Erilaiset äidit...vittu, mä olen sanaton!

Status
Viestiketju on suljettu.
Huh huh...

Johanna ihmettelet miksi sinua ja teidän perheen elämäntapaa arvostellaan,mutta huomaatko kuinka monessa paikassa itse arvostelet ihmisiä hedän valinnoistaan ja tavastaan elää?

Edelleenkin olen sitä mieltä,että ihminen voi pärjätä pienellä,ihminen voi olla onnellinen vaikkei omistaisikaan paljon,mutta tiset ihmiset haluavat tehdä töitä,haluavat omistaa talon,pari autoa ja vaikka sen niin tarpeettoman veneen ja siihen heillä on oikeus jos kykenevät kaikki nuo asiat elämäänsä hommaamaan ja siinä pitämään.

Lasten päivähoito alle 3 vuotiaana on ilmeisesti paha asia?
Kaikki eivät voi jäädä töistä kolmeksi vuodeksi (kunnes kelasta tms rahan tulo lakkaa) kotiin hoitamaan eivätkä edes välttämättä haluaisi,koska mielummin ansaitsevat itse perheensä elannon.Se tuskin sulkee rakkauden pois.

Ja se vasta ARJEN pyörittämistä ja arjen suunnittelua vaatiikin,kun hoitaa ensin lapset hoitoon,tekee päivän töitä,hakee lapset,antaa lapsille aikaa ja hoitaa kodin ja vielä koittaa ehtiä nukkuakkin jossain välissä.Kaikilla ei edes ole siinä miestä jonka voisi pyytää auttelemaan kotihommissa jne..

Olisitko Johanna lasten kotihoidon kannalla 3 vuotiaaksi asti jos siitä ajasta ei saisi kotihoidontukea?
 
rietas
Missään ei ole kielletty ensin hankkimasta ammattia, tienaamasta ja säästämästä ja vasta sitten hankkimasta lapsia ja jäämästä kotiin niiden kerättyjen säästöjen turvin. Voi sen tehdä niinkin, ei se kotona lasten hoitaminen pakosta tarkoita tukien varassa elämistä tai kituuttamista. Jos se nyt sattuisi jollekin olemaan epäselvää.
 
"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja röppö;27442896:
Olisitko Johanna lasten kotihoidon kannalla 3 vuotiaaksi asti jos siitä ajasta ei saisi kotihoidontukea?
Niin, tai ylipäänsä ison perheen ja kotihoidon kannalla, jos sitä ei yhteiskunta kustantaisi? Jos pitäis käydä vaikka töissä ja säästää ensin, että tuollaiseen olisi varaa?
 
  • Tykkää
Reactions: Minuli
Missään ei ole kielletty ensin hankkimasta ammattia, tienaamasta ja säästämästä ja vasta sitten hankkimasta lapsia ja jäämästä kotiin niiden kerättyjen säästöjen turvin. Voi sen tehdä niinkin, ei se kotona lasten hoitaminen pakosta tarkoita tukien varassa elämistä tai kituuttamista. Jos se nyt sattuisi jollekin olemaan epäselvää.
Näinpä.Toiset äidit hoitavat tai miksei isätkin kotona lapsia eivätkä saa yhteiskunnalta siihen tukea..
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja määää;27442905:
ihguu te täydelliset äidit!!
Mitä täydellistä siinä on jos tekee työtä elantonsa eteen? Ihme käsityksiä täydellisyydestä tällä palstalla. Maalaisjärkeä soisi jokaisen käyttävän,tuskin olemme ihmisinä täydellisiä kukaan mutta tyhmyys ja laiskuus ovat luku erikseen.
 
[QUOTE="niinnii";27437441]Ymmärrän kyllä perspektiivin haun, mutta kyllä tällainen ohjelma järkyttää.

Minustakin on hyvä ja hienoa, että Suomessa on sosiaalijärjestelmä, joka tukee heikkoja ja avuttomia _väliaikaisesti_ pahassa tilanteessa.
On kuitenkin törkeän väärin, että sitä hyväksikäytetään ohjelman kuvailemalla tavalla.

Minusta taas tällä palstalla nimenomaan usein keskitytään liikaa "ihmistieteisiin" ja henkilökohtaiseen kokemukseen ja unohdetaan se laajempi mittakaava ja perspektiivi.[/QUOTE]

Se hinta, mikä ns. hyvinvointiyhteiskunnasta pitää maksaa, on se että jotkut käyttävät järjestelmää hyväksi. On jonkinlainen lainalaisuus, että ihan mitä hyvänsä järjestelmää aina joku käyttää hyväksi.

En hyväksy sitä, että joku terve ja kykenevä ihminen ottaa kaiken valmiina eikä ole valmis tekemään vastineeksi mitään muuta kuin lisääntymään. Mutta en usko, että porsaanreiätöntä järjestelmää voi koskaan luoda.

Mieluummin sallin sossupummit kuin sen, että joudun rakentamaan taloni ympärille korkean aidan estämään köyhien varkaudet.

Tuollaisessa perheessä minua järkyttää eniten lasten kohtalo. Ok, heistä voi tulla presidenttejä ja juristeja, mutta todennäköisyys tuolla perheen antamalla mallilla lienee pieni - tulkaa sitten muistuttamaan, kun Vanille valitaan presidentiksi... :)

Se on tietysti ihan mahtavaa, jos vanhemmat ovat hirveän onnellisia haahuillessaan elämässään tuesta toiseen ja lapsilisästä kuudenteen. Toivottavasti muistavat lapsilleen kertoa, että joskus on ihan kiva, että ainakin jotkut ihmiset tekevät työtäkin leipänsä. Meinaan että käypi se toimeentulotuki ennen pitkää kovin kapeaksi, jos kovin moni ryhtyy onneaan tukihaahuilusta etsimään...
 
Robin Hood
Tää haluais tietää nimenomaan teiltä täydelliset äidit, jotka ootte raataneet joka pennin eteen, ettekä ota mitään tukia vastaan, että olisko se teille ihan ok, jos lapsilisä+äippäraha,äitiyspakkaus ja kotihoidontuki lakkautettais kokonaan?
Nekin on niitä tukia, joilla ton ohjelman perhe elää, eli nekin on siis paheksuttavia?
Tiedättekö mitä? Mun mielestä niissä pitäs olla tulorajat ja niitä pitäs antaa vaan oikeesti tarvitsijoille... Hyvä palkkaset ja muuten rikastuneet pärjäis ihan hyvin omillaankin... Siinä olis sitä tasa-arvoa. Tai ainakin ne pitäis porrastaa niin, että köyhille huomattavasti enemmän,kuin hyvätuloisille. Niinhän ne on kaikki muutkin tuet porrastettu.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja röppö;27442896:
Huh huh...

Johanna ihmettelet miksi sinua ja teidän perheen elämäntapaa arvostellaan,mutta huomaatko kuinka monessa paikassa itse arvostelet ihmisiä hedän valinnoistaan ja tavastaan elää?

Edelleenkin olen sitä mieltä,että ihminen voi pärjätä pienellä,ihminen voi olla onnellinen vaikkei omistaisikaan paljon,mutta tiset ihmiset haluavat tehdä töitä,haluavat omistaa talon,pari autoa ja vaikka sen niin tarpeettoman veneen ja siihen heillä on oikeus jos kykenevät kaikki nuo asiat elämäänsä hommaamaan ja siinä pitämään.

Lasten päivähoito alle 3 vuotiaana on ilmeisesti paha asia?
Kaikki eivät voi jäädä töistä kolmeksi vuodeksi (kunnes kelasta tms rahan tulo lakkaa) kotiin hoitamaan eivätkä edes välttämättä haluaisi,koska mielummin ansaitsevat itse perheensä elannon.Se tuskin sulkee rakkauden pois.

Ja se vasta ARJEN pyörittämistä ja arjen suunnittelua vaatiikin,kun hoitaa ensin lapset hoitoon,tekee päivän töitä,hakee lapset,antaa lapsille aikaa ja hoitaa kodin ja vielä koittaa ehtiä nukkuakkin jossain välissä.Kaikilla ei edes ole siinä miestä jonka voisi pyytää auttelemaan kotihommissa jne..

Olisitko Johanna lasten kotihoidon kannalla 3 vuotiaaksi asti jos siitä ajasta ei saisi kotihoidontukea?
No näin just! Sitä aikaa kun olemme kaikki kotona päivisin,siis minä,mies ja lapset yhtäaikaa,kutsutaan meillä LOMAKSI.

ARKI on meillä sitä työssä/koulussa/päiväkodissa käyntiä päivisin. Toki jos voittaisin lotossa niin arki muuttuisi lomaksi.
 
meiiill
siinä kohtaa ku sossusta ois pitäny saada harkinnanvaraista kierukkaan, niin repesin niin etten tienny oisko tullut itku tai nauru.

ja toisekseen... ei meidän työssäkäyvällä perheelläkään noin kalliiseen pyykkikoneeseen ole varaa. ihan ollaan käytettynä ostettu meidänkin pesukone joka oli muuten alle 150 euroa ja hyvin sillä on jo päivittäin pari kolme koneellista parin vuoden ajan pessyt...
 
Tää haluais tietää nimenomaan teiltä täydelliset äidit, jotka ootte raataneet joka pennin eteen, ettekä ota mitään tukia vastaan, että olisko se teille ihan ok, jos lapsilisä+äippäraha,äitiyspakkaus ja kotihoidontuki lakkautettais kokonaan?
Nekin on niitä tukia, joilla ton ohjelman perhe elää, eli nekin on siis paheksuttavia?
Tiedättekö mitä? Mun mielestä niissä pitäs olla tulorajat ja niitä pitäs antaa vaan oikeesti tarvitsijoille... Hyvä palkkaset ja muuten rikastuneet pärjäis ihan hyvin omillaankin... Siinä olis sitä tasa-arvoa. Tai ainakin ne pitäis porrastaa niin, että köyhille huomattavasti enemmän,kuin hyvätuloisille. Niinhän ne on kaikki muutkin tuet porrastettu.
mä oon tehny niskalimassa töitä, äp-rahani eteen, joten siihen on kenenkään turha tulla sorkkimaan :) ja aika hepponen peruste täydelliseen äitiyteen, jos työnteko/hyvin toimmentuleminen on se peruste.
 
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
"Vieras"
Jokainen äiti saa ainakin äitiyspäivärahaa kelasta ja jos sitä on vaikka tienannu sen 54000 e edeltävässä verotuksessa niin ropsahtaa se n. 3000€ ihan kelan rahoista suoraan tilille. Käsittääkseni siis aikas moni äiti on syyllistynyt tähän yhteiskunnan varoilla elämiseen. Sillon tosin ei tule rahaasossusta! Kun taas äiti joka ei ole tienannu aikasemmin niin saa sen minimi rahan. Onko sen 20€/ pvä joten jää tod näköisesti normivajetta ja saattaa tulla esim. Asumistukea yms sossusta vaikka mies kävisi töissä ja palkka ei olisi suuri..
 
rietas
[QUOTE="vieras";27442950]Mitä täydellistä siinä on jos tekee työtä elantonsa eteen? Ihme käsityksiä täydellisyydestä tällä palstalla. [/QUOTE]

Niinpä. Tai että oma koti ja auto olis ylellisyyksiä.

Mistä semmoinen ajatusmaailma on lähtöisin ja miksi se tuntuu lisääntyvän koko ajan?
 
[QUOTE="vieras";27442962]No näin just! Sitä aikaa kun olemme kaikki kotona päivisin,siis minä,mies ja lapset yhtäaikaa,kutsutaan meillä LOMAKSI.

ARKI on meillä sitä työssä/koulussa/päiväkodissa käyntiä päivisin. Toki jos voittaisin lotossa niin arki muuttuisi lomaksi.[/QUOTE]

Itse en usko,että tahtoisin loppu elämääni lomailla vaikka otossa se 12 miljoonaa voittoa tulisi.. (en kyllä lottoakkaan.)Syynä ei ole ahneus.
En usko,että pää kestäisi vain olemista..nyt jo tammikuuta odotan ja paluuta työ elämään. :)
 
Veronalainen
Tää haluais tietää nimenomaan teiltä täydelliset äidit, jotka ootte raataneet joka pennin eteen, ettekä ota mitään tukia vastaan, että olisko se teille ihan ok, jos lapsilisä+äippäraha,äitiyspakkaus ja kotihoidontuki lakkautettais kokonaan?
Nekin on niitä tukia, joilla ton ohjelman perhe elää, eli nekin on siis paheksuttavia?
Tiedättekö mitä? Mun mielestä niissä pitäs olla tulorajat ja niitä pitäs antaa vaan oikeesti tarvitsijoille... Hyvä palkkaset ja muuten rikastuneet pärjäis ihan hyvin omillaankin... Siinä olis sitä tasa-arvoa. Tai ainakin ne pitäis porrastaa niin, että köyhille huomattavasti enemmän,kuin hyvätuloisille. Niinhän ne on kaikki muutkin tuet porrastettu.
Kuulehan pälä - me keskiluokka maksetaan noi tuet jo moeen kertaan veroina! Kerrankin saadaan jotain tasausta takaisinkin päin. Nimenomaan keskiluokka kustantaa kaiken hyvän tässä maassa. Me ollaan nämä etuudet todella _ansaittu_. oletko sinä? Herää epäilys.
 
"vieras"
Tää haluais tietää nimenomaan teiltä täydelliset äidit, jotka ootte raataneet joka pennin eteen, ettekä ota mitään tukia vastaan, että olisko se teille ihan ok, jos lapsilisä+äippäraha,äitiyspakkaus ja kotihoidontuki lakkautettais kokonaan?
Nekin on niitä tukia, joilla ton ohjelman perhe elää, eli nekin on siis paheksuttavia?
Tiedättekö mitä? Mun mielestä niissä pitäs olla tulorajat ja niitä pitäs antaa vaan oikeesti tarvitsijoille... Hyvä palkkaset ja muuten rikastuneet pärjäis ihan hyvin omillaankin... Siinä olis sitä tasa-arvoa. Tai ainakin ne pitäis porrastaa niin, että köyhille huomattavasti enemmän,kuin hyvätuloisille. Niinhän ne on kaikki muutkin tuet porrastettu.
Eli jos on opiskellut itselleen ammatin ja hankkinut työpaikan niin siitä saa maksaa kaikille kuuluvien etuuksien menettämisellä?

Ehdotat siis että vain ne joita ei kiinnosta koulu tai työnteko,saisivat täydet äitiysrahat ja lapsilisät?

Haluat siis tukea saamattomuutta? Osaatko yhtään arvioida että kuinka moni jättäytyisi työttömäksi jos se olisi ehto vanhempainrahan saamiselle?

Miten ajattelit toteuttaa tuon lakisääteisesti että työelämässä olevat joutuvat säästämään vanhempainvapaarahansa tuloistaan tai jäämään kokonaan ilman?

Onko tasa-arvo mielestäsi sitä että rahaa saavat ne joita ei kiinnosta tehdä työtä sen eteen ja niiltä viedään kaikki jotka itse leipänsä ansaitsevat?

Ootko koskaan miettinyt että oisko sen oman pärjäämisensä eteen hyvä tehdä joskus jotain? Muuta kuin lisää lapsia?

Ja ensinnäkin "te täydelliset jotka ette ota mitään tukia vastaan" , jos sossun tuesta puhut niin sitä ei tulla ovelle tarjoamaan,sitä haetaan ennen kuin kuollaan nälkään tai lennetään asunnosta kadulle. Mitä ihmeen sankarillista siinä on jos ihminen on palkkatyössä?! Ihan sama kuin sanoisi että "TE TÄYDELLISET ÄIDIT JOTKA TEETTE IHAN ITSE RUUAN KOTONA" ,se on normaalia elämää eikä mitään luksusta tai vaikeasti tavoiteltavissa oleva saavutus.
 
rietas
Hei ihan semmonen pikkujuttu vielä, että se työssäkäyvä maksaa palkasta veroa ja saa vastineeksi esim. sen äitiyspakkauksen.

Joo joo, tuistakin maksavat veroa, mutta hmm, mistä varoista se tuki sitten maksettiinkaan...
 
siinä kohtaa ku sossusta ois pitäny saada harkinnanvaraista kierukkaan, niin repesin niin etten tienny oisko tullut itku tai nauru.

ja toisekseen... ei meidän työssäkäyvällä perheelläkään noin kalliiseen pyykkikoneeseen ole varaa. ihan ollaan käytettynä ostettu meidänkin pesukone joka oli muuten alle 150 euroa ja hyvin sillä on jo päivittäin pari kolme koneellista parin vuoden ajan pessyt...
Monissa kunnissa kierukkaan kirjoitetaan resepti jolla kierukka haetaan apteekista.
Toimeentulotuen saajille myönnetään kaikki reseptillä olevat apteekista haettavat asiat jopa se kierukka sen toimeentulotuen lisäksi.
Samoin sairaalalaskut,hammaslääkärilaskut,vakuutus,sähkö jne jne...
 
"vieras"
siinä kohtaa ku sossusta ois pitäny saada harkinnanvaraista kierukkaan, niin repesin niin etten tienny oisko tullut itku tai nauru.

ja toisekseen... ei meidän työssäkäyvällä perheelläkään noin kalliiseen pyykkikoneeseen ole varaa. ihan ollaan käytettynä ostettu meidänkin pesukone joka oli muuten alle 150 euroa ja hyvin sillä on jo päivittäin pari kolme koneellista parin vuoden ajan pessyt...
Ja kun mä oon tässä ketjussa sanonut varmaan viisi kertaa että se ensimmäinen kierukka on ilmainen. Mitään vastausta en ole saanut.
 
Keittiönoita
Hei ihan semmonen pikkujuttu vielä, että se työssäkäyvä maksaa palkasta veroa ja saa vastineeksi esim. sen äitiyspakkauksen.

Joo joo, tuistakin maksavat veroa, mutta hmm, mistä varoista se tuki sitten maksettiinkaan...
Musta on aika typerää, että tuista pitää maksaa veroa. Kun se vero kuitenkin vaan menee tuen antajan taskusta toiseen. Jos mä haluan antaa jollekin euron, niin miksi ihmeessä antaisin 2 euroa ja hän antaisi mulle yhden euron takaisin? Ihan älytöntä.
 
"Vieras"
Jokainen äiti saa ainakin äitiyspäivärahaa kelasta ja jos sitä on vaikka tienannu sen 54000 e edeltävässä verotuksessa niin ropsahtaa se n. 3000€ ihan kelan rahoista suoraan tilille. Käsittääkseni siis aikas moni äiti on syyllistynyt tähän yhteiskunnan varoilla elämiseen. Sillon tosin ei tule rahaasossusta! Kun taas äiti joka ei ole tienannu aikasemmin niin saa sen minimi rahan. Onko sen 20€/ pvä joten jää tod näköisesti normivajetta ja saattaa tulla esim. Asumistukea yms sossusta vaikka mies kävisi töissä ja palkka ei olisi suuri..
 
[QUOTE="vieras";27443020]Ja kun mä oon tässä ketjussa sanonut varmaan viisi kertaa että se ensimmäinen kierukka on ilmainen. Mitään vastausta en ole saanut.[/QUOTE]

Missä?Tampereella?

Ei joka paikassa meinaan ole. :)

Ehkä raha onkin vain tekosyy olla ottamatta kierukkaa?
 
"oukkidoukki"
Oho, vaatimattomat 27 sivua! ;D Naurattaa noi kateellisiksi sanojat. Mistä pitäisi olla Johannalle kateellinen? Suurista rahoista? Upeasta ulkomuodosta? Helmestä, hyvännäköisestä, ahkerasta miehestä? Sadasta mukulasta? Tyylikkäästä nimimausta? Koko perheen reissuista Prismaan?

Vai siitä pesukoneestako pitäisi olla kateellinen? :D
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä