Sopiva rangaistus lapselle tästä?

• Viestiketjun aloittaja "surullinen"
  • Ensimmäinen viesti
"surullinen"
Oli poistanut tallennukselta mun itselleni tallentaman ohjelman!!! :( :'(

Vituttaa, ärsyttää ja melkein itkettää. En ollut nähnyt ohjelmasta kuin osan ja nyt en näe sitä enää ollenkaan.

Pitääkö mun jatkossa kuljettaa kaukosäädintä mukanani, ettei moista enää tapahdu?! Tää ei oo kuolemanvakava asia, mutta kun muutenkin on rankka päivä takana ja harvoin mitään tv-ohjelmia ehdin katsomaan niin nyt on sitten sekin ilo viety. Vittu :kieh:

"henniz"
Ei kai siit mitää rangaistusta voi antaa jos vahinko ollu. Puhuttelu siitä et kake ei oo leikkikalu ja vaan aikuset saa käyttää... toki en tiä minkä ikäinen lapsi et onko käyttölupa...

• Tykkää
Reactions: Pinki
ap.
Saattaahan se löytyä netistä, mutta olisin halunnut katsoa sen tv:n isosta ruudusta sohvalla löhöten, enkä tietokoneen pienestä ruudusta tuolilla kököttäen.

Nyt alkoi mulla kaken herruus!!

"vieras"
Jos noin vanha tekee tahallaan, niin kyllä siitä rangaistuksen tarvii. Tuo kaken jemmaaminen lapsen ulottumattomiin on hyvä. Paitsi lapsen suuttumiseen syykin olis hyvä käsitellä.

[QUOTE="vieras";27460384]Ai lapselle rangaistuksen antaminen on kostamista? Mun mielestä ton ikäisen pitää jo tietää, että teoilla on seurauksia.[/QUOTE]

Siis mikä normaali seuraus se rangaistus on? Eihän se liity siihen tekoon millään tavalla. Seuraus on äidin paha mieli ja sosiaalinen häpeä. Sen pitäisi riittää. Eihän elämässä yleensäkään ihmisssuhteisiin kuuluu keinotekoiset rangaistukset.

"hmmm"
Siis mikä normaali seuraus se rangaistus on? Eihän se liity siihen tekoon millään tavalla. Seuraus on äidin paha mieli ja sosiaalinen häpeä. Sen pitäisi riittää. Eihän elämässä yleensäkään ihmisssuhteisiin kuuluu keinotekoiset rangaistukset.
Siis lapsi on halunnut aiheuttaa äidille pahaa mieltä ja poistanut ohjelman. Nyt jos ei saa mitään rangaistusta niin mun mielestä lapsen teko on onnistunut lapsen kannalta, äidille on tullut paha mieli ja se on kaikkien mielestä ok, kun mitään seurausta ei tule. Miksi lapsi häpeäisi tekemäänsä kun kyseessä ei ollut vahinko vaan ihan tahallinen teko ja tietäen että kyseessä on äidin lempiohjelma, poisti se ja tiesi että äidille tulee siitä paha mieli. Häpeätkö itse usein jos saat tekemäsi asian onnistumaan? Mä varmaan takavarikoisin lapselta joksikin aikaa lempilelun, pelikoneen tms.

ap.
Monenko lapsen äitinä puhut näin?
Meillä teoilla on aina seurauksensa. Hyvästä seuraa jotain kivaa, pahasta rangaistus. Niinhän se menee ihan AIKUISTENKIN maailmassa, eikö? Vai riittääkö raiskaajille, varkaillekin pään silitys ja "sosiaalinen häpeä" ? No okei, Suomen laki lähinnä tuntuu tuolta, joten ymmärrän siinä mielessä että Tytsin mielestä siinä olisi kylliksi...

Myöhemmin huomasin, että oli poistanut muitakin ohjelmia! Kauhulla odotan isoveljensa reaktiota asiaan... Sota siitä syttyy.

Lapsella on nyt kaken käyttökielto.

[QUOTE="hmmm";27461216]Siis lapsi on halunnut aiheuttaa äidille pahaa mieltä ja poistanut ohjelman. Nyt jos ei saa mitään rangaistusta niin mun mielestä lapsen teko on onnistunut lapsen kannalta, äidille on tullut paha mieli ja se on kaikkien mielestä ok, kun mitään seurausta ei tule. Miksi lapsi häpeäisi tekemäänsä kun kyseessä ei ollut vahinko vaan ihan tahallinen teko ja tietäen että kyseessä on äidin lempiohjelma, poisti se ja tiesi että äidille tulee siitä paha mieli. Häpeätkö itse usein jos saat tekemäsi asian onnistumaan? Mä varmaan takavarikoisin lapselta joksikin aikaa lempilelun, pelikoneen tms.[/QUOTE]

Kuinka pahantahtoisina ihmisinä sä lapset näet? Lapsi on suuttunut ja purkanut sen huonolla tavalla, kostanut. Normaali, empaattinen lapsi tuntee katumusta, jos on teoillaan aiheuttanut mielipahaa toisille. Siinä ei mitään rangaistuksia (=kostoja) tarvita. Lapsi vain oppii, että kostaminen on ok. Jos empatiaa ei ole niin ei sitä rangaistuksen avulla tule. Kyllä, häpeän melkein aina, jos olen aiheuttanut pahaa toisille, sanonut vihaisena jotain ilkeää tms.

pqq
Asiasta varmasti keskusteltaisiin ja kaipaisin perusteluja jos lapsi teki sen tahallaan, rangaistusta tuskin edes harkitsisin ellei ko. toiminta olisi päivittäistä ja mikään muu keino ei ole auttanut.

Iiks
No huh huh.
Kyllä huonosta käytöksestä rangaistus täytyy tulla.
Musta tuntuu valitettavan usein tätä palstaa lukiessa että vanhemmat ovat unohtaneet että heidän tehtävänään on kasvattaa lapsensa ja ASETTAA RAJAT. Vain lapsi joka tietää mikä on ookoo ja mikä ei, voi kasvaa tasapainoiseksi.
Aapee on ehdottoman oikeassa! Hyvä hyvä!

Iiks
Mistä suuttui? Mun mielestä äidin paha mieli riittää ranagistukseksi. Varmaan osaa katua tekoaan.
Tää on just tätä sontaa.
Jos sun naapurisi vaikka on käynyt puhkomassa sun auton renkaat kun sitä vituttaa että jätät auton johonkin hänelle sopimattomaan paikkaan, niin sää vaan sitten et vaan enää sano sille "päivää" osoittaaksesi mieltäsi?

Yhteistyössä