Sopiva rangaistus lapselle tästä?

• Viestiketjun aloittaja "surullinen"
  • Ensimmäinen viesti
pqq
En tiedä ehkä ymmärrän rangaistuksen toisin kuin joku muu, mutta minulle rangaiseminen ja rajojen asettaminen eivät ole sama asia, rajat lapsilla on vaikka läheskään kaikista rajojen kokeiluista ei varsinaisia rangaistuksia jaella.

Monenko lapsen äitinä puhut näin?
Meillä teoilla on aina seurauksensa. Hyvästä seuraa jotain kivaa, pahasta rangaistus. Niinhän se menee ihan AIKUISTENKIN maailmassa, eikö? Vai riittääkö raiskaajille, varkaillekin pään silitys ja "sosiaalinen häpeä" ? No okei, Suomen laki lähinnä tuntuu tuolta, joten ymmärrän siinä mielessä että Tytsin mielestä siinä olisi kylliksi...

Myöhemmin huomasin, että oli poistanut muitakin ohjelmia! Kauhulla odotan isoveljensa reaktiota asiaan... Sota siitä syttyy.

Lapsella on nyt kaken käyttökielto.
Normaaleissa, terveissä ihmissuhteissa ei kyllä jaella rangaistuksia. En mä ainakaan saa keltään mitään rangaistusta, jos teen virheen ja väärin jotain kohtaan. Eiköhän RIKOKSET ole hiukan eri asia kuin lapsen tekemät väärät teot. Lapselle vasta opetetaan, miten maailmassa toimitaan, rikolliset on monesti menetettyjä tapauksia. Vankilatkin ovat nykyään vankeinHOITOA, eli ei samalla tavalla rankaisemista varten. Suomessahan on vähemmän rikoksia kuin esim. Jenkeissä, joissa on kovemmat rangaistukset. Vankeusrangaistuksia tarvitaan lähinnä ihmisten suojelun takia. Mistä lapsesi olisi oppinut kostamaan/rankaisemaan ellei esimerkkisi kautta?

Viimeksi muokattu:
"hmmm"
Eli mitä sä tytsi teet jos joku puhkoo ne sun auton renkaat? Onko sille tekijälle paras "rangaistus" sun paha mieli? Mitä jos se tekee sen uudelleen kun taas jätät autosi väärään paikkaan? Taas sun paha mieli on sopiva rangaistus?

"hmmm"
Meillä ainakin on käytössä rangaistukset (jäähy, lelun takavarikointi) ja lisäksi keskustellaan asiasta. ja 5v on tähän mennessä ollut 2 kertaa jäähyllä yhden minuutin, että turhaan revit tytsi verkkareitasi.

[QUOTE="hmmm";27464531]ja jos rankaisee niin haluaa vaan kostaa?[/QUOTE]

Motiivista viis niin kosto se periaatteessa on. Samoin lapsi kosti äidilleen poistamalla ne ohjelmat. Ei lapsi opi mitään rangaistuksesta, muuta kuin välttelemään niitä kiinnijäämisen pelossa ja mahd. kostamaan muille ihmisille, kun he tekevät virheitä.

[QUOTE="hmmm";27464546]ja jäähyt tuli siis siitä kun löi tahallaan 10kk pikkusiskoa joka tuli "sotkemaan leikkejä" vaikka on monesti sanottu ettei siskoa saa satuttaa.[/QUOTE]

Väkivallan kohdalla ymmärränkin paremmin. Jos sitä ei muuten saa loppumaan.

"hmmm"
Motiivista viis niin kosto se periaatteessa on. Samoin lapsi kosti äidilleen poistamalla ne ohjelmat. Ei lapsi opi mitään rangaistuksesta, muuta kuin välttelemään niitä kiinnijäämisen pelossa ja mahd. kostamaan muille ihmisille, kun he tekevät virheitä.
mä en kyllä ollenkaan halua rangaistuksella kostaa vaan haluan että lapsi tajuaa että teko oli väärin.

Kai mä ekan kerran kertoisin, miltä musta tuntui kun mun ohjelma on poistettu, etenkin kun olin odottanut sen näkeväni. Sanoisin, että nyt on tosi paha mieli ja miltäs susta lapsukaiseni tuntuisi jos olisin sulle tehnyt näin. Jos lapsi olisi pahoillaan niin antaisin mennä pelkällä anteeksipyynnöllä. Mutta jos toisen kerran moista tapahtuisi niin ehkä mä sitten poistaisin vaikkapa lapselle nauhoitetun ohjelman?
Mistä se skidi muuten keksi sen nauhoituksen poistaa ylipäätään...? Jos kerran tahallaan sen teki.

"nyt"
miksi pitää opettaa ja opetella tv:n orjaksi? Kai elämässä on muutakin????????!!!!!!!! kuulostaa jotenkin pelottavan tärkeältä elämänkumppanilta toi tv teidän perheessä!!

Tässä puhutaan kurinpitotoimista.

Se, jos lapsi tahallaan vahingoittaa toista, rikkoo jotain (vrt poistaa tallennuksia ), varastaa tms. on mun mielestä teko, josta keskustelun ohella voi seurata rangaistus.

Yleensä en ole vankasti sitä mieltä, ettei lapseton ymmärrä lapsellisesta elämästä mitään, mutta Tytsi on kyllä uskomattoman tietämätön / ajattelematon / mustavalkoinen kommentteineen tässä(kin) ketjussa.

En titetenkään. Tehtäväni ei ole kasvattaa muita aikuisia.
Mun mies on poistanut joitakin kertoja mun tallentamia ohjelmia kun sillä on tapana 'siivota' tallennuksia. Kyllä mua on vituttanut jonkun ohjelman kohdalla rankastikin ja olen antanut kuulua ja näkyä. Mutta en mä ole miestä korvasta ottanut tai seksistä kieltäytynyt sen vuoksi. Mä oon helppo, anteeksipyyntö riittää.
Mutta en mä nyt sitäkään sanoisi, että rangaistukset olisivat yhtä tyhjän kanssa. Niitä, määrää ja tasoa, täytyy kuitenkin miettiä. Kasvatuksen tehtävänä on kuitenkin ohjata lapsi käyttäytymään tietyllä tavalla ja jos mikään muu ei lapseen tepsi niin eiköhän tietynlaiset rajoitukset ja rangaistuksetkin ole ihan perusteltuja.

Yhteistyössä