaan juonut, papallaan aina välillä :)
Iltapalalla ja aamupalalla meillä on yleensä tarjolla puuroa/leipää/hedelmää/joskus muroja, maitoa/vettä.
 
Meillä oli usein ranskanleipää kun olin pieni. Niistä sai tehtyä muuten maailman parhaita lämpimiä voileipiä ja sitten köyhiä ritareita kun se leipä vähän vanheni :D Oi, nyt alkoi tekemään mieli lämpimiä voileipiä ranskanleivästä!

Kaakaota meillä juodaan tosi harvoin. Ei edes kerran kuussa. Ranskanleipääkään ei ole ollut sitten oman lapsuuden.
 
Professional Griefer
Ah, mikä lapsuuden talvinen herkkuiltapala :p omille lapsille en kyllä joka ilta tai varsinkaan aamulla tarjoaisi. Sitäpaitsi perus marketin ranskanleipä on aika heikkoa nykyisin, leipomoista tai tuoretiskiltä pitää hakee jos haluaa oikeasti hyvää, ja kaakaojuomajauhe ei ole mitään verrattuns "oikeaan" keitettyyn kaakaoseen, joten kyllä siiyötä helposti saa vain spesiaalikeissi- herkun.
 
Oi vitsit, meilläkin oli ranskanleipää ja kaakaota lapsena usein iltapalana. Ne oli valmiiksi laitettuja leipiä, toisissa juustoa ja tomaattia päällä ja toisissa oli lauantaimakkaraa sekä kurkkua/tomaattia. Kaakaota sai iltapalalla aina kun halusi ja samaa olen lapsella noudattanut. Eli siis toisin sanoen, samoin itselläni lapsena kaakaota tuli juotua vain silloin tällöin.

Köyhät ritarit tehtiin ranskiksesta ja taisipa joskus olla jopa pullavanukas tehtynä siitä :D

Oi vitsit, oi niitä aikoja :)
 
Meillä ei tyttö tykkää kaakaosta, joten hän sitä ei juo. Minä ehkä 3-4 kertaa vuodessa, samoin mies. Ranskanleipää yhtä usein. Muita vaaleitä leipiä, joskin vähän runsaskuituisempia, tarjoillaan kyllä päivittäin.
 

Yhteistyössä