Sossut uhkaa viedä mun lapsen!

• Viestiketjun aloittaja stressaantunut
  • Ensimmäinen viesti
äippä x2
Siis ihan hirveetä, paljon haleja aapeelle. Tuli niin paha olo tästä sun jutusta. Mää en ite ikinä kestäis jos multa vietäis lapset, sulla on varmasti aivan hirvee olo, toivottavasti kaikki selviäis nopeesti ja saisit lapsen takasin kotiin. Ei tossa taas kyllä lasta ajatella yhtään. Se on sille lapselle hirvee tilanne kun joutuu oleen erossa vanhemmistaan kun oikeesti EI OO MITÄÄN SYYTÄ. Oon näitä kuullu ennenkin ja mun ystävä on lastensuojelussa töissä ja on kertonu et ikävä kyllä näitä tapauksia välillä siellä on.

stressaantunut
Jos se nuorten kanssa hengaaminen on sossuille niin kova pala, niin mitä jos rajoittaisit tai lopettaisit sen kokonaan? Ja etsisit itsellesi vaikka muita kotiäitejä kaveriksi sitten kun toivottavasti saat lapsen takaisin kotiin. Sillä tavoin voisit osoittaa sossuille, että olet valmis muuttamaan oloja kotonasi siihen suuntaan, että heillä ei olisi niin paljon huolenaiheita. Kun kuulet loputkin syyt huostaanotolle, niin voisit miettiä tarkkaan mitä asioita voisit muuttaa ja kertoa sen sitten heille. Itse ainakin tekisin niin lapsen takaisin saamiseksi, vaikka koetkin että noista asioista ei ole lapselle haittaa.
Ne on mun ainoita kavereita täällä, missä asun. Olen aika huono tutustumaan ihmisiin, sossujen takia en siis lemppaa ystäviäni ja väkisin etsi muita tilalle. Pitää kuitenkin ottaa huomioon, ettei meillä 24/7 hengaa porukkaa, eikä edes joka päivä.

stressaantunut
Alkuperäinen kirjoittaja Minä-;27394321:
Toinen kysymys, missä kuosissa sun miehen elämä on? Käykö töissä ja onko elämä ihan mallillaan? Miten hän on ottanut tämän tilanteen?
Olen saanut käydä katsomassa poikaa, aluksi käytiin joka toinen päivä mutta nyt painaa univelat niin pahasti päälle, ettei pystytä niin usein käydä, lastenkotiin on matkaa kuitenkin.
Miehen elämä on hyvällä mallilla, vakityöpaikka on, painaa raksalla urakkahommia. Sitä stressaa tietysti myös paljon ja on jaksanut paljon puskea tätä juttua eteenpäin oikeuteen jne.

Minä-
SUN LAPSEN TAKIA et voi jättää hengailematta joidenkin vitun teinien kanssa vähäksi aikaa?!

Huhhuh. Joo, mietis nyt uudestaan oliko huostaanotto sittenkään aiheeton...
Ei mun mielestä kenenkään tarvi luopua kavereistaan. Ap on lähes teini vielä itsekin. Eri asia olis jos kolme-nelikymppiset hengais teinien kanssa tai antais niiden pyöriä nurkissa. Jos kavereista on jotain haittaa lapsen elämälle, niin sitten sitä asiaa pitää muuttaa jotenkin. Mutta koska eivät ole häiriöksi, eivät käytä päihteitä tms., niin en ymmärrä miksi ne olisivat ongelma?

stressaantunut
Alkuperäinen kirjoittaja Minä-;27394524:
Ei mun mielestä kenenkään tarvi luopua kavereistaan. Ap on lähes teini vielä itsekin. Eri asia olis jos kolme-nelikymppiset hengais teinien kanssa tai antais niiden pyöriä nurkissa. Jos kavereista on jotain haittaa lapsen elämälle, niin sitten sitä asiaa pitää muuttaa jotenkin. Mutta koska eivät ole häiriöksi, eivät käytä päihteitä tms., niin en ymmärrä miksi ne olisivat ongelma?
Näinhän se on. Eikä meidänkään kämppä ole mikään nuorisotalo, jonne kaikki saa tulla heilumaan sillon kun itse haluavat. Meille tullaan sillon, kun on ensin kysytty lupa ja saatu myöntävä vastaus. Alkoholia sun muita ei meillä käytetä, on tehty selväksi.
ja kun tämä ei ole mitään hengausta ja juhlintaa, vaan kyseessä on mun kaverit.

stressaantunut
Alkuperäinen kirjoittaja Minä-;27394499:
Koittakaa jaksaa. Ja tukea toinen toisianne.

Miltä se poika vaikuttaa siellä lastenkodissa? Varmasti raskasta olla erossa.. :(
Poitsu on onneksi vielä niin nuori, ettei ymmärrä tilannetta. Perusluonteeltaan iloinen ja toimelias poika on sielläkin. Aina kun tullaan käymään, naureskelee ja juoksee vastaan, on tosi iloinen kaveri. Itkuhan sillä tietysti pääsee, kun(jos) näkee, että vanhemmat lähtee yleensä yritetään poistua sillä tavalla ettei poika huomaa.

dgnkdg
Juupajuu. Jos vaihtoehto olis että oma lapsi on huostaanotettu tai että luopuis teinikavereistaan vähäksi aikaa, ei kukaan normaalijärkinen äiti miettisi hetkeäkään.

Ps. pientä lasta ei laiteta huostaanoton/sijoituksen toteuduttua lastenkotiin. Että kiva provo tai oot vitun sekaisin...

stressaantunut
Juupajuu. Jos vaihtoehto olis että oma lapsi on huostaanotettu tai että luopuis teinikavereistaan vähäksi aikaa, ei kukaan normaalijärkinen äiti miettisi hetkeäkään.

Ps. pientä lasta ei laiteta huostaanoton/sijoituksen toteuduttua lastenkotiin. Että kiva provo tai oot vitun sekaisin...
Se ei olis mikään vähäksi aikaa, en todennäköisesti pääse noista sossuista koskaan eroon. Tottakai toimisin jos kavereistani olisi jotain haittaa lapselle, mutta näin ei ole.
ps. poika sijoitettiin kiireellisesti, eli tää lastenkoti on väliaikainen paikka, ihan näinä päivinä lähtee hakemus lopullisesta huostaanotosta sossujen toimesta, meiltä on myös mennyt valitus hallinto-oikeuteen jossa ko asia käsitellään lähiaikoina.

ibunmjiomjio
Se ei olis mikään vähäksi aikaa, en todennäköisesti pääse noista sossuista koskaan eroon. Tottakai toimisin jos kavereistani olisi jotain haittaa lapselle, mutta näin ei ole.
ps. poika sijoitettiin kiireellisesti, eli tää lastenkoti on väliaikainen paikka, ihan näinä päivinä lähtee hakemus lopullisesta huostaanotosta sossujen toimesta, meiltä on myös mennyt valitus hallinto-oikeuteen jossa ko asia käsitellään lähiaikoina.
Kyllä minä luopuisin vaikka mummostani jos olis tuollainen tilanne ja sillä lapseni takaisin saisin, tai että olis paremmat mahdollisuudet.
Sinä et kerro kaikkea, kiireellistä huostaanottoa ei ihan kevyin perustein tehdä.

"daa"

Ymmärtääkseni pienikin lapsi voidaan joutua sijoittamaan lastenkotiin, jos muuta vaihtoehtoa ei ole sillä hetkellä tarjolla.

Mä en ymmärrä, miksi täällä kaikki käskee ap:ta lopettamaan TEINIEN kanssa hengailun. Ensinnäkin minusta on ihan normaalia, jos 20-vuotiaalla on esim. 16-17-vuotiaita kavereita. Olen kotoisin pieneltä paikkakunnalta, ja siellä ainakin kaveripiirit koostuivat yleensä aika monen ikäisistä ihmisistä, kun niitä samanhenkisiä ihmisiä ei vaan välttämättä löytynyt omasta ikäluokasta. Myöhemmin asuin kaupungissa ja siellä asia olikin toisin, kun ihan vaan jo omassa koulussakin oli pitkälle toistasataa ikätoveria. Lisäksi 20-vuotiaista usein iso osa on muuttanut jo pois pikkupaikkakunnalta opiskelemaan tjs.

Tietysti, jos kaveripiirissä on jotain epämääräisyyttä ja holtittomuutta, kannattaa miettiä etäisyyden ottamista, mutta tämä nyt koskee yhtälailla kaikenikäisiä. Ei kai kukaan keski-ikäinenkään lemppaisi kunnolliseksi katsomiaan ystäviään, jos viranomaiset niin käskisivät..?

Joka tapauksessa jaksamisia ap:lle! Jos asiat ovat tosiaan niin kuin kerrot, uskon, että saat kyllä lapsen takaisin. :)

dgnkdg
Jauhat paskaa.

"Hanna"
Mulla koko ketjun luettua särähtää korvaan se, ettei lapsen isästä puhua juuri ollenkaan, jotain vähän sitten kun asiaa erikseen kyseltiin. Kaikki vastaukset on kirjoitettu muotoon mun lapsi, mun koti, mun kaverit, mun poika. Jotenkin luontevammalta kuulostais puhua meidän lapsesta tällaisessa asiassa. Mua tää jäi jotenkin vaivaamaan, voi olla että asiassa ei kuitenkaan ole mitään hämärää.

Hei ap
Oletteko jo saaneet lisää tietoa huostaanoton perusteista? Kun sanoit jossain välissä että ette ole vielä kaikkia papereita nähneet. Nimittäin nuo tähän asti kertomasi perusteet kuulostavat hyvin heppoisilta. Jos ei muita perusteita ole, niin luulisi teidän saavan lapsen takaisin.

Mietin myös, että miksi se sossu oli sen siivoojan sinne tilannut? Jos kerran teillä ei mielestäsi ole likaista, mutta vain tavaroita levällään.

..
Mä en pysty uskomaan, että tää on totta vaikka turhista huostaanotoista puhutaankin. Ei kai voi olla. Todellakin toivon, ettei voi. Meillä on sotkusta lähes aina, eikä oo kyllä käynyt mielessäkään, että se olis mikään lastensuojeluilmoituksen paikka. Ja kyllä myös saatan taaperolle joskus huutaa kun paiskoo tavarat ruokapöydältä lattialle, onko se nyt joku kauhea merkki huonosta vuorovaikutuksesta? Pussatakko pitäisi kun kaataa maidot lattialle tahallaan?:O Ja meillä on oikeasti asiat hyvin ja lapsi on ihan varmasti onnellinen.

Toisaalta, siskoni sai apua masennuksen takia. Kaksoset ja uhmaikäinen väsytti. Nyt sitten joku perhetyöntekijä tai joku oli ilmoittanut heidät lastensuojelun asiakkaaksi, eikä sisko edes tiennyt tästä mitään.:O Sai muutaman kuukauden päästä kirjeen kotiin, jossa luki, että ovat lastensuojelun asiakkaita. Oli siitä ollut puhetta, että saisivat paremmin kotiapua jos olisivat lastensuojelun asiakkaita, mutta sisko ei sitä halunnut kun lapsilla ei kuitenkaan ole mitään hätää, eikä halunnut leimaantua. Mitään päihdeongelmia tai muutakaan ei vanhemmilla ole, ainoa "syy" tuo siskon masennus, johon ei enää edes lääkkeitä ole käytössä. Mistään huostaanotoista nyt ei luojan kiitos ole tarvinnut edes puhua.

Jos ap:lla ei oikeasti ole mitään syytä tuohon, niin voi kauhea.:O Eihän nuo teinitkään ole sitäpaitsi kuin muutaman vuoden ap:ta nuorempia, miksei kavereita saisi käydä kylässä? Olettaen, että ovat selvinpäin. Ja vaikkei oliskaan niin ei kai 40-vuotiaan äidin lapsia oteta huostaan, jos 35v kaveri käy kännissä kylässä? Täh.

pari kysymystä
1) Onko huostaanoton valmisteluun liittyvät kuulemiset jo suoritettu? Tässä yhteydessä teille olisi pitänyt esittää kaikki asiakirjat.
2) Mitä avohuollon tukitoimia teille on tarjottu? Millä tavalla ne on todettu riittämättömiksi?
3) Onko lapsen läheisverkosto kartoitettu? Eikö sukulaisista tms. löytynyt ketään, jolle voitaisiin sijoittaa?

Ei jaksa kirjautua
Olen ollut lastensuojelussa töissä. Olen ollut nuorisotilalla töissä. Lastensuojelulaitoksessa jossa olin, oli aiheellisesti huostassa olevia lapsia. Nuorisotilalta, jossa olin töissä, tehtiin muutama "turha" ilmoitus jotka johtivat ihan kauheaan sotkuun, Okei, ilmot ei ihan turhia ollut mutta sossujen toiminta oli ihan ylilyöntiä. Olen todistanut työni puolesta yhden turhan huostaanoton, en ala ruotimaan tapahtuman yksityiskohtia. Henkkoht elämässäni olen kohdannut yhden täysin järkyn tapauksen, jossa sossut toiminut ihan päin veetä. Ok, lasten isällä erinäisiä ongelmia, mutta äidillä _Ei mitään_ ja lapset olivat aina kunnossa. Uskotteko, kun sanon että kiireellisen huostaanoton syynä oli se, että alle 2v lapsi istui ruokapöydässä vaippa päällä syömässä itse mustikkakeittoa kun sossut paukkas sisään. Huostaanotto purkaantui 10 päivää myöhemmin turhana, mutta sen jälkeen myös äiti joutui syyniin. Nyt 4-5v myöhemmin, asiat on mallillaan ja vihdoin tänään kuulin hyviä uutisia koskien tapaamisia ja muuta, Ja taaskaan, sen enempää asiasta kertomatta, täysin tolvana sosiaaliTANTTA oli toiminut ihan päin halvattua tehdessään asiasta päätöksiä vanhempien erottua jne.

Mutta joo, mä uskon ap:n tarinan. Valitettavasti. :(

"heips"
Mulla on ainakin kokemusta siitä että niissä tapauksissa joissa huostaanotto olisi tarpeen niin ei tehdä mitään :( Ehkä ne sossut sitten haluavat niitä helpompia casejä. Meiän lapsuudenperheestä tehtiin paljon lastensuojeluilmoituksia (saatiin jälkikäteen tietää) mutta koskaan ei mitään tehty asian eteen. Ja aihetta olis todellakin ollu.

Yhteistyössä