Kuka teistä oli tänään miehensä kanssa ruokaostoksilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anatolia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
no jos hän haluaisi lähteä isommille kaupoille niin miksi mukaan ei lähe avustaja? ei välttämättä palkattu vaan esim. sinä?

Hän voisi esim. hoitaa kassa-asiat tms?

Tottakai minä olen useimmiten mukana, silloin kun näemme. Mutta valitettavasti en pysty välimatkan takia olemaan läsnä hänen jokapäiväisessä elämässään.

Ja harvoin minä mukana ollessanikaan hoidan kassa-asioita hänen puolestaan. Vaikka hän jännittää ja häpeää, hän on aivan tervejärkinen. Ehkä hän haluaa vielä pitää kiinni omasta itsenäisyydestään niin paljon kuin sairauden sallimissa rajoissa vain pystyy.

Vai pitäisikö hänellä olla aina avustaja mukana siksi, ettei hän vain tahattomasti olisi muiden tiellä? Häiritseekö hän esimerkiksi sinua jos on edelläsi kassalla?

Jos henkilö on niin syvästi kehitysvammainen, että ei ymmärrä yksinkertaista pyyntöä "voisitko väistää", niin kyllä sen kehitysvammaisuuden silloin jo muustakin olemuksesta, liikkeistä ja puheesta huomaa. Kuten tässä tapauksessa nimenomaan ei ollut.

Kuuleppa, jos se ihminen olisi ollut vaikeammin kehitysvammainen niin tuskinpa ilman avustajaa olisi ollut liikenteessä ja maksun olisi varmasti hoitanut avustaja. Ja kehitysvammaisuus ei todellakaan aina näy ulospäin. Tai liikkeistä tai puheestakaan! Se joka sellaista väittää ei todellakaan edes tiedä mistä puhuu, niin!

[QUOTE="vieras";27419044]Kuuleppa, jos se ihminen olisi ollut vaikeammin kehitysvammainen niin tuskinpa ilman avustajaa olisi ollut liikenteessä ja maksun olisi varmasti hoitanut avustaja. Ja kehitysvammaisuus ei todellakaan aina näy ulospäin. Tai liikkeistä tai puheestakaan! Se joka sellaista väittää ei todellakaan edes tiedä mistä puhuu, niin![/QUOTE]

Niin, lievä kehitysvamma ei välttämättä näy päällepäin tai kuulu puheesta. Tällöin henkilö on niin hyvätasoinen, että voidaan suurella varmuudella olettaa hänen ymmärtävän, kun pyydetään siirtymään. Johtopäätöksenä voidaan melko luotettavasti päätellä, että ap:n mainitsema rouva ei ollut kehitysvammainen.

Joko ymmärsit?
Muutamia satoja kehitysvammaisia hoitaneena ja ohjanneena sekä lievästi kehitysvammaisen läheisenä uskoisin, että minulla on tähän asiaan jonkinlaista näkemystä. Mutta sinähän arvatenkin tunnet juuri sellaisen syvästi kehitysvammaisen, joka ei ymmärrä simppeliä kehoitusta mutta näyttää ja kuulostaa päällepäin täysin normaalilta ja asioi itsenäisesti kaupassa :xmas:

• Tykkää
Reactions: Bonaire
Niin, lievä kehitysvamma ei välttämättä näy päällepäin tai kuulu puheesta. Tällöin henkilö on niin hyvätasoinen, että voidaan suurella varmuudella olettaa hänen ymmärtävän, kun pyydetään siirtymään. Johtopäätöksenä voidaan melko luotettavasti päätellä, että ap:n mainitsema rouva ei ollut kehitysvammainen.

Joko ymmärsit?
Muutamia satoja kehitysvammaisia hoitaneena ja ohjanneena sekä lievästi kehitysvammaisen läheisenä uskoisin, että minulla on tähän asiaan jonkinlaista näkemystä. Mutta sinähän arvatenkin tunnet juuri sellaisen syvästi kehitysvammaisen, joka ei ymmärrä simppeliä kehoitusta mutta näyttää ja kuulostaa päällepäin täysin normaalilta ja asioi itsenäisesti kaupassa :xmas:

Tunnen kuule useita kehitysvammaisia, eri tasoisia ja tiedän senkin ettei aina lievästi kehitysvammaisellekaan mene jakeluun, entä jos ihminen ei vaikka kunnolla kuule. Että turhaan yrität päteä.

Jep, häpeä ap, ei ihmisille saa äyskiä ties vaikka jonkun mieli pahoittuu, todellinen suomalainen pitää naamansa kiinni... Paitsi tietty palstalla pitääkin syyllistää ja haukkua

[QUOTE="vieras";27419176]Tunnen kuule useita kehitysvammaisia, eri tasoisia ja tiedän senkin ettei aina lievästi kehitysvammaisellekaan mene jakeluun, entä jos ihminen ei vaikka kunnolla kuule. Että turhaan yrität päteä.[/QUOTE]

Liene ei sitten parane olla yksin liikkeellä. Mitäs jos ap olisi yrittänyt saada henkilöä siirtymään pois vaikka ajotieltä?

On olemassa aikuisia ihmisiä, jotka nyt vain ovat ajattelemattomia ja suoranaisia pässejä liikkuessaan ihmisten ilmoilla. On olemassa aikuisia, jotka ajattelevat että ylimielinen hymy riittää siihen, että muut väistävät ja tekevät mitä tahtovat. Ei se kertakaikkiaan ole niin, että jokainen huonosti käyttytyvä on vammainen ja siten suojeltu kaikessa.

Minua ja poikaani etuili kahvilan jonossa eläkäläismies. Sanoin, että anteeksi mutta me olimme tässä ensin. Ei reaktiota (ja mikä ärsyttävintä, myöskään kassa ei sanonut miehelle mitään). Mies mulkaisi lastani, otti kahvinsa ja meni pöytään.

Mikä vamma hänellä oli sitten, yritetään nyt oikein joukolla ymmärtää!

Ketjua sen enempää kuin vähän alkua ja loppua lukeneena totenpa vain, että vuosia kassalla työskenneltyäni täysin normaaleja suomalaisia näytti kassalla olleen. Niitä hitaita "hämäläisiä", joilla kaikki vaan kestää hirveen kauan ja se kassakuitin tutkiminen on hei tärkeetä, koska kaupan ja etenkin myyjän ensisijainen tehtävä on huijata asiakasta. Toinen tyypillinen asiakas on sitten tämä nopea ja ripeä puhisija, joka kuvittelee sillä puhinalla saavansa asiat tapahtumaan nopeutettuna ja jos se ei tehoa, niin sitten voikin jo huutaa.

En vaan ymmärrä miten se kaupassa käyminen voi olla niin vaikeeta, sisäisesti kehitysvammaisia ei vaan voi olla Suomessa niin paljon!

:D...Luulisin, ettäpariskunta ei olisi vaikuttanut "fiiniltä", jos olisivat olleet sairaita. Jos joku on pahasti mieleltään sairas, luulisin, että olisi näyttänyt edes "normaalilta" pariskunnalta, kuin vähän sitä "hienommalta". Jollei joku muu valitse vaatteita yms...hiukset, meikki. Millä tämä pariskunta oli edes kauppaan päässyt. Autolla olisi tosi vaarallista ja kävellen myös jos tarvitsee liikennevaloissa mennä tai ylittää tietä yms.

Vaikuttaa etteivät ole koskaan aiemmin käyneet kaupassa ja joku käy ostoksilla usein heidän puolestaan kun ovat sen verran rikkaita. Miten ihminen toimisi jos ei ole vaikka viiteen tai kymmeneen vuoteen käynyt itse kaupassa? Syöneet aina ulkona ja ostaneet kaupasta lähinnä yhden tuotteen. Sen yhden tuotteen ojentaminen kassalle ei välttämättä olisi epänormaalia. Käyneet aina vaan r-kioskilla :D

Olis mullakin kyllä hermot mennyt. Jos käyn vaikka isommassa marketissa (ei ole autoa) ja menen bussilla takaisin kotin. Meillä menee bussi nopeasti kotiin puolen tunnin välein. Kyllä ärsyttäisi jos katsoo että kassa aika tyhjä menenpä tuohon ja oikeasti edessä oleva asiakas viettäää 10 minuuttia kassalla. Kyllä mua ärsyttäis jos sen takia myöhästyisin bussista.

Joku sanoi täällä näistä vanhuksista ja heidän ostostensa teosta. Sanoi, että miksi käyvät vaikka lauantai iltapäivällä kaupassa ja "häiritsevät" muita kun voisivat käydä ihan koska vaan muuten.

Haloo, ehkä vanhukset haluavat nähdä muutakin kuin kotona neljää seinää. Luulen, että vanhuksille on mukavaa pelkkä kaupassa käynti kun saa nähdä muita ihmisiä, lapsia yms.

Aiemmin täällä on myös ollut lapsiperheistä miksi iltapäivällä muiden lapsettomien kanssa käydään samaan aikaan kaupassa riehumassa eikä käydä vaikka aamulla.

Näistä sanoisin kyllä että käyköön vaikka nämä ihmiset, jotka niin paljon häiriintyvät normaaleista ihmisistä, kaupassa kun kauppa on melkein tyhjä, eli siinä puolituntia ennen kaupan menemistä kiinni. Ei varmasti ole paljon lapsiperheitä ja vanhuksia.

En todellakaan mieti ennen kuin lähden kauppaan, onkohan muista asiakkaista huono jos menen näiden lasten kanssa kauppaan nyt.

Alottajan fiini pariskunta voisi edelleen jättää sen kaupanteon "palvelijoilleen".

On olemassa aikuisia ihmisiä, jotka nyt vain ovat ajattelemattomia ja suoranaisia pässejä liikkuessaan ihmisten ilmoilla. On olemassa aikuisia, jotka ajattelevat että ylimielinen hymy riittää siihen, että muut väistävät ja tekevät mitä tahtovat. Ei se kertakaikkiaan ole niin, että jokainen huonosti käyttytyvä on vammainen ja siten suojeltu kaikessa.

Minua ja poikaani etuili kahvilan jonossa eläkäläismies. Sanoin, että anteeksi mutta me olimme tässä ensin. Ei reaktiota (ja mikä ärsyttävintä, myöskään kassa ei sanonut miehelle mitään). Mies mulkaisi lastani, otti kahvinsa ja meni pöytään.

Mikä vamma hänellä oli sitten, yritetään nyt oikein joukolla ymmärtää!
Se oli semmonen erityisaikuinen. Se kaipasi varmaan vain halausta.

Ymmärretään, jooko?

*kaivaa kitaran esiin, ja istuttaa Phoebsin kanssaan leirinuotiolle laulamaan Kumbayaa*

Mua alkaa kans sapettamaan nämä oikean elämän mielensä pahoittajat. On se nyt kumma ettei muita ihmisiä voi ottaa huomioon vaan hyöritään ja pyöritään siinä tien tukkeena. Ihan sama oliko kuntoutujia vai ei, jos ei viiden ystävällisesti sanotun kehoituksen jälkeen tajuta väistyä niin saa mun puolestä vastuu siirtyä kuulijalle.

[QUOTE="Eva";27419439]Mua alkaa kans sapettamaan nämä oikean elämän mielensä pahoittajat. On se nyt kumma ettei muita ihmisiä voi ottaa huomioon vaan hyöritään ja pyöritään siinä tien tukkeena. Ihan sama oliko kuntoutujia vai ei, jos ei viiden ystävällisesti sanotun kehoituksen jälkeen tajuta väistyä niin saa mun puolestä vastuu siirtyä kuulijalle.[/QUOTE]
Mieti hei jos MÄ olisin se kuntoutuja tai lievästi kehitysvammainen. Mun elämäni olisi muutenkin rankkaa ja ankeaa, ja kaiken kukkuraksi joku estää mun pääsyni ostoksiani pakkaamaan... :(

Miksei se erityisaikuiskortti koskaan toimi näin päin?

• Tykkää
Reactions: Wolt

Olet oikeassa, niitäkin ihmisiä on, jotka ovat ajattelemattomia, pässejä, eivät omaa käytöstapoja, jne. Mutta antaako toisen idiotismi sinulle luvan käyttäytyä asiattomasti? Enkä tarkoita, että ap olisi käyttäytynyt täysin asiattomasti, mutta asioita voi ilmaista eri tavoin. Et sinä kynnysmatoksi alistu, vaikka käyttäytyisit hyvin tai ilmaisisit itseäsi asiallisesti vielä hermostuessasikin.

Tähän aloitukseen voisi siis lironisesti todeta, ettei vanha kansa vallan väärässä ollut; Joukossa tyhmyys tiivistyy ;)

• Tykkää
Reactions: Mamma italiana

Yhteistyössä